Testpilot: Philips Evnia 34M2C6500 – rejäl OLED för spel

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Philips Evnia 34M2C6500 – rejäl OLED för spel

Hög spelprestanda och god färgåtergivning är två av paradnumren i en ny skärm från Philips, där QD-OLED står för paneltekniken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Den såldes för 7990 hos flera åf under ca en månad lite av ett kap för det priset.

11000 kr? Nej tack.

Permalänk
Medlem

Är det g-sync compatible eller en fullständig implementation?

Hur är det med subpixelstrukturen, vet att flera qd-oled har en sådan vilket kan ge effekten att text kan bli mindre tydlig. Sen vore en snabb utvärdering om just textskärpa en fördel.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thor:

Är det g-sync compatible eller en fullständig implementation?

Hur är det med subpixelstrukturen, vet att flera qd-oled har en sådan vilket kan ge effekten att text kan bli mindre tydlig. Sen vore en snabb utvärdering om just textskärpa en fördel.

Subpixelstrukturen är samma som Gen 1. Alla QDOLED ultrawides idag har Gen 1.

Faktiskt lite förvånad att inte glossy coatingen ses som negativ på dessa QD OLED då de gör svärtan lila i belysta rum.

Permalänk
Medlem

Som nackdel borde nämnas att denna typ av panel upplevs som "grå-lila" om den belyses framifrån. Artikelns huvudbild visar detta tydligt också. I hemmiljö kan man ju parera det så gott det går. I kontorsmiljö kan det bli tråkigt.

Det tog Jonas upp i ett test med samma paneltyp.

Citat:

Ett av paradnumren med OLED som panelteknik ställt mot LCD är möjligheten att släcka ned varje individuell pixel och på så sätt uppnå i princip perfekt svärta. Detta är dock inte alltid fallet ihop med Samsung Displays QD-OLED-teknik, där dessa har en akilleshäl i belysta rum. QD-OLED saknar nämligen ett polariseringsfilter, vilket gör att ljus som träffar panelen framifrån kan få kvantprickslagret att reagera på ett oönskat vis och producera ganska dassig svärta.

https://www.sweclockers.com/test/39049-snabbtest-lg-ultragear...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Thor:

Är det g-sync compatible eller en fullständig implementation?

Hur är det med subpixelstrukturen, vet att flera qd-oled har en sådan vilket kan ge effekten att text kan bli mindre tydlig. Sen vore en snabb utvärdering om just textskärpa en fördel.

Om du med fullständig implementation menar dedikerad G-sync-hårdvara så är det mig veterligen inte någon sådan modul i denna. Jag vet inte exakt vilken certifieringsgrad av Freesync som gäller (och i förlängning vilken sync-intervall) då detta inte specificeras på Philips produktsida. Det jag kan säga är att det åtminstone gick att slå igång G-sync i Nvidias kontrollpanel.

Varför jag inte tog med ett stycke om subpixelstruktur är för att jag inte känner mig helt påläst nog för att tala om det i artikelformat. Jag bifogar två bilder med detta inlägg som jag ändå tog under testperioden (tyvärr inte på text), hoppas att det kan belysa frågan något. Rent subjektivt kände jag inte att det var ett problem med text.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Joppis:

Som nackdel borde nämnas att denna typ av panel upplevs som "grå-lila" om den belyses framifrån. Artikelns huvudbild visar detta tydligt också. I hemmiljö kan man ju parera det så gott det går. I kontorsmiljö kan det bli tråkigt.

Det tog Jonas upp i ett test med samma paneltyp.

https://www.sweclockers.com/test/39049-snabbtest-lg-ultragear...

Skrivet av Leiri:

Subpixelstrukturen är samma som Gen 1. Alla QDOLED ultrawides idag har Gen 1.

Faktiskt lite förvånad att inte glossy coatingen ses som negativ på dessa QD OLED då de gör svärtan lila i belysta rum.

Tack för att du belyser detta!

Det är som du säger tydligt på bild, men det är i detta sammanhang för att jag hade två stycken studiobelysningar riktade direkt mot skärmen – när den var avslagen dessutom. Det var aldrig något jag upplevde i praktiken när jag använde skärmen, varken med solen lysandes in från sidan eller taklampan (spottar) i rummet tänd. Vet inte riktigt vad för belysning man ska ha varken hemma eller på kontoret som skulle lysa direkt på skärmen och göra det till ett problem i praktiken

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Medlem

Jag har en Odyssey G8 OLED och när det kommer till pixelstrukturen så märkte jag av det i light mode i Windows men i dark mode så är det inget jag reflekterat över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Är det g-sync compatible eller en fullständig implementation?

Jag var på väg att säga varken eller, för Philips är som sagt väldigt otydliga och skriver bara att skärmen har adaptiv sync av någon typ. Men jag kollade för säkerhets skull på Nvidias lista med skärmar, och där är skärmen faktiskt med som G-Sync Compatible. Underligt att Philips bemödat sig med att få den certifierad och sen inte nämner det någonstans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Tack för att du belyser detta!

Det är som du säger tydligt på bild, men det är i detta sammanhang för att jag hade två stycken studiobelysningar riktade direkt mot skärmen – när den var avslagen dessutom. Det var aldrig något jag upplevde i praktiken när jag använde skärmen, varken med solen lysandes in från sidan eller taklampan (spottar) i rummet tänd. Vet inte riktigt vad för belysning man ska ha varken hemma eller på kontoret som skulle lysa direkt på skärmen och göra det till ett problem i praktiken

Min MSI 271QRX är en QD OLED av glossy coating och den har en lila nyans som är väldigt tydlig i dagsljus. Syns än mer tydligt bredvid min IPS skärm, där båda ser nästan likadana ut i svärtan i dagsljus där min oled har den lila nyansen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av perost:

Jag var på väg att säga varken eller, för Philips är som sagt väldigt otydliga och skriver bara att skärmen har adaptiv sync av någon typ. Men jag kollade för säkerhets skull på Nvidias lista med skärmar, och där är skärmen faktiskt med som G-Sync Compatible. Underligt att Philips bemödat sig med att få den certifierad och sen inte nämner det någonstans.

Ah men du ser, missade helt att den låg på den listan! Tackar för att du länkade in det
För den som är nyfiken på synkroniseringsintervallet utan att navigera listan så är det 48-175Hz.

Minst sagt intressant som du säger att Philips valt att certifiera skärmen, men sedan inte nämner det varken på produksidan, lådan till skärmen eller över huvud taget faktiskt. Kan vara en ärlig miss i deras marknadsföring, annars vettekatten vad som hände där.

Skrivet av Leiri:

Min MSI 271QRX är en QD OLED av glossy coating och den har en lila nyans som är väldigt tydlig i dagsljus. Syns än mer tydligt bredvid min IPS skärm, där båda ser nästan likadana ut i svärtan i dagsljus där min oled har den lila nyansen.

Aj då, det lät mindre trevligt.
Jag har som sagt inte upplevt det där problemet, men det betyder inte att problemet inte finns – som tydligt i ditt fall. Tackar för att du delar med dig av dina erfarenheter också!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Medlem

Lite förvånad över att det inte nämns någonting angående garantier vid inbränning. Skulle inte våga köpa en OLED skärm för desktopanvändning utan att lusläsa garantivilkoren. Med tanke på vilken otrolig inbränning jag fick på min Philips 4K LCD skärm redan efter någon månad, så skulle jag knappt ens våga tänka på att köpa en Philips OLED skärm. Som med alla Philips skärmar så är det ett rent lotteri när det kommer till paneltillverkare.

Permalänk
Medlem

1800R enligt Inet, där den kostar 9900:-.

Den är dyrare hos Webhallen ... även som begagnad gamingstol.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för testet. Kunde blivit ett köp av denna skärm om den haft USB-C med KVM. Ett krav på nästa skärm för jobbdatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Om du med fullständig implementation menar dedikerad G-sync-hårdvara så är det mig veterligen inte någon sådan modul i denna. Jag vet inte exakt vilken certifieringsgrad av Freesync som gäller (och i förlängning vilken sync-intervall) då detta inte specificeras på Philips produktsida. Det jag kan säga är att det åtminstone gick att slå igång G-sync i Nvidias kontrollpanel.

Varför jag inte tog med ett stycke om subpixelstruktur är för att jag inte känner mig helt påläst nog för att tala om det i artikelformat. Jag bifogar två bilder med detta inlägg som jag ändå tog under testperioden (tyvärr inte på text), hoppas att det kan belysa frågan något. Rent subjektivt kände jag inte att det var ett problem med text.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Tack för den ytterligare informationen, försökte kolla själv när jag såg att informationen saknades i artikeln och gick likt dig bet på att söka uppsådan rörande g-sync.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Trevligt att läsa en recension på Evnia-skärm.
Hoppas på att det kommer en artikel om Evnia 32M2N6800M. Den nya modellen med Mini-LED.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DLM:

Tack för testet. Kunde blivit ett köp av denna skärm om den haft USB-C med KVM. Ett krav på nästa skärm för jobbdatorn.

Tack för att du läste!

Ja, stod lite på knivbladet så att säga på denna fråga, om det vore något att nämna som en direkt negativ att USB Type-C inte fanns på skärmen eller ej. För egen del är det inte en dealbreaker då både stationära och den egna bärbara har fullstor HDMI-anslutning.

Samtidigt hade jag önskat att det fanns möjlighet till just USB-C, även KVM Switch hade varit en trevlig funktion att ha. Det som fick mig att inte mer än nämna det i förbifarten var att det i slutändan är en skärm som marknadsförs och är primärt designad mot spelande, där möjlighet att köra den som kontorsskärm var en sekundär del.

Skrivet av Thor:

Tack för den ytterligare informationen, försökte kolla själv när jag såg att informationen saknades i artikeln och gick likt dig bet på att söka uppsådan rörande g-sync.

Jag vet inte om du såg kommentar ovan från annan medlem (perost) som hjälpte till att gräva, men tydligen finns Evnia 34M2C6500 med på Nvidias egna lista här. Där är den listad som G-sync verifierad med spannet 48 – 175 Hz. Enligt mig något hög lägsta-frekvens (30 Hz vore föredraget), men G-sync ska i vilket fall som jag själv upplevde fungera utan bekymmer inom specificerat spann.

Skrivet av dool:

Trevligt att läsa en recension på Evnia-skärm.
Hoppas på att det kommer en artikel om Evnia 32M2N6800M. Den nya modellen med Mini-LED.

Tack för att du läste!
Har varit en trevlig skärm att testa för egen del, tog emot lite att packa ned den för retur

Törs inte lova något gällande Philips och deras 32M2N6800M, men du kan alltid kontakta redaktionen med önskemål. Känns som att en fullskalig recension vore på sin plats för just den modellen med Mini-LED, Jonas och Calle har lite bättre förutsättningar på den fronten – inte minst kunskap

La till ytterligare citat.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag vet inte om du såg kommentar ovan från annan medlem (perost) som hjälpte till att gräva, men tydligen finns Evnia 34M2C6500 med på Nvidias egna lista här. Där är den listad som G-sync verifierad med spannet 48 – 175 Hz. Enligt mig något hög lägsta-frekvens (30 Hz vore föredraget), men G-sync ska i vilket fall som jag själv upplevde fungera utan bekymmer inom specificerat spann.

Det verkar vanligt bland Freesync skärmar.
Freesync och dessa gsync kompatibla som inte har dedikerar gsync hårdvara/modul.
Att 48Hz är lägsta nivån för det variabla intervallet.

Spontant så känns det som att det hade varit bra om lägsta frekvensen gick ner till 20Hz eller däromkring.

Man kanske inte gärna vill spela spel i lägre än 30 FPS.
Men finns mycket video som är i lägre än 30 FPS.
Framförallt mycket video som är runt 23-25 FPS .

Borde väl vara fördel om det hade varit inom variabla intervallet.
Framförallt för TV med någon form av VRR, men även datorskärmar.

Skärmar med gsync modul brukar väl fungera ner till 30Hz eller ännu lägre.
Men istället så brukar deras variabla uppdatering bara fungera ihop med Nvidia grafikkort.

Permalänk

Att försöka läsa på om skärmar är inte det enklaste tycker jag. Upplever att det är ganska mycket smaksak från individ till individ precis som med mycket annat. För en dödig som mig som kikar på OLED och spelar racing spel och lite singleplayer, är detta ett bra köp för 8500:-?

Jag har idag en LG GP850 IPS 160hz och är relativt nöjd men känner att det är dags för en större, föredrar 1 skärm i jämförelse med 2st 27" t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_and:

Att försöka läsa på om skärmar är inte det enklaste tycker jag. Upplever att det är ganska mycket smaksak från individ till individ precis som med mycket annat. För en dödig som mig som kikar på OLED och spelar racing spel och lite singleplayer, är detta ett bra köp för 8500:-?

Jag har idag en LG GP850 IPS 160hz och är relativt nöjd men känner att det är dags för en större, föredrar 1 skärm i jämförelse med 2st 27" t.ex.

Din nuvarande skärm är ju en enklare skärm så en ny skärm i det här segmentet kommer så klart att vara ett rejält lyft.
Handlar mer om formatet passar det.

Vill du ha en 32 tum med 4K och i vanlig widescreen så kanske du kan ta en till på Philips 32" Evnia 6000 32M2N6800M. Den har mini-LED istället för OLED.
Verkar som ene riktigt fin modell om inte OLED är ett måste.
Inte så många recensioner på den än men finns en på Youtube som är värd en titt.
https://www.youtube.com/watch?v=tASl2gUtdKk

Sen är det en 32 tum, 4K med QD-OLED på gång.
https://www.philips.se/c-p/32M2N8900_00/4k-uhd-gaming-monitor...

Visa signatur

-dool