San Francisco kastar ut disketterna från tågsystemen

Permalänk
Melding Plague

San Francisco kastar ut disketterna från tågsystemen

Det nya systemet ska vara på plats mellan slutet av 2027 och 2028.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Röksignaler är också trådlösa

Permalänk

Vi ska slänga ut disketter emot något nytt och fräscht som cdrw skivor eller zipadrives säger itfolket.

Nu vet jag inte vad de ska med wifi till, jag förstår det inte alls. Visst konduktören bör kanske ha wifi emot tåget som har 5G/6G.

Permalänk
Medlem

Framtida rubrik:
"-Tågtrafiken i SF står stilla p.g.a. problem med app"

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig!

Skrivet av Svensktiger:

Framtida rubrik:
"-Tågtrafiken i SF står stilla p.g.a. problem med app"

Lite så det ser ut i Sverige just nu haha? Tågsystem är FÖR digitaliserat.

Permalänk
Medlem

Uj jag trodde floppy disketterna togs ur bruk för länge länge sedan, känns som man åkt tidsmaskin tillbaka i tiden o läser detta.

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Bättre sent än aldrig!

Lite så det ser ut i Sverige just nu haha? Tågsystem är FÖR digitaliserat.

Jag har dålig kännedom om tåget driftstörningar vad de beror på. Min åsikt är att på många ställen har den extrema urbaniseringen att många jobb endast ska finnas på några få platser i de största städerna. Detta har lett till att tågspåren är så otroligt mycket belastade så en liten driftstörning någonstans kan påverka väldigt många tåg.
Lösningen på problemet är just digitaliseringen. Behöver man verkligen åka överallt, kan man ej ta mötena digitalt? Detsamma kan man minska problemet vid en tågförsening genom att ta mötet distans. Jag har själv gått av tåg på stationer som jag ej skulle gå av på för att ta ej känsliga möten digitalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Uj jag trodde floppy disketterna togs ur bruk för länge länge sedan, känns som man åkt tidsmaskin tillbaka i tiden o läser detta.

Många system/maskiner i t.ex. industri använder åldrade IT. Ibland retrofittar (är det ett ord...?) man nyare utrustning. Men jag har bland annat driftat Windows CE tills för något år sedan i industri.
Man kan ju liksom inte skrota maskiner med höga värden för att lagringsmediat är lite åldrat. Precis samma med tågsystemet.

Ett problem till är säkerhet och CE/godkännanden, bygger du om och byter utrustning som IT så ska allt riskbedömas och typas om = dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har dålig kännedom om tåget driftstörningar vad de beror på. Min åsikt är att på många ställen har den extrema urbaniseringen att många jobb endast ska finnas på några få platser i de största städerna. Detta har lett till att tågspåren är så otroligt mycket belastade så en liten driftstörning någonstans kan påverka väldigt många tåg.
Lösningen på problemet är just digitaliseringen. Behöver man verkligen åka överallt, kan man ej ta mötena digitalt? Detsamma kan man minska problemet vid en tågförsening genom att ta mötet distans. Jag har själv gått av tåg på stationer som jag ej skulle gå av på för att ta ej känsliga möten digitalt.

Många av föresningarna här nere Trelleborg - Malmö beror väldigt ofta på att det är folk som går på spåren och då stängs det ner helt tills någon åkt ut och fått bort folket.
Så hjälps inte hur digitalt det än blir.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Uj jag trodde floppy disketterna togs ur bruk för länge länge sedan, känns som man åkt tidsmaskin tillbaka i tiden o läser detta.

Japan kör med disketter också på sina håll fortfarande.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Gelantious:

Många av föresningarna här nere Trelleborg - Malmö beror väldigt ofta på att det är folk som går på spåren och då stängs det ner helt tills någon åkt ut och fått bort folket.
Så hjälps inte hur digitalt det än blir.

Jag har varit med om liknande kaos. Men just just digitalisering kan göra en "skademinimering". Kan man fortfarande utföra ärende när man väntar på tåget eller blir tiden man står där och väntar ren dödtid?
Där det kan vara så enkelt så att man endast väljer att se på den filmen på surfplattan som man tänkte se på samma kväll. Och då är det inte så farligt att komma hem senare.
Nå det finns många saker som kan göra tågen försenade. Det stora problemet är att folk förväntar sig något som är svårt att upprätthålla och de inte själv har backuplösningar för att inte helt slösa bort tid på att vänta på tåg/bussar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Röksignaler är också trådlösa

Ha ha ha...
Ja, det är nog lite av tanken man får med SF's fina framförhållning.
Att bara ha tanken att introducera ett system 1998 som förlitar sig på disketter, även om 3½" disketterna var dom modernaste då, så hade dom ändå en ålder av 14-år.

Skrivet av Megacrash:

Uj jag trodde floppy disketterna togs ur bruk för länge länge sedan, känns som man åkt tidsmaskin tillbaka i tiden o läser detta.

Diskettens nytta försvann en bit in på 2000-talet när CD började att ta över.
Började bli lite frustrerade att ha typ. 28 st disketter när man skulle installera Windows, för att sen upptäcka att disk 28 visade sig ha sektorfel.
Kanske är orsaken till att en del äldre har flint eller grått hår
Vänta... Vänta... Funderar... Åh, mitt hår är ju grått, va tusan...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har dålig kännedom om tåget driftstörningar vad de beror på. Min åsikt är att på många ställen har den extrema urbaniseringen att många jobb endast ska finnas på några få platser i de största städerna. Detta har lett till att tågspåren är så otroligt mycket belastade så en liten driftstörning någonstans kan påverka väldigt många tåg.
Lösningen på problemet är just digitaliseringen. Behöver man verkligen åka överallt, kan man ej ta mötena digitalt? Detsamma kan man minska problemet vid en tågförsening genom att ta mötet distans. Jag har själv gått av tåg på stationer som jag ej skulle gå av på för att ta ej känsliga möten digitalt.

Det togs upp i senaste "Gräns" (som Sveriges Radio producerar) och det som ställer till det mest för svensk järnväg är just att det är digitaliserat kombinerat med bristfälligt underhåll.
Den del av svensk järnväg som drabbats av minst problem är ju inlandsbanan som inte är elektrifierad (och därmed mindre digitaliserad).

Så i tågens fall så är det digitaliseringen som ställer till det men en del av lösningen är ju precis det du säger: fler sköter möten digitalt (även om tågen måste gå pga andra aspekter än just möten)

Permalänk
Medlem

"Äntligen!" hade Gert Fylking tänkt utbrista men det är ju först om ett par år detta händer så Fylking får snällt krypa tillbaks in i sin lilla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lösningen på problemet är just digitaliseringen. Behöver man verkligen åka överallt, kan man ej ta mötena digitalt?

Så vi ska även fira jul, påsk och andra högtider digitalt?

Det är inte direkt affärsresande som sitter på tågen mellan Stockholm och Malmö på en lördagsmorgon.

Eller är det den snart nedlagda "Uppsalapendeln" som du syftar på?

Ska man resa i jobbet, så är det flyg som gäller. Annars krävs det oftast en hotelnatt i den tillresta staden dagen innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Det togs upp i senaste "Gräns" (som Sveriges Radio producerar) och det som ställer till det mest för svensk järnväg är just att det är digitaliserat kombinerat med bristfälligt underhåll.
Den del av svensk järnväg som drabbats av minst problem är ju inlandsbanan som inte är elektrifierad (och därmed mindre digitaliserad).

Så i tågens fall så är det digitaliseringen som ställer till det men en del av lösningen är ju precis det du säger: fler sköter möten digitalt (även om tågen måste gå pga andra aspekter än just möten)

Jag har också lyssnat på det avsnitten och man får inte glömma att dom behandlar ämnet enbart utifrån ett totalförsvarsperspektiv.

Det mest "robusta" system vi har idag är system-M som nästan uteslutande förlitar sig på manuellt arbete men detta system är tungrott och oerhört kapacitetsbegränsande - för utomstående kan detta arbetssätt lätt liknas med hur man bedrev trafik för 100 år sedan. Uppdateringar har såklart skett men grundprincipen är den samma.
Vid krig så är det mycket möjligt att man rör sig mer mot denna hantering på banor som är utsatta för angrepp eller störningar från främmande makt.

Men på mer digitaliserade banor kan vi bedriva oerhört mycket mer trafik och faktum är att mycket av det operativa arbetet på järnvägen sker via diktamen och med papper och penna - och desto mer vid it-strul (stödsystem, ställverk och andra IT-lösningar i infrastrukturen). Problemet är bara att när it-strulen kommer så är det för mycket tåg att hantera med de manuella reservrutiner som finns så det blir köer och stora förseningar.

Men även med it-strul så framgår fler tåg, fler resenärer och mer gods på våra järnvägar än utan dock till en kostnad av mer förseningar när någon komponent går sönder.

Denna höga trafikmängd kommer dock med andra besvär - underhåll. Det är idag, mycket tack vare järnvägslagen, väldigt svårt för Trafikverket att neka järnvägsföretagen att köra sina tåg och det går ofta ut över underhållet då det finns färre timmar per dygn för entreprenörerna att göra de ingrepp som krävs.

Så att säga att underhållet är bristfälligt (eller "eftersatt" som media och politiker använder) är högst populistiskt, en modefras. Från politiskt håll har man i många många år gått åt det här hållet så jag ser det snarare som en kostnad. Underhåll sker utifrån de krav politikerna har ställt och ibland ändras sig politikerna som kappan efter vinden, tyvärr.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Det mest "robusta" system vi har idag är system-M som nästan uteslutande förlitar sig på manuellt arbete men detta system är tungrott och oerhört kapacitetsbegränsande - för utomstående kan detta arbetssätt lätt liknas med hur man bedrev trafik för 100 år sedan. Uppdateringar har såklart skett men grundprincipen är den samma.
Vid krig så är det mycket möjligt att man rör sig mer mot denna hantering på banor som är utsatta för angrepp eller störningar från främmande makt.

Att man kör System M på vissa sträckor fortfarande är helt fantastiskt. Tyvärr har Trafikverket krav på sig från EU-nivå att stoppa in ERTMS (troligtvis E1 eller E2) på samtliga banor i Sverige som ägs av svenska staten vilket är väldigt tråkigt såklart.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Jag har också lyssnat på det avsnitten och man får inte glömma att dom behandlar ämnet enbart utifrån ett totalförsvarsperspektiv.

Det mest "robusta" system vi har idag är system-M som nästan uteslutande förlitar sig på manuellt arbete men detta system är tungrott och oerhört kapacitetsbegränsande - för utomstående kan detta arbetssätt lätt liknas med hur man bedrev trafik för 100 år sedan. Uppdateringar har såklart skett men grundprincipen är den samma.
Vid krig så är det mycket möjligt att man rör sig mer mot denna hantering på banor som är utsatta för angrepp eller störningar från främmande makt.

Men på mer digitaliserade banor kan vi bedriva oerhört mycket mer trafik och faktum är att mycket av det operativa arbetet på järnvägen sker via diktamen och med papper och penna - och desto mer vid it-strul (stödsystem, ställverk och andra IT-lösningar i infrastrukturen). Problemet är bara att när it-strulen kommer så är det för mycket tåg att hantera med de manuella reservrutiner som finns så det blir köer och stora förseningar.

Men även med it-strul så framgår fler tåg, fler resenärer och mer gods på våra järnvägar än utan dock till en kostnad av mer förseningar när någon komponent går sönder.

Denna höga trafikmängd kommer dock med andra besvär - underhåll. Det är idag, mycket tack vare järnvägslagen, väldigt svårt för Trafikverket att neka järnvägsföretagen att köra sina tåg och det går ofta ut över underhållet då det finns färre timmar per dygn för entreprenörerna att göra de ingrepp som krävs.

Så att säga att underhållet är bristfälligt (eller "eftersatt" som media och politiker använder) är högst populistiskt, en modefras. Från politiskt håll har man i många många år gått åt det här hållet så jag ser det snarare som en kostnad. Underhåll sker utifrån de krav politikerna har ställt och ibland ändras sig politikerna som kappan efter vinden, tyvärr.

Ja det handlar om försvaret men man får inte glömma att det även gör nytta i fredstid.

Det är väl knappast ett "modeord" för underhållet i mycket av Sveriges infrastruktur är eftersatt och det är definitivt inte populistiskt att säga det!
Politiker från vänster till höger har påpekat detta men det genererar tyvärr inte så mycket röster (som det borde) att prioritera den frågan i ett val. Därför är det alltid oppositionen som kritiserar den sittande regeringen för detta (samma med den förra oppositionen så det är oberoende färg).
Det är en kostnad, en tråkig kostnad som inte är populär (ungefär som servicen på bilen, en tråkig kostnad men den behöver göras för att minska risken för att motorn skall rasa).

Sen ska vi absolut inte gå tillbaka till manuellt system för det digitala är överlägset (om det sköts rätt).

tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Så vi ska även fira jul, påsk och andra högtider digitalt?

Det är inte direkt affärsresande som sitter på tågen mellan Stockholm och Malmö på en lördagsmorgon.

Eller är det den snart nedlagda "Uppsalapendeln" som du syftar på?

Ska man resa i jobbet, så är det flyg som gäller. Annars krävs det oftast en hotelnatt i den tillresta staden dagen innan.

Ganska dåligt exempel eftersom just sträckan Stockholm - Malmö har väldigt många affärsresande, precis som Stockholm - Göteborg.

Ska just nu lämna av en vän och kollega som varit i Sthlm för 2 dagars workshop från Malmö på Centralen för hans hemresa till Malmö.

Vet inte varifrån du fått att det är flyg som gäller vid resor i jobbet, men det stämmer inte alls för en väldigt stor del av de som reser just de sträckorna.

Bara för att ge några exempel på folk som jag personligen känner och vet tar tåget just exakt de sträckorna för jobbet:

  • Länsförsäkringar AB

  • Danske Bank AB

  • Knightec

  • Netmore

  • DareSay

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |