Permalänk
Medlem

Äntligen släpps svart G5 Turret Ultra!

https://eu.store.ui.com/eu/en/category/cameras-dome-turret/pr...

Permalänk

Synd att den inte har tvåvägs ljud bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Jag antar att du kör Guest Portalen och behöver ha igång Controllern hela tiden.
Ett alternativ är att köra den på en windows dator.
Fick just denna som reklam från Amazon: https://www.amazon.se/gp/product/B081TB2SZ1/ref=pe_28912481_8...
En gammal laptop funkar bra också.

Själv kör jag den på min gamla HTPC, förutom Unifi Controllern så körs också PiHole och Home Assistant på den.

En bra stund efteråt, kan jag meddela att det blev en sån maskin som du länkade till, och att den kör kontrollern stabilt i Docker sedan 5 månader tillbaka. Separata containrar för MongoDB och Controller. Har hittills varit *oändligt* mycket stabilare än Unifis egen cloud key, som sabbade databasen precis hela tiden.

Jag vet att jag i originalfrågan sade att jag inte ville köra Linux, men jag tröttnade på Microsoft efter att de dummat sig med att släcka Windows 10 och tvinga folk till Windows 11, som maskinen inte klarar. Och Ubuntu 24.4 kom dagen innan jag började sätta upp, så då var det enkelt att prova. Och allt funkade mycket bättre än sist.

Så stor tack för tipset.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Kan någon tipsa om bra och uppdaterade guider för vlan på UDM Pro 4.06...?

Det är så stor skillnad mot min tidigare lösning att jag kör vilse och UI har ju inte ens vettiga manualer, bara lite random artiklar. Måste lära om från scratch och det är inte roligt. Behöver givetvis inte vara på svenska...

Och vad är detta: https://github.com/unifi-utilities/unifios-utilities
Suricata hade varit redigt nais, men är det tillförlitligt i denna release?

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Och vad är detta: https://github.com/unifi-utilities/unifios-utilities
Suricata hade varit redigt nais, men är det tillförlitligt i denna release?

Om du läser Readme:n där så ser du att det är gamla moddar som inte fungerar bra på Unifi OS 3.x (och senare).

Suricata används väl redan behind the scenes så att säga för IDS/IPS-funktionaliteten i Unifi OS. Den är dock betydligt mer begränsad än vad Suricata kan leverera.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Om du läser Readme:n där så ser du att det är gamla moddar som inte fungerar bra på Unifi OS 3.x (och senare).

Suricata används väl redan behind the scenes så att säga för IDS/IPS-funktionaliteten i Unifi OS. Den är dock betydligt mer begränsad än vad Suricata kan leverera.

Jo jag läste readme och kunde också konstatera att utvecklingen av det stannat av tidigare i år. Synd.
Men man kan köra en separat instans av Pihole och kanalisera trafiken genom det.

Dock köpte jag inte en UDM för att titta på tredjepartslösningar efter 3 dagas uppetid... men det känns inte omotiverat just nu...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Kanske kommer ett litet steg på vägen genom att följa denna: https://lazyadmin.nl/home-network/unifi-vlan-configuration/

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha lite beslutshjälp i min väg in i unifi. Flyttar i dec till ett äldre hus utan ethernetdragning, men planerar för att dra i gamla koax/telejack småningom.
Fibern in sitter i ena hörnet av huset (utbyggt vardagsrum).
Har 250/250 nu och inga planer på att öka inom snar framtid
Det jag står och väljer mellan är:
1. UDR
2. UCG med U6 mesh
2. UCG med U6+

Kommer mest troligt utökas med extra AP efter behov. Är prisökningen för mesh (gillar mest formfaktorn) rimlig mot 6+? Medveten om att POE injektor ingåri mesh, och då hade jag planer på att börja med en flex switch. Hursomhelt hamnar man snabbt runt 5k... har fastnat i villhöver-dilemmat lite.

UDR är väl det som lockar mest då det känns enkelt och billigt att börja med, men den är svår att få tag på till vettigt pris. Tror inte att jag kommer begränsas av 700mbit inom rimlig framtid.

Hjälp mig bestämma mig.
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimwin:

Skulle vilja ha lite beslutshjälp i min väg in i unifi. Flyttar i dec till ett äldre hus utan ethernetdragning, men planerar för att dra i gamla koax/telejack småningom.
Fibern in sitter i ena hörnet av huset (utbyggt vardagsrum).
Har 250/250 nu och inga planer på att öka inom snar framtid
Det jag står och väljer mellan är:
1. UDR
2. UCG med U6 mesh
2. UCG med U6+

Kommer mest troligt utökas med extra AP efter behov. Är prisökningen för mesh (gillar mest formfaktorn) rimlig mot 6+? Medveten om att POE injektor ingåri mesh, och då hade jag planer på att börja med en flex switch. Hursomhelt hamnar man snabbt runt 5k... har fastnat i villhöver-dilemmat lite.

UDR är väl det som lockar mest då det känns enkelt och billigt att börja med, men den är svår att få tag på till vettigt pris. Tror inte att jag kommer begränsas av 700mbit inom rimlig framtid.

Hjälp mig bestämma mig.
Tack

Jag hade kört på UCG Max samt kompletterat med en eller flera U6 eller U7 Wall + flush mount. Av de två hade jag valt U7 för Wi-Fi 6E och Wi-Fi 7 stöd. På UCG Max kan du även köra Unifi Protect och det lär bara vara en tidsfråga innan du vill komplettera med kameror/ringklocka etc.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Jag hade kört på UCG Max samt kompletterat med en eller flera U6 eller U7 Wall + flush mount. Av de två hade jag valt U7 för Wi-Fi 6E och Wi-Fi 7 stöd. På UCG Max kan du även köra Unifi Protect och det lär bara vara en tidsfråga innan du vill komplettera med kameror/ringklocka etc.

Det springer ju snabbt iväg. Har idag inga enheter med wifi7 och få med 6... Har tänkt på protect men hört lite olika om deras kameror. Planerar ev för en synologynas senare med 2 kameror, och ev någon egenlösning med motioneye och HA. Jag är inte i dagsläget redo att lägga 5k+ för wifi, gillar att trixa men är ingen storkonsument. Letar efter stabilitet och go säkerhet.

Tack för inputs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimwin:

Det springer ju snabbt iväg. Har idag inga enheter med wifi7 och få med 6... Har tänkt på protect men hört lite olika om deras kameror. Planerar ev för en synologynas senare med 2 kameror, och ev någon egenlösning med motioneye och HA. Jag är inte i dagsläget redo att lägga 5k+ för wifi, gillar att trixa men är ingen storkonsument. Letar efter stabilitet och go säkerhet.

Tack för inputs!

Kollade priser på deras hemsida nu och du landar på under 5k för dom grejerna om du väljer UCG Max utan SSD och skippar flushmount. Det skiljer några hundralappar mellan U6 Mesh och U7 Pro Wall. U6 Mesh kostar lika mycket som U6 Wall. Visst, UCG Max gör att prislappen drar iväg lite. SSD kan du köpa senare när det är dags för kameror 🤘😉

Jag tolkade dig som att budget låg på max 5k men måste missuppfattat. Flushmount gör frugan glad och är betydligt snyggare än disken sittandes i taket!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Hade faktiskt inte kollat på U7 wall, förutsatte dumt nog att den va uppbyggd på samma sätt som U6 in-wall. Den såg ju smutt ut för hur jag tänkt placera AP vid fibern. Flush mount kan fixas när tapeterna ska bytas 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimwin:

Det springer ju snabbt iväg. Har idag inga enheter med wifi7 och få med 6... Har tänkt på protect men hört lite olika om deras kameror. Planerar ev för en synologynas senare med 2 kameror, och ev någon egenlösning med motioneye och HA. Jag är inte i dagsläget redo att lägga 5k+ för wifi, gillar att trixa men är ingen storkonsument. Letar efter stabilitet och go säkerhet.

Tack för inputs!

Jag har kört Protect på jobbet länge nu och tycker det fungerar super. Beror såklart på hur mycket funktioner man vill ha, men det jag letade efter var en prisvärd uppsättning som sköter sig själv utan manuellt underhåll. De har kört non-stop utan att jag behövt göra någonting alls, alla updates går av sig själva och går elen kommer de igång automatiskt. Väldigt enkelt att komma åt från helt ok app och även via dator. Kommer också hela tiden förbättringar, massa nytt man fått automatiskt "gratis" sedan installationen vilket är ett stort plus. Sen är det också ett börsnoterat företag man kan "lita" på så det riskerar nog inte att bli cancelled närmsta åren.

Ska du inte köra deras kameror bör du kolla på UCG Ultra istället för Max och spara 1250 kr du kan lägga på annat istället, som router är de typ exakt likadan förutom 2.5gb portarna.

Permalänk
Medlem

Jag har Express som access point till Ultra Gateway, men senaste veckorna har Express varje natt klagat på att den inte går att uppdatera. Nån mer som råkat ut för det? Jag har inte gjort någonting med den, problemet uppstod ur tomma intet så att säga.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har Express som access point till Ultra Gateway, men senaste veckorna har Express varje natt klagat på att den inte går att uppdatera. Nån mer som råkat ut för det? Jag har inte gjort någonting med den, problemet uppstod ur tomma intet så att säga.

Det är vanligt fel, samma för mig, bara vänta.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh

Permalänk
Medlem

Om man ska ersätta en USG3, är det 'Ubiquiti UniFi Gateway Lite' man ska ha nu?

Jag vill ha en så ren router funktion som möjligt, så jag inte betalar för t.ex. inbyggd WiFi, som blir omodernt lagom till man packat upp den.

Enda anledningen till uppgradering från USG3, är att jag vill ha en router som klarar bättre throughput med DPI etc. påslaget.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Liksom flera andra står jag inför ett litet dilemma nu när nätverket i huset ska byggas om.

Vi har precis dragit in fiber efter att ha haft mobilt internet tidigare som varit fullt tillräckligt för dagens behov; 2 vuxna, 1 barn som kollar på Netflix, Viaplay, surfar och lyssnar på Spotify och liknande. Jag signade abonnemang 100/100 och det kommer räcka och bli över de närmsta 2-3 åren, men sen blir sonen 10 och då kan jag tänka mig att det kan behövas lite mer fart och jag vill inte behöva starta några större ombyggnadsprojekt då.

Huset är på 200 kvm med ingångspunkt för fiber centralt på nedervåningen och min spontana tanke är att köpa 1 UniFi Express och sätta där nere och sen kanske komplettera med 1 likadan och placera på övervåningen. Nätverkskablar kommer jag dra så det finns uttag i de viktigaste rummen (kontor, vardagsrum, gästrum och barnrum/lekrum). Har bra koll på nätverk i grunden, men är inte alls uppdaterad i utvecklingen de sista 10-15 åren annat än det jag läst på de senaste veckorna. På sikt vill jag förmodligen sätta upp någon AP utomhus för bättre täckning för framtida robotgräsklippare och liknande och ev. komplettera med några kameror och annat roligt.

Frågan är alltså om jag låser in mig för mycket om jag bara utgår från en Express och sen bygger vidare?

Budgeten på sikt har ingen specifik begränsning, men jag vill lägga samtidigt lägga så lite pengar och energi på det i början tills jag vet att jag faktiskt har användning för grejerna utan att vara dumsnål från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Om man ska ersätta en USG3, är det 'Ubiquiti UniFi Gateway Lite' man ska ha nu?

Jag vill ha en så ren router funktion som möjligt, så jag inte betalar för t.ex. inbyggd WiFi, som blir omodernt lagom till man packat upp den.

Enda anledningen till uppgradering från USG3, är att jag vill ha en router som klarar bättre throughput med DPI etc. påslaget.

Direkt ersättare är väl Gateway Lite, men jag kör Unifi Cloud Gateway Ultra och den maxar 1gbps IPS/DPI. Fördelen med inbyggd cloud controller är ju att det blir en enhet mindre och den löser alla updates mm av sig själv. Den är väl också billigare tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Huset är på 200 kvm med ingångspunkt för fiber centralt på nedervåningen och min spontana tanke är att köpa 1 UniFi Express och sätta där nere och sen kanske komplettera med 1 likadan och placera på övervåningen. Nätverkskablar kommer jag dra så det finns uttag i de viktigaste rummen (kontor, vardagsrum, gästrum och barnrum/lekrum). Har bra koll på nätverk i grunden, men är inte alls uppdaterad i utvecklingen de sista 10-15 åren annat än det jag läst på de senaste veckorna. På sikt vill jag förmodligen sätta upp någon AP utomhus för bättre täckning för framtida robotgräsklippare och liknande och ev. komplettera med några kameror och annat roligt.

Frågan är alltså om jag låser in mig för mycket om jag bara utgår från en Express och sen bygger vidare?

Budgeten på sikt har ingen specifik begränsning, men jag vill lägga samtidigt lägga så lite pengar och energi på det i början tills jag vet att jag faktiskt har användning för grejerna utan att vara dumsnål från början.

2 APs för 200 kvm låter spontant för lite i mitt tycke. 3-4 är förmodligen mer rimligt, så Unifi Express är eventuellt lite begränsande. Jag skulle också överväga att använda deras APs istället för Unifi Express i AP-läge.

Om du ska ha använda deras kameror så kan du ju titta på enheter som har stöd för Unifi Protect då folk verkar gilla deras kameralösning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat att plocka in andra kameror till Protect via onvif? I och med version 5.x av Protect är det möjligt även om det verkar vara lite ostabilt än så länge.

Permalänk

Hej! Har ett gammalt system med två accesspunkter.
På min stationära dator hade jag styrprogrammet till dessa ap.
Den datorn gick sönder.för.typ 18 månader sedan och sen dess har wifit funkat. För typ tre månader sedan märkte vi att wifit var sämre och jag skulle försöka rodda med det. Det gick inte så jag inte har tillgång till programmet.
Laddade ner.en app som heter unify och loggade in. Men jag kommer ff inte åt enheterna. Har resettat den ena men appen hittar inga enheter alls.
Kan någon förklara för mig på enkel svenska hur jag ska göra.
Har verkligen kört fast.
Tack på förhand.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

2 APs för 200 kvm låter spontant för lite i mitt tycke.

Det borde räcka till tycker jag, såklart beroende hur planlösningen ser ut och materialet i huset. Mängden omkringliggande nät kan ställa till det också så jag hade nog testat med färre accesspunkter först och om inte det räcker så hade jag kompletterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Direkt ersättare är väl Gateway Lite, men jag kör Unifi Cloud Gateway Ultra och den maxar 1gbps IPS/DPI. Fördelen med inbyggd cloud controller är ju att det blir en enhet mindre och den löser alla updates mm av sig själv. Den är väl också billigare tror jag.

Vill inte ha controller - kör redan en separat - och vill absolut inte ha nåt med Cloud att göra, men om den är billigare och det går att disablea controllern i den, kanske det kan funka. Tack.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det någon som har testat att plocka in andra kameror till Protect via onvif? I och med version 5.x av Protect är det möjligt även om det verkar vara lite ostabilt än så länge.

Nej, men skulle gärna läsa mer om det.

Skrivet av holetaker:

Hej! Har ett gammalt system med två accesspunkter.
På min stationära dator hade jag styrprogrammet till dessa ap.
Den datorn gick sönder.för.typ 18 månader sedan och sen dess har wifit funkat. För typ tre månader sedan märkte vi att wifit var sämre och jag skulle försöka rodda med det. Det gick inte så jag inte har tillgång till programmet.
Laddade ner.en app som heter unify och loggade in. Men jag kommer ff inte åt enheterna. Har resettat den ena men appen hittar inga enheter alls.
Kan någon förklara för mig på enkel svenska hur jag ska göra.
Har verkligen kört fast.
Tack på förhand.

Om du inte har kvar en backup från controller-mjukvaran så får du fabriksåterställa alla Unifi-APs och sätta upp en ny controller någonstans som du adopterar dina APs till.

Mobilappen har stöd för en AP i standalone mode, men det är inte så man kör flera APs och du förlorar en hel del funktionalitet då.

Skrivet av joakim99:

Det borde räcka till tycker jag, såklart beroende hur planlösningen ser ut och materialet i huset. Mängden omkringliggande nät kan ställa till det också så jag hade nog testat med färre accesspunkter först och om inte det räcker så hade jag kompletterat.

Ja, det beror ju på planlösningen men jag tycker att det känns på gränsen. Då tycker jag man ska vara försiktig med att köpa en enhet där man redan från början är väldigt nära gränsen för vad den klarar. Man bör också vara inställd på att man måste ta räckviddssiffrorna med en stor nypa salt då de är i optimala förhållanden, vilket praktiskt taget ingen har.

Det styrs ju också av vilka prestandakrav man har. Jag räknar exempelvis inte annat än 5 GHz och 6 GHz som tillräckligt för annat än IoT-prylar. 2.4 GHz är helt enkelt för långsamt och "överbefolkat" för att förlita sig på.

Skrivet av lincoln:

Vill inte ha controller - kör redan en separat - och vill absolut inte ha nåt med Cloud att göra, men om den är billigare och det går att disablea controllern i den, kanske det kan funka. Tack.

Du kan såvitt jag vet stänga av Remote Access (dvs. möjligheten att nå den via unifi.ui.com) även på Cloud Gateway-enheterna, precis som man kan göra i sin separata controller.

Det går dock inte att stänga av den interna controllern eller managera dem med en annan controller.

I ditt fall låter det som att du bör satsa på UXG-Lite eller en UXG-Max istället eftersom du troligen redan har en bra lösning för att köra controllern.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

2 APs för 200 kvm låter spontant för lite i mitt tycke. 3-4 är förmodligen mer rimligt, så Unifi Express är eventuellt lite begränsande. Jag skulle också överväga att använda deras APs istället för Unifi Express i AP-läge.

Om du ska ha använda deras kameror så kan du ju titta på enheter som har stöd för Unifi Protect då folk verkar gilla deras kameralösning.

Skrivet av joakim99:

Det borde räcka till tycker jag, såklart beroende hur planlösningen ser ut och materialet i huset. Mängden omkringliggande nät kan ställa till det också så jag hade nog testat med färre accesspunkter först och om inte det räcker så hade jag kompletterat.

Precis. Det är här jag känner att man kanske hamnar lite på gränsen. Men samtidigt har jag ju som plan att i framtiden sätta upp 1-2 AP utvändigt på huset rimligtvis 1 på vardera gavel vid taknocken vid uppsättning av 2 och dessa tillsammans med 2 punkter invändigt centralt placerade på under- respektive övervåning bör kunna samverka ganska väl?

Huset är i tegel med trästomme samt betongbjälklag mellan under- och övervåning. I dagsläget med "dålig" utrustning är täckningen god på respektive våningsplan , men sämre mellan våningarna.

Gällande Unifi Protect är ju frågan då om man ska bita ihop och investera större från början i förebyggande syfte eller om det fungerar bra att komplettera upp anläggningen i efterhand för att få tillgång till funktionen samt ex. PoE. Risken är ju att jag antingen blir för dumsnål eller att jag i onödan lägger massa pengar och energi på att få till något som är halvt utdaterat om 3-5 år när det kanske är dags att bygga vidare.

Permalänk
Medlem

@Baltzar gör dig själv en tjänst och låt bli Unifi Express.

Speciellt eftersom du vill fortsätta bygga ut.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Precis. Det är här jag känner att man kanske hamnar lite på gränsen. Men samtidigt har jag ju som plan att i framtiden sätta upp 1-2 AP utvändigt på huset rimligtvis 1 på vardera gavel vid taknocken vid uppsättning av 2 och dessa tillsammans med 2 punkter invändigt centralt placerade på under- respektive övervåning bör kunna samverka ganska väl?

Huset är i tegel med trästomme samt betongbjälklag mellan under- och övervåning. I dagsläget med "dålig" utrustning är täckningen god på respektive våningsplan , men sämre mellan våningarna.

Gällande Unifi Protect är ju frågan då om man ska bita ihop och investera större från början i förebyggande syfte eller om det fungerar bra att komplettera upp anläggningen i efterhand för att få tillgång till funktionen samt ex. PoE. Risken är ju att jag antingen blir för dumsnål eller att jag i onödan lägger massa pengar och energi på att få till något som är halvt utdaterat om 3-5 år när det kanske är dags att bygga vidare.

Problemet med Unifi Express är att möjligheterna att bygga vidare på den är väldigt begränsade med tanke på att den bara har stöd för att hantera 4 ytterligare Unifi-enheter.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du kan såvitt jag vet stänga av Remote Access (dvs. möjligheten att nå den via unifi.ui.com) även på Cloud Gateway-enheterna, precis som man kan göra i sin separata controller.

Det går dock inte att stänga av den interna controllern eller managera dem med en annan controller.

I ditt fall låter det som att du bör satsa på UXG-Lite eller en UXG-Max istället eftersom du troligen redan har en bra lösning för att köra controllern.

Right. UXG Lite var jag redan inne på, men UXG Max kanske också kan vara något. Tack.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@Baltzar gör dig själv en tjänst och låt bli Unifi Express.

Speciellt eftersom du vill fortsätta bygga ut.

Skrivet av blunden:

Problemet med Unifi Express är att möjligheterna att bygga vidare på den är väldigt begränsade med tanke på att den bara har stöd för att hantera 4 ytterligare Unifi-enheter.

Det var det här jag ville ha i svar (eller kanske inte) = Att det blir FÖR dumsnålt att köra en Express trots att det troligtvis är på gränsen att fylla mina behov.

Tack!

Sen är ju frågan vad jag ska utgå ifrån då istället med samma framtida scenario som beskrivits i inläggen ovan. Kommer en Dream Router fungera för mitt ändamål, eller bör jag gå upp ytterligare ett snäpp att bygga vidare kring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Hej! Har ett gammalt system med två accesspunkter.
På min stationära dator hade jag styrprogrammet till dessa ap.
Den datorn gick sönder.för.typ 18 månader sedan och sen dess har wifit funkat. För typ tre månader sedan märkte vi att wifit var sämre och jag skulle försöka rodda med det. Det gick inte så jag inte har tillgång till programmet.
Laddade ner.en app som heter unify och loggade in. Men jag kommer ff inte åt enheterna. Har resettat den ena men appen hittar inga enheter alls.
Kan någon förklara för mig på enkel svenska hur jag ska göra.
Har verkligen kört fast.
Tack på förhand.

Kolla så att de lever och sänder ut wifi först. Stäng av alla och starta dem ensamma. Om de inte sänder något är de eventuellt sönder. Den du resettade kan vara resettad eller misslyckades du. Du kan också se i din router om de hämtar en IP-adress.

Installera deras kontroller på en dator. Eftersom du har strul och behöver felsöka är appen för spartansk och du har även fler än en accesspunkt. Då den skjuter ut alla inställningar till alla samtidigt är den smidigare. Stäng av brandvägg i datorn tillfälligt så den inte bråkar.

Stäng av alla och starta upp och resetta med ett gem enligt deras manual. En och en. Om de inte slutar sända ditt wifi så är de inte resettade. När de är resettade så ska du kunna adoptera dem i controllern. Uppdatera och programmera dem. Ta en i taget så du vet om respektive verkligen kommer igång korrekt.

Ta till sist en backup inne i kontrollern. Dokumentera lösenord osv och spara där du har dina viktiga filer.