Hur komma igång med fonder/aktier

Permalänk
Inaktiv

Hur komma igång med fonder/aktier

Man hör mycket om hur man bör investera på börsen men har aldrig gjort det. Låter större summa pengar ligga på ett sparkonto (just nu med låst ränta). Har funderingar på att börja investera en summa men vet inte i vad eller hur. Jag kan inget om börsen eller fonder/aktier men med tanke på hur många som investerar kan väl inte alla vara lika pålästa? Vad tipsar ni en nybörjare att söka information nånstans och var skulle ni rekommendera en nybörjare att börja med? Förstått att långsiktigt sparande är bättre än kortsiktigt och jag vill inte ta några onödiga risker. Om pengarna däremot kan ligga bättre nån annanstans än på ett sparkonto (i varje fall en del som jag kan avvara) så vore det ju kul med bättre värdeutveckling.

Hur gör man efter sin bortgång? Tar ens barn över ens ev. fonder/aktier eller måste de tas ut och investeras på nytt? Om ens barn vill fortsätta sparandet. Kan jag sätta en tidsgräns att pengarna t.ex. får tas ut först om 1, 5 eller 10 år?

Permalänk
Medlem

Nu ska jag vara cynisk innan någon mer kunnig kommer in och rättar mig: Det är bara de med stort kapital som tjänar pengar på aktier. De som har råd att investera tidigt i startups.

Fonder är nog säkrare. Det finns ju obligationer också.

Statsobligationer

Visa signatur

AMDAMDAMD

Permalänk
Medlem

Global indexfond med lägst möjlig avgift är det bästa på lång sikt, t.ex. Länsförsäkringar Global Index.

Det är smart att sätta upp ett automatiskt månadssparande i samma släng.

Du öppnar ett investeringssparkonto, så kallat ISK, hos t.ex. Avanza eller Nordnet.
Första 300.000kr är skattefritt från och med januari 2025.

Ett ISK finns kvar efter din bortgång och blir en del av dödsboet. En kapitalförsäkring säljs av och betalas ut.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Första 300.000kr är skattefritt från och med januari 2025.

Det är väl 150 000 kr från 2025 och 300 000 kr från 2026 som är det som är föreslaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är väl 150 000 kr från 2025 och 300 000 kr från 2026 som är det som är föreslaget?

My bad, tack för rättelsen!

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
  • Gå inte in med alla pengar på en gång.

• Gå inte in med pengar du inte har råd att förlora.

• Gå inte in med pengar du kommer behöva använda inom 7-10 år.

• Behåll en viss summa på sparkonto för utgifter du kan räkna med inom dom kommande åren. Själv har jag ett par hundra tusen på sparkonto för jag äger hus, har en lite äldre bil, och gillar att resa. Resten ligger i mestadels fonder.

• Aktier kanske är roligare än fonder men du kommer troligtvis göra med vinst med fonder än med aktier, och i slutänden är det vinsten som är rolig, inte förlust. Sikta in dig på fonder.

• Indexfonder med låg avgift är nice. Du ska så klart bilda dig en egen uppfattning innan du investerar men jag gillar Länsförsäkringar USA och Länsförsäkringar Global.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

@Kalium: punkt ett - statistiskt är det faktiskt bättre att gå in med allt direkt, eftersom börsen över tid går upp och det inte går att förutspå upp- och nedgångar. Men visst kan det kännas tryggare att sprida ut det lite.

Skulle vilja lägga till att man inte ska logga in och titta hela tiden. Bara fortsätta köpa i upp- och nedgångar.
Klassiskt misstag många oerfarna gör är att drabbas av panik i nedgångar och sälja på helt fel tidspunkt. Sitta stilla i båten må låta klyschigt men så länge man har en bra portfölj så är det helt korrekt.Det finns ett exempel på någon i "hur investerar du"-tråden som sålde allt sitt innehav precis på botten av covidkraschen.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Skrivet av glemmy:

@Kalium: punkt ett - statistiskt är det faktiskt bättre att gå in med allt direkt, eftersom börsen över tid går upp och det inte går att förutspå upp- och nedgångar. Men visst kan det kännas tryggare att sprida ut det lite.

Skulle vilja lägga till att man inte ska logga in och titta hela tiden. Bara fortsätta köpa i upp- och nedgångar.
Klassiskt misstag många oerfarna gör är att drabbas av panik i nedgångar och sälja på helt fel tidspunkt. Sitta stilla i båten må låta klyschigt men så länge man har en bra portfölj så är det helt korrekt.Det finns ett exempel på någon i "hur investerar du"-tråden som sålde allt sitt innehav precis på botten av covidkraschen.

This.

Här är även länkar till mer info om man vill lägga tid på det:
https://rikatillsammans.se/kom-igang/
https://rikatillsammans.se/forum/t/basta-fonderna-2024-lista-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daniel H.:

Nu ska jag vara cynisk innan någon mer kunnig kommer in och rättar mig: Det är bara de med stort kapital som tjänar pengar på aktier. De som har råd att investera tidigt i startups.

Statsobligationer

Har också förstått att fonder är att rekommendera för långsiktigt sparande.

Statsobligationer kände jag inte till, får kolla på.

Skrivet av Kalium:
  • Gå inte in med alla pengar på en gång.

• Gå inte in med pengar du inte har råd att förlora.

• Gå inte in med pengar du kommer behöva använda inom 7-10 år.

• Behåll en viss summa på sparkonto för utgifter du kan räkna med inom dom kommande åren. Själv har jag ett par hundra tusen på sparkonto för jag äger hus, har en lite äldre bil, och gillar att resa. Resten ligger i mestadels fonder.

• Aktier kanske är roligare än fonder men du kommer troligtvis göra med vinst med fonder än med aktier, och i slutänden är det vinsten som är rolig, inte förlust. Sikta in dig på fonder.

• Indexfonder med låg avgift är nice. Du ska så klart bilda dig en egen uppfattning innan du investerar men jag gillar Länsförsäkringar USA och Länsförsäkringar Global.

Tredje och fjärde punkten är något jag har tänkt på. Att man kanske inte ska gå in med alla pengar då man samtidigt behöver ett tillgängligt kapital för t.ex. hus. Där är kanske ett sparkonto med ränta bättre. Pengar utöver det som man kan avvara i sådär 10 år är kanske vad man bör placera i fonder. Exempelvis sparande till barnen vore ju utmärkt att spara i fonder till.

Skrivet av glemmy:

Om jag inte missuppfattar @Kalium så tror jag att hen menar att punkt 1 hör ihop med både punkt 2, 3 och 4. Att man inte bör gå in med allt man har då man samtidigt behöver en buffert som kanske utnyttjas de närmsta åren såsom t.ex. hus.

Ja, satsa man på långsiktigt sparande är det dumt att logga in och kolla hela tiden för att oroa sig i onödan. Man kanske bör logga in först om 10 år. Sälja vid nedgång har jag förstått att man inte ska göra.

Skrivet av menellerhur:

Bara läst lite på andra länken men det var intressant så tack för länkarna.

Permalänk
Medlem

Om du är oinsatt idag och inte heller i framtiden vill vara aktiv och bli insatt med ditt sparande är den självklara rekommendationen att köpa indexfonder med lägsta möjliga avgift. Ett månadssparande kan vara att föredra då du därmed sprider dina inköp till båda bra och dåliga tider på börsen, vilket över tid ger ett genomsnitt.
Om du vill engagera dig mer än ovan kan du alltid börja småskaligt och köpa in dig för lite pengar och några enstaka aktier och följa dessa, men det är ju en fråga om tycke och smak.
Jag är inte speciellt aktiv för egen del numera, men mina aktieaffärer har avkastat betydligt bättre (och då menar jag BETYDLIGT) bättre) än mina fonder över tid, men det kräver ju att man åtminstone är halvaktiv.

Permalänk
Medlem

@Conqvistadoren: att din stockpicking avkastat bättre än en indexfond beror på att du har tagit större risk och haft tur.
Inte lura någon att man kan slå en billig indexfond över tid genom att vara "halvaktiv".
https://www.guinnessworldrecords.com/world-records/most-succe...

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem

Enkla guiden till miljonär:

1. Spara ihop en buffert. ~3 månaders utgifter
2. Öppna upp ett ISK
3. Starta ett månadssparande i billig globalfond (fast avgift <= 0.2%). 10% av lönen är ett bra mål.

Se till att ha autogiro så dessa pengar dras innan du ser dem och helst kontot på annan bank så du slipper se hur fonder fluktuerar från dag till dag. Det är nämligen du själv som är största hindret då vi människor har en stor aversion mot att riskera förlora något vilket gör att folk helst säljer när priset går ned och köper när priset stiger. Lyckas du hålla dina känslor borta så är du mer än halvvägs mot målet.

Permalänk
Medlem

Angående indexfonder, kollar man t.ex S&P500 så har det indexet gått +189% senaste 10 åren. OMXS30 +89%, Dow Jones +146%, Nikkei 225 +141%.

Visst, OMXS30 har väl inte varit superimponerande och jag hade väl personligen kanske inte varit så nöjd med "bara" +89% utveckling på 10 år, men hade jag haft en utveckling som följt någon av dom andra indexen så hade jag faktsikt varit nöjd.

Jag började investera på börsen typ 2017. Började med aktier, försökte tajma marknaden, osv. Idag, sju år senare, så har jag en total avkastning som är betydligt sämre än alla index. Hade jag kört på enbart indexfonder från början och hållit mig till det så hade jag varit flera hundra tusen kronor rikare idag. Tillräckligt för att bekosta MC-kortet, all MC-utrustning jag behöver köpa, samt även en sprillans ny drömhoj. Men nu är det ju så att jag trodde att jag var duktig och har "spelat bort" en massa pengar (och tid) på börsen. För ungefär ett år sedan så kastade jag om hela min portfölj, sålde av massor med aktier och pytsade in det mesta i fonder. Senaste året har jag haft en utveckling på ca 16% och detta tack vare mina indexfonder. Hade jag fortsatt så som jag höll på tidigare så hade jag nog inte ens haft hälften så bra utveckling.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Conqvistadoren: att din stockpicking avkastat bättre än en indexfond beror på att du har tagit större risk och haft tur.
Inte lura någon att man kan slå en billig indexfond över tid genom att vara "halvaktiv".
https://www.guinnessworldrecords.com/world-records/most-succe...

Vadå "lura någon"? Givetvis är risken högre (=förluster), men med det följer högre möjligheter till avkastning, vilket jag var tydlig med i mitt inlägg. Jag rekommenderade också indexfonder med månadsspar vilket ju är den lägsta risknivån man kan uppnå på börsen. Hur är det att "lura någon"? Att ta högre risk kan vara ett helt rationellt beslut, precis som att vara helt riskavert och ha alla pengar på banken kan vara det. Det avgörs av individens totala ekonomiska situation och preferenser. De flesta tar betydligt större risker för mycket mer pengar i sina bostadsaffärer än vad de någonsin tar på börsen om vi säger så att satsa några procent av sitt sparande på stockpicking innebär inte att din portfölj på totalen är hög risk. Likväl som man inte ska "lura någon" att ta för hög risk ska man inte heller skrämmas att man inte kan ta någon risk alls i sina placeringar så lite nyanser tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Vadå "lura någon"? Givetvis är risken högre (=förluster), men med det följer högre möjligheter till avkastning, vilket jag var tydlig med i mitt inlägg. Jag rekommenderade också indexfonder med månadsspar vilket ju är den lägsta risknivån man kan uppnå på börsen. Hur är det att "lura någon"? Att ta högre risk kan vara ett helt rationellt beslut, precis som att vara helt riskavert och ha alla pengar på banken kan vara det. Det avgörs av individens totala ekonomiska situation och preferenser. De flesta tar betydligt större risker för mycket mer pengar i sina bostadsaffärer än vad de någonsin tar på börsen om vi säger så att satsa några procent av sitt sparande på stockpicking innebär inte att din portfölj på totalen är hög risk. Likväl som man inte ska "lura någon" att ta för hög risk ska man inte heller skrämmas att man inte kan ta någon risk alls i sina placeringar så lite nyanser tack.

Du skriver att man med engagemang (genom att vara insatt och "halv"aktiv) kan investera i enstaka aktier och därmed få BETYDLIGT högre avkastning än fonder över tid och att indexfonder är för de som inte vill vara aktiva eller insatta. Du skrev dock inte att enstaka aktier innebär högre risk och inget om hur stor del av innehavet de bör utgöra.

Vi skriver i en tråd där en oinsatt ber om hjälp att komma igång med investering, då tycker jag det är viktig att vara tydlig och inte utelämna viktiga detaljer.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

I GENOMSNITT, inte nödvändigtvis på individnivå. Bredden på möjliga utfall ökar också. För varje person som köper på botten efter 2008 med den metoden så finns det någon som köpte på toppen 2001.

Att sprida ut det är en metod för att komma närmare börsens genomsnittsavkastning på den individuella nivån. Genom att minska de extrema utfallen. Visst du kommer statistik att sänka din avkastning då du tar bort de bästa utfallen, men du kommer också att ha lägre risk att bli en av förlorarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

I GENOMSNITT, inte nödvändigtvis på individnivå. Bredden på möjliga utfall ökar också. För varje person som köper på botten efter 2008 med den metoden så finns det någon som köpte på toppen 2001.

Ja självklart är det så, därför jag skriver statistiskt sett.
Bra artikel som tar upp det

Citat:

The Bottom Line (What the Data Shows)
For those of you that skim articles and skipped past the detailed sections above, here’s the punchline:

When deciding between dollar cost averaging vs lump sum, it is almost always better to lump sum (invest it now), even on a risk-adjusted basis.

This is true across asset classes, time periods, and nearly all valuation regimes. Generally, the longer you wait to deploy your capital, the worst off you will be.

I say “generally” because the only time when you are better off by doing DCA is when averaging into a falling market. However, it is precisely when the market is falling that you will be the least enthusiastic to keep buying. It is difficult to fight off these emotions, which is why the times when it is best to DCA, most investors won’t be able to stick to the strategy.

If you are still worried about investing your lump sum today, the problem may be that you’re investing in a portfolio that is too risky for your liking. Consider placing this money in a more conservative portfolio now and move on with life.

Dold text

https://ofdollarsanddata.com/dollar-cost-averaging-vs-lump-su...

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon356120:

Man hör mycket om hur man bör investera på börsen men har aldrig gjort det. Låter större summa pengar ligga på ett sparkonto (just nu med låst ränta). Har funderingar på att börja investera en summa men vet inte i vad eller hur. Jag kan inget om börsen eller fonder/aktier men med tanke på hur många som investerar kan väl inte alla vara lika pålästa? Vad tipsar ni en nybörjare att söka information nånstans och var skulle ni rekommendera en nybörjare att börja med? Förstått att långsiktigt sparande är bättre än kortsiktigt och jag vill inte ta några onödiga risker. Om pengarna däremot kan ligga bättre nån annanstans än på ett sparkonto (i varje fall en del som jag kan avvara) så vore det ju kul med bättre värdeutveckling.

Hur gör man efter sin bortgång? Tar ens barn över ens ev. fonder/aktier eller måste de tas ut och investeras på nytt? Om ens barn vill fortsätta sparandet. Kan jag sätta en tidsgräns att pengarna t.ex. får tas ut först om 1, 5 eller 10 år?

Grattis till ett klokt beslut och till en viktig fråga!
En släkting till mig gick nyligen bort och jag ärver nu en del av aktieportföljen. På cirka 20 år har den mångdubblats. En klok investering nu kan ge dina barn en glad överraskning när den dagen kommer.

Över tid förväntas aktier ge bättre utdelning än ränta (bank eller räntebärande papper). Men, aktier går upp och går ner. Om du har många aktier är svängningarna generellt mindre. Därför är aktiefonder ett bra alternativ. Det finns aktiefonder med specifika inriktingar (branscher, geografier).

Det finns också globala indexfonder. De har generellt minst svängningar och är min rekommendation om du vill ha en rimlig avkastning med lägre risk. De innehåller aktier från alla länder och alla branshcer, tänk dig ett vägt genomsnitt av världens största företag. Det betyder också att de har stora innehav i USA och i tech (Nvidia, Microsoft etc).

Frågor som du behöver besvara själv är:
* Vilken tidshorisont tänker du dig? Du nämner vad som händer när du går bort, vilket indikerar lång tidshorisont. I så fall är breda aktiefonder (typ Länsförsäkringar Global) troligen det bästa alternativet. Med kortare tidshorisonter kan du fundera på att ha en del i räntebärande papper (exempelvis statsobligationer, eller räntefonder).
* Vilken risk är du beredd att ta? Kopplar lite till punkten ovan. Du kommer inte att förlora allt ditt kapital om du lägger det i globala indexfonder. Men - viktigt men - det kommer att gå upp och ner. Om du behöver ta ut pengarna i en svacka kommer du att ha förlorat pengar. Ett sätt att skydda sig mot det är att ha en del av pengarna på sparkonto. Hur mycket beror på. Vad har du för fasta utgifter, lön, boende, bil etc.

Ju mer pengar du har investerat, desto mer kommer kapitalet att växa (i genomsnitt och över tid). I genomsnitt kan du kanske räkna med en avkastning på 5-7%. "Kostnaden" för att ha 100k på ett sparkonto är alltså cirka 5-7k per år.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla tips och råd. Jag läser och funderar. Indexfonder verkar vara vägen att gå liksom långsiktigt sparande. Lägre risk prioriteras då min familj inte tillhör de välbärgade här på forumet men vid är väldigt sparsamma och ekonomiska. Prioriterar ekonomisk trygghet framför konsumtion.

Angående tidshorisont @bubbelbabbel så gäller det både och (frågar både åt mig själv och äldre förälder). Jag själv kan ha en lång tidshorisont men vad skulle ni rekommendera en äldre förälder (ej sjuk men redan pensionär)? Bör den fortsätta med sparkonto med ränta eller bör den sätta en del som den kan avvara på indexfonder? Just därför jag undrar hur det fungerar vid arvskifte, om man tar över fonderna eller om pengarna måste tas ut.

Permalänk
Medlem

Jag började resan för ca 3 år sen. Har gjort många misstag, men har nu lyckats få portföljen att gå plus med 49% sedan Nov 22.
Det har inget med skicklighet att göra utan det är mest tur. Det är först under 2024 jag kanske kan ta åt mig lite för att det gått bra.
Räkna med ett par år där du kommer göra misstag och inte förstå hur allt funkar. Få inte panik.
Några råd kan jag ge.
1. Ett av de viktigaste, få inte panik!! Det jag förlorat mest pengar på är att jag sålt aktier som dippat i panik, för att sedan missa uppgången ett par dagar senare.
2. Bestäm dig för vilken strategi du vill använda, och håll dig till den.

Daytrading, Slingtrading är hög risk med störst chans att tjäna pengar, men ganska liten chans att träffa rätt och man måste vara väldigt påläst och uppdaterad, varje dag. Inget för mig!

Fonder är väldigt stabilt och tuffar på sakta men säkert. Att föredra om du tänkt investera och spara pengar under många år, till pensionen T.ex. Skapa ett automatiskt sparande så det investeras automatiskt varje månad, sen glöm.
Jag själv kör utdelningsaktier. Investerar i aktier som ger mig pengar varje år, som jag sedan investerar i nya aktier, som ger mig mer pengar. För över 5000 kr varje månad som jag köper mer aktier för. I år kommer jag få ca 35000 kr i utdelningar som jag återinvesterar direkt i ännu fler aktier.
Det man behöver hålla koll på är att utdelningarna håller den nivån du vill ha, att bolagen fortsätter gå bra (tjänar pengar även med utdelningarna).
Titta gärna på Youtube om hur utdelnings strategin funkar. En varning, väldigt hög utdelning är ofta en varningsklocka på att något är knasigt med bolaget, men det är inte alltid så.

3. Välj rätt konto.
Vanligt aktie/fondkonto måste du själv deklarera. Du betalar 30% skatt på all vinst du gör vid försäljning. Har du utländska aktier och får utdelning måste du dessutom betala källskatt i det land bolaget är registrerad, som du själv får ansöka om att få tillbaka av det landet. Jättekrångligt och tar tid. Denna konto form är att föredra om du endast investerar och inte säljer under mycket lång tid. T ex. indexfonder för pensionen.

ISK är det minst krångliga och man betalar en låg schablonskatt varje år på HELA beloppet du har på kontot. Just nu är det 1,08% Du behöver inte deklarera utan det dras av automatiskt på deklarationen. Absolut att föredra om du köper och säljer mycket. Du betalar alltså ingen extra skatt för vinsten när du säljer.

KF konto. Att föredra om du får utdelningar på utländska aktier. Kontot är en kapitalförsäkring, det betyder att försäkringsbolaget kräver tillbaka källskatten åt dig. Det sker automatiskt. Du betalar schablonskatt en gång om året, precis som på ISK kontot, men pengarna dras från kontot 4 ggr per år. Du behöver alltså se till att summan finns på kontot när de skall dras, man får en notis när det är dags. på en summa 200000 kr TOTALT på kontot betalar du alltså 2160 kr/år i skatt. Det blir 540 kr i kvartalet. Du skall alltså ha 540 kr på kontot till skatten i Jan, April osv. Har du utdelningsaktier betalar du skatten med utdelningarna Så gör jag.
Du betalar ingen extraskatt för vinsten vid försäljning.

På ISK och KF konto kommer 150000 kr bli skattefria från o med Januari. Från o med Januari 2026 kommer 300000 kr vara skattefritt.

Det finns massor av råd såklart och jag skulle kunna sitta hela dagen och skriva. Försök läs på, följ gärna andra investerare på instagram och youtube.
Men det viktigaste, få inte panik. Börsen går upp och ned och det ser jättetråkigt ut ibland. Det är över tid, två tre år, som det börjar bli relevant att fundera på om det gått snett.
Sen det sista rådet....lyssna INTE på kompisars och andras köpråd. Bilda dig en egen uppfattning om det bolaget det gäller. Så många missar jag gjorde i början på grund av att alla snackade om elbilar, laddare, solpaneler osv. Välj stabila, kända bolag med bra utveckling under flera år. Väljer du utdelningsaktier kolla att de har en stabil utdelningshistorik.

Till sist, Lycka till!!
Det viktigaste steget är att du börjar!
De pengar du har på sparkontot sjunker bara i värde och du förlorar faktiskt pengar varje dag. Den lilla räntan man får äts upp direkt av inflationen, så kör på!

EDIT!
Om du vill testa utdelningsstrategin med utdelningsaktier skall du inte vara rädd för att investera i utländska aktier.
USA och Norge har de bästa utdelningsaktierna och källskatten får du tillbaka automatiskt om du har dina investeringar på ett KF konto.
Avanza betalar tillbaka all källskatt en gång om året, i mars. Nordnet betalar tillbaka källskatten ca 1-2 månader efter den dragits.

"Hur gör man efter sin bortgång? Tar ens barn över ens ev. fonder/aktier eller måste de tas ut och investeras på nytt? Om ens barn vill fortsätta sparandet. Kan jag sätta en tidsgräns att pengarna t.ex. får tas ut först om 1, 5 eller 10 år?"

Är lite osäker om vanliga AF konto och ISK men på KF konto kan du sätta en förmånstagare, det vill säga att den personen får kontot överfört automatiskt om man dör. Med alla innehaven osv.
Det är ju lite speciellt....du äger egentligen inga aktier/fonder på ett KF konto utan har en kapitalförsäkring där försäkringsbolaget äger aktierna. Den du valt som förmånstagare ärver då kapitalförsäkringen och behöver inte sälja och investera om allt.
Du märker egentligen ingen skillnad jämfört med ISK, vinster vid försäljning, utdelningar osv får du som vanligt. Det enda som man märker är att skatten man betalar dras från KF kontot 4 ggr om året istället för automatiskt på deklarationen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Statsobligationer

Nja....en fond är ju en portfölj med aktier ett fondbolag satt ihop (oftast) som du investerar i, så varför betala en dyr fondavgift på en portfölj du kan skapa själv?

Vinsten är ju en procentuell del av det totala kapitalet man investerat. har man gjort 20% vinst är det 20% vinst. Det har inget med hur mycket pengar man har investerat i aktier att göra. Det är klart, 20% på 10k är 2k kr. 20% på 100 mille är 20 miljoner, så ja, för att tjäna stora summor måste man oftast investera mycket pengar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Jag började resan för ca 3 år sen. Har gjort många misstag, men har nu lyckats få portföljen att gå plus med 49% sedan Nov 22.
Det har inget med skicklighet att göra utan det är mest tur. Det är först under 2024 jag kanske kan ta åt mig lite för att det gått bra.
Räkna med ett par år där du kommer göra misstag och inte förstå hur allt funkar. Få inte panik.
Några råd kan jag ge.
1. Ett av de viktigaste, få inte panik!! Det jag förlorat mest pengar på är att jag sålt aktier som dippat i panik, för att sedan missa uppgången ett par dagar senare.
2. Bestäm dig för vilken strategi du vill använda, och håll dig till den.

Daytrading, Slingtrading är hög risk med störst chans att tjäna pengar, men ganska liten chans att träffa rätt och man måste vara väldigt påläst och uppdaterad, varje dag. Inget för mig!

Fonder är väldigt stabilt och tuffar på sakta men säkert. Att föredra om du tänkt investera och spara pengar under många år, till pensionen T.ex. Skapa ett automatiskt sparande så det investeras automatiskt varje månad, sen glöm.
Jag själv kör utdelningsaktier. Investerar i aktier som ger mig pengar varje år, som jag sedan investerar i nya aktier, som ger mig mer pengar. För över 5000 kr varje månad som jag köper mer aktier för. I år kommer jag få ca 35000 kr i utdelningar som jag återinvesterar direkt i ännu fler aktier.
Det man behöver hålla koll på är att utdelningarna håller den nivån du vill ha, att bolagen fortsätter gå bra (tjänar pengar även med utdelningarna).
Titta gärna på Youtube om hur utdelnings strategin funkar. En varning, väldigt hög utdelning är ofta en varningsklocka på att något är knasigt med bolaget, men det är inte alltid så.

3. Välj rätt konto.
Vanligt aktie/fondkonto måste du själv deklarera. Du betalar 30% skatt på all vinst du gör vid försäljning. Har du utländska aktier och får utdelning måste du dessutom betala källskatt i det land bolaget är registrerad, som du själv får ansöka om att få tillbaka av det landet. Jättekrångligt och tar tid. Denna konto form är att föredra om du endast investerar och inte säljer under mycket lång tid. T ex. indexfonder för pensionen.

ISK är det minst krångliga och man betalar en låg schablonskatt varje år på HELA beloppet du har på kontot. Just nu är det 1,08% Du behöver inte deklarera utan det dras av automatiskt på deklarationen. Absolut att föredra om du köper och säljer mycket. Du betalar alltså ingen extra skatt för vinsten när du säljer.

KF konto. Att föredra om du får utdelningar på utländska aktier. Kontot är en kapitalförsäkring, det betyder att försäkringsbolaget kräver tillbaka källskatten åt dig. Det sker automatiskt. Du betalar schablonskatt en gång om året, precis som på ISK kontot, men pengarna dras från kontot 4 ggr per år. Du behöver alltså se till att summan finns på kontot när de skall dras, man får en notis när det är dags. på en summa 200000 kr TOTALT på kontot betalar du alltså 2160 kr/år i skatt. Det blir 540 kr i kvartalet. Du skall alltså ha 540 kr på kontot till skatten i Jan, April osv. Har du utdelningsaktier betalar du skatten med utdelningarna Så gör jag.
Du betalar ingen extraskatt för vinsten vid försäljning.

På ISK och KF konto kommer 150000 kr bli skattefria från o med Januari. Från o med Januari 2026 kommer 300000 kr vara skattefritt.

Det finns massor av råd såklart och jag skulle kunna sitta hela dagen och skriva. Försök läs på, följ gärna andra investerare på instagram och youtube.
Men det viktigaste, få inte panik. Börsen går upp och ned och det ser jättetråkigt ut ibland. Det är över tid, två tre år, som det börjar bli relevant att fundera på om det gått snett.
Sen det sista rådet....lyssna INTE på kompisars och andras köpråd. Bilda dig en egen uppfattning om det bolaget det gäller. Så många missar jag gjorde i början på grund av att alla snackade om elbilar, laddare, solpaneler osv. Välj stabila, kända bolag med bra utveckling under flera år. Väljer du utdelningsaktier kolla att de har en stabil utdelningshistorik.

Till sist, Lycka till!!
Det viktigaste steget är att du börjar!
De pengar du har på sparkontot sjunker bara i värde och du förlorar faktiskt pengar varje dag. Den lilla räntan man får äts upp direkt av inflationen, så kör på!

EDIT!
Om du vill testa utdelningsstrategin med utdelningsaktier skall du inte vara rädd för att investera i utländska aktier.
USA och Norge har de bästa utdelningsaktierna och källskatten får du tillbaka automatiskt om du har dina investeringar på ett KF konto.
Avanza betalar tillbaka all källskatt en gång om året, i mars. Nordnet betalar tillbaka källskatten ca 1-2 månader efter den dragits.

Tack för att du tar dig tid att skriva. Många sparformer att välja bland. Så aktie/fondkonto där indexfonder ingår, ISK och KF. ISK har jag ju hört talas om en del, KF lite mindre. Får läsa på. Lät ju smidigt med ISK att man inte behöver deklarera utan att allt sånt sker automatiskt. Samma med KF. Så med vanligt fondkonto och indexfonder måste jag tänka på att deklarera. Saker jag inte tänkt på med vanligt sparkonto med ränta, där de också drar skatten automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon356120:

Tack för att du tar dig tid att skriva. Många sparformer att välja bland. Så aktie/fondkonto där indexfonder ingår, ISK och KF. ISK har jag ju hört talas om en del, KF lite mindre. Får läsa på. Lät ju smidigt med ISK att man inte behöver deklarera utan att allt sånt sker automatiskt. Samma med KF. Så med vanligt fondkonto och indexfonder måste jag tänka på att deklarera. Saker jag inte tänkt på med vanligt sparkonto med ränta, där de också drar skatten automatiskt.

Tack för att du orkade läsa
AF konto (vanligt aktie/fondkonto) betalar du skatt på själv vid deklarationen. Du använder en K4 blankett och måste få med ALLT du gjort, köpt och sålt. Om du inte tänkt sälja på måånga år kostar detta ingenting i skatt.
Du betalar alltså INGEN skatt på ett AF konto så länge du inte säljer något.
Det är när du säljer du måste deklarera och skatta för vinsten. Du kan även dra av förlust. Men det är krångligt (tycker jag) Man kan få hjälp på Avanza och Nordnet.

ISK är det enklaste, men du betalar schablonskatt varje år för de pengar du har. Har du inte tänkt sälja är det onödigt att betala skatt på pengarna du har. Rekommenderas till de som köper och säljer flera gånger per år. Då sparar man pengar på eventuell vinstskatt men får betala en mycket lägre schablonskatt. Du kan inte dra av förluster här.

Jag editerade min långa post på slutet angående arv av konton. Det jag VET är at KF konto kan man ha en förmånstagare på. Du kan alltså bestämma vem som skall ärva ditt konto när du går bort. Den personen ärver kontot med de aktier och fonder du har investerat i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En sak till.

En fond är en portfölj ett fondbolag har skapat som du köper in dig på. En indexfond är alltså en aktieportfölj med de största bolagen på börsen. T ex. Microsoft, Meta osv.
Du kan alltså skapa en "indexfond" själv genom att skapa en aktieportfölj med dessa bolagen. Skillnaden är att på en indexfond behöver du bara betala så sköter fondbolaget allt. Det kostar en avgift varje år.
Skapar du en "indexfond" själv betalar du inga avgifter. På många år blir det mycket pengar att spara. Du får själv köpa aktierna och eventuellt byta ut de som inte går bra...precis som fondförvaltarna gör. Jag tycker det är värt det.

Här är ett exempel på en indexfond och några av de aktier som ligger i den portföljen.

Storebrand Global Plus A SEK avgift 0,42% per år. har du 100000 kr investerat blir det 420 kr/år i avgift.

Apple 4,95%
Microsoft 4,55%
NVIDIA 4,27%
Meta Platforms A 1,68%
Alphabet Inc Class A 1,56%
Alphabet Inc Class C 1,39%
Broadcom 1,14%
Eli Lilly 1,08%
JP Morgan Chase & Co 1,05%

Så skapar du en kopia i en egen portfölj har du en privat "indexfond" som är avgiftsfri.

Det finns indexfonder som är helt avgiftsfria. Utan att göra reklam eller rekommendera dig, Avanza Zero är en sådan fond. Försök att minimera avgifterna så mycket det bara går, jämför avgifterna mellan de olika fonderna. Som sagt, på många år kommer avgifterna bli stora summor totalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Så skapar du en kopia i en egen portfölj har du en privat "indexfond" som är avgiftsfri.

Glöm inte avgiften för courtage. skall du köpa amerikanska aktier så kan det bli lite pengar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Tack för att du orkade läsa
AF konto (vanligt aktie/fondkonto) betalar du skatt på själv vid deklarationen. Du använder en K4 blankett och måste få med ALLT du gjort, köpt och sålt. Om du inte tänkt sälja på måånga år kostar detta ingenting i skatt.
Du betalar alltså INGEN skatt på ett AF konto så länge du inte säljer något.
Det är när du säljer du måste deklarera och skatta för vinsten. Du kan även dra av förlust. Men det är krångligt (tycker jag) Man kan få hjälp på Avanza och Nordnet.

ISK är det enklaste, men du betalar schablonskatt varje år för de pengar du har. Har du inte tänkt sälja är det onödigt att betala skatt på pengarna du har. Rekommenderas till de som köper och säljer flera gånger per år. Då sparar man pengar på eventuell vinstskatt men får betala en mycket lägre schablonskatt. Du kan inte dra av förluster här.

Jag editerade min långa post på slutet angående arv av konton. Det jag VET är at KF konto kan man ha en förmånstagare på. Du kan alltså bestämma vem som skall ärva ditt konto när du går bort. Den personen ärver kontot med de aktier och fonder du har investerat i.

Så ISK är ett mer aktivt konto där man ska köpa/sälja för att inte betala onödig skatt? Fondkonto t.ex. indexfonder är mer långsiktigt sparande (gärna 10+ år) där man kan (ska?) vara mindre aktiv och betala skatt först vid försäljning. Förstår jag rätt?

Ja, jag kände till förmånstagare av KF. Det jag funderar på är hur en pensionär bör tänka som vill börja investera men som kanske inte kan tänka långsiktigt på samma sätt. Är det ens lönt att investera i fonder om det visar sig bli kortvarigt? Vad är kortvarigt? Allt under 10 år? Större risk för förlust vid kortvarigt investerade i fonder/indexfonder? Kanske KF är mer lämpligt om man vill att ens barn ska kunna överta och fortsätta?

Skrivet av KingCobra:

En sak till.

En fond är en portfölj ett fondbolag har skapat som du köper in dig på. En indexfond är alltså en aktieportfölj med de största bolagen på börsen. T ex. Microsoft, Meta osv.
Du kan alltså skapa en "indexfond" själv genom att skapa en aktieportfölj med dessa bolagen. Skillnaden är att på en indexfond behöver du bara betala så sköter fondbolaget allt. Det kostar en avgift varje år.
Skapar du en "indexfond" själv betalar du inga avgifter. På många år blir det mycket pengar att spara. Du får själv köpa aktierna och eventuellt byta ut de som inte går bra...precis som fondförvaltarna gör. Jag tycker det är värt det.

Här är ett exempel på en indexfond och några av de aktier som ligger i den portföljen.

Storebrand Global Plus A SEK avgift 0,42% per år. har du 100000 kr investerat blir det 420 kr/år i avgift.

Apple 4,95%
Microsoft 4,55%
NVIDIA 4,27%
Meta Platforms A 1,68%
Alphabet Inc Class A 1,56%
Alphabet Inc Class C 1,39%
Broadcom 1,14%
Eli Lilly 1,08%
JP Morgan Chase & Co 1,05%

Det finns indexfonder som är helt avgiftsfria. Utan att göra reklam eller rekommendera dig, Avanza Zero är en sådan fond. Försök att minimera avgifterna så mycket det bara går, jämför avgifterna mellan de olika fonderna. Som sagt, på många år kommer avgifterna bli stora summor totalt.

Då förstår jag. Då låter en egenplockad eller kopierad aktieportfölj vettigare än att betala en avgift för exakt samma. Alternativ Avanza Zero då, hört talas om den tidigare men visste inget om dessa avgifter.

Låter klokt och vettigt att minimera onödiga avgifter.

Tack för dina inlägg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Glöm inte avgiften för courtage. skall du köpa amerikanska aktier så kan det bli lite pengar.

Bra info. Antar en slipper det i t.ex. Avanza Zero, om de nu har amerikanska aktier vilket jag tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jo det är sant. Men courtage kommer man aldrig ifrån och är en engångsavgift.
Fondavgifter får man betala varje år för totala värdet.
Men du har rätt, man betalar en avgift när man köper eller säljer.
Denna är gratis upp till 50000 på Avanza och Nordnet, sedan väldigt låg för normal investerare.

Courtaget för utländska aktier är för mig ca 50 kr om jag köper en aktie för 10000 kr. då ingår växlingsavgiften.
För svenska aktier är denna avgiften 25 kr för samma summa.

Med tanke på att utdelningarna och historiken på aktier i USA/Norge är så bra är det värt det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon356120:

Bra info. Antar en slipper det i t.ex. Avanza Zero, om de nu har amerikanska aktier vilket jag tror.

Ja du betalar inget courtage när du köper andelar i fonden, fondbolaget tar betalt för det genom avgiften.
Varje fond andel kostar ju en summa. Du ser det inte specifikt. Den kallas transaktions avgift och ligger inräknad i den totala årsavgiften för fonden.
Du slipper alltså inte courtage även om den är billigare vid köptillfället. Du betalar däremot transaktions avgift varje år, även om du inte köper eller säljer fonder. Den ingår ju i totala avgiften. Så över tid blir den väldigt dyr.
Avanza Zero är väldigt speciell....jag vet inte hur de tjänar pengar helt enkelt Inte satt mig in i det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Ja, jag kände till förmånstagare av KF. Det jag funderar på är hur en pensionär bör tänka som vill börja investera men som kanske inte kan tänka långsiktigt på samma sätt. Är det ens lönt att investera i fonder om det visar sig bli kortvarigt? Vad är kortvarigt? Allt under 10 år? Större risk för förlust vid kortvarigt investerade i fonder/indexfonder? Kanske KF är mer lämpligt om man vill att ens barn ska kunna överta och fortsätta?"

Upp till 5 år räknar jag som "kortvarigt".
Jag började min resa viid 55 års ålder. Jag hade sparat i fonder under ett antal år och insåg att det gick väldigt långsamt. jag hade då 10 år kvar till pension (de ändrade pensionsåldern till 68 senare) och förstod att jag måste ändra min strategi.
Testade på aktiehandel, köp o sälj. Daytrading och slingtrading. Sammanställde efter 5 månader och insåg att jag gått plus 44 kr. Alltså inget för mig.
Provade att satsa på nya bolag med framtiden för sig, Tex. solceller osv. Det gick bara minus. Sålde av den sista miljöaktien i år, alla gick riktigt dåligt. Det är helt enkelt fel tidpunkt för miljöaktier.
Upptäckte att jag fått in en liten summa pengar på kontot, det var en utdelning från en aktie. Hade aldrig hört taalaas om att bolagen årligen kunde dela ut pengar till aktieägarna.

Jag pluggade på vad det innebar och följer flera som enbart idag lever på sina utdelningar. man behöver inte sälja för att få pengar helt enkelt.
För MIG blev detta den bästa sparformen. Lägger in 5000 kr från min lön + utdelningarna varje månad. Jag får lite drygt 3000 kr i utdelningar varje månad. Nästa år kommer utdelningarna per månad vara högre än det jag sparar från lönen varje månad.
Återinvesterar man utdelningarna och har disciplin växer kapitalet, och utdelningarna, väldigt fort. En snöbollseffekt.

När jag går i pension (vid 65) kommer utdelningarna vara större än pensionen varje månad. Samtidigt som jag behåller mitt innehav.

Skulle jag rekommendera något skulle jag åtminstone rekommendera att titta på detta och läsa på om det.

Man behöver inte lägga ned för mycket jobb bara gå in och kolla bolagen och utdelningarna då och då. Precis lagom för mig, då blir det inte för tröttsamt.

När man får en ny utdelning får kommer en notis i mobilen och det låter "katshiiing" bara det är ju helt underbart

Visa signatur