Intel Core Ultra 9 285K "Arrow Lake" – inte längre ett effektmonster

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpirato:

Ja men vad spelar det för roll vad han säger efter Intel visat prestanda i slides etc? Om han bara har "rätt" någon månad innan en lansering finns det ju inte ens någon poäng att titta hans videos..

Han har rätt i hur produkten ser ut i utvecklingen just då. Han är däremot inte en synsk person som kan förutse vilka problem som kommer att dyka upp under den resterande utvecklingen.
Ingen kan ha rätt innan för produkten ändras under utvecklingens gång. Läs mitt tidigare inlägg.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

DOA, hade väll kanske varit värt de för runt 3500kr men 7700?? lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Han har rätt i hur produkten ser ut i utvecklingen just då. Han är däremot inte en synsk person som kan förutse vilka problem som kommer att dyka upp under den resterande utvecklingen.
Ingen kan ha rätt innan för produkten ändras under utvecklingens gång. Läs mitt tidigare inlägg.

Och hur vet ni att han inte snackar skit fram tills det faktiskt kommer några testresultat från någon som fått tag på produkt i förtid?

Att han har "rätt" om något veckan innan lansering betyder inte att det han sagt något år innan var rätt då.

Permalänk

Har man kommit till gränsen hur mycket man kan utveckla cpuer? Varken den nya från Intel eller AMD slår knappt den tidigare varianten. Tänk bara mellan 12900/14900, där fick man ut cirka 50% mer prestanda.

Jag spelar bara så detta är första gången sen 5600+ jag kommer köra AMD.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpirato:

Och hur vet ni att han inte snackar skit fram tills det faktiskt kommer några testresultat från någon som fått tag på produkt i förtid?

Att han har "rätt" om något veckan innan lansering betyder inte att det han sagt något år innan var rätt då.

För att andra ofta rapporterar samma läckor och ibland kommer ju saker som stannar kvar från tidigt stadie. Som till exempel X3D vilket han rapporterade om rätt tidigt.

Vi får ofta skrota funktioner i sin första version för att de inte fungerar som vi har tänkt eller är för komplicerade i sitt nuvarande utförande. Då får man ta omtag och försöka i nästa produkt istället, det är fullständigt normalt.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Avstängd

borde inte den låga energiförbrukningen resultera i svalare temperatur så man kan klocka den hårdare än något annat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

borde inte den låga energiförbrukningen resultera i svalare temperatur så man kan klocka den hårdare än något annat ?

Jo men det kräver att Windows inte strular 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Enligt der8auer så verkar strömutläsningen ofta ljuga och fungera dåligt.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se ett snabbtest med Win10 vs Win11 för att få en uppfattning om hur mycket prestanda som kan återfås när MS fixar sina buggar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk

Nu är ju inte spel allt. Det enda som intresserar mej just nu är Flight Simulator. Men det står mest om 4K....

Det intressanta ser man på Techpowerup som testar grundligt tex Science och AI
Något förvånad blir jag då 9950X får stryk av 245K i
Comsol, Genome, GPT2, Language training och Classify images
32 trådar mot 14 trådar....

Permalänk

Helt okej prestanda i Premiere iallafall! Ser mycket lovande ut.

Visa signatur

Primary: Aorus Xtreme TRx40, Threadripper 3960x, 128GB 3600Mhz ram, Asus GTX3080 OC, 2x Mp600 Pro 2TB, 1x Mp600 Pro 1TB, 2x Samsung 970 Pro 2TB, 4x WD Red 10TB

Secondary: ASUS x299 Prime-Deluxe, Intel i9 7900x, 64GB RAM, Asus GTX1080Ti Strix OC, 1x Samsung NVMe SSD 2TB, 2x Samsung NVMe SSD 500GB, 4x WD Red 10TB, 2x WD Red 14TB.

Permalänk

Tycker ändå att det är konstigt att den beröms för bra energieffektivitet då den tex i Blender får 3400w och 7950x3D hamnar på 175w, det är ganska stor skillnad.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Då behöver du se på lite av hans nyare videos.

minns när han(MLID) pratade om zen2 eller om det var zen3, minns inte riktig. ZenX will have smt4, everybody else saying otherways are morons... yep, njuter verkligen av smt4 på mina zen cpuer.

Iaf sjukt besviken på att minnet inte gör så mycket när man brassar på, antar att latenserna blir för höga när det är tile design samt att e kärnorna är nu mellan p-kärnorna på ringbussen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Patriksan:

Skulle vilja se ett snabbtest med Win10 vs Win11 för att få en uppfattning om hur mycket prestanda som kan återfås när MS fixar sina buggar.

Windows 10 ligger i regel efter enligt HUBs tester. I många fall börjar det bli dags att överge det om man vill ha högsta prestanda.

+3% för Windows 10 i Jedi Survivor, jämnt i CS2 men minus i Cyberpunk, Homeworld 3 (som dock strular i 23H2 och 24H2 med Balanced power), klart sist i A Plague Tale: Requiem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Efter? Innan, och medans. Han påpekade att trots att Intels slides var rätt negativa så dolde de hur illa det egentligen är.

Och mest nyligen alla problem som följt med lanserigen. Som att APO inte fungerar som det ska, att Anti-Cheat triggas i spel, BSODs, problem med trådhanteringen i Windows etc.

Skrivet av Rebben:

För att andra ofta rapporterar samma läckor och ibland kommer ju saker som stannar kvar från tidigt stadie. Som till exempel X3D vilket han rapporterade om rätt tidigt.

Vi får ofta skrota funktioner i sin första version för de inte fungerar som vi har tänkt eller är för komplicerade. Då får man ta omtag och köra i nästa produkt istället, det är fullständigt normalt.

Och minst lika mycket fel under tiden? Zen5 är väl tydligaste exemplet på det?

Är ju inga läckor längre gällande BSOD etc när alla reviewers redan har fått in CPUerna för testning?

Men aja man kan ju bara ignorera alla fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Altså 720p och 1080p säger mig inte mycket även om det är bästa testerna för vart bottleneck i CPU blir.

Men nu är min fråga för alla enthusiaster där ute, hur många spelar i 1080p/720p?

Vilka spelar 1440p -> 4k idag?

Hade varit kul om man även om det tar tid, att göra ett 1440p/4k test på samma gång, hade varit kul att se detta även om det är mer GPU låst där.

1080p är väl fortfarande riktigt vanligt? Jag kör på det iaf.

Permalänk
Medlem

Ni har fel titel, skulle vara "Intels är inte längre ett flaggskepp"...

Visa signatur

| 7800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk

Moore's Law Is Dead, hade då inte fel. när han posta ut detta igår med andra ord....

jag trodde ni skulle ta upp det igår och posta detta. men kanske inte hade kunnat, för ni testa cpu:erna!
sen kanske hade blivit svårt, med tanke på detta eller andra regler, med mera...

https://www.youtube.com/watch?v=V_UHVWcfeTg

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem

Intel har förlorat även denna generation, tråkig utveckling men väntat då de har gjort stora omstruktureringar och haft problem med sin tillverkning i många år nu.

Jag hoppas att de kan vända detta, men då behöver de våga vara innovativa och ta risker, annars blir det besvärligt.

Tur att vi har AMD och deras X3D processorer, går svala samtidigt som de presterar överlägset bäst De har blivit processormarknadens Nvidia.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

@klockish

Kislet kanske inte håller?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Evga 780 OC - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Har nu läst det mesta, bra skriven recension (som alltid!)

Vill gärna läsa om 265k och vad man kan få ut med överklockning, tror att det finns mycket att hämta här med "prestanda per krona" och goda överklockningsmöjligheter med låga watt och volt.

Jag tror även att med nya uppdateringar till windows, bios och chipset kommer det bli förbättringar (hoppas jag)
Med det sagt sneglar jag även på AMD inför nästa bygge då jag primärt spelar.

Dock lockar en ny Intel plattform lite mer får jag erkänna, kanske är man fanboy

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | Amiga 500 |

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av klockish:

Det kan man. Har inte pillat allt för mycket med just det men lite snabbt gick det utan problem att nå 5,5 och till och med 5,6 GHz all core turbo. Försökte mig på 5,7 men hann inte få det stabilt.
Men kortfattat: ja det finns utrymme för överklockning.

Det som var särskilt imponerande var dock att den hade typ samma resultat i CB24 vid 125 W som 14900k har vid 253 W

Permalänk
Medlem

Kul att Sweclockers testade med lite snabba minnen
Synd att spelprestandan inte var bättre än förra gens P-core, samt att den är svårare att överklocka. Man måste först stänga av DLVR klocka upp de 3st interna ringbussarna (Ring, D2D och NGU) mellan "ihop klistrade delar" som Intel brukar kalla AMDs för.

Så denna nya CPU från Intel kan jag kanske få lika snabb som den jag har idag som slår AMD 7800X3D men snart släpps 9800X3D som kommer med högre spel prestanda. Så denna CPU från Intel ser ut att bli DOA!

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Tycker ändå att det är konstigt att den beröms för bra energieffektivitet då den tex i Blender får 3400w och 7950x3D hamnar på 175w, det är ganska stor skillnad.

Du får ju kika på rätt tabell med Kilojoule använt per rendering... Spelar ingen roll om din dator drar 10W under blender om det tar 300gge längre tid att utföra något.

100W i 60min eller 1000W I 6min kommer ge samma kWh per rendering.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kislet är det inga fel på, men det måste till lite bättre kylning vid klockning. Tror inte vi kommer se 5.8 stabilt på normal kylning ens.
Däremot är minnehastighet och inställningar en riktig grej. Men handicap är ju redan från start med dåligare latens tack vare arkitektur.

Dessa är renderingsmonster om man vill. Upp 20-30% mot 14900k efter lite tweak. Men till gaming är de inget att ha.

Är 8200 i testen här i Gear 2 eller 4? Utgör en rejäl skillnad.

Det enda som kan rädda Intel och gaming är en egen "X3D".

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Kislet är det inga fel på, men det måste till lite bättre kylning vid klockning. Tror inte vi kommer se 5.8 stabilt på normal kylning ens.
Däremot är minnehastighet och inställningar en riktig grej. Men handicap är ju redan från start med dåligare latens tack vare arkitektur.

Dessa är renderingsmonster om man vill. Upp 20-30% mot 14900k efter lite tweak. Men till gaming är de inget att ha.

Är 8200 i testen här i Gear 2 eller 4? Utgör en rejäl skillnad.

Det enda som kan rädda Intel och gaming är en egen "X3D".

Står gear 2 I testet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Ja precis, om man kan nyttja E-cores fullt ut så är den en riktig best! Om de inte nyttjas så är den ett stort "meh".

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Intel har förlorat även denna generation, tråkig utveckling men väntat då de har gjort stora omstruktureringar och haft problem med sin tillverkning i många år nu.

Jag hoppas att de kan vända detta, men då behöver de våga vara innovativa och ta risker, annars blir det besvärligt.

Tur att vi har AMD och deras X3D processorer, går svala samtidigt som de presterar överlägset bäst De har blivit processormarknadens Nvidia.

Mvh

Absolut inte, ingen av licensinnehavarna till x86 kan jämföras med Nvidia. Dinosaurier jämförelsevis.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Windows 10 ligger i regel efter enligt HUBs tester. I många fall börjar det bli dags att överge det om man vill ha högsta prestanda.

+3% för Windows 10 i Jedi Survivor, jämnt i CS2 men minus i Cyberpunk, Homeworld 3 (som dock strular i 23H2 och 24H2 med Balanced power), klart sist i A Plague Tale: Requiem.

https://www.youtube.com/watch?v=3n537Z7pJug&t=1568s

15:41 in i videon, ser som stora skillnader mot Sweclockers test där i cyberpunk 1080p, vad har jag missat...

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om den ens klarar långvarig överklockning, att Intel valt att dra ner effekten / frekvensen medvetet låter ju inte väldigt övertygande.