Permalänk

Asus TUF B650E Wi-Fi trasigt?

Tjena! Hoppas någon kan ge tips och att jag postat i rätt kategori.

Jag fick ett moderkort som ”inte fungerar” av en vän. Enligt honom så fungerade kortet i 6 timmar, sen la det bara av och allt blev svart.

Efter lite inspektion hittade jag en pin som va lite böjd, så jag böjde tillbaka den med pincett och nål utan några större problem. Kopplade in och monterade allt. Jag satte in en USB kabel i moderkortets I/O på baksidan, och tangentbordet började lysa. Men när jag försöker starta så är det stendött, både via chassi knapp samt försök med skruvmejsel över powerSW.

Här tog mina idéer slut. Rätta mig gärna om jag har fel, men om moderkortet hade råkat ut för kortslutning så borde inte tangentbordet ha lyst upp va? Har byggt en del och har bra koll hur allt ska kopplas.

Någon med någon idé eller är det bara hiva på återbruket som kvarstår?

Permalänk
Medlem

Annat än usb kretsarna kan ha tagit skada om det har varit kortslutning, så att du får ström i usb-kontakterna bekräftar inte att det inte är fel på moderkortet.

Testar du med samma cpu som din vän använde eller annan? Vilken cpu?

Har du försökt starta med så få komponenter inkopplade som möjligt i moderkortet (enbart en ram-sticka, inga ssd:er, inget grafikkort osv)?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

som sagt om kortet skadat så fel spänning hittat in i någon bana på moderkortet kan mycket väl diverse saker nu vara stekta som haft kontakt med denna felspänning.

t.ex banor som pratar datakomunikation brukar inte gilla att man matar spänning på dem och anslutna chip brukar inte behöva mycket för att släppa ut den magiska röken.

att tangentbordet lyser upp betyder i princip bara att du får 5V till moderkortet från nätaggregatet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av shugge:

Annat än usb kretsarna kan ha tagit skada om det har varit kortslutning, så att du får ström i usb-kontakterna bekräftar inte att det inte är fel på moderkortet.

Testar du med samma cpu som din vän använde eller annan? Vilken cpu?

Har du försökt starta med så få komponenter inkopplade som möjligt i moderkortet (enbart en ram-sticka, inga ssd:er, inget grafikkort osv)?

Nej har försökt med min egen CPU som jag vet fungerar, 7800x3d. Provade igår kväll med dubbla ram i samt processor och kylare. Jag vet att alla dessa fungerar då jag monterade tillbaka dom på eget moderkort igår och det hoppa igång direkt får prova igen utan ssd osv

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

som sagt om kortet skadat så fel spänning hittat in i någon bana på moderkortet kan mycket väl diverse saker nu vara stekta som haft kontakt med denna felspänning.

t.ex banor som pratar datakomunikation brukar inte gilla att man matar spänning på dem och anslutna chip brukar inte behöva mycket för att släppa ut den magiska röken.

att tangentbordet lyser upp betyder i princip bara att du får 5V till moderkortet från nätaggregatet.

Inga övriga komponter tog skada när det slocknade för min polare som tur va, antagligen nå banor som är stekta isåfall. Har jag fel eller borde jag isåfall inte kunna se det med blotta ögat på moderkortet? Gav det en noggrann inspektion igår men jag ser absolut ingenting som sticker ut. Antar att detta är dött lopp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paris II Hilton:

Inga övriga komponter tog skada när det slocknade för min polare som tur va, antagligen nå banor som är stekta isåfall. Har jag fel eller borde jag isåfall inte kunna se det med blotta ögat på moderkortet? Gav det en noggrann inspektion igår men jag ser absolut ingenting som sticker ut. Antar att detta är dött lopp.

Bara med tur, du kan se två lager på utsidan av kortet, men det är ett flertal interna lager också. Ett annat B650E-kort jag hittade efter en snabb sökning har 10 lager.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Paris II Hilton:

Ingen garanti att ett visuellt fel uppstått.

Ett kontrollschip eller random lite kondensator/resistor eller något annat kan mycket väl lämnat in utan att visuellt visa ett enda tecken på skada.

Eller som ovan skriver ett internt lager i kretskortet som brunnit av.

Är framförallt detta som generellt gör att felsöka kretskort extremt kostsamt och svårt att faktiskt hitta fel då man får mäta, mäta om, jämföra med elchema över kretskortet om man har tillgång till det att mätvärden osv stämmer på komponenterna.

I princip bara när man har visuella skador som ett brännmärke eller en sprucken ic krets eller liknande som en ev lagning kan vara någorlunda simpel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows