Här är Quest 3S – Metas nya budgetvänliga VR-headset

Permalänk
Melding Plague

Här är Quest 3S – Metas nya budgetvänliga VR-headset

Metas nya billigare headset placerar sig mittemellan Quest 2 och Quest 3.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

en first impression

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det kostar mer, men har alltså samma linser och upplösning som mitt gamla Quest 2 som köptes för typ 3600 kr för flera år sedan?

Permalänk
Medlem

En suped up Quest 2 men en bra instegs variant för dom som aldrig haft något innan. Synd att den blev så dyr här bara.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Det kostar mer, men har alltså samma linser och upplösning som mitt gamla Quest 2 som köptes för typ 3600 kr för flera år sedan?

Quest 2 kostade också $299 vid release, så justerat för inflation är 3S billigare. Dollarkursen gör sitt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Arelion:

Det kostar mer, men har alltså samma linser och upplösning som mitt gamla Quest 2 som köptes för typ 3600 kr för flera år sedan?

Yes, fokus är nya hårdvaran som klarar mer krävande standalone-spel än Quest 2 kunde, samt MR.
Poängen är väl främst att det ska gå att spela nyare/snyggare spel som på dyrare Quest 3, och givetvis för utvecklare att kunna nå fler "segment" utan att behöva köra två helt separata spår.

Men ja, känns rätt bakvänt för sådana som t.ex. mig som kör PCVR, vill åt linserna och skala bort all "onödig" hårdvara som inte behövs till PCVR, inte tvärtom.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Det kostar mer, men har alltså samma linser och upplösning som mitt gamla Quest 2 som köptes för typ 3600 kr för flera år sedan?

Samma linser och samma panel som Quest 2, chippet och MR kamerona är dock nya. Den har dock sämre kontrollspårning än vad Quest 2 har vilket Quest 3 också har då båda använder samma.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Artikeln jämför den med Quest 2 men hur skiljer den sig från Quest 3? Är det en något nedskalad Quest 3 eller ska den snarare ses som en smått uppgraderad Quest 2? Det låter mer som det sistnämnda.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Artikeln jämför den med Quest 2 men hur skiljer den sig från Quest 3? Är det en något nedskalad Quest 3 eller ska den snarare ses som en smått uppgraderad Quest 2? Det låter mer som det sistnämnda.

Den har samma systemchip, kameror och kontroller. Linser och panel är samma som Quest 2 så är även IPD inställningarna.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Artikeln jämför den med Quest 2 men hur skiljer den sig från Quest 3? Är det en något nedskalad Quest 3 eller ska den snarare ses som en smått uppgraderad Quest 2?

Gemensamt:

Quest 3: samma SoC och kan därför köra samma spel i standalone, RGB passthrough, kontroller

Quest 2: samma upplösning, IPD-mekanism, linser

För standalonespelande är den en klar uppgradering med över dubbla GPU-prestandan, för PCVR är den smått meningslös bortsett från stöd för högre bitrate.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ågren:

Artikeln jämför den med Quest 2 men hur skiljer den sig från Quest 3? Är det en något nedskalad Quest 3 eller ska den snarare ses som en smått uppgraderad Quest 2? Det låter mer som det sistnämnda.

Som det står så har den gamla fresnel-linserna och äldre skärmarna med lägre upplösning.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Innan man slänger sig på köpknappen kan man kolla med någon som redan har ett meta quest-headset. Med en hänvisningslänk får både 305 kr att tjacka spel för.

Permalänk
Medlem

Var inte imponerad av komforten på den förra. Men bra med nått som får PSVR2 att verka dyr.

Skrivet av jeffan97:

En suped up Quest 2 men en bra instegs variant för dom som aldrig haft något innan. Synd att den blev så dyr här bara.

En nedsupen Q3 snarare va..?

Förvirrande produkt hursom.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av AndreaX:

Var inte imponerad av komforten på den förra. Men bra med nått som får PSVR2 att verka dyr.

En nedsupen Q3 snarare va..?

Förvirrande produkt hursom.

Ser det lite som en gammal dator där du uppgraderar CPU och GPU för att kunna lira nyare spel, men behåller 1080p-skärmen osv.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Som det står så har den gamla fresnel-linserna och äldre skärmarna med lägre upplösning.

Ja men är det i princip det enda som skiljer dem? Kan den driva alla spel som Quest 3 klarar av? Hur presterar den ur grafiksynpunkt osv?

Mvh,
Användare som inte har ägt något VR-headset sedan Rift 😅

Edit: Ser nu att frågan redan besvarats i tidigare inlägg.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Var inte imponerad av komforten på den förra. Men bra med nått som får PSVR2 att verka dyr.

En nedsupen Q3 snarare va..?

Förvirrande produkt hursom.

Beror väl på hur man ser det. Men ja det är en liten konstig produkt. Inget för entusiaster I vilket fall men det är inte det den är tänkt för ändå. Beroende på vad personen i fråga är ute efter så hade jag rekommenderat en Pico 4 istället om PCVR är av intresse men budgeten tryter lite.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Så jädra synd de inte löste pancake linser för lite högre prislapp. typ 350 USD. Fick själv panik på fresnel-linsen på Q2 pga den tighta sweetspotten, men ÄLSKAR mitt Quest 3. Imho är prestandan mindre intressant som insteg än just den oerhört mycket bättre linstypen.

Permalänk

Det stora problemet med VR-set är att det är en pryl som man borde gå ihop och köpa och dela på. Väldigt många som mig har ett ändå hyfsat VR-set som vi ej använder liggandes.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kimball:

Så jädra synd de inte löste pancake linser för lite högre prislapp. typ 350 USD. Fick själv panik på fresnel-linsen på Q2 pga den tighta sweetspotten, men ÄLSKAR mitt Quest 3. Imho är prestandan mindre intressant som insteg än just den oerhört mycket bättre linstypen.

Har lite problem med sweet spot även på Q3 här, inte lika signifikant, men hamnar lätt i ett läge där det blir en del oskärpa. Det märks mycket när man försöker läsa något genom passthrough. Hoppades på ett facial interface från VRCOVER, men det lade de till slut ned efter att ha skjutit på det i evigheter.

Diton på Quest 2 tillsammans med en BOBOVR M2-strap avhjälpte problemet extremt mycket för mig.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Från Metas blog: As we drop the price of the 512GB Quest 3 from $649.99 down to $499.99 USD, we’re phasing out the 128 GB version and reducing the price to $429.99 USD while supplies last

Har inte slagit igenom än, men gör i teorin att vanliga Quest 3 går att få tag på för cirka 5400-5600kr snart. Det kan vara värt 1500kr extra bara för linserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Så jädra synd de inte löste pancake linser för lite högre prislapp. typ 350 USD. Fick själv panik på fresnel-linsen på Q2 pga den tighta sweetspotten, men ÄLSKAR mitt Quest 3. Imho är prestandan mindre intressant som insteg än just den oerhört mycket bättre linstypen.

De vill hålla priset så mycket de kan helt enkelt utan att förlora allt för mycket. Detta headset är för massan och där spelar varenda krona roll, Q3S är dyr redan som den är här i Sverige.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det stora problemet med VR-set är att det är en pryl som man borde gå ihop och köpa och dela på. Väldigt många som mig har ett ändå hyfsat VR-set som vi ej använder liggandes.

Nej varför ska man vara flera på 1 vr headset? låter ju lite smått äckligt faktiskt. Ok att dela inom familjen som max.
Använd det ist för att låta det ligga. Jag använder mitt dagligen stort sett och det till 100% gaming.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag ogillar linserna i Quest 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Har lite problem med sweet spot även på Q3 här, inte lika signifikant, men hamnar lätt i ett läge där det blir en del oskärpa. Det märks mycket när man försöker läsa något genom passthrough. Hoppades på ett facial interface från VRCOVER, men det lade de till slut ned efter att ha skjutit på det i evigheter.

Diton på Quest 2 tillsammans med en BOBOVR M2-strap avhjälpte problemet extremt mycket för mig.

Enig, det är fortf långt från perfekt, men q3 är ändå miltals bättre än q2/q3s på den fronten. Väntade också länge på vr covers facial efter att amvrs variant inte lirade bra med bobovr s3 för mig. Såg något magnetiskt som verkar riktigt vettigt, men 400-450kr kändes inte värt det för min del tyvärr.

Skrivet av jeffan97:

De vill hålla priset så mycket de kan helt enkelt utan att förlora allt för mycket. Detta headset är för massan och där spelar varenda krona roll, Q3S är dyr redan som den är här i Sverige.

Ja teknikpriserna överlag är ju ett skämt i Sverige pga skatter, moms och risig valuta. Jag bara menar att jag tror fler hade haft nytta av mindre kräm och bättre lins för att attrahera en större massa, men det är bara min killgissning.

Permalänk

Jag hade tidigare Lenovo? VR glasögon, men rätt hög upplösning för priset som var runt 6k. Väldigt värt med hög upplösning för VR headsets skulle jag säga. Half Life Alyx blev väldigt imponerande och min (rätt bra) dator kunde precis driva det laggfritt i den upplösningen. Om jag köper VR igen blir det högupplöst, rätt bra FoV och bra överlag, oavsett om det kostar lite mer och kanske krävs kabel. Hänger man i upphängning ovanför huvudet stör det inte så mycket. Fin och bra flyt och verklighetstrogen VR är så mycket värt om man nu ska köra något VR.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Jag hade tidigare Lenovo? VR glasögon, men rätt hög upplösning för priset som var runt 6k. Väldigt värt med hög upplösning för VR headsets skulle jag säga. Half Life Alyx blev väldigt imponerande och min (rätt bra) dator kunde precis driva det laggfritt i den upplösningen. Om jag köper VR igen blir det högupplöst, rätt bra FoV och bra överlag, oavsett om det kostar lite mer och kanske krävs kabel. Hänger man i upphängning ovanför huvudet stör det inte så mycket. Fin och bra flyt och verklighetstrogen VR är så mycket värt om man nu ska köra något VR.

Ja det är sjukt vad olika prioriteringar man kan ha. Även om jag håller med om att så bra flyt och ögongodis som möjligt såklart är det man vill åt, så är portabiliteten i Q3 det som tilltalar mig främst. Dessutom kan man skruva upp ögongodis en hel del vis game optimizer vilket gör en hel del skillnad, men sämre batteritid. För mig är tillgänglighet, portabilitet och enkelhet prioriterat och dörför hade jag aldrig kunnat tänka mig lite PCVR via sladd i annat än möjligtvis rallyspel! PCVR via virtual desktop ska dock funka dugligt för många, men det är klart det blir sämre svarstider vs via kabel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skaffade VR när vive kom. Uppdaterade så ja fick den trådlös. Har inte packat upp den på 2 år sedan flytt och inte direkt saknat det.
Men när jag flyttar till större så ska jag ta tag i vr spel igen.
Enda kraven jag har på nästa headset är att det är helt trådlöst, högupplöst så man slipper sce. Och att jag slipper "ljusfyrar"...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Från Metas blog: As we drop the price of the 512GB Quest 3 from $649.99 down to $499.99 USD, we’re phasing out the 128 GB version and reducing the price to $429.99 USD while supplies last

Har inte slagit igenom än, men gör i teorin att vanliga Quest 3 går att få tag på för cirka 5400-5600kr snart. Det kan vara värt 1500kr extra bara för linserna.

Fortfarande 1500-2000 kr för dyrt. Om jag inte köpte sådana saker genom mitt företag hade jag aldrig gjort det.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Skrivet av Kimball:

Ja det är sjukt vad olika prioriteringar man kan ha. Även om jag håller med om att så bra flyt och ögongodis som möjligt såklart är det man vill åt, så är portabiliteten i Q3 det som tilltalar mig främst. Dessutom kan man skruva upp ögongodis en hel del vis game optimizer vilket gör en hel del skillnad, men sämre batteritid. För mig är tillgänglighet, portabilitet och enkelhet prioriterat och dörför hade jag aldrig kunnat tänka mig lite PCVR via sladd i annat än möjligtvis rallyspel! PCVR via virtual desktop ska dock funka dugligt för många, men det är klart det blir sämre svarstider vs via kabel.

För mig är det verkligen helt tvärtom. En sladd är drygt (men uppifrån gör den knappt något åtminstone) och dyrare pris är drygt (men VR är smygdyrt oavsett) och övrigt är det väldigt värt för mig med bättre kvalité istället. Dyrare, sladd, men bättre kvalité. Det tar jag alla dagar. Redan för några år sedan såg det riktigt bra ut med fin grafik i VR Alyx och högupplöst headset. Jag kan tänka mig om 2-4 år till, då kan budget se ut på samma nivå och samma prisklass som jag körde i se otroligt bra ut. Det är fortfarande en bra bit ifrån verklighetstroget men inom min livstid åtminstone är vi där eller i närheten så det blir fint.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |