MBR to GPT nu startar inte windows

Permalänk
Medlem

MBR to GPT nu startar inte windows

(Trodde jag kunde detta*-^¨)

Ändrade en dator till GPT, fick upp varning att moderkortet måste klara uefi. Ändrade ändå, nu startar inte datorn
Vad fattas?
CSM Enabled disabled
säker uppstart enebled disabled?
tpm enabled

Ändrade för jag skall uppdatera från win 10 till win11. Kör fortfarande win10. Moderkort Asrock 370 itx. Processor Intel 8100 i3

Permalänk
Medlem

jag antar att datorn startar. Hur långt kommer du? Blåskärrmar windows?
Har för mig att man måste ändra ett värde i registret när man byter till GPT, men det kan ha varit när man bytte mellan något annat.. var länge sedan jag gjorde det här nu
Hursom är det viktig info hur långt din dator bootar

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Om du byter tillbaka i BIOS till MBR, startar den då? Om du inte ändrat något annat bör det gå. Testa sedan att använda detta verktyg för att byta från MBR till GPT utan att installera om Windows: https://learn.microsoft.com/en-us/windows/deployment/mbr-to-g...

Permalänk
Medlem

Och du har ändrat till uefi i bios?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Om du byter tillbaka i BIOS till MBR, startar den då? Om du inte ändrat något annat bör det gå. Testa sedan att använda detta verktyg för att byta från MBR till GPT utan att installera om Windows: https://learn.microsoft.com/en-us/windows/deployment/mbr-to-g...

Går det att ändra till MBR inne i bios?
För att använda länken- det är väl eg. diskpart och man måste kunna starta windows då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Program:

Och du har ändrat till uefi i bios?

Vad innbär detta exakt?
Trodde att det enbart handlade om CSM (enabled eller disabled)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

jag antar att datorn startar. Hur långt kommer du? Blåskärrmar windows?
Har för mig att man måste ändra ett värde i registret när man byter till GPT, men det kan ha varit när man bytte mellan något annat.. var länge sedan jag gjorde det här nu
Hursom är det viktig info hur långt din dator bootar

Jag ändrade CSM till disabled och nu kommer jag in i bios (direkt under uppstart) win startar inte
Något fattas

Permalänk
Medlem

Du bör ha ett val med legacy eller uefi bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Går det att ändra till MBR inne i bios?
För att använda länken- det är väl eg. diskpart och man måste kunna starta windows då

Diskpart kan du komma åt via installationsmedia också.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Saknas säkert bara att entry i eufi för att boota från rätt partition, givet att du har en partition som ser bra ut, tänker att en googling på "windows repair bootloader" borde lösa det kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Saknas säkert bara att entry i eufi för att boota från rätt partition, givet att du har en partition som ser bra ut, tänker att en googling på "windows repair bootloader" borde lösa det kanske?

"Tror" inte att något är fel. Gissar att jag missat något i UEFI (som jag inte fattar).

I värsta fall får jag plocka ur ssd'n och ändra till mbr i annan dator (vill slippa detta)

Skall googla på "windows repair bootloader"