Missa inte Månadens Drop!

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Känns som att du fick skjut mycket bil för den pengen!

Om du går in på Tesla idag och väljer alla default-alternativ utan uppgraderingar och vinterdäck osv så kostar ju en RWD 3500kr/månad med 110k insats och 60 månader avbetalning. Det blir så billigt som du gör det, ju mindre du betalar per månad desto mer kommer du ju ha i restskuld sen

Tror inte jag personligen skulle vilja ha 238k i restskuld efter fem år på en Model Y just nu, iallafall inte med "juniper" förmodat runt hörnet. Även om det spekulerats länge.

Men Model Y är absolut mycket bil för pengarna, och 0-ränta är trevligt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Lite off topic till det du frågar, men var någonstans har du leasat bilen från? Samt, vad har du för leasingkostnad idag?

Finns även leasingdeal nu på EV6:an, förra modellen (den du har alltså), till sjukt bra pris: https://www.forenadebil.com/ev6-privatleasing/

5495kr för en Kia EV6 AWD Special Edition.

Skrivet av Cove:

har ca ett halvår kvar på min, vad har du för modell RWD eller AWD ? Vad gav de dig för erbjudande?

Min lokala Kia-handlare uppskattar bilen (RWD) till att vara värd 430k (baserat på de 3500 mil vi kört). Sedan vill dom ha 20% kontant och med 50% restvärde blir det 5600:-/mån. Det blir ca 8% i ränta då. Idag betalar jag ca 5900:-/mån för privatleasing, i sex månader till

Erbjudandet på EV6 Special Edition AWD är på 625k, 125k i kontantinsats (20%) och restvärde på 360k. Med 0.99% i ränta kostar det mig då 4500:-/mån.

Billigare med ny bil pga ränta, men vad blir egentligen mest prisvärt? Vad innebär egentligen 0.99% och andra liknande erbjudanden som exempelvis Tesla har på ränta. Vad är det bundet till? Jag vill ju inte att räntan ska chockhöjas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Känns som att du fick skjut mycket bil för den pengen!

Jo det jag menar med vad du gav, alltså totalkostnaden är 190kr/månad för dig i försäkring?

Japp absolut, alla får ju samma deal, tror räntekampanjen är kvar och räntan på väg ner fortfarande.

Yes, halvförsäkring 12 månader 2280kr. Men som sagt är massa rabatt på rabatt första året så får se vad man får för pris år 2-3…

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Jag försöker räkna på hur mycket det skulle kosta mig som egenföretagare att leasa en Tesla MY RWD LR med vinterhjul och svart lack som tillval. Min inkomst ligger över gränsen för statlig skatt så med eller utan tjänstebil gör ingen skillnad på marginalskatten.

Så här räknar jag:

Business Lease 1500 mil/år i 36 månader med 0 kr kontantinsats kostar 7630 kr/månad. Företaget måste dessutom betala halv moms, dvs. 954 kr/månad. Totalt 8 585 kr/månad.

Sedan tillkommer förmånsvärdet, vilket jag får till 5 940 kr/månad på Skatteverket. Jag höjer min bruttolön med 5 940 kr/månad och gör ett nettolöneavdrag på 5 940 kr/månad. Då måste företaget betala skatt och arbetsgivaravgifter på 5 940 kr/månad. Med 50% marginalskatt måste företaget betala (5 940 x 0,50 = ) 2 970 kr/månad. Arbetsgivaravgifterna är (5 940 x 0,3142 = ) 1 866 kr/månad. Totalt (2 970 + 1 866 = ) 4 836 kr/månad. Samtidigt sparar företaget 5 940 kr/månad tack vare nettolöneavdraget.

Företagets totala utgifter för förmånsbilen blir då (8 585 + 4 836 - 5 940 = ) 7 481 kr/månad. Mina egna utgifter blir då (5 940 x 0,50 = ) 2 970 kr/månad lägre nettolön.

Räknar jag rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Japp absolut, alla får ju samma deal, tror räntekampanjen är kvar och räntan på väg ner fortfarande.

Yes, halvförsäkring 12 månader 2280kr. Men som sagt är massa rabatt på rabatt första året så får se vad man får för pris år 2-3…

En Model Y är snudd på dubbla priset mot exempelvis en iD4 på LF för mig. Model Y är strax över 10kkr/år helförsäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Jag försöker räkna på hur mycket det skulle kosta mig som egenföretagare att leasa en Tesla MY RWD LR med vinterhjul och svart lack som tillval. Min inkomst ligger över gränsen för statlig skatt så med eller utan tjänstebil gör ingen skillnad på marginalskatten.

Så här räknar jag:

Business Lease 1500 mil/år i 36 månader med 0 kr kontantinsats kostar 7630 kr/månad. Företaget måste dessutom betala halv moms, dvs. 954 kr/månad. Totalt 8 585 kr/månad.

Sedan tillkommer förmånsvärdet, vilket jag får till 5 940 kr/månad på Skatteverket. Jag höjer min bruttolön med 5 940 kr/månad och gör ett nettolöneavdrag på 5 940 kr/månad. Då måste företaget betala skatt och arbetsgivaravgifter på 5 940 kr/månad. Med 50% marginalskatt måste företaget betala (5 940 x 0,50 = ) 2 970 kr/månad. Arbetsgivaravgifterna är (5 940 x 0,3142 = ) 1 866 kr/månad. Totalt (2 970 + 1 866 = ) 4 836 kr/månad. Samtidigt sparar företaget 5 940 kr/månad tack vare nettolöneavdraget.

Företagets totala utgifter för förmånsbilen blir då (8 585 + 4 836 - 5 940 = ) 7 481 kr/månad. Mina egna utgifter blir då (5 940 x 0,50 = ) 2 970 kr/månad lägre nettolön.

Räknar jag rätt?

Jag är inte säker på att jag förstår resonemanget till 100%. Men det känns som om du blandar ihop privata utbetalningar med företagets utbetalningar. 50% marginalskatt betalar ju du, medan arbetsgivaravgifterna betalas av företaget och de är ju avdragsgilla. Och om du tänkt att din nettolön ska vara oförändrad så behöver du öka bruttolönen med ca det dubbla gentemot nettolöneavdraget, alltså ett bruttolönepåslag med ca 5940kr x 2.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

En Model Y är snudd på dubbla priset mot exempelvis en iD4 på LF för mig. Model Y är strax över 10kkr/år helförsäkring.

Jag lever i tron om att helförsäkringen på vår Model 3 om ca 3 år då kommer ligga på 700kr typ.

Får se hur fel man har om några år 😅

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

För lite snack om köpe priser här i tråden!

Några här som letar ny elbil? Vad får ni för pris och erbjudande?
Snart dags att starta "Dagens fyndtipps-ELBIL"

Privatleasing Volvo EX30 Plus - 1500 mil/vinterdäck/service för 4855kr/mån

Skrivet av Beamy:

Billigare med ny bil pga ränta, men vad blir egentligen mest prisvärt? Vad innebär egentligen 0.99% och andra liknande erbjudanden som exempelvis Tesla har på ränta. Vad är det bundet till? Jag vill ju inte att räntan ska chockhöjas.

Bara man ser till att ränteerbjudandet gäller under hela avbetalningen. Tidigare har jag sett att tex Polestar hade billig ränta under eller eller två år, sen går den över till dagsränta och det är ju inte kul.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Jag är inte säker på att jag förstår resonemanget till 100%. Men det känns som om du blandar ihop privata utbetalningar med företagets utbetalningar. 50% marginalskatt betalar ju du, medan arbetsgivaravgifterna betalas av företaget och de är ju avdragsgilla. Och om du tänkt att din nettolön ska vara oförändrad så behöver du öka bruttolönen med ca det dubbla gentemot nettolöneavdraget, alltså ett bruttolönepåslag med ca 5940kr x 2.

Jag försökte följa en standardlösning för att göra nettolöneavdrag för bilförmån. Det finns andra fördelar för egenföretagare att göra nettolöneavdrag för att betala bilförmånen, även om kostnaderna för företaget och för mig är lika.

Och det stämmer att min nettolön sjunker, därav att jag skrev på slutet att mina egna utgifter blir 2 970 kr/månad (dvs. 50% av förmånsvärdet).

Så jag har tagit med alla avdragsgilla utgifter för företaget och försökt summera dem. Då fick jag fram 7 481 kr/månad. Men det är första gången jag räknar på det här så jag hoppas att få lite hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Privatleasing Volvo EX30 Plus - 1500 mil/vinterdäck/service för 4855kr/mån

Länk till det priset?

Volvos hemsida säger: Från 7 790 kr/mån eller 449 000 kr

Skaplig skillnad på 7.8 och 4.8

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Länk till det priset?

Volvos hemsida säger: Från 7 790 kr/mån eller 449 000 kr

Skaplig skillnad på 7.8 och 4.8

https://www.volvocarretail.se/bilar/volvo/modeller/ex30 scrolla ner lite till "Privatleasing från 4290kr/mån"

eller denna

https://www.bilia.se/bilar/volvo/erbjudanden/ "Privatleasing från 3695kr/mån"

Skillnaden på Bilias och Volvo Car Retail är att Bilias pris gäller Core-versionen utan några tillbehör.

Tyvärr är inte Twin Engine på kampanj

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Min lokala Kia-handlare uppskattar bilen (RWD) till att vara värd 430k (baserat på de 3500 mil vi kört). Sedan vill dom ha 20% kontant och med 50% restvärde blir det 5600:-/mån. Det blir ca 8% i ränta då. Idag betalar jag ca 5900:-/mån för privatleasing, i sex månader till

Erbjudandet på EV6 Special Edition AWD är på 625k, 125k i kontantinsats (20%) och restvärde på 360k. Med 0.99% i ränta kostar det mig då 4500:-/mån.

Billigare med ny bil pga ränta, men vad blir egentligen mest prisvärt? Vad innebär egentligen 0.99% och andra liknande erbjudanden som exempelvis Tesla har på ränta. Vad är det bundet till? Jag vill ju inte att räntan ska chockhöjas.

Glöm inte att lägga in insats plus alternativkostnad i kalkylen. 4500/mån är ju inte hela kostnaden. Säg att du delar upp den på 5 år- då har du 2083+åtminstone en femhunka i alternativkostnad = drygt 7000 i realkostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Glöm inte att lägga in insats plus alternativkostnad i kalkylen. 4500/mån är ju inte hela kostnaden. Säg att du delar upp den på 5 år- då har du 2083+åtminstone en femhunka i alternativkostnad = drygt 7000 i realkostnad.

Precis det jag tänkte säga. 5900 för en ev6 privatleasing låter billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Jag lever i tron om att helförsäkringen på vår Model 3 om ca 3 år då kommer ligga på 700kr typ.

Får se hur fel man har om några år 😅

När vi köpte vår Tesla Model 3 för tre år sen så fick jag veta att helförsäkringen skulle bli 1700 kr efter tre år. Jag gjorde som du och hoppades på förändring.
Nu har vi en helförsäkring på 850 kr. Fortfarande en del pengar men bättre än väntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

När vi köpte vår Tesla Model 3 för tre år sen så fick jag veta att helförsäkringen skulle bli 1700 kr efter tre år. Jag gjorde som du och hoppades på förändring.
Nu har vi en helförsäkring på 850 kr. Fortfarande en del pengar men bättre än väntat.

Vart har du den försäkrad?

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Min leasing på Peugot e-208 går ut nu i November jag får köpa loss bilen för 210.000 när jag fråga i augusti sa då att jag ska vänta och se.
Betalar nu 4420:-(med försäkring och service) för 2000 mil om året innan all räntor och det kom betalade jag 3739:-
Frågan är om man ska köpa loss den eller titta på något annat bilen har passat oss bara när man varit i Tyskland eller så så får man stanna ett antal gånger men det händer inte så ofta.

Samtidigt såg jag att Hedin har ett märke som heter Smart som för 1000 mil om året kostar 3995:- i månaden och ökar man till 2000 mil så är det 4095:- (med försäkring kan inte se att service ingår)
Enda nackdelen jag såg är att den har 1 fas 7,4kw laddning annars har den ungefär samma batteri storlek som Peugot (44kw på Peugot som går att använda och 47kw på smart)

Så någon som testat den? Ska åka och test den i helgen tänkte jag men för tillfället lutar det mest år att köpa loss Peugotn.

Vist man kan få en Volvo ganska billigt med 1000:- mil om året men då ingår inte service på dom och inte försäkring.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Tror inte jag personligen skulle vilja ha 238k i restskuld efter fem år på en Model Y just nu, iallafall inte med "juniper" förmodat runt hörnet. Även om det spekulerats länge.

Highland har ju inte påverkat begagnatpriserna på äldre Model 3 särskilt mycket, så jag tror inte att det blir något ras på äldre Model Y heller när faceliften kommer.

Permalänk
Medlem

Hyundai Motor Sweden AB har lagerkampanj på 2024 IONIQ 5
Privatleasing från 5 695 kr/mån*
Inkl. bl.a.:
12,3” TFT LCD instrumentering
12,3” TFT LCD pekskärm med navigationssystem
19” aluminiumfälgar
3-fas 10,5kW ombordladdare (OBC

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Vart har du den försäkrad?

Jag började med Trygg Hansa och har nu Watercircles.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vänta tills din bil blir 3 år gammal och se vad försäkringen kommer kosta då.
Det är när bilen blir 3 år försäkringen blir dyrare.

Absolut, jag trodde de diskuterade nya bilar.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av emilakered:

Tack för svar alla här (och flera!) - och sorry för sen återkoppling, det omtalade husköpet har tagit all tid senaste veckorna. 😅

Jag har tittat mer på Model 3 som @TotalF med flera lyfte, och för mig/oss tror jag tyvärr sedan-karossen är lite dealbreaker. Ser att det är stort "på insidan", men vi kör mer stora/skrymmande saker än jag nog först tänkte. Annars finns det som sagt flera sådana till bra pris runt här, speciellt om man kan tänka sig köpa privat.

Ioniq 5 har jag sett på - det dyker upp några i rätt prissegment, ofta med många mil på mätaren men det i sig är ju inget problem. Annars har jag tittat mer på Enyaq, ska få till att provköra ordentligt så snart jag kan. Kvällsöppet är ju inte riktigt en grej i Norge, så att få ihop logistiken att göra sådant är... utmanande.

Har uppdaterat min exempelsökning lite, så den går på avstånd i stället för fylke. Vestfold är himla litet, poängen är snarast att jag inte har möjlighet riktigt att sitta 10-15 mil för att se på något begagnat utan behöver kunna få det avklarat på några timmar.
https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=2&body_typ...

Till exempel denna Enyag är intressant: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=370994463
Även ett par Ioniq 5, typ denna: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=370611359

Tror jag egentligen kommit ned till dessa två, alternativt ID.4 om "rätt" dyker upp. Än så länge ser jag enbart via handlare. Det är såklart begränsande, men... börjar där. Vore väldigt skönt att få ID.3:an inbytt i samma vända, så jag slipper extra logistik med att sälja den. Som sagt, att hitta tid är en utmaning här.

Fortsätter min resa!

Var och provkörde denna idag: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=370611359
Väldigt fin bil, väldigt trevlig att köra. Åttaåringen (höstlov i NO) var med, hon ville vi skulle köpa den direkt.

Får ~190K i inbytesvärde för ID.3:an vilket väl är helt OK. Skulle kunna få några kronor till om jag sålde privat, men... ja.

Lutar starkt mot denna. Trivs betydligt bättre i förarmiljön än jag gör med ID.4. Skulle annars kunna "spara" 60-70K på att ta just en ID.4, men då blir det också tvåhjulsdriven mot Ioniq 5:ans AWD. Sista är ju verkligen inte helt fel att ha med all jäkla snö här.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av emilakered:

Fortsätter min resa!

Var och provkörde denna idag: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=370611359
Väldigt fin bil, väldigt trevlig att köra. Åttaåringen (höstlov i NO) var med, hon ville vi skulle köpa den direkt.

Får ~190K i inbytesvärde för ID.3:an vilket väl är helt OK. Skulle kunna få några kronor till om jag sålde privat, men... ja.

Lutar starkt mot denna. Trivs betydligt bättre i förarmiljön än jag gör med ID.4. Skulle annars kunna "spara" 60-70K på att ta just en ID.4, men då blir det också tvåhjulsdriven mot Ioniq 5:ans AWD. Sista är ju verkligen inte helt fel att ha med all jäkla snö här.

Citerar mig själv igen. Ibland går det snabbt och inte alls som väntat. Skrev idag på för en... ID.4.
https://www.finn.no/mobility/item/366082285

Efter en provkörning av en begagnad 1st Max blev det så. Hade jag varit ensam skulle det blivit Ioniq 5, men min fru är betydligt mer kompatibel med ID.4. Jag förstår ju varför också - Ioniq 5 är lite som att köra bil i ett spel, känslan är att du verkligen rattar något från "framtiden". ID.4 är mer klassisk, även i körkänsla - du "känner" kontakten med vägen på ett annat sätt. Det är som att köra en liten bil, fast den är stor. Ioniq 5 är extremt lättkörd, men det känns ändå som att ratta en stor bil.

En del av det tror jag är svängradien. Den är verkligen helt insane bra på ID.4 ställt mot storleken, nästan osannolikt bra. Ioniq 5 är... okej, det är radie efter en stor bil med lång hjulbas. Skillnaden mellan de två är drastisk.

Summa summarum. Även om jag som... nörd gillar förarmiljön i Ioniq 5 ser jag varför min fru föredrar ID.4 - och jag ser uppsidorna. Svängradien och inte minst att den är betydligt tystare är positiva aspekter. Sätena i Max är också väldigt trevliga - och panoramataket gör att bilen känns luftig. I största allmänhet är det en väldigt trevlig bil att åka i. Det är i slutänden viktig(ast) för mig att vi har en bil båda trivs med att köra, och då vinner ID.4 hands down.

Till det kom lite praktiska frågor. Vi har en ganska rejäl skada på vår ID.3, bucklor i taket efter snö som föll i vintras. Det gör den svårsåld privat, och svårsåld för handlare utan prisavslag. Att få det fixat kostar "en del" - taket måste svetsas bort och ersättas, enligt verkstaden. Så, att byta till en ID.4 via VW-återförsäljaren innebär att de också tar på sig att fixa ID.3:an via min försäkring - via sin egen verkstad, och utan prisavdrag för inbytet. Jag behöver inte vänta på det, utan lämnar in den "trasig" så tar de över. Den lösningen hade inte gått med alla handlare.

Jag tror det blir bra! Märker stor skillnad på ID.3 och ID.4 i form av kvalitet och bara... känsla. Märks att sistnämnda lanserades senare och är lite mindre framstressad. Allt känns bara lite bättre sammansatt, lite snyggare fixat. Detaljer, men gör skillnad.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Citerar mig själv igen. Ibland går det snabbt och inte alls som väntat. Skrev idag på för en... ID.4.
https://www.finn.no/mobility/item/366082285

Efter en provkörning av en begagnad 1st Max blev det så. Hade jag varit ensam skulle det blivit Ioniq 5, men min fru är betydligt mer kompatibel med ID.4. Jag förstår ju varför också - Ioniq 5 är lite som att köra bil i ett spel, känslan är att du verkligen rattar något från "framtiden". ID.4 är mer klassisk, även i körkänsla - du "känner" kontakten med vägen på ett annat sätt. Det är som att köra en liten bil, fast den är stor. Ioniq 5 är extremt lättkörd, men det känns ändå som att ratta en stor bil.

En del av det tror jag är svängradien. Den är verkligen helt insane bra på ID.4 ställt mot storleken, nästan osannolikt bra. Ioniq 5 är... okej, det är radie efter en stor bil med lång hjulbas. Skillnaden mellan de två är drastisk.

Summa summarum. Även om jag som... nörd gillar förarmiljön i Ioniq 5 ser jag varför min fru föredrar ID.4 - och jag ser uppsidorna. Svängradien och inte minst att den är betydligt tystare är positiva aspekter. Sätena i Max är också väldigt trevliga - och panoramataket gör att bilen känns luftig. I största allmänhet är det en väldigt trevlig bil att åka i. Det är i slutänden viktig(ast) för mig att vi har en bil båda trivs med att köra, och då vinner ID.4 hands down.

Till det kom lite praktiska frågor. Vi har en ganska rejäl skada på vår ID.3, bucklor i taket efter snö som föll i vintras. Det gör den svårsåld privat, och svårsåld för handlare utan prisavslag. Att få det fixat kostar "en del" - taket måste svetsas bort och ersättas, enligt verkstaden. Så, att byta till en ID.4 via VW-återförsäljaren innebär att de också tar på sig att fixa ID.3:an via min försäkring - via sin egen verkstad, och utan prisavdrag för inbytet. Jag behöver inte vänta på det, utan lämnar in den "trasig" så tar de över. Den lösningen hade inte gått med alla handlare.

Jag tror det blir bra! Märker stor skillnad på ID.3 och ID.4 i form av kvalitet och bara... känsla. Märks att sistnämnda lanserades senare och är lite mindre framstressad. Allt känns bara lite bättre sammansatt, lite snyggare fixat. Detaljer, men gör skillnad.

Låter som en bra affär utifrån förutsättningarna! Ioniq 5 är fin, men själv kände jag inte direkt så mycket framtidskänsla i den. Visst, luftig och annorlunda inredningsmässigt men tyckte den kändes lite grå och trist på nåt vis. Plottrig förardisplay också, och jag blev orolig över den branta sluttningen på bakluckan.

Oerhört trevligt baksäte dock, och bra komfort i allmänhet. Skönt med bilar inriktade på komfort snarare än sportighet, och designen slår allt. Sen kan man inte sticka under stolen att laddning och effektivitet slår MEB-bilarna bort från denna planet.

Två fina bilar oavsett, med olika styrkor!

Permalänk
Medlem

Detta gillar jag inte https://www.tv4.se/artikel/tt-241011-teslaavradan-98dc3eb2/va...

ARN är en neutral instans och seriösa företag brukar alltid följa deras beslut även om det inte är ett tvång.
Förstår inte vad problemet är för Tesla att inte följa deras beslut, men tyvärr har man ju hört om flera fall där dom försöker lägga över skulden på brukaren så fort något går sönder på bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Detta gillar jag inte https://www.tv4.se/artikel/tt-241011-teslaavradan-98dc3eb2/va...

ARN är en neutral instans och seriösa företag brukar alltid följa deras beslut även om det inte är ett tvång.
Förstår inte vad problemet är för Tesla att inte följa deras beslut, men tyvärr har man ju hört om flera fall där dom försöker lägga över skulden på brukaren så fort något går sönder på bilen.

Jag tycker det är sjukt irriterande att man inte får reda på vad det handlar om dock. Det är ju inte helt ovanligt att ARN-beslut, om än att de ska vara neutrala, är lite märkliga (åt både konsument eller företags håll). Nekad garanti vid "skada" säger ju inte så mycket...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Jag tycker det är sjukt irriterande att man inte får reda på vad det handlar om dock. Det är ju inte helt ovanligt att ARN-beslut, om än att de ska vara neutrala, är lite märkliga (åt både konsument eller företags håll). Nekad garanti vid "skada" säger ju inte så mycket...

Råd och rön, som gör svarta listan, beskriver ärendet: https://www.radron.se/svarta-listan/artiklar/teslan-haller-in...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Begränsad av laddarna men varför väljer man 400V?
Ladda inte din Polestar 3 på IONITY

Permalänk
Medlem

Att Tesla anser det normalt med att lacken flagnar inom garantitiden säger det mesta, ytterligare en sak att lägga till listan "varför jag inte köper en Tesla".
Sen resonemanget "den har gått för långt" är ju hårresande, antingen är bilen innanför garantitiden eller inte, det är inte en flytande gräns som dras godtyckligt.

Teslabilarna har helt klart ett par saker som är marknadsledande, men samtidigt har dom ett par saker dom är urusla på och tyvärr är det det sistnämnda som får övertaget för mig.
Kundvård och ett juste synsätt när det kommer till problem är viktigt när det kommer till produkter i dessa prisklasserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Råd och rön, som gör svarta listan, beskriver ärendet: https://www.radron.se/svarta-listan/artiklar/teslan-haller-in...

Stort tack.. Lite fult kan man tycka om än att det var extremt nära slutet av garantin om den är 4 år/8000 mil...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Att Tesla anser det normalt med att lacken flagnar inom garantitiden säger det mesta, ytterligare en sak att lägga till listan "varför jag inte köper en Tesla".

Du har inte köpt nya VW/Audi heller, det hör jag.. Man får bråka om precis allt där också...

Sist tyckte de att trasiga låskistor för centrallås i bakdörr var slitage och mitt fel. (18 månader gammal bil.)

Bilfirnor och försäljare är kräk, oavsett märke. Ska bli intressant att testa Tesla för egen del, ska byta ut min sketna Id4 mot en M3P är tanken.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)