Aldrig mer Webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke_197:

Webhallens kundtjänst är så pass dysfunktionell att den för någon med lite självbevarelsedrift är i det närmaste obrukbar. Fick nyligen en summa återbetald efter beslut från ARN i ett ärende.

Kontrasten mot den ofta trevliga och professionella butikspersonalen är slående.

Håller 100% med, vann också mot Webhallen i ARN, tidigare i år (Att man ens ska behöva driva det så långt).
Deras kundtjänst har verkligen tappat det jämfört med förr.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Köpte en NY vara via Webhallen för någon vecka sedan.

Fick en vara som använts av någon, icke plastad osv där även plombering/tejp var öppen. Varan funkade heller inte som den skulle.

Valde att returnera varan efter mejl till kundtjänst mot en ny. Den nya varan var även den öppnad av tidigare kund. Men den funkade som den skulle. Orkade inte höra av mig igen och jag behöll varan.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av Nucky:

Köpte en NY vara via Webhallen för någon vecka sedan.

Fick en vara som använts av någon, icke plastad osv där även plombering/tejp var öppen. Varan funkade heller inte som den skulle.

Valde att returnera varan efter mejl till kundtjänst mot en ny. Den nya varan var även den öppnad av tidigare kund. Men den funkade som den skulle. Orkade inte höra av mig igen och jag behöll varan.

Detta är en ändring som trädde i kraft för cirka 1½ år sen. Personal blev instruerade av högre upp att återlämnade produkter som ansågs inte ha någon märkbar fysisk tecken på användning, kunde "plomberas om" för att sedan säljas som en helt ny produkt.

Tidigare kategoriserades dessa återlämnade produkter allitd som 'Fyndvara Klass 1', ofta med cirka 10% avdrag.
Ledningen ville väl spara pengar, och flytta kostnaden till kundernas förtroende istället. Äta kakan och samtidigt ha kvar den.

Detta uppskattades inte av lokal butikspersonal som försökt hålla god service och relationer gentemot kunder.

Vågar inte gissa hur mycket "nya" produkter som cirkulerar i deras sortiment nu.

Permalänk
Medlem

Har inte använt Webbhallen på några år på grund av katastrofdålig kundservice.
Köpte en ny tv - tok full i pixelfel som jag ville returnera. Då skulle de skicka in den på lagning som JAG skulle få betala för även fast jag ville göra en retur och ha pengarna tillbaka.

Efter tjafs i telefon och via mail så fick jag tillbaka mina pengar efter 11(!) veckor.

Aldrig. Mer. Webbhallen

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Vilka gökar...

Det som stör mig något våldsamt är att Webbhallen anklagar TS för stöld men vägrar att ta fallet till domstol...man undrar ju varför...

Dessutom har man lagt all bevisbörda på TS vilket är unconstitutional. . . . . . . . Really... REALLY....

This does not fly for me. :/ 😑

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avändarnamn:

Detta är en ändring som trädde i kraft för cirka 1½ år sen. Personal blev instruerade av högre upp att återlämnade produkter som ansågs inte ha någon märkbar fysisk tecken på användning, kunde "plomberas om" för att sedan säljas som en helt ny produkt.

Tidigare kategoriserades dessa återlämnade produkter allitd som 'Fyndvara Klass 1', ofta med cirka 10% avdrag.
Ledningen ville väl spara pengar, och flytta kostnaden till kundernas förtroende istället. Äta kakan och samtidigt ha kvar den.

Detta uppskattades inte av lokal butikspersonal som försökt hålla god service och relationer gentemot kunder.

Vågar inte gissa hur mycket "nya" produkter som cirkulerar i deras sortiment nu.<Uppladdad bildlänk>

Hade man i mitt fall bemödat sig med att koppla in sladden i uttaget för den första leveransen hade man märkt att den ej var okej att säljas som "ny" - Min produkt som kom första gången hade dessutom en riven plomb. Den nya som kom hade inte ens en plomb. Så jag har ingen aning om hur jag egentligen skulle ha fått den. Men som sagt den fungerade bra så jag pallade inte längre...

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avändarnamn:

Vågar inte gissa hur mycket "nya" produkter som cirkulerar i deras sortiment nu.<Uppladdad bildlänk>

WTF?? det hade jag missat att de säljer använda saker som nya, tack för varningen nu ska jag aldrig köpa något annat än om de råkar ha något spel till bra pris. PC hårdvara går fetbort.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det nästan är 2 veckor sen detta lades upp, och Webballen ännu inte svarat på detta, så fattar man nu att man ska hålla sig borta från dem.

Permalänk

Vad jag vet så har Postnord vissa rutiner, allt gods som lastas på bil från terminalen fotas så detta är ett tips till TS om han har nytta av den informationen.

Sedan om bilderna visar hur stora paketen är borde avgöra saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Med tanke på att det nästan är 2 veckor sen detta lades upp, och Webballen ännu inte svarat på detta, så fattar man nu att man ska hålla sig borta från dem.

Eftersom en reklamation skall hanteras inom skälig tid, vilket enligt praxis är max ca 3 veckor, så får vi hoppas de tar tag i det snarast.

---

Om jag inte minns fel så tröttnade webhallen för några år sedan på att få (i de flesta fall, men dock inte i alla, berättigad) kritik här på Swec, så de bestämde sig för att sluta svara i forumet. Antar att det var enklare än att ta till sig av kritiken och bättra sig...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Slutade handla större saker där för några år sen nu just pga usel kundservice. Kan hända att jag köper någon småsak eller spel ibland.

Permalänk
Medlem

Usch vilken röra. Lider med dig TS och tack för varningen. Håller mig borta därifrån framöver.

Visa signatur

1600X | ROG STRIX b350-f Gaming | 980 1TB | 32GB 3200MHz | ASUS 1060 6GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem

Kommer nog undvika köp därifrån i framtiden. Lider med TS!

Visa signatur

| Ryzen 7 5700X3D | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

Lider med dig TS, hoppas det löser sig.

Slutade handla på Webhallen för 10-12 år sedan på grund av ett oerhört dåligt bemötande vid ett reklamationsärende. Att kundservice tar en vecka på sig att svara när man skickar in enkla frågor samt att leveranser som skulle komma fram på 1-2 dagar i stället tog 7-8 dagar gång på gång, gjorde inte saken bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avändarnamn:

Helt sjukt att de använder en hygienprodukt som hörlurar som exempel på varor man kan plombera om och sälja som nya.
@Webhallen

Permalänk
Medlem

Tack för att du tar dig tid och informerar om detta. Kommer garanterat undvika Webhallen i framtiden, detta är inte första gången man hör att dom beter sig illa..

Hoppas allt löser sig för dig TS!

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt, och jag som precis ska köpa en ny dator. Det får bli en Inet dator

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Var nog 2 år sedan jag köpte något hos dem innan var jag trogen kund numera blir det mest Inet känns skönt när man läser sånt här :/

Permalänk
Medlem

Uppsalabutiken (ser ut som att du är från Uppsal) har alltid gett mig superbra service innan jag flyttade från stan. Brukade alltid beställa fyndvaror till den butiken och be om att få kika ordentligt på dem på plats där. Hade aldrig något problem med den butiken, även när problem uppstod på produkt eller liknande. Men jag har inte hör något gott om man behöver ha direktkontakt med supporten för internetköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

WTF?? det hade jag missat att de säljer använda saker som nya, tack för varningen nu ska jag aldrig köpa något annat än om de råkar ha något spel till bra pris. PC hårdvara går fetbort.

To be fair, Webhallen är långt ifrån ensamma att göra det, även Amazon är duktiga på det.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Eftersom en reklamation skall hanteras inom skälig tid, vilket enligt praxis är max ca 3 veckor, så får vi hoppas de tar tag i det snarast.

---

Om jag inte minns fel så tröttnade webhallen för några år sedan på att få (i de flesta fall, men dock inte i alla, berättigad) kritik här på Swec, så de bestämde sig för att sluta svara i forumet. Antar att det var enklare än att ta till sig av kritiken och bättra sig...

Det stämmer, deras representant kastade in handduken, har inte sett honom efter det. Vilket är tråkigt. Jag sa till honom redan då att inte ta det så personligt, och inte göra en stor grej av det, bara för han fick dålig kritik här på forumet.

Ett företag så stort som Webhallen ska kunna klara av att ta kritik, stort eller litet ska inte spela någon roll, men när man börjar ta saker personligt, ja då kanske inte riktigt man passar i rollen inom ett sälj och service yrke.
Det gäller att kunna agera professionellt i alla situationer och hjälpa folk så gott man kan, man kan inte alltid göra alla kunder nöjda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Slutat köpa från webhallen, dels är deras priser höga och deras support är riktigt kass.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Pulsar Xlite V3, grips och glasskates | Logitech G PRO X Wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Skrivet av Avändarnamn:

Oj, det var chockerande faktiskt. Min första tanke var att det kan inte vara lagligt, men det verkar det ju vara dessvärre. Isf kommer jag hoppa mig långt borta från dem iaf när det gäller billigare enklare saker.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av aakerlind:

Jag ska försöka att inte bli så långrandig men i somras fick vår firma in ett litet oväntat jobb som krävde att vi skulle leverera ett visst antal maskiner och annat till flertalet kunder.
Nu brukar vi beställa från Dustin och Inet men dessa modeller fanns inte i lager hos dem så det fick bli Webhallen denna gång.

Eftersom Webhallen inte accepterar Amex (längre) som kort med företagsköp så fick jag lägga alla beställningar som privatperson. Det är inte hela världen men lite jobbigt. Totalt uppe i drygt 90kkr i beställningar sedan juli denna sommar.

Förutom vissa småbekymmer gick allt bra, tills dess att jag la en ny beställning den 4 oktober på bla. en iMac 24".

Dagen efter fick jag besked att leverans har lämnat Webhallen och några dagar senare, den 9e oktober, hämtade jag ut paketen som bestod av en tidigare order samt denna nya order. Problemet var att iMac 24" inte fanns med i leveransen. Jag tog direkt bild på fraktsedlar samt paket hos mitt utlämningsställe och åkte hem och kollade Mina Sidor där det stod del-leverans.

Jag ringde till Webhallen som bekräftade att iMac inte skickats iväg ännu men skulle göras så fort som möjligt.
Den 14 oktober ringer jag till Webhallen och frågar när denna iMac kan tänkas skickas från deras butik Hötorget Sveavägen och fick besked att det skulle ske så fort som möjligt osv. Detta har man ju minst sagt hört förrut men tänkte ge dem en chans igen.
Kl 17:41 ändrades det till skickat på Mina Sidor. Problemet var att kollinumret var det gamla på den första del-leveransen.

Den 15 oktober chattade jag med dem samt ringde där de påstår att kollinummer stämmer men jag ställer frågan hur det kan stämma när jag redan hämtat ut den första leveransen den 9 oktober. Får sedan, efter mycket om och men, svar per mail att kollinummer stämmer. Butiken har redan skickat den och jag har hämtat ut.

Jag bifogar flera bilder på hur stora paketen är och det är orimligt att en 24" iMac kan ens få plats i dessa paket.
<Uppladdad bildlänk>
(censurerat för er men ni ser ju måtten)

Nu pågår en "utredning" internt hos Webhallen med "vad som kan ha hänt". Besked om när jag får min vara har de inte, inte heller ens en ursäkt till mig för att de anklagat mig för stöld men sedan blivit motbevisade. Jag har flertalet gånger bett dem om att få prata med någon som kan ta beslut hos dem. Jag har även sagt att jag kan mer än gärna få en annan iMac så länge det skickas en iMac till oss men även där måste utredningen bli klar. En utredning som tydligen kan ta hur lång tid som helst...

Trist på ett företag som en gång i tiden var bra men som nu är i samma nivå som CDON eller Outl1.

TLDR; Webhallen skickar inte en vara som är värderat till 18 000 kr. Webhallen anklagar mig för stöld, de blir motbevisade men skickar ändå inte varan och är nu de som stjäl pengar från mig.

Jag gillar webhallen. Fick ett datorchassi och en SSD helt gratis av dom.
Nån på packen hade skrivit ut nya transportetiketter till dessa två kollin men angett ett gammalt ordernummer från 2008 eller nått. Jag fick paketen till min gamla adress men posten kunde ju skicka till ett annat ombud.

Kontaktade webhallen och berättade allt jag visste men dom ville inte kännas vid grejerna.

Nånstans ute i sverige fick inte någon sin nya chassi (dyrt) och SSD.

Det var för mig omöjligt att hitta ursprungliga köparen då det bara fanns ett ordernr på transportetiketten men den hänvisar ju bara till min order från 2008 (som är en usb på 4gb). Enda anledningen varför jag ens fick ut paketet är att jag aviserades på min e-postadress (mitt mobilnummer hade jag inte kvar).

Permalänk
Skrivet av Avändarnamn:

Helvete! Den riktiga storyn finns i kommentarerna så att säga....
Detta hade förtjänat en egen tråd egentligen.
Webhallens enda USP för mig sist jag handlade där va deras sortiment av LEGO. Men jag är också färdig där.

Permalänk
Skrivet av muSashi:

To be fair, Webhallen är långt ifrån ensamma att göra det, även Amazon är duktiga på det.

Amazon har gjort det mindre sedan de öppnade i Sverige. Jag handlar mycket och har varit med om det flera gånger men det är rätt länge sen nu.
Skillnaden med Amazon är att det aldrig är problem med returer. Jag har haft ganska mycket med deras kundtjänst att göra och min uppfattning är att deras kundtjänst är bland de bättre i Sverige. Deras sortiment och priser är också ofta väldigt bra.

Jag tycker inte man kan jämföra det med webhallen där det finns flera alternativ och där deras kundtjänst uppenbarligen inte fungerar alls.
Tror det blir fiasko för nya VDn inom ett år.

Edit: jag ifrågasätter också att Amazon plomberar om varor
Eller det kanske de gör men jag har aldrig sett det. De varor som varit använda har inte varit plomberade. Plomberingens funktion är ju att man ska se om det varit öppnat.
Det borde ju vara bedrägeri att plombera om. Det är ju att luras i alla fall.

Permalänk
Medlem

Lite roligt med denna reklam i denna tråd 😂
Mac-datorer med

Permalänk
Medlem

Eftersom Webhallen ägs av Komplett group.
Betyder det att komplett o Netonnet har samma skit?
Eller är det bara deras del webhallen som är totalt skit?
Komplett vet jag inte mycket om. Beställer aldrig därifrån.
Men Netonnet tycker jag har varit bra. Men handlar bara direkt från butiken.

Hur kan det vara så olika på dessa 3 butiker/filialer/varumärken när det är samma ägare på alla?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Känns som detta tyvärr är ett vanligt fenomen, alltså att mindre genuina, bra och trevliga företag blir uppköpta av stora giriga och kalla aktörer. Gäller alla branscher men smärtar såklart extra när ett företag man varit trogen i många många år blir smuts-köpta av girighet.

Tack för du delade.

Skrivet av Mullvaden83:

Eftersom Webhallen ägs av Komplett group.
Betyder det att komplett o Netonnet har samma skit?
Eller är det bara deras del webhallen som är totalt skit?
Komplett vet jag inte mycket om. Beställer aldrig därifrån.
Men Netonnet tycker jag har varit bra. Men handlar bara direkt från butiken.

Hur kan det vara så olika på dessa 3 butiker/filialer/varumärken när det är samma ägare på alla?

Ja precis, jag märkte tydligt skiftet när NetOnNet gick ner sig. Samma skit högst upp.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂