Nvidia släpper ny kontrollpanel med RTX 50-serien

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper ny kontrollpanel med RTX 50-serien

Företaget har betatestat det nya programmet i flera månader, och nu ser det ut att komma i skarp version tillsammans med Blackwell-korten efter årsskiftet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Laddar ned och testar nya versioner då och då.
Tycker det är väldigt märkligt att alla funktioner från den gamla CP inte är med än.
Så jäkla svårt kan det inte vara. 🤷‍♂️

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

Den absolut bästa förändring de gjorde i sin kontrollpanel (oavsett vilken version det handlat om) är borttagande av kravet att logga in för att ladda ner en sådan enkel sak som drivrutiner till din GPU.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Laddar ned och testar nya versioner då och då.
Tycker det är väldigt märkligt att alla funktioner från den gamla CP inte är med än.
Så jäkla svårt kan det inte vara. 🤷‍♂️

Funktioner försvinner och kommer aldrig tillbaka, det händer inom alla områden och det borde finnas ett namn på fenomenet. Nu senast Sonos app som fick vd på fall, men det finns nog hundratals liknande exempel - prisjakt är väl känt här...

Permalänk
Medlem

Det var ju tamejfan på tiden att de kommer ikapp här.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Gillar det, än så länge, men kan man ändra färginställningar m.m. i appen? Har inte hittat den än så länge iaf

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Snusfri

Snabbt och slimmat program, gör det de ska så är nöjd.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Snabbt och slimmat program, gör det de ska så är nöjd.

The holy trio. Men oftast får man bara 2 av 3

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

1. Kan man justera Digital Vibrance?
2. Kan man sätta programspecifika inställningar ("Hantera 3D-inställningar" i befintliga)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Snabbt och slimmat program, gör det de ska så är nöjd.

Kan inte annat än att hålla med.
Finns så många program till hårdvara som gör väldigt lite men tar väldigt mycket resurser.

Permalänk
Medlem

Gör varken till eller från för mig, är helt ointresserad av att "spela driver". Använder det typ bara för att uppdatera drivern.

Permalänk
Medlem

Klar förbättring från GFE. Blir skönt när de fått över allt från gamla kontrollpanelen också så det blir en allt i ett app.

Permalänk
Medlem

Boomer som jag är gillar jag nuvarande kontrollpanel.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Gamla var ju hur bra som helst saknar den nu när man har amd som är så otroligt plottrig.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Wizbro:

Boomer som jag är gillar jag nuvarande kontrollpanel.

Jag med, den fungerar och gör det den ska.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag med, den fungerar och gör det den ska.

Men är den snabb? Alltid seg som sirap för mig, oavsett dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Laddar ned och testar nya versioner då och då.
Tycker det är väldigt märkligt att alla funktioner från den gamla CP inte är med än.
Så jäkla svårt kan det inte vara. 🤷‍♂️

Du jobbar inte med programutveckling va?

Permalänk
Medlem

Det trevliga med Nvidia för mig var ju just deras uråldriga kontrollpanel, nu när den fasas ut finns det en färre anledning till att köpa Nvidia. AMD's är plottrig med alldeles för många sliders, vilka majoriteten dessutom bara har 2 lägen (på/av) och Intel's verkar också vara gjort för pekskärm primärt, och saknar funktioner som att skala skärmbilden så att den inte gömmer kanterna under ramen.
Tur att MSI afterburner finns, det är det enda man behöver...egentligen, styra fläktar, välja hastighet på VRAM och GPU, samt sätta ström och kolla temperaturer.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Gillar det, än så länge, men kan man ändra färginställningar m.m. i appen? Har inte hittat den än så länge iaf

Jo Digital Vibrance, finns inte den med i appen går den fett bort för mig, kan inte klara mig utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Jo Digital Vibrance, finns inte den med i appen går den fett bort för mig, kan inte klara mig utan.

Vad är största nyttan där? Aldrig hört talas om det.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Usch då...

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vad är största nyttan där? Aldrig hört talas om det.

Det är inte nödvändigtvis den funktionen jag letar efter, men att kunna ändra saturation, kontrast, gamma m.m. för en skön upplevelse är för mig viktig. Det finns i gamla kontrollpanelen så det borde ju migrera över om dom ska fokusera på den nya.

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vad är största nyttan där? Aldrig hört talas om det.

Det gör färgen starkare eller blekare beroende på om du ökar eller minskar digital vibrance, du kan göra färgen mer kraftig och levande helt enkelt.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Dave1080:

Men är den snabb? Alltid seg som sirap för mig, oavsett dator.

Jag har aldrig tänkt att den är slö eller så, men det är klart jag pillar inte så jätte ofta i nvidias kontrollpanel

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wizbro:

Boomer som jag är gillar jag nuvarande kontrollpanel.

Skrivet av Ragnarok:

Jag med, den fungerar och gör det den ska.

Den klarar inte att uppdatera drivrutiner. För det behövs annan mjulvara i nuläget (GeForce experience). Som kräver inloggning.

Det är ändå ett misslyckande som behövde förbättring.

Vilket vi nu får. Hade nöjt mig med att de uppdaterade gamla kontrolpanelen med denna funktion egentligen (även om den är bra daterad).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag har aldrig tänkt att den är slö eller så, men det är klart jag pillar inte så jätte ofta i nvidias kontrollpanel

Haha, skönt för dig! Jag är såklart inte inne så ofta heller, men när man väl är det handlar det om att man försöker lösa ett problem, och då är segheten genast en stor frustrationsmoment. Speciellt att den varit seg i 23 år (sedan Windows XP).

Skrivet av Söderbäck:

Den klarar inte att uppdatera drivrutiner. För det behövs annan mjulvara i nuläget (GeForce experience). Som kräver inloggning.

Men ja just det! Jag personligen hatar GeForce Experience så jag fått uppdatera manuellt i alla år, därav jag blivit van och tycker det är "normalt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Boomer som jag är gillar jag nuvarande kontrollpanel.

Tycker den är rätt risig och omständig, t.ex. när man vill lägga till spel som inte känns av automatiskt. Den är tolererbar om jag aldrig gör något i den. Boomer eller annan gen spelar ingen roll i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Boomer som jag är gillar jag nuvarande kontrollpanel.

Skrivet av person:

Gamla var ju hur bra som helst saknar den nu när man har amd som är så otroligt plottrig.

Skrivet av Ragnarok:

Jag med, den fungerar och gör det den ska.

Är det bara för mig som nvidias gammla kontrollpanel alltid varit otroligt seg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Är det bara för mig som nvidias gammla kontrollpanel alltid varit otroligt seg?

Nej, den är väldigt seg av någon anledning och i min åsikt det enda som faktiskt är dåligt med den.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem

"Nytt och nytt", haft NVapp nu i ett halvt år, sen det lanserades typ..

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain