Nintendo övertalar utvecklare att lägga ned emulator

Permalänk
Medlem

Jag tycker Nintendo är lite obehagliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=AgV=-:

Om Nintendo hade använt sig av snabbare/modernare hårdvara, så hade inte ”problemet” med emulering existerat, dels för att det hade varit svårt (eller omöjligt med acceptabel prestanda), och dels för att intresset hade varit mindre.

Nintendo satsar inte på att sälja "bleeding edge"-hårdvara med förlust och det verkar ändå sälja ganska bra ändå? (+140 milj switchar sålda)

Skrivet av -=AgV=-:

Det finns en anledning till att Sony och Microsoft inte har det problemet.

Sony och Microsoft bygger ju sina konsoller på samma hårdvara som en PC. Därav finns ingen hårdvaruarkitektur som behöver emuleras och spelen kan portas relativt enkelt för att säljas på PC.

Skrivet av -=AgV=-:

Nintendo vill såklart maximera sin vinst med extremt omodern och slö hårdvara till ett förhållandevis mycket högt pris, men de är inte beredda att acceptera nackdelarna med en sådan strategi.

Ett företag som vill tjäna pengar... Oväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amerald:

Ett företag som vill tjäna pengar... Oväntat.

Precis samma argument som kommer få alla Nintendo fans gråta i stjärnor när den enda företaget i världen som får ha färger i spel är Nintendo, varför? De vill tjäna pengar liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Precis samma argument som kommer få alla Nintendo fans gråta i stjärnor när den enda företaget i världen som får ha färger i spel är Nintendo, varför? De vill tjäna pengar liksom

Ja för det var ju ett realistiskt scenario

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Nintendo är verkligen på krigsstigen igen känns det som, t om content creators som spelar deras spel får copyright strikes där alla pengar från ev. videos ska gå till Nintendo. Fanns väl någon deal som erbjöds "förr" iaf där Nintendo skulle ha 40% av alla inkomster .

Och stämningen mot Palworld verkar bygga på patent de tagit EFTER att Palworld släpptes där de även fått dem påskyndade i Japan, såg någon tråd här på Swec om att Astrobot kanske står härnäst i skottgluggen... och med tanke på hur "krigiska" de verkar vara just nu... är det inte alls någon omöjlighet

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av octopec:

Klickbait-suck.

En muta är olaglig. Att kalla en affärsuppgörelse för en muta är som att kalla ett slag i en boxningsmatch för misshandel.

Bättre kan ni.

Jag försöker muta @jreklund till att utveckla saker åt mig, men det enda som fungerar är stora mängder lyxig Snickers-glass, så det blir väldigt dyrt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amerald:

Nintendo satsar inte på att sälja "bleeding edge"-hårdvara med förlust och det verkar ändå sälja ganska bra ändå? (+140 milj switchar sålda

Det var ju min poäng. De säljer extremt omodern hårdvara som inte kostar många kronor, och priset till kund är extremt högt sett till vad man får.

Med 140+ miljoner sålda exemplar är de fortfarande inte nöjda. De vill mjölka kon lite till.

Först attackerade de youtubers som råkade visa deras spel, istället för att inse att det kanske säljer fler spel i längden, och nu går de efter de som utvecklar helt lagliga emulatorer, istället för att satsa på modern hårdvara som inte kan emuleras på en miniräknare.

Alla företag vill tjäna pengar såklart, men det går att vara mindre giriga än vad Nintendo så öppet är. De försöker ju t om stoppa emulering av nästan 40 år gammal hårdvara… Dags att gå vidare, kanske?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Ja för det var ju ett realistiskt scenario

Extremt realistiskt.

Kolla in deras patent. De har mycket konstiga patent som är mer eller mindre lika idiotiska som apples angående runda hörn på telefoner...

Hade de kunnat få patent på att göra spel i färg hade de gjort det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Extremt realistiskt.

Kolla in deras patent. De har mycket konstiga patent som är mer eller mindre lika idiotiska som apples angående runda hörn på telefoner...

Hade de kunnat få patent på att göra spel i färg hade de gjort det.

Och varför har ingen tagit patent på färg i spel då? Det är ju bara att hämta pengar här.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Man hoppas ju att Nintendo lär sig och släpper hårdvara som inte flaskhalsar sina egna spel.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Nintendo ska vara så fientliga mot emulatorer. När tiden väl är inne och ens konsol kastar in handduken så är emulering den enda räddningen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Nintendo anti-konsumet som vanligt!

Vem är konsument i det här fallet? Knappast de betalande kunderna som påverkas va? Anti-freeloaders är ett bättre begrepp enligt mig.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Hur fungerar detta på versionskontrollnivå när ett GitHub-projekt tas bort helt? Om jag har git-klonat projektet innan och jag skulle nu göra en Sync Changes, innebär det att allt lokalt raderas för att det på GitHub (eller där det ska synkas mot) har raderats?

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Hur fungerar detta på versionskontrollnivå när ett GitHub-projekt tas bort helt? Om jag har git-klonat projektet innan och jag skulle nu göra en Sync Changes, innebär det att allt lokalt raderas för att det på GitHub (eller där det ska synkas mot) har raderats?

Mvh,
WKF.

Om du har en lokal klon så finns den ju kvar, men du kommer inte kunna uppdatera från remote-repot som inte längre finns (men du skulle kunna lägga till någon aktiv fork som en ny "remote" istället)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Har någon koll på varför Nintendo inte släpper sina spel på PC? Är det för att de tjänar mycket via sin hårdvara eller är det något annat? För jag kan tänka mig att om de börjar släppa sina spel på steam så kommer de sälja som smör.

Ja de tjänar en hel del på hårdvaran. Om det skulle innebära en förlust eller vinst att expandera marknaden för mjukvaran en aning utan den hårdvaran blir såklart spekulationer. Men man får ju anta att Nintendo åtminstone ägnat dem minst lika mycket tid som alla andra.

Men när Nintendo redan har problem med att det piratas NES spel på datorer så ligger nog släpp av nyare spel än så rätt högt på listan över saker att inte göra.

Men framförallt tror jag att de är mer oroade över att förlora identitet genom en sådan abstrakt närvaro. Om folk inte har en pryl i handen som säger Nintendo (vilket särskilt är fallet nu när allting är portabelt) så kommer Nintendomagin att avdunsta. Precis som den gör för Playstation nu, fast värre såklart då fallet är desto större.

Skrivet av Amerald:

Sony och Microsoft bygger ju sina konsoller på samma hårdvara som en PC. Därav finns ingen hårdvaruarkitektur som behöver emuleras och spelen kan portas relativt enkelt för att säljas på PC.

Ja men det gäller ju Switch också. Att man redan kan spela många Switch spel på en hyfsad Android översattes uppenbarligen inte av Nintendo genast till "Det är lika bra att sälja spelen på Play market också!".

Skrivet av LeonHart:

Och varför har ingen tagit patent på färg i spel då? Det är ju bara att hämta pengar här.

Det har redan försökts att patentera färg alls, vilket inte gick för sig. Så när spelfärg bygger på existerande och väl känd användning blir det ett svårt patent att inte ifrågasättas.

Det skulle såklart gå att patentera en helt ny färgteknik i spel. 4D-färg? Bioelektrisk fingerfärgskärm?

VirtuaBoy hade ju en rätt intressant "skärm"-teknik. Men antar ev patent för den om inte redan gått ut så är det inte långt kvar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vem är konsument i det här fallet? Knappast de betalande kunderna som påverkas va? Anti-freeloaders är ett bättre begrepp enligt mig.

Konsumenter som inte vill köpa undermålig hårdvara ifrån Nintendo för att spela deras spel kanske? Jag kör själv Steam Deck och emulering men köper spelen så Nintendo får sina pengar för spelen i alla fall.

Det finns absolut inget positivt för oss konsumenter att Nintendo låser sina spel till sin hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Tråkigt att Nintendo ska vara så fientliga mot emulatorer. När tiden väl är inne och ens konsol kastar in handduken så är emulering den enda räddningen.

Gameboy, snes, Wii, nes... Det finns gott om emulatorer till de här konsolerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Konsumenter som inte vill köpa undermålig hårdvara ifrån Nintendo för att spela deras spel kanske? Jag kör själv Steam Deck och emulering men köper spelen så Nintendo får sina pengar för spelen i alla fall.

Det finns absolut inget positivt för oss konsumenter att Nintendo låser sina spel till sin hårdvara.

Det positiva är att en form av standard för utveckling kan underlättas, eller alls vara möjlig i vissa fall.

Kanske skulle ett fysiskt gränssnitt för alternativa plattformar vara en medelväg. I Switch fall skulle det kunna vara en USB-adapter med kortläsare och mottagare för kontrollerna. Adaptern för PSVR2 var uppenbarligen inte funktionskonplett nog för att undvika hårdvaruinkompatibilitet.

Det är annars lätt att se hur snabbt det kan bli krångel eller begränsningar med multiplattform där det inte är planerat. Bara vanliga Astro (utan VR) från PS5 som exempel blir närmast ospelbart som det är utan en kontroll som har samtliga funktioner från DS5.

SEGA och 3DO bland andra gjorde faktiskt integrerad eller integrerbar hårdvara för datorer. Kanske den modellen kunde fungera bättre idag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det har redan försökts att patentera färg alls, vilket inte gick för sig. Så när spelfärg bygger på existerande och väl känd användning blir det ett svårt patent att inte ifrågasättas.

Det skulle såklart gå att patentera en helt ny färgteknik i spel. 4D-färg? Bioelektrisk fingerfärgskärm?

VirtuaBoy hade ju en rätt intressant "skärm"-teknik. Men antar ev patent för den om inte redan gått ut så är det inte långt kvar.

Det bekräftar att det inte var ett realistiskt scenario även om det finns folk här som envist ska överdriva.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nithlon:

Man hoppas ju att Nintendo lär sig och släpper hårdvara som inte flaskhalsar sina egna spel.

Det är här de har gjort sitt enda fel. Gör en enhet för dem som vill ha bättre prestanda och låt dem betala för det.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det finns många andra möjligheter om man vill göra/utveckla homebrew

Har du en switch som du emulerar?

@dlq84 Vad var svaret på den här frågan? Du kan få följdfrågan också, har du köpt alla spel som du emulerar?

Permalänk
Medlem

Förstår inte att dom är så här aggressiva, framförallt i slutet av generationen. Men handlar väl om att dom vill visa att dom inte anser det okej.

Jag menar en PC konkurrerar inte direkt rakt med en switch i min värld. Men det är klart, emulatorerna kanske funkar på alla dom här handhållna enheterna som börjat komma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det bekräftar att det inte var ett realistiskt scenario även om det finns folk här som envist ska överdriva.

Vad är det som Nintendo förbjuder? Att spelen råkar vara på Switch eller att spelen är endast möjliga på Switch? Inget är överdrivet skulle jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det är här de har gjort sitt enda fel. Gör en enhet för dem som vill ha bättre prestanda och låt dem betala för det.

Mmm, fattar inte varför de inte släppt en stationär version. Mer prestanda men kommer vara mycket billigare att göra då man slipper batteri, skärm och inte så noga med storlek eller vikt. De hade ju kunnat ta ut samma pris för den och haft ännu större marginaler.

Fast Nintendo är ju Nintendo, och de är ju lite speciella. Samma som SEGA var på sin storhetstid (och som ledde till döden för deras konsoller).

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Mmm, fattar inte varför de inte släppt en stationär version. Mer prestanda men kommer vara mycket billigare att göra då man slipper batteri, skärm och inte så noga med storlek eller vikt. De hade ju kunnat ta ut samma pris för den och haft ännu större marginaler.

Fast Nintendo är ju Nintendo, och de är ju lite speciella. Samma som SEGA var på sin storhetstid (och som ledde till döden för deras konsoller).

Ja Nintendo precis som SEGA är inte främmande för att pröva alla möjliga konstigheter, även för speldistribution. Men skillnaden är att de höll de flesta av dessa försök isolerade på hemmaplan. Kanske som testmarknad, kanske för de inte trodde det skulle fungera alls på andra marknader.

Angående just Switch tror del av anledningen är som jag sa tidigare. De vill att det ska vara en grej speciellt, och att den ska kunna synas. Som att den marknadsför sig själv. Att det gjorde en Switch åt ena hållet (lite) men inte andra tycker jag talar lite för detta.

Och sen så tillkommer att spelen hade fått anpassas om det skulle vara meningsfullt med en kraftigare variant. Om du söker på "Modern Vintage Gamer" på tuben så gjorde han en rätt rejäl genomgång med en rejält trimmad Switch, och vad man kan vänta sig utan att spelen görs om. Visst, det blir lite stabilare, men vinsterna var små även för väldigt mycket högre klockning.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Han har nog talang nog för att vara värdefull som anställd. Det är inte sannolikt att de enbart erbjudit en bunt pengar för att han ska ta bort grejerna.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

@dlq84 Vad var svaret på den här frågan? Du kan få följdfrågan också, har du köpt alla spel som du emulerar?

@dlq84 Så det handlade inte om egenutvecklade homebrewappar

Permalänk
Medlem

Relevant även idag.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Tror den stora grejen var att zelda ska ha läckt och jag antar folk då spelat emulerat 2 veckor innan releasen, det är illa om något, blir ju sjukt svårt att undvika spoilers om folk använder det fönstret för att fylla internet med spoilervideos vilket i sig inte är något iaf jag gillar. Lekte väl för nära elden (även om det nog inte är emulatorn i sig som knäcker krypteringen här).