Ja du betalar inget courtage när du köper andelar i fonden, fondbolaget tar betalt för det genom avgiften.
Varje fond andel kostar ju en summa. Du ser det inte specifikt. Den kallas transaktions avgift och ligger inräknad i den totala årsavgiften för fonden.
Du slipper alltså inte courtage även om den är billigare vid köptillfället. Du betalar däremot transaktions avgift varje år, även om du inte köper eller säljer fonder. Den ingår ju i totala avgiften. Så över tid blir den väldigt dyr.
Avanza Zero är väldigt speciell....jag vet inte hur de tjänar pengar helt enkelt Inte satt mig in i det.
Så med indexfonder betalar man en årlig avgift oavsett om man köper/säljer men inte om man sätter ihop portföljen själv? Undantaget Avanza Zero. Att man betalar när man köper/säljer är mindre svårt att förstå.
"Ja, jag kände till förmånstagare av KF. Det jag funderar på är hur en pensionär bör tänka som vill börja investera men som kanske inte kan tänka långsiktigt på samma sätt. Är det ens lönt att investera i fonder om det visar sig bli kortvarigt? Vad är kortvarigt? Allt under 10 år? Större risk för förlust vid kortvarigt investerade i fonder/indexfonder? Kanske KF är mer lämpligt om man vill att ens barn ska kunna överta och fortsätta?"
Upp till 5 år räknar jag som "kortvarigt".
Jag började min resa viid 55 års ålder. Jag hade sparat i fonder under ett antal år och insåg att det gick väldigt långsamt. jag hade då 10 år kvar till pension (de ändrade pensionsåldern till 68 senare) och förstod att jag måste ändra min strategi.
Testade på aktiehandel, köp o sälj. Daytrading och slingtrading. Sammanställde efter 5 månader och insåg att jag gått plus 44 kr. Alltså inget för mig.
Provade att satsa på nya bolag med framtiden för sig, Tex. solceller osv. Det gick bara minus. Sålde av den sista miljöaktien i år, alla gick riktigt dåligt. Det är helt enkelt fel tidpunkt för miljöaktier.
Upptäckte att jag fått in en liten summa pengar på kontot, det var en utdelning från en aktie. Hade aldrig hört taalaas om att bolagen årligen kunde dela ut pengar till aktieägarna.
Jag pluggade på vad det innebar och följer flera som enbart idag lever på sina utdelningar. man behöver inte sälja för att få pengar helt enkelt.
För MIG blev detta den bästa sparformen. Lägger in 5000 kr från min lön + utdelningarna varje månad. Jag får lite drygt 3000 kr i utdelningar varje månad. Nästa år kommer utdelningarna per månad vara högre än det jag sparar från lönen varje månad.
Återinvesterar man utdelningarna och har disciplin växer kapitalet, och utdelningarna, väldigt fort. En snöbollseffekt.
När jag går i pension (vid 65) kommer utdelningarna vara större än pensionen varje månad. Samtidigt som jag behåller mitt innehav.
Skulle jag rekommendera något skulle jag åtminstone rekommendera att titta på detta och läsa på om det.
Man behöver inte lägga ned för mycket jobb och gå in och kolla bolagen då och då. Precis lagom för mig, då blir det inte för tröttsamt.
Okej, upp till 5 år. Bör man satsa på fonder upp till 5 år då? För egen del kan jag tänka långsiktigt men vill inte ge dåliga råd till pensionärsförälder. Får oavsett läsa på själv såklart och bilda mig en egen uppfattning. Ändå bra att få lite förhandsinformation som visar olika riktningar.
Angående välja aktier så känner jag personligen att jag får fundera på mina värderingar. Egentligen skulle jag vilja köpa aktier i företag jag gillar men det kanske inte ger bäst avkastning. Tycker inte om tech-jättarna samtidigt som jag förstår att de ses som bra aktier. Att låta hjärna styra framför hjärta... Det blir minst sagt en utmaning för en person med stora etiska och moraliska värderingar.