Ifixit ger Iphone 16 Pro-serien ovanligt högt betyg för reparerbarhet

Permalänk
Melding Plague

Ifixit ger Iphone 16 Pro-serien ovanligt högt betyg för reparerbarhet

Ett stort kliv framåt men med förbättringspotential, lyder fixarsorkarnas omdöme.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oh vad man längtar tills man kan byta ut batteriet själv...

Permalänk
Medlem

Kravet på utbytbara batterier har dock undantag som antagligen Apple lobbat fram. Undantaget säger att om den är vättentät så behövs det inte vara utbytbart.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Kravet på utbytbara batterier har dock undantag som antagligen Apple lobbat fram. Undantaget säger att om den är vättentät så behövs det inte vara utbytbart.

Apple?

Varje tillverkare har ju lagt in IP klassning sannolikt av just den anledningen så det är alla får som är svarta, i alla fall i den frågan..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SuperSverker:

Apple?

Varje tillverkare har ju lagt in IP klassning sannolikt av just den anledningen så det är alla får som är svarta, i alla fall i den frågan..

Så är det nog.

Samsung Galaxy S5 klarade nå IP67 med avtagbart/utbytbart skal och batteri för tio år sedan, dags att slopa undantaget och för tillverkarna att klippa sig.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Kravet på utbytbara batterier har dock undantag som antagligen Apple lobbat fram. Undantaget säger att om den är vättentät så behövs det inte vara utbytbart.

Var står det undantaget i den kommande lagen?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Apple 🍏 gör inte detta av vänlighet utan av lagtekniskhet...

Det är bra att man kan byta ut batteriet för det betyder att vi kommer att kunna ta med extra batteri när man reser eller rent allmänt kunna ha ett extra batteri laddat preciiiiiiis när man har det där viktiga samtalet eller presentation... ÄNTLIGEN. 😃

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Apple 🍏 gör inte detta av vänlighet utan av lagtekniskhet...

Det är bra att man kan byta ut batteriet för det betyder att vi kommer att kunna ta med extra batteri när man reser eller rent allmänt kunna ha ett extra batteri laddat preciiiiiiis när man har det där viktiga samtalet eller presentation... ÄNTLIGEN. 😃

Eller så tar man med sig en powerbank så kan man se till att telefonen är laddad när man behöver det.

Permalänk
Medlem

Intressant att det endast är iPhone 16 Pro och inte iPhone 16 Pro Max som har batteriet inneslutet i ett aluminiumhölje.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Eller så tar man med sig en powerbank så kan man se till att telefonen är laddad när man behöver det.

Naah...ett litet batteri är smidigare...OCH man kan ha telefonen i flera år (vilket jag tycker är bra då jag inte är så mycket för att byta 🔀 en telefon bara för att det inbyggda batteriet är uttjänt).

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Kravet på utbytbara batterier har dock undantag som antagligen Apple lobbat fram. Undantaget säger att om den är vättentät så behövs det inte vara utbytbart.

Jag skulle snarare tro att de hävdar att deras batterier håller i mer än 5 år, så de behöver inte bytas så ofta som andras telefoner (eller något liknande)

Hoppas dock innerligt att de inte lyckas få till något undantag

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Apple?

Varje tillverkare har ju lagt in IP klassning sannolikt av just den anledningen så det är alla får som är svarta, i alla fall i den frågan..

Fairphone kan vara vattentålig trots möjlighet att byta batteri.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Intressant att det finns folk som försvarar Apple när det gäller möjligheten att byta batteri... Finns det någon som helst nackdel, för oss konsumenter, med en telefon som det går att byta batteri på?

Är man ändå rädd för att förstöra telefonen vid batteribyte, så kan man ju lämna in den. Och vill man ha "premium" service, så lämnar man den till Apple och får bytet utfört för någon tusenlapp. Är man normalbegåvad, så lämnar man den till någon annan firma och får samma jobb utfört för någon hundralapp

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Så är det nog.

Samsung Galaxy S5 klarade nå IP67 med avtagbart/utbytbart skal och batteri för tio år sedan, dags att slopa undantaget och för tillverkarna att klippa sig.

Skrivet av Sarato:

Fairphone kan vara vattentålig trots möjlighet att byta batteri.

Jodå, det går, men varför inte utnyttja undantaget när det finns

Måste ju få folk att fortsätta köpa nya telefoner, särskilt nu när innovationen stannat av och då är batteribyten för 2000kr perfekt (Det var va de ville ha för min Xperia 5, batteriet kostade 200kr, packningar och tätningar 200kr resten är ”dra åt skogen”-skatt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Intressant att det endast är iPhone 16 Pro och inte iPhone 16 Pro Max som har batteriet inneslutet i ett aluminiumhölje.

Är väl pga storleksskillnaden? Pro modellen är mindre och behöver mer hjälp med värmeförflyttningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jodå, det går, men varför inte utnyttja undantaget när det finns

Hur är det undantaget skrivet? Känner inte igen att det finns ett sådant undantag som är applicerbart på telefoner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Viking
Skrivet av Zythik:

Är väl pga storleksskillnaden? Pro modellen är mindre och behöver mer hjälp med värmeförflyttningen.

Har förmodligen inget med värmeavledning att göra. För metallhöljet har ändå ingen kontakt med något som kan avleda värmen.
Så det är nog inte förklaringen till att 16PM inte har det.

Däremot läste jag att det ska gå att koppla ett 9V-batteri mot metallen så lossnar batteriet efter några sekunder. Alltså enklare att byta.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Däremot läste jag att det ska gå att koppla ett 9V-batteri mot metallen så lossnar batteriet efter några sekunder. Alltså enklare att byta.

Det är väl på vanliga 16, inte på 16 Pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är väl på vanliga 16, inte på 16 Pro?

Var av uppfattningen att det gällde alla 16 modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Var av uppfattningen att det gällde alla 16 modeller.

Står klart och tydligt att det inte gäller alla 16 modeller om man klickar på länken.

Och det är som sagt bara iPhone 16 Pro som har batteriet inneslutet i ett aluminiumhölje.

"Why didn’t the Pro Max get either the electrically released adhesive or the aluminum-encased battery? Maybe next year. Apple loves to test changes in a subset of the product family before they roll it out to every model."

https://www.ifixit.com/News/100693/more-modular-than-ever-bef...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Viking
Skrivet av joakim99:

Det är väl på vanliga 16, inte på 16 Pro?

I så fall vet jag inte vad metallhöljet är menat för.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Var av uppfattningen att det gällde alla 16 modeller.

Enligt denna artikeln gäller det bara 16, dvs ej 16 Pro:

https://9to5mac.com/2024/09/22/iphone-16-teardown-shows-new-s...

Permalänk
Medlem

Där ser man, intressant att dom valde 16 som "testbänk".

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SuperSverker:

Jodå, det går, men varför inte utnyttja undantaget när det finns

Måste ju få folk att fortsätta köpa nya telefoner, särskilt nu när innovationen stannat av och då är batteribyten för 2000kr perfekt (Det var va de ville ha för min Xperia 5, batteriet kostade 200kr, packningar och tätningar 200kr resten är ”dra åt skogen”-skatt

Du menar sånt som försäkringar, avtal, arbetskostnad, arbetsgivaravgift, el, vatten, värme, hyra, frakter, övriga kostnader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du menar sånt som försäkringar, avtal, arbetskostnad, arbetsgivaravgift, el, vatten, värme, hyra, frakter, övriga kostnader?

…sånt som redan finns inne när man tar 600kr för byte av batteri på övriga modeller som saknar IP-klassning trots att själva bytet är identiskt / motsvarande förutom en liten gummipackning för 20kr

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Bra att det är lättare att byta ut mycket, men tror scoren kommer falla rätt drastiskt framöver.
Verkar att som så gott som varje del inte går att byta mot en som suttit i en annan iPhone tidigare, för att motsträva "stulna iphones som säljs som delar".
Och det kommer med säkerhet påverka 3jeparts delar också.
Men det återstår att se.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Radovic:

Naah...ett litet batteri är smidigare...

Är det verkligen det? Jag hade ett extrabatteri till min Galaxy S2 när jag började på universitetet 2013. Det kom ofta till användning, då jag dagligen tillbringade två timmar på bussen med hotspot igång.

Men även med så lättåtkomligt batteri som på en GS2 måste jag säga att en powerbank, som @joakim99 föreslår, är helt överlägsen:

  • Man behöver bara införskaffa och ha med sig en (1), inte en per enhet.

  • Man behöver inte starta om telefonen.

  • Det är mycket smidigare att ladda upp en powerbank igen jämfört med ett extrabatteri, som ju måste laddas i enheten det hör till.

  • En powerbank kan användas av andra vid behov.

Citat:

OCH man kan ha telefonen i flera år (vilket jag tycker är bra då jag inte är så mycket för att byta 🔀 en telefon bara för att det inbyggda batteriet är uttjänt).

Där har du ett desto bättre argument för att batteriet gärna får vara utbytbart!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Byter aldrig batteri i mobilen, byter däremot ofta mobil. IPhone så klart.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers