Missa inte Månadens Drop!

Nokia Fastmile från Telia, försöker använda med Telenor

Permalänk

Nokia Fastmile från Telia, försöker använda med Telenor

Hej
Har mobilt bredband från Telia sen i våras. Fick med en Nokia Fastmile Receiver som man har sim-kortet i och det funkade ändå riktigt bra första tiden och låg för det mesta runt 200Mbps ner och 70Mbps upp men senaste månaderna ligger det mer runt 70/40.

Testat lite med mobilen där jag har Telenor och hittat en plats (uppe på taket) där jag får 500Mbps, i övriga huset ligger jag på 10Mbps på 4G eller upp mot 30Mbps om den får 5G, men på taket är det som sagt riktigt bra fart.

Tänkte då att jag skulle testa med ett mobilsurf-sim jag har ligger från Telenor i den där Nokian men får det inte att fungera. Är säkert någon inställning man kanske måste göra men kan inte hitta något vettigt. Nokian identifierar sim-kortet i alla fall då den säger Telenor i infon men den kan inte connecta.

Pratat med Telia och det är inget operatörslåst så ska fungera enligt doom och Telenor kan inte hjälpa till då det inte är deras utrustning.

Försökt googla vad det annars kan bero på och tänker då att det är något med APN-inställningen men kan inte välja att skriva in t.ex. Telenors APN-server.

Här är länk till manualen: https://www.nokia.com/sites/default/files/2022-11/fastmile-5g...
Sida 47 står det om APN på.

APN som det står för Telia

Permalänk
Medlem

Har du testat med att plocka bort TR-069?
Det är protokoll för att leverantören skall kunna fjärrstyra utrustningen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Hm, TR-069 är utgråad och går inte att klicka ur.

Permalänk

Inte så bra på sånt här men kollade lite mer och man kunde ju lägga till en ny APN-konfig och då dyker inte TR-069 upp som alternativ. Testade runt lite men fick det inte att fungera. Befintliga APN-konfigen (som har TR-069) ligger kvar så man har då alltså två APN-konfiger om man lägger till en ny och kan inte välja att disabla den ena.

Dom här inställningarna kan man göra för den nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliasfältet:

Inte så bra på sånt här men kollade lite mer och man kunde ju lägga till en ny APN-konfig och då dyker inte TR-069 upp som alternativ. Testade runt lite men fick det inte att fungera. Befintliga APN-konfigen (som har TR-069) ligger kvar så man har då alltså två APN-konfiger om man lägger till en ny och kan inte välja att disabla den ena.

Dom här inställningarna kan man göra för den nya
<Uppladdad bildlänk>

Jag skulle testa med VLAN 0 och None som auth mode.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Fick inte använda VLAN 0 då det var upptaget av default-inställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliasfältet:

Fick inte använda VLAN 0 då det var upptaget av default-inställningen.

Sitter med samma problem, lyckades du klura ut inställningarna? Jag missade att Telias paket innehöll 5G bas, dvs strypt till 30 mbit. Har mätt upp 300 mbit med Telenor men lyckas inte få igång det med antennen.. Blev glad över att hitta din tråd men slutklämmen saknades

Permalänk
Medlem

Låter mer som det är mjukvaran i Nokia Fastmile Receiver som är låst, specialanpassad och därav kan du inte ändra vissa inställningar. Så ser det ut i en hel del 4G routers från Telia, 3, Tele2 osv. Även om produkten inte är låst mot SIM vilket är något man i stort sett slutat med för ett bra tag sedan så betyder inte det att produkten är helt öppen att använda mot andra bolag.

Det kan också vara så att man väljer att låsa ned vissa delar av mjukvaran för att förhindra misstag eller att folk ändrar saker och sedan funkar det inte osv. Det kanske också är krav från tillverkaren för att dom ska få köpa prylarna billigare att man inför begränsningar, men det är bara jag som spekulerar. Om det verkligen är så vet jag inte, däremot att mjukvaran brukar vara anpassad, låst osv är inget nytt.

SIM-låsning är dock något som man i stort sett kan räkna med är borta, används inte längre vad jag vet eller är mycket ovanligt.

Permalänk
Medlem

https://www.bredbandsval.se/bredband/starlink-bredband

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliasfältet:

Inte så bra på sånt här men kollade lite mer och man kunde ju lägga till en ny APN-konfig och då dyker inte TR-069 upp som alternativ. Testade runt lite men fick det inte att fungera. Befintliga APN-konfigen (som har TR-069) ligger kvar så man har då alltså två APN-konfiger om man lägger till en ny och kan inte välja att disabla den ena.

Dom här inställningarna kan man göra för den nya
<Uppladdad bildlänk>

"internet.telenor.se" är annars Telenors APN-namn. Du ska nog även ha authensiering och annat avstängt.

VLAN0 och VLAN1 innebär troligen "otaggat", vilket du också troligen vill.

Permalänk
Medlem

@aliasfältet märkligt att du inte kan få den hjälpen du behöver från Telenor ?

Eller säger dom att du måste använda deras utrustning ?

Permalänk

Kom aldrig vidare och gav upp tillslut. Telenor vill/kan inte hjälpa till då det inte är deras hårdvara. Men bindningstiden går ut om nån månad så tänkte skaffa mig en 5g-router på annat håll och köra med.

Permalänk
Medlem

@aliasfältet konstigt, man borde kunna få tag i den tekniska informationen som behövs för att få utrustningen att snacka med masten så att säga. Det är ju en sak att det inte är deras hårdvara men det det låter som att dom inte vill hjälpa dig för dom inte vill ha någon främmande hårdvara i sitt nät.

Vad gäller hårdvara för 5g så känner jag bara till Zyxel och TP-Link, vet inte om man kan köpa andra prylar som inte är låsta mot operatörer eller har egen mjukvara från operatörerna när man får grejerna som dom vill att kunderna ska använda. Dom lämnar antagligen inte support på hårdvara dom själva inte testat i sitt nät.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är företagssupport generellt är mer hjälpsamma. Jag gör ett försök, återkopplar om jag lyckas.. Själv tröttnade jag på Telia och köpte lös hela bindningstiden för abonnemang och utrustning.

Utrustningen/hårdvaran är inte operatörslåst utan det handlar nog bara om att få till rätt inställningar.. Har brottats med samma problem med Åtelkameror.

Permalänk

@Siljan skriv gärna här sen om du skulle få till det.

Permalänk

Plötsligt händer det, fick det att funka

Hade en dag kvar på ångerrätten på mitt nya mobila bredband från Telenor när jag fick för mig att testa en sista gång och nu lyckades jag få till det. Vet inte varför det fungerade nu men tycker att jag testat dessa inställningar tidigare men kan ha varit att jag var för snabb med att avfärda det förra gången då det tog nån minut innan det hoppade igång nu.

Så slutet gott allting gott, sitter nu med 500mbps ner och 20mbps upp samt 12ms i ping vilket för oss fungerar utmärkt. Och för detta betalar jag nu 100kr/månad för ett extra-sim surf och så kan man säga att installationskostnaden blev 0kr då jag redan hade Nokian. Att dra in fiber till oss fick jag prisuppgift på närmare 70000kr för något år sedan så var aldrig aktuellt.

Det här är mina inställningar, det är Telias befintliga APN jag ändrade i, att skapa upp en ny APN fungerade inte för mig.

Permalänk
Medlem

Hur lyckades du logga in på Nokian? I mitt fall får jag bara kontakt via Felias egen F1 och har inte fått nåt lösenord till Nokian, bara till inomhusroutern. Kopplar jag burken direkt till PoE-injektorn blir jag stoppad av brandvägg?

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk

Via http://192.168.192.1/ ska du komma åt WebGUI:t men för att kunna göra ändringar där inne behöver du logga in. Jag fick med en liten lapp med detta, som på denna bild. Username är "admin" men sen behöver du då ditt lösenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliasfältet:

Via http://192.168.192.1/ ska du komma åt WebGUI:t men för att kunna göra ändringar där inne behöver du logga in. Jag fick med en liten lapp med detta, som på denna bild. Username är "admin" men sen behöver du då ditt lösenord.

<Uppladdad bildlänk>

Det va ju schysst av dom. Tämligen säker på att jag inte fick det. Om jag fick så har min bättre hälft slängt det redan. Deras telefonsupport e ju ett skämt så där fick ja inte heller nån hjälp.

Funderar på att köpa en router löst. Vet bara inte VAD jag ska ha. Mikrotik har en utomhusvariant som har parabol. Annars verkar folk gilla Teltonika.

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klyrre:

Funderar på att köpa en router löst. Vet bara inte VAD jag ska ha. Mikrotik har en utomhusvariant som har parabol. Annars verkar folk gilla Teltonika.

Jag köpte en TP-Link Deco X50 5G. Bra hastighet upp till 6–700 Mbit/s ibland utan extern antenn med modemet i fönster mot masten. Men uppkopplingen via wifi har varit lite svajig med datorerna hemma, så har fått dra kabel. Jag skulle definitivt köra en annan router för wifi i så fall om jag hade behållit den. Nu får jag dock en Nokia Fastmile Receiver från Felia efter en del abonnemang strul, så ska utnyttja ångerrätten på Komplett och få tillbaka mina 3500 för TP-linken. Hoppas inte jag får något strul med hastigheter där bara med det nya Nokia-modemet... Har också hört gott om Teltonika men priset är ju hutlöst.