Scalpers vill ha 20 000 kronor för PS5 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necragaming:

150kr på loppis om 20 år, kanske köper en då

Det blir lagom till pensionen 🙂

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Jag kan förstå att man kan tycka så. Det känns som en bra ursäkt för att man råkar inte tänka elakt som en "riktig scalper" utan råkar bara göra exakt samma sak som en scalper gör.

Så länge man inte går plus på det. Köper man en vara, är det för att man vill ha den. Gör man något annat stödjer man scalperkulturen, vare sig man vill eller ej.

Så du menar att du aldrig sålt någonting med vinst? Lägenhet? Hus? Gammalt Nintendospel? Klocka? Aktier? Fonder? etc? Listan kan göras lång på produkter som går upp i pris av många olika anledningar, varav tillgång och efterfrågan är den vanligaste.

Skrivet av Dave1080:

Håller inte med. Det finns många vidriga sätt att tjäna pengar på, men det betyder inte att alla gör det.

Bara för att förtydliga så är det inom lagens gränser jag såklart menar. Går man utan för vad lagen säger är det en helt annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Så du menar att du aldrig sålt någonting med vinst? Lägenhet? Hus? Gammalt Nintendospel? Klocka? Aktier? Fonder? etc? Listan kan göras lång på produkter som går upp i pris av många olika anledningar, varav tillgång och efterfrågan är den vanligaste.

Bara för att förtydliga så är det inom lagens gränser jag såklart menar. Går man utan för vad lagen säger är det en helt annan diskussion.

Bara för att något håller sig inom lagens ramar eller flörtar med kringgående gränser betyder inte att det är "moraliskt" korrekt eller "icke vidrigt". Det är när man "utnyttjar något/någon" uppenbart för att göra egen vinst på bekostnad av andra som beteendet har en tendens att anses som vidrigt. I Sverige är det t ex fullt lagligt för någon som är 60+ att ha sex med en 15-åring... Lagligt ja, moraliskt och ok beteende?

Och de saker du nämner hyser en rätt stor skillnad från t ex "limited editions" etc där scalpers enda syfte är att driva upp priset och utnyttja dessa människors brinnande intresse för något. Det vore inte första gången sådana människor sätter sig i ekonomiska trångmål och addera till det som scalper för att enbart tjäna en hacka själv är mer än vidrigt beteende.

Det har t e x blivit ett stort problem för de som har intresset WH40k då GW har en tendens att enbart släppa ett limiterat antal av sina boxar, så scalpers köper dem och säljer vidare där priserna drivs upp över orimliga gränser för många. Och att "företaget då har satt ett för lågt pris" är ju bara rent skitsnack, prissättning handlar inte om HUR MKT man kan pungslå sina kunder eller driva dem över smärtgränsen för sitt intresse, vilket är just vad dessa scalpers gör.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Nån som vill köpa?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Nar ni glidit in i ännu ett moraliskt trångmål runt illojala förmåner så fråga eder bara:

Vad hade Anna Batra gjort?

Vad hade alla andra gjort?

Vad hade ni själva gjort, egentligen? ;D

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Bara för att något håller sig inom lagens ramar eller flörtar med kringgående gränser betyder inte att det är "moraliskt" korrekt eller "icke vidrigt". Det är när man "utnyttjar något/någon" uppenbart för att göra egen vinst på bekostnad av andra som beteendet har en tendens att anses som vidrigt. I Sverige är det t ex fullt lagligt för någon som är 60+ att ha sex med en 15-åring... Lagligt ja, moraliskt och ok beteende?

Och de saker du nämner hyser en rätt stor skillnad från t ex "limited editions" etc där scalpers enda syfte är att driva upp priset och utnyttja dessa människors brinnande intresse för något. Det vore inte första gången sådana människor sätter sig i ekonomiska trångmål och addera till det som scalper för att enbart tjäna en hacka själv är mer än vidrigt beteende.

Det har t e x blivit ett stort problem för de som har intresset WH40k då GW har en tendens att enbart släppa ett limiterat antal av sina boxar, så scalpers köper dem och säljer vidare där priserna drivs upp över orimliga gränser för många. Och att "företaget då har satt ett för lågt pris" är ju bara rent skitsnack, prissättning handlar inte om HUR MKT man kan pungslå sina kunder eller driva dem över smärtgränsen för sitt intresse, vilket är just vad dessa scalpers gör.

Diskussionen gäller inte scalpers. Personen jag svarade anser att det inte är någon skillnad på att sätta i system att jaga produkter i syfte att sälja dyrare, eller att få tag på något lite mer av en slump och sälja vidare. Går du tillbaka och läser hela konversationen ser du att det börjar med att jag säger att hade jag fått tag på en 30th limited edition hade jag sålt den för 60 000, men när jag jagade den hade jag ingen tanke på att köpa och sälja. Det är alltså (som jag uppfattade användaren jag citerade) lika illa som proffessionella scalpers.

Jag har aldrig försvarat proffessionella scalpers, bara gå tillbaka och läsa mina inlägg som sagt. Det jag har sagt är att "allt" har ett pris och det är de stora aktörerna som sätter spelreglerna med att släppa betydligt färre av en produkt än de kan sälja för att skapa FOMO, "buzz" och tonvis med gratis reklam.

Mina exempel var med flit relativt löjliga, med tanke på att jag svarar på ett argument att man aldrig ska få sälja en produkt dyrare än vad den ursprungliga försäljaren sålde den för. Ingenting kan alltså gå upp i värde efter en initial försäljning.

Diskussion om moral är alltid svårt online med envägskommunikation. Är det moraliskt rätt att folk här i forumet tjänar över 75'-100' i månaden för att sitta framför en dator när människor som riskerar livet i tjänsten varje dag tjänar typ hälften? Det går alltid att hitta "edge cases", och skulle man sitta och prata är jag övertygad att de flesta här på forumet skulle generellt hålla med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Diskussionen gäller inte scalpers. Personen jag svarade anser att det inte är någon skillnad på att sätta i system att jaga produkter i syfte att sälja dyrare, eller att få tag på något lite mer av en slump och sälja vidare. Går du tillbaka och läser hela konversationen ser du att det börjar med att jag säger att hade jag fått tag på en 30th limited edition hade jag sålt den för 60 000, men när jag jagade den hade jag ingen tanke på att köpa och sälja. Det är alltså (som jag uppfattade användaren jag citerade) lika illa som proffessionella scalpers.

Jag har aldrig försvarat proffessionella scalpers, bara gå tillbaka och läsa mina inlägg som sagt. Det jag har sagt är att "allt" har ett pris och det är de stora aktörerna som sätter spelreglerna med att släppa betydligt färre av en produkt än de kan sälja för att skapa FOMO, "buzz" och tonvis med gratis reklam.

Mina exempel var med flit relativt löjliga, med tanke på att jag svarar på ett argument att man aldrig ska få sälja en produkt dyrare än vad den ursprungliga försäljaren sålde den för. Ingenting kan alltså gå upp i värde efter en initial försäljning.

Diskussion om moral är alltid svårt online med envägskommunikation. Är det moraliskt rätt att folk här i forumet tjänar över 75'-100' i månaden för att sitta framför en dator när människor som riskerar livet i tjänsten varje dag tjänar typ hälften? Det går alltid att hitta "edge cases", och skulle man sitta och prata är jag övertygad att de flesta här på forumet skulle generellt hålla med varandra.

Min post var inte menad som att utmåla DIG som en scalper... och jag är benägen att hålla med dig att intention absolut kan spela en avgörande roll. Det är trots allt skillnad på att aktivt utnyttja något/någon eller "ramla över en tillfällighet" som ligger långt utanför "normen".

Hade skillnaden legat runt 1-2k mer skulle man kunna ifrågasätta intentionen att "behålla" något, men rör det sig om en extrem skillnad (dvs tillfällighet) skulle jag påstå att det inte går att jämföra med Scalpers, då ingen faktiskt kan sia om SÅ extrema skillnader. Nu vet man ju iofs inte riktigt vad de går för då dessa scalpers "trollas" rätt friskt på t ex Ebay, vilket jag tycker är riktigt bra.

Och moral kan man diskutera väldigt brett etc, men nu rör det ett specifikt ämne och är därför aktuellt att inkludera ur eget tycke. Och att utnyttja andra för egen vinning, oavsett område, kommer jag aldrig anse vara "edge cases"... låt det vara bedragare, scalpers eller på olika sätt "lura" någon... oavsett om det faller inom lagens gränser eller "dansar på kanterna".

En personlig åsikt är t ex att det <censur> borde vara skottpengar på vidriga ursäkter till människor som utnyttjar utsatta individer/grupper... Ja, jag tittar på dig alternativ bullshit medicin och allt skräp runt det. Att ge människor falskt hopp för egen vinning... <sätt in lång harang med nedsättande ord och svordomar här> Fast det är off topic så jag lämnar den biten... och konstaterar kortfattat att jag håller med dig gällande att intention kan vara helt avgörande i extrema situationer som uppstår utanför ens kontroll som man dessutom inte kan förutse

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

En personlig åsikt är t ex att det <censur> borde vara skottpengar på vidriga ursäkter till människor som utnyttjar utsatta individer/grupper...

Ja, men det är en del av livet. Nu är det knappast någon utsatt individ som behöver en spelkonsol.
Det är en medveten strategi som företag väljer när de släpper limiterade saker just för att skapa en sådan situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ja, men det är en del av livet. Nu är det knappast någon utsatt individ som behöver en spelkonsol.
Det är en medveten strategi som företag väljer när de släpper limiterade saker just för att skapa en sådan situation.

Att det är en del av livet innebär inte att det är rätt, att det bör fortsätta, vara "acceptabelt" eller att man inte står upp MOT det och jobbar för att sådant skall försvinna. Och denna sista del är ju rätt övertydlig med att det inte gäller specifikt scalpers eller att det berör utsatta individer/grupper, utan mer var en avstickare gällande moral och vad som ligger inom lagens gränser etc.

Just för att vissa har misstagit mig för en "utsatt individ" då jag råkar befinna mig i en sådan situation (Två neurologiska sjukdomar varav en fortfarande är okänd för vetenskapen) och du skulle fan inte tro mig om jag nämnde allt som dessa jävla parasiter har försökt pracka på mig.

Men då det faktiskt är ett helt annan topic, även om det ingår under väldigt stort paraply kallat "moral", är det en helt annan diskussion än denna

Kontenta av allt jag skrivit i denna tråd är; Scalpers är avskum och att jag höll med en annan gällande att intention kan vara helt avgörande

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Sötast
Skrivet av pine-orange:

Ebay är inte relevant i Sverige och jag utgår ifrån att ditt inlägg gäller Sverige. Reglerna vad det gäller att få lämna tillbaka varorna skiljer sig runtom i världen, så något generellt uttalande kan det inte ha varit från dig.

Inte relevant i Sverige? Hur så? Klår tradera och blocket tillsammans med råge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Inte relevant i Sverige? Hur så? Klår tradera och blocket tillsammans med råge.

Det är ingen som använder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är ingen som använder det.

Jag köper via ebay oftare än jag köper via tradera. Testa själv, det finns ett fantastiskt utbud och ofta till bättre priser än på tradera. Säljer gör jag via tradera för där får jag oftast bättre betalt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag köper via ebay oftare än jag köper via tradera.

Beror ju helt på vad man är ute efter, vill man t.ex. köpa begagnade spel så blir det i slutändan med alla avgifter dubbla priset jämfört med Tradera.

Har handlat på eBay 2 gånger sen UK lämnade EU. Visst finns det folk som säljer på eBay inom EU men är otroligt svårt att hitta sånna säljare där man inte blir rånad med avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag köper via ebay oftare än jag köper via tradera. Testa själv, det finns ett fantastiskt utbud och ofta till bättre priser än på tradera. Säljer gör jag via tradera för där får jag oftast bättre betalt.

Jag tvivlar inte på att det finns såna som du, men de är ett avrundningsfel i jämförelse. Det finns många fler Blocket- och Traderaanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Har handlat på eBay 2 gånger sen UK lämnade EU. Visst finns det folk som säljer på eBay inom EU men är otroligt svårt att hitta sånna säljare där man inte blir rånad med avgifter.

Köper mest från säljare i EU, enda avgiften är frakt och det är tydligt specificerat i annonserna, inga konstigheter. Kanske beror på vad man köper men jag köper både märkeskläder, elektronik och hobby-prylar där. Tycker som sagt det oftast går för högre priser på tradera men tradera är verkligen toppen som säljare, folk betalar ofta bra för begagnade saker där.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Folk som säljer många PS5 ska anmälas till skatteverket. Polisens eko enhet borde köpa en. Sen en till om annonsen dyker upp igen o arrestera jäkelskapet om han inte säljer som ett företag.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Folk som säljer många PS5 ska anmälas till skatteverket.

Man kan som medborgare alltid tipsa skatteverket. Ingen kommer bli arresterad, men någon kanske måste skatta för sin inkomst (nu killgissar jag grovt att de inte självmant tar upp denna inkomst i deklarationen som man ska, men vem vet, de kanske är helylle-folk som betalar sin skatt som man ska)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

men vem vet, de kanske är helylle-folk som betalar sin skatt som man ska)

Eller Turkiska räven som tvättar knarkpengar, vem vet.

Permalänk
Medlem

Hade hellre lagt till 2000 kr å köpt en Marantz Cinema 50 (9.4) eller blivit en massa starköl för dom pengarna.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Hade hellre lagt till 2000 kr å köpt en Marantz Cinema 50 (9.4) eller blivit en massa starköl för dom pengarna.

Ja jäklar, undra vad Frugan blir mest sur över? En scalpad PS5 Pro eller 2020 st Three Hearts Premium Lager?

Permalänk
Medlem

Är det inte riskfyllt att göra 50-100k affärer på ebay, köpare eller säljare som försöker göra bedrägerier? Man är ju till och med lite orolig när planerar sälja något på tradera för några tusen.

Permalänk
Medlem

Jag har vunnit Powers "chans att köpa" en Ps5 pro 30th anniversary edition bundle. Once in a lifetime chans o dumt o avstå eller?

Förtydling
Permalänk
Medlem
Skrivet av kungcarl:

Jag har vunnit Powers "chans att köpa" en Ps5 pro 30th anniversary edition bundle. Bör jag? Blir man stämplad som scalper om man säljer vidare? Spelar ju knappt på min series x idag...

Gör det du känner för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungcarl:

Jag har vunnit Powers "chans att köpa" en Ps5 pro 30th anniversary edition bundle. Once in a lifetime chans o dumt o avstå eller?

Ärligt talat ja… du kan ju sälja vidare med 5-10k mellan om du inte vill ha den själv, eller vara trevlig mot någon här på forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungcarl:

Vann du specifikt att få köpa PS5 Pro eller kan du välja bland alla limiterade? Du ska ju absolut köpa en Pro isf!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av kungcarl:

Du kan skicka den till mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Vann du specifikt att få köpa PS5 Pro eller kan du välja bland alla limiterade? Du ska ju absolut köpa en Pro isf!

Enl samtal o mail så är det just den stora pro bundle som jag "vann". Läst lite mer nu o låter ju som den finns i rätt limiterad utgåva, är ju kul o kunna säga man har en sån då 😇

Förtydliga