Permalänk

TV för 30 fps gaming?

Min OLED har riktigt bra färger och kontrast osv, men pga den extremt snabba pixel responsen så blir spelade i 30 fps, eller panoreringar i filmer hackiga slideshows som jag får ont i huvet av. Vi har även en äldre LCD och rörelserna överlag är betydligt mjukare och naturliga på den. Färger, svärta, och HDR är inte alls lika bra. Allt detta är f.ö. med alla "rörelseförbättringar" av.

Vad finns det för TV apparater idag som ger mer naturligare rörelser på äldre filmer och gaming i 30 fps, men med schysst HDR?

Permalänk
Medlem

Om du kör PC, testa att köra med bildinterpolering (eng. frame interpolation) i spelen, finns i Nvidia DLSS 3 och AMD FSR 3. Då kommer du upp i 60FPS och effekten du beskriver blir mindre påtaglig.

Permalänk
Viking
Skrivet av dlq84:

Om du kör PC, testa att köra med bildinterpolering (eng. frame interpolation) i spelen, finns i Nvidia DLSS 3 och AMD FSR 3. Då kommer du upp i 60FPS och effekten du beskriver blir mindre påtaglig.

Är inte bildinterpolering under 60 fps ganska kasst?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Om du kör PC, testa att köra med bildinterpolering (eng. frame interpolation) i spelen, finns i Nvidia DLSS 3 och AMD FSR 3. Då kommer du upp i 60FPS och effekten du beskriver blir mindre påtaglig.

Spelar bara på konsoll.

Permalänk
Medlem

LCD blir en naturlig motion blur. Många spel har redan det. Numera har de flesta spel även 60fps läge i Performance mode på PS5 och Xbox Series X.

Om din TV har black frame insertion kan du prova aktivera det.

Jag har väldiga problem att spela i 30fps numera och håller mig till 60fps läge alltid om det finns. Inte tänkt på att det kan ha att göra med att jag kör OLED numera.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

LCD blir en naturlig motion blur. Många spel har redan det. Numera har de flesta spel även 60fps läge i Performance mode på PS5 och Xbox Series X.

Om din TV har black frame insertion kan du prova aktivera det.

Jag har väldiga problem att spela i 30fps numera och håller mig till 60fps läge alltid om det finns. Inte tänkt på att det kan ha att göra med att jag kör OLED numera.

Motion blur i spel fungerar inte lika bra som den effekten långsammare pixel responstid ger. Det kan fungera hyfsat ok om det är stark motion blur och kameran i spelet rör sig långsamt. Jag kunde spela nya senua, även om det var mer ansträngande än något 30 fps utan motion blur på en LED eller vad det kallas.

Jag har testat alla möjliga inställningar på min OLED för att få bukt med det, black screen insertion, testat att aktivera motion interpolation eller vad funktionen nu heter med olika inställningar men det hjälper inte.

Jag hade inga problem med 30 fps innan. När jag först skaffade OLED så trodde jag att exempelvis 30 fps läget på forbidden west bara var dåligt optimerat och att det förmodligen gick run 20 fps, men det är OLED teknonoligin som är boven. Jag skulle gissa att det är det du upplever också. 60 är ju såklart bättre,

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LangdonAlger:

Min OLED har riktigt bra färger och kontrast osv, men pga den extremt snabba pixel responsen så blir spelade i 30 fps, eller panoreringar i filmer hackiga slideshows som jag får ont i huvet av. Vi har även en äldre LCD och rörelserna överlag är betydligt mjukare och naturliga på den. Färger, svärta, och HDR är inte alls lika bra. Allt detta är f.ö. med alla "rörelseförbättringar" av.

Vad finns det för TV apparater idag som ger mer naturligare rörelser på äldre filmer och gaming i 30 fps, men med schysst HDR?

OLED är naturligare eftersom den återger den ursprungliga bildrutan med minimal filtrering eller artefakt. Vad du ser är redan det mest genuina och oförfalskade.

"Naturligt" är ett av de mest relativiserade orden. Vad enskilda individer menar med "naturlig" är egentligen "...i linje med min uppfattning/åsikt om hur det borde vara...". I tekniksammanhang med bild och displayer är det ofta den gamla TV:n man är van med sedan många år som är det "naturliga".

Den nya TV:n känns i sin tur "onaturlig" eftersom den inte är som man är van med hur det ser ut.

Men var inte orolig nu, jag är med på vad du är ute efter.

Du vill ha en LCD som är så släpig som möjligt så att den smetar ut rörelserna och alltså adderar något som inte fanns där från början. Du har redan den TV:n och vill du ha något som släpar ännu mer måste man backa 15 år bakåt i tiden. På den tiden det klagades över "clayface"-artefakter och smetiga ansikten i filmer. De modellerna är ju inte aktuella för HDR.

Samsungs spellägen på deras 120 Hz-modeller har en interpolering i spelläget för just detta och det är ganska låg latens på den interpoleringen, 20-30 ms. Det blir dock fortfarande typiska interpoleringsartefakter och inte en emulering av smetig LCD. Åsikterna går isär om hur väl det fungerar. Jag tror att detta är vad som kommer närmast det du önskar.

Du kan också testa med black frame insertion om din OLED-modell har den funktionen. Flimrar desto mer men kan också maskera det där 30 FPS-hackandet. Också väldigt mycket åsikter om hur användbart detta är.

Den tekniska förbättring du uppskattar med OLED är också det som gör 30 fps-spelandet "hackigare". Den tekniska förbättring som finns hos moderna LCD-paneler ihop med en FALD är också mer lik en OLED i just den här aspekten. Jag tror inte du lär finna någon produkt som kan matcha båda kraven eftersom de önskar egenskaper som kommer från två motsatser så att säga.

Permalänk
Medlem

Ogillade 30fps redan innan men när jag gick från LCD till Plasma så slutade jag att spela i 30fps helt och hållet. Ganska enkelt idag när nästan alla spelen har 60fps läge ju?

I rörelse så är ju bilden katastrof i 30fps ändå så man får inte så mycket nytta av att välja 30fps läget i spelen eftersom hela poängen är att få bättre bild.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

OLED är naturligare eftersom den återger den ursprungliga bildrutan med minimal filtrering eller artefakt. Vad du ser är redan det mest genuina och oförfalskade.

"Naturligt" är ett av de mest relativiserade orden. Vad enskilda individer menar med "naturlig" är egentligen "...i linje med min uppfattning/åsikt om hur det borde vara...". I tekniksammanhang med bild och displayer är det ofta den gamla TV:n man är van med sedan många år som är det "naturliga".

Den nya TV:n känns i sin tur "onaturlig" eftersom den inte är som man är van med hur det ser ut.

Men var inte orolig nu, jag är med på vad du är ute efter.

Du vill ha en LCD som är så släpig som möjligt så att den smetar ut rörelserna och alltså adderar något som inte fanns där från början. Du har redan den TV:n och vill du ha något som släpar ännu mer måste man backa 15 år bakåt i tiden. På den tiden det klagades över "clayface"-artefakter och smetiga ansikten i filmer. De modellerna är ju inte aktuella för HDR.

Samsungs spellägen på deras 120 Hz-modeller har en interpolering i spelläget för just detta och det är ganska låg latens på den interpoleringen, 20-30 ms. Det blir dock fortfarande typiska interpoleringsartefakter och inte en emulering av smetig LCD. Åsikterna går isär om hur väl det fungerar. Jag tror att detta är vad som kommer närmast det du önskar.

Du kan också testa med black frame insertion om din OLED-modell har den funktionen. Flimrar desto mer men kan också maskera det där 30 FPS-hackandet. Också väldigt mycket åsikter om hur användbart detta är.

Den tekniska förbättring du uppskattar med OLED är också det som gör 30 fps-spelandet "hackigare". Den tekniska förbättring som finns hos moderna LCD-paneler ihop med en FALD är också mer lik en OLED i just den här aspekten. Jag tror inte du lär finna någon produkt som kan matcha båda kraven eftersom de önskar egenskaper som kommer från två motsatser så att säga.

Mja, att OLED skulle vara det mest naturliga är en sanning med modifikation. Det är ju inte direkt så att verkligheten går i 30 fps där varje "bildruta" hänger kvar statiskt i 1/30 sekund och utan i princip någon interpolering går över till nästa frame. Människor verkar vara olika känsliga för den effekten, jag får personligen nästan ont i huvudet av den. Jag får inte ont i huvet att titta på verkligheten. Att det har att göra med att man bara är van vid en annan slags TV stämmer inte.

Kanske inte mesta möjliga släp, jag antar att det finns en någon gräns för när det funkar och när det inte funkar? På samma sätt som 40 fps verkar vara någon slags magisk gräns för när det funkar på OLED.
Hur mkt släp hade plasma apparater?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LangdonAlger:

Mja, att OLED skulle vara det mest naturliga är en sanning med modifikation. Det är ju inte direkt så att verkligheten går i 30 fps där varje "bildruta" hänger kvar statiskt i 1/30 sekund och utan i princip någon interpolering går över till nästa frame. Människor verkar vara olika känsliga för den effekten, jag får personligen nästan ont i huvudet av den. Jag får inte ont i huvet att titta på verkligheten. Att det har att göra med att man bara är van vid en annan slags TV stämmer inte.

Kanske inte mesta möjliga släp, jag antar att det finns en någon gräns för när det funkar och när det inte funkar? På samma sätt som 40 fps verkar vara någon slags magisk gräns för när det funkar på OLED.
Hur mkt släp hade plasma apparater?

När jag håller utbildningar om färger och bild är detta med uppfattningar om det ska vara "naturligt" och "...som i verkligheten" något av de tankemönster jag måste bekämpa varje gång. För det skapar en grund för ett felaktigt lärande.

Finns inget naturligt (ur biologisk synpunkt) eller bas av "verkligheten" i detta. Särskilt inte för spelgrafik. Det handlar om inom teknikens ramar skapa något som är tillräckligt funktionellt för en tillräckligt stor skara användare.

Plasma har inte släp i egentlig mening men arbetar hela tiden (precis som DLP-projektorer) med temporala halvtoner och pulsbreddmodulering. Bilden är i varje ögonblick ett ofullständig kaos av ljuspulser som hjärnan sätter ihop till en enhetlig bild. Så om något är bilden plasma långt så långt ifrån verkligheten och biologin som det bara går. Vilket inte hindrar de som håller fast vid sin plasma att envist hävda att det ger den mest "naturliga" bilden av alla.

Eftersom plasma (och DLP) producerar temporala halvtoner uppstår istället en effekt som kallas "false contouring" i rörelser. Det kan uppfattas som att konturer löses upp eller dubbelras. En del stör sig järnet på detta och 2010 var det för många köpare pest eller kolera med att välja mellan den effekten eller eftersläpen hos LCD.

Slo-mo guys har en YT-video här (handlar om 3D-bild) men som visar hur det ser ut på en plasma, avsnittet om subfield drive:

Permalänk
Bildexpert 📺

Tyvärr är den interpolering jag sett i exempelvis Samsungs spelläge baserat på just interpoleringen där rörelserna i bilden analyseras och "förbättras" vilket får effekten att innehållet skiftas runt på det sätt som skapar artefakter.

Funktionen som skulle behövas brukar kallas för frame blending eller frame morphing för att helt enkelt skapa relativa övergångar mellan bildrutorna och på så sätt i alla fall emulera trögheten hos en LCD-panel. Detta brukar vara en uppskattad finess hos exempelvis MadVR på en HTPC. Ett sätt att mjuka upp rörelsen utan alla de problemen som interpolering medför.

Men det hjälper ju inte med en konsol

Däremot finns MadVR Envy-produkterna som är en fristående scaler vilken kan ta en inkommande signal och där använda frame blending (tror det kallas Smooth Motion i MadVR-termer) och mata ut den 120 Hz om man så behöver.

Dock rätt dyra manicker. Tror priserna startar på $5000 eller så. Jag har inte sett något om att använda detta för 30FPS från konsol men om jag känner forumet rätt finns det några MadVR-användare som kan flika in mer detaljer.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Tyvärr är den interpolering jag sett i exempelvis Samsungs spelläge baserat på just interpoleringen där rörelserna i bilden analyseras och "förbättras" vilket får effekten att innehållet skiftas runt på det sätt som skapar artefakter.

Funktionen som skulle behövas brukar kallas för frame blending eller frame morphing för att helt enkelt skapa relativa övergångar mellan bildrutorna och på så sätt i alla fall emulera trögheten hos en LCD-panel. Detta brukar vara en uppskattad finess hos exempelvis MadVR på en HTPC. Ett sätt att mjuka upp rörelsen utan alla de problemen som interpolering medför.

Men det hjälper ju inte med en konsol

Däremot finns MadVR Envy-produkterna som är en fristående scaler vilken kan ta en inkommande signal och där använda frame blending (tror det kallas Smooth Motion i MadVR-termer) och mata ut den 120 Hz om man så behöver.

Dock rätt dyra manicker. Tror priserna startar på $5000 eller så. Jag har inte sett något om att använda detta för 30FPS från konsol men om jag känner forumet rätt finns det några MadVR-användare som kan flika in mer detaljer.

Tack för tipset, men tror inte det är aktuellt med en sån. Skulle ju kunna fixa en monsterdator för dom pengarna

Permalänk
Medlem

Tycker att både diskussionsämnet och personerna som postade i tråden från 2 år tillbaka känns bekanta

#19842194

#19868682

Inte hittat något bra alternativ sedan dess då tar jag för givet

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

När jag håller utbildningar om färger och bild är detta med uppfattningar om det ska vara "naturligt" och "...som i verkligheten" något av de tankemönster jag måste bekämpa varje gång. För det skapar en grund för ett felaktigt lärande.

Finns inget naturligt (ur biologisk synpunkt) eller bas av "verkligheten" i detta. Särskilt inte för spelgrafik. Det handlar om inom teknikens ramar skapa något som är tillräckligt funktionellt för en tillräckligt stor skara användare.

Plasma har inte släp i egentlig mening men arbetar hela tiden (precis som DLP-projektorer) med temporala halvtoner och pulsbreddmodulering. Bilden är i varje ögonblick ett ofullständig kaos av ljuspulser som hjärnan sätter ihop till en enhetlig bild. Så om något är bilden plasma långt så långt ifrån verkligheten och biologin som det bara går. Vilket inte hindrar de som håller fast vid sin plasma att envist hävda att det ger den mest "naturliga" bilden av alla.

Eftersom plasma (och DLP) producerar temporala halvtoner uppstår istället en effekt som kallas "false contouring" i rörelser. Det kan uppfattas som att konturer löses upp eller dubbelras. En del stör sig järnet på detta och 2010 var det för många köpare pest eller kolera med att välja mellan den effekten eller eftersläpen hos LCD.

Slo-mo guys har en YT-video här (handlar om 3D-bild) men som visar hur det ser ut på en plasma, avsnittet om subfield drive:
https://youtu.be/omuRkUFnnv4?t=154

Första styckena av din post förstår jag inte alls. Jag är med på att vår hjärna tar in intryck från våra sinnen och skapar en upplevelse, men det innebär inte att det inte att ju mer "bas av verklighet" det finns i materialet vi ser, desto mer likt verkligheteten upplever vi det.

En färgt-TV är mer verklig än en svartvit TV, en TV med hdr är ännu mer verklig eftersom den bättre efterliknar ljus och färgspannet som finns i verkligheten (även om det så klart är långt ifrån). 30 fps på en OLED upplevs (av vissa) som olidligt eftersom verkligheten inte är en slideshow som uppdateras 30 ggr per sekund. Spelgrafik upplevs som mer verklig ju bättre man lyckas efterlikna verkligheten: med mer verklighetstroget ljus, fysiskt baserade materal, mer högupplösa modeller och detaljer etc.

Permalänk
Skrivet av Tom76:

Tycker att både diskussionsämnet och personerna som postade i tråden från 2 år tillbaka känns bekanta

#19842194

#19868682

Inte hittat något bra alternativ sedan dess då tar jag för givet

Njäe, inte letat heller. Tänkte kolla vad statusen är i dagsläget

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LangdonAlger:

Första styckena av din post förstår jag inte alls. Jag är med på att vår hjärna tar in intryck från våra sinnen och skapar en upplevelse, men det innebär inte att det inte att ju mer "bas av verklighet" det finns i materialet vi ser, desto mer likt verkligheteten upplever vi det.

En färgt-TV är mer verklig än en svartvit TV, en TV med hdr är ännu mer verklig eftersom den bättre efterliknar ljus och färgspannet som finns i verkligheten (även om det så klart är långt ifrån). 30 fps på en OLED upplevs (av vissa) som olidligt eftersom verkligheten inte är en slideshow som uppdateras 30 ggr per sekund. Spelgrafik upplevs som mer verklig ju bättre man lyckas efterlikna verkligheten: med mer verklighetstroget ljus, fysiskt baserade materal, mer högupplösa modeller och detaljer etc.

Ifall du anser att din semantiska definition kring vad du menar med "verklig" hjälper dig finna en lösning så fortsätt för all del.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du anser att din semantiska definition kring vad du menar med "verklig" hjälper dig finna en lösning så fortsätt för all del.

Min "semantiska definition"? Jag förstår inte vad du menar.

En färg-TV är mer verklighetstrogen än en svartvit TV, håller du inte med?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LangdonAlger:

Min "semantiska definition"? Jag förstår inte vad du menar.

En färg-TV är mer verklighetstrogen än en svartvit TV, håller du inte med?

Jag säger att detta inte har något med verkligheten att göra och inget av i den diskussionen heller hjälper dig försonas med att 30 FPS är 30 FPS oavsett hur man än försöker maskera detta faktum.