Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En halv kasse som vi kört runt med i säkert ett halvår. 9kr. NIO KRONOR! Vafan! Vissa saker fick man noll för dessutom. Orka panta, nu åker det nog i brännbart som all annan plast

Man pantar sällan för pengarna, mer för sakens skull.
Om de ökade panten till 20.- per flaska/burk, vore det värt det då? Då höjs ju öven priset motsvarande för att köpa det också.
Och vad för slarver kör omkring ett halvår med en massa rafs i bilen? Sånt där tar man ju ur direkt, så man inte behöver känna sig som man sitter i en soptipp och kör.
Plastflaskor som inte är pant på går f.ö i plastförpackningsreturen, inte i "brännbart".
De som inte lärt sig hur det funkar med återvinning kan kika på sopor.nu eller kanske sin kommuns website.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Om de ökade panten till 20.- per flaska/burk, vore det värt det då? Då höjs ju öven priset motsvarande för att köpa det också.
Och vad för slarver kör omkring ett halvår med en massa rafs i bilen? Sånt där tar man ju ur direkt, så man inte behöver känna sig som man sitter i en soptipp och kör.
Plastflaskor som inte är pant på går f.ö i plastförpackningsreturen, inte i "brännbart".
De som inte lärt sig hur det funkar med återvinning kan kika på sopor.nu eller kanske sin kommuns website.

Mycket får gå i groven

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Testa hur många som tycker det genom att plocka bort panten på burkar och flaskor Det är nog dags för en höjning till 5kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Över 80% av det som lämnas i plaståtervinningen bränns, så det känns ganska meningslöst att sortera plast, men det är såklart bättre att göra rätt

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bara-10-procent-av-all-pla...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-4

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag var och pantade till slut. Skulle städa bilen. En halv kasse som vi kört runt med i säkert ett halvår. 9kr. NIO KRONOR! Vafan! Vissa saker fick man noll för dessutom. Orka panta, nu åker det nog i brännbart som all annan plast framöver

Det är ju självklart bara pant på det du betalat pant på när du köpte dem.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Fan ta normaltid!!!!

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Fan ta normaltid!!!!

Fan ta sommartid!!!!

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fan ta sommartid!!!!

Fan ta tidsomställning över huvud taget! Välj en och sluta byt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Fan ta normaltid!!!!

Nä, då tycker jag att sommartid är värre.

Skrivet av Json_81:

Fan ta sommartid!!!!

Ja, helt klart sämre än normaltid iallafall.

Skrivet av medbor:

Ja, det vore det ultimata. Finns ingen som helst poäng med att hålla på att ställa om klockan två gånger per år, det kanske fanns en gång i tiden, men inte i dagens samhälle. Bort med skiten säger jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Gnällde ju för en tid sedan på att jag fick Covid av en person på en resa jag var ute på. Nu har jag åkt på Bältros. Enligt läkaren mycket troligt triggad av Covid jag hade i september. Så tack igen din snörvlige f*n som inte kunde hålla dig hemma utan smittade en stor del av resedeltagarna.

Välkommen i klubben!

Permalänk
Skrivet av Libra-75:

Ja, det vore det ultimata. Finns ingen som helst poäng med att hålla på att ställa om klockan två gånger per år, det kanske fanns en gång i tiden, men inte i dagens samhälle. Bort med skiten säger jag.

Det skapar jobb. Fatta hur många mycket pengar vi It-konsulter kan fakturera för att hantera alla problem som uppstår när klockan hoppar fram och tillbaka. Jag föreslår att vi inför ändringar med klockan och datum så att fler konsulter kan anlitas för att ta hand om alla problem som uppstår. Sedan behövs personer som kvalitetestar alla funktioner..
Alltså det är hur lätt som helst att skapa arbete som egentligen inte hade behövt funnits från tomma intet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

En gång i tiden var det enkelt, vi hade ett solur som vi vred så det visade 12 då solen stod rakt i söder. Så man lärde sig snabbt att kolla solen (om det var soligt förstås) för att säga ungefär hur mycket klockan var. Det räckte, på den tiden i alla fall. Morsans genomträngande visselsignal kallade på oss när maten var klar (hon kunde busvissla så det hördes lång väg och folk kunde ställa klockan efter hennes visslingar, "nu är klockan tolv (eller sex) och lunch (eller middag) hos Dahls")

Nu för tiden är allt som har med tiden att göra krångligt. Kunde till exempel vid ett tillfälle inte logga in på fjärrservern då det skilde bråkdelar av en sekund i tid mellan servern under källartrappan och fjärrservern, det blev tokspel tills servrarna och datorn fått samma tid (från samma tidsserver). Problemet var i o f s över på någon sekund men det genererade en hemsk massa utskrifter i loggarna.

Det var kanske inte bättre förr men det var enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag var och pantade till slut. Skulle städa bilen. En halv kasse som vi kört runt med i säkert ett halvår. 9kr. NIO KRONOR! Vafan! Vissa saker fick man noll för dessutom. Orka panta, nu åker det nog i brännbart som all annan plast framöver

Att de bara blev 9kr för en halv kasse? Har du så mycket tyska ölburkar i bilen alltså eller pratar vi om en liten plastkasse?

Men att panta tycker inte jag är något problem eller jobbigt nu när såna maskiner som man häller ner allt i blir vanligare. Kunde ju bli lite omständigt förr i de äldre där man matade en och en samt behövde köra burkar och plast i olika.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att de bara blev 9kr för en halv kasse? Har du så mycket tyska ölburkar i bilen alltså eller pratar vi om en liten plastkasse?

Men att panta tycker inte jag är något problem eller jobbigt nu när såna maskiner som man häller ner allt i blir vanligare. Kunde ju bli lite omständigt förr i de äldre där man matade en och en samt behövde köra burkar och plast i olika.

2L-flaskor tar mycket plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

2L-flaskor tar mycket plats.

Tolkade det som att det var flaskor/burkar som legat i bilen alltså att man druckit en burk/0,5l flaska ramlösa/cola sen hamnar den på golvet bak. Eftersom han skrev att de städade bilen. Samtidigt kanske vissa dricker ur stora flaskor även i bilen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Håller med faktiskt, även om jag skulle föredra normaltid så är det viktigaste att få bort idiotin med att ändra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Håller med faktiskt, även om jag skulle föredra normaltid så är det viktigaste att få bort idiotin med att ändra.

Håller delvis med. Sluta byt, jag skiter i vilken som väljs, välj en och behåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Hellre byte än bara normaltid!!!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kan ge sig självaste den på, om det blir beslut att ta bort DST, några av länderna väljer den ena, några den andra, vissa behåller DST ändå, resten väljer nåt som spretar iväg ytterligare en heltimme eller havtimme hit&dit, så vi får ett lapptäcke av 4-6 tidszoner, nåt land som som inför lunisoltid med minutavvikelser utefter hur solens skugga faller bakom kyrktornet/bystugan, och skulle inte förvåna om nåt land passar på att återgå till julianska kalendern också.
Det blir nog lättare att få 30 katter att ställa sig i prydlig kö än att få ihop någorlunda logiska longitudbaserade tidszoner igen. Är nog därför det drar ut på tiden, gissar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Sommartid är väl bra mycket bättre om man ska välja en. Är väl mycket bättre att det är ljusare på kvällen än på morgonen?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Skriver ett förberedande gnällinlägg på att plastpåsar i butik inte kommer gå ner i pris med 3 kr/st den 1a november när plastpåseskatten tas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Sommartid är väl bra mycket bättre om man ska välja en. Är väl mycket bättre att det är ljusare på kvällen än på morgonen?

För oss i Sverige är det minimal skillnad. Det är väl främst några korta veckor på vår och höst, sen är det antingen ljust nästan jämt, eller mörkt nästan jämt.

Sen spelar det ju egentligen väldigt lite roll om man låtsas att klockan är nåt annat. Det ändrar ju inte när det är ljust ändå.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Skriver ett förberedande gnällinlägg på att plastpåsar i butik inte kommer gå ner i pris med 3 kr/st den 1a november när plastpåseskatten tas bort.

Nej det är klart det inte blir billigare, det har jag redan räknat ut. Den sparade skatten kommer att hamna hos handlarna!

Permalänk

Gnäll biltrafik
- Personer som kör irrationellt. På samma sträcka i bra vägunderlag utan hinder lyckas ligga 30 km under hastighetsgränsen för att en stund senare ligga 20km över när det blir 2-1 väg.
- Personer som inte vill köra varannan bil när två körbanor blir en.
- Sen är jag allmänt förundrad över de som kör 70-80 på 110-väg. Även om det är dubbla körfält så blir det ofta kö när långtradare och skit ska köra om.

Gnäll cykeltrafik
-När man cyklar i Stockholm city i rusning så får man snällt anpassa sig till cykelkö. Oavsett om man har racer, singelväxlad, elcykel eller bär de modernaste cykelbyxorna i lycra sittandes på en cykel som väger 5.9 kg. Vid rödljus så står massor med cyklister i en lång kö på den smala cykelbanan och likt förbannat lyckas Gunvor 61 år trassla sig förbi kön på sin 3-växlade skeppshult och ställer sig längst fram. Det blir grönt och Gunvor trampar iväg så långsamt att hon nästan inte har balans och vi i cykelkön behöver försöka köra om. Men vid nästa rödlyse glider Gunvor förbi alla igen...

-Alla cyklister som köpt kinalysen som är så starka att man blir bländad. I värsta fall har dom satt på blink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Nja, om jag själv får välja så tar jag nog hellre ljusare på morgonen än kvällen. Är mer av en morgonmänniska än jag är kvällsmänniska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smithmaskin:

-Alla cyklister som köpt kinalysen som är så starka att man blir bländad. I värsta fall har dom satt på blink.

Lite gnäll på alla cyklister med kinalysen som tror att deras framlampa är till för att blända bilister. Vi ser er även om ni riktar ljuset mot marken där den kan hjälpa er att se hinder och hålor. Ibland slår jag på hellyse i stan för att få dom att fatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Lite gnäll på alla cyklister med kinalysen som tror att deras framlampa är till för att blända bilister. Vi ser er även om ni riktar ljuset mot marken där den kan hjälpa er att se hinder och hålor. Ibland slår jag på hellyse i stan för att få dom att fatta.

Jag har en riktigt stark framlykta (2200lm) på cykeln, men det är för att jag öht ska se något när jag cyklar. Den är givetvis riktad snett neråt för att inte blända mötande.
Totalt värdekass gatubelysning i stan, folk som knallar omkring utan reflexer och mina ögon som inte är riktigt lika ljuskänsliga som när man var icke-gubbe. En bonus är att när man kommer ifatt gångtrafikanter som går i bredd så flyttar de på sig utan att man behöver plinga på dem.

Permalänk
Medlem

(un)FriendlyCaptcha som SweC och FZ använder...
På SweC tog det igår ca 1 timme innan lyckades bli verifierad som människa.
På FZ är det 12 hours and counting... Verkar vara nåt med GrapheneOS den inte gillar för har provat med olika webbläsare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

(un)FriendlyCaptcha som SweC och FZ använder...
På SweC tog det igår ca 1 timme innan lyckades bli verifierad som människa.
På FZ är det 12 hours and counting... Verkar vara nåt med GrapheneOS den inte gillar för har provat med olika webbläsare.

Du kör ingen VPN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du kör ingen VPN?

nope, eller ja.. men jag testade även att köra via 5g utan vpn..

Visa signatur