AMD bekräftar: RDNA 4 kommer i början av 2025

Permalänk
Melding Plague

AMD bekräftar: RDNA 4 kommer i början av 2025

AMD:s VD Lisa Su bekräftar och mycket pekar på avtäckning under CES 2025.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror ni Amd kommer täjla sina nya grafikkort i guld som Nvidia gör? Eller kommer dom göra sina kort mer attraktiva med bättre pris/prestanda jämfört med Nvidia?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mörksuggan:

Tror ni Amd kommer täjla sina nya grafikkort i guld som Nvidia gör? Eller kommer dom göra sina kort mer attraktiva med bättre pris/prestanda jämfört med Nvidia?

AMD gör ju riktigt fina siffror, om man är aktieägare!
Deras vinstmarginal är nu något högre än t.ex. Apples, så good guy AMD!

I rapporten pekar man också på att det som primärt drev ökning av vinst i datacenter under perioden var deras GPUer för den marknaden. Så svaret på din fråga borde vara rätt uppenbar!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Om PSSR är en indikation på hur nästa FSR kan se ut blir det nog ett köp. Med tanke på hur viktigt uppskalningsteknik börjar bli så vill jag se en förbättring hos FSR innan jag köper AMD igen.

Utöver det krävs det såklart ett bra hopp i pris/prestanda men det säger väl sig självt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Sitter med ett 7800X, så kommer sannolikt inte byta denna generationen.
Vill de ta marknadsandelar är det bra pris/prestanda som behövs, och korten bör inte kosta mer än 5000 kr.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Varken AMD eller Nvidia sysslar med välgörenhet, sålänge de kan ta dessa priser kommer de att göra det.

Skrivet av Thomaseron:

Sitter med ett 7800X, så kommer sannolikt inte byta denna generationen.
Vill de ta marknadsandelar är det bra pris/prestanda som behövs, och korten bör inte kosta mer än 5000 kr.

Nä, med tanke på att RDNA4 bara kommer ha mellanklasskort och nedåt så skulle det antagligen bli en nedgradering.

Permalänk
Medlem

Blir nog ett nytt mellanklasskort för mig tidigt 2025. Om det blir AMD eller nVidia beror på hur det ser ut med linux-support, och då framförallt Wayland.
Har ett 3060 nu jag är nöjd med, men känns som att jag inte har helt bra flyt i Hyprland även om nVidia ska ha löst de värsta problemen. Fullt användbart, men kan bli bättre. Har det inte bättrats får det bli ett AMD-kort, om de inte misslyckas helt med RDNA4 dvs.

Permalänk
Medlem

Jag körde Nvidia i många år och körde något AMD kort i mellan fick dåliga erfarenheter av deras drivrutiner men köpte tidigare i år ett RX 6750 XT och uppdaterade sedan det till ett RX 7900 GRE i och med att jag fick en bra deal på en ultrawide monitor. Jag har varit jävligt nöjd med prestandan och drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Det finns inga dåliga produkter, bara dåliga priser. Upp till bevis AMD.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Marginalerna är inte höga på konsumentkort. Utvecklingskostnaden per krets-design i kombination med volymer gör att det blir ganska mycket pengar per krets. Och man kan inte bara öka volymen för att sprida ut det, då tillverkningskapaciteten är begränsad och billigare kort måste konkurrera med designer med större marginaler, där man kan bjuda högre för tillverkningskapacitet.

AMD och nVidia gör ju bra pengar nu med AI-boomen. Men även om budget/mellanklass-kort idag är 4-5 gånger dyrare än förr så är det inte där de har sina intäkter.

Permalänk
Medlem

Fick uppgraderat till ett 7900XTX i år så blir att vänta 2-3 år nu.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

En dålig produkt är en produkt som är för dyr att tillverka för att kunna säljas till ett marknadsmässigt pris.

Permalänk
Medlem

6950XT får klara sig ett par år till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Marginalerna är inte höga på konsumentkort. Utvecklingskostnaden per krets-design i kombination med volymer gör att det blir ganska mycket pengar per krets. Och man kan inte bara öka volymen för att sprida ut det, då tillverkningskapaciteten är begränsad och billigare kort måste konkurrera med designer med större marginaler, där man kan bjuda högre för tillverkningskapacitet.

AMD och nVidia gör ju bra pengar nu med AI-boomen. Men även om budget/mellanklass-kort idag är 4-5 gånger dyrare än förr så är det inte där de har sina intäkter.

Marginalerna för butikerna är inte stora men för tillverkarna är de det, särskiljt för Nvidia. Men visst, marginalerna för datacenter är 10x vad de är för konsument.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Blir ingen AMD gpu för min del, sitter på rtx 4080Super nu och funderar på ta klivet upp till 4k gaming där rtx 5090 ser mer lockande ut.

Permalänk

Tycker det är riktigt kul att bygga datorer,🙂 men har helt enkelt blivit såpass dyrt att det går längre mellan mina uppgraderingar. Men blir kul o se vad dom kommer med

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Något man hör allt för ofta men det stämmer inte. Låt oss säga att Nvidia gör en CPU och ger bort den till gamers, dom kan inte göra X86 för dom har ingen licens så dom gör en ARM istället. Kommer gamers byta till ARM, naturligtvis inte. Men på sikt kanske det skulle fungera, men det tar tid, långsiktig strategi och väldigt mycket arbete. Och givetvis fungerar inte gratis.

Likadant är det med Geforce, AMD har suttit på ändan så länge så gamers vill inte ha Radeon längre. 600 spel stödjer DLSS, även om AMD kommer med en likvärdig uppskalare så tar det generationer att få in det i spel. Och det gäller även andra teknologier. Nvidia har ett lås här dom jobbat hårt för att skaffa sig, precis som AMD har genom X86.

Nu tror jag inte det är kört för AMD men dom har precis vaknat upp och sett att det här går åt skogen, lagt om strategi, och så får vi hoppas att dom kan jobba framåt utan en massa försök till quick-wins som inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Sett till att en väldigt stor del av grafikkortsköparna inte kan tänka sig annat än nvidia så finns det inga skäl för AMD att försöka konkurrera med priser, de kommer ändå inte få så många fler kort sålda, vilket då innebär att intäkterna tom kan bli lägre. Lägg då också till att nvidia har finansiella muskler att om de vill möta AMD:s lägre priser utan några problem, kan ju dock inte förstå varför, de kommer ju förlora en väldigt liten del av deras grafikkortskunder, och förtjänsten för hela "gaming och ai" segmentet är ju också en fluglort sett till vinsten för datacenter-segmentet.

Och nu är ju inte AMD:s rätt till att existera som grafikkortstillverkare beroende på om de vill eller inte vill hjälpa grafikkortsköpare att kunna köpa billigare nivida-kort.

Så AMD tjänar troligen bäst på att sälja kort dyrare till de som inte vill ha med nvidia att göra.

Och i slutändan så får, i sort, konsumenter de priser på grafikkort de förtjänar.

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig att köpa ett AMD kort, har bara hört dåligt om dem. I så fall måste de vara rejält billigare än motsvarande kort Från Nvidia... Halva priset ca.

Permalänk
Medlem

Ändå lite kul att de nämner "kraftfull ökning av spelprestanda" - oavsett om det är ökad prestanda /w eller bara generellt.
Så även om de inte ska tampas i toppsegmentget låter det lovande. Släpper dem ett kort i klass med 7800XT / 7900 med bättre ray tracing och lägre pris är det genast högintressant.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

AMD gör ju riktigt fina siffror, om man är aktieägare!
Deras vinstmarginal är nu något högre än t.ex. Apples, så good guy AMD!

I rapporten pekar man också på att det som primärt drev ökning av vinst i datacenter under perioden var deras GPUer för den marknaden. Så svaret på din fråga borde vara rätt uppenbar!

Köpte AMD för $10/aktie i 2017. Hittills har det genererat mig ett halvt hus 😎

Edit: *Maj 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEXB1T:

Köpte AMD för 10kr/aktie i 2018. Hittills har det genererat mig ett halvt hus 😎

Fem miljoner! Grattis!

Permalänk
Skrivet av HEXB1T:

Köpte AMD för 10kr/aktie i 2018. Hittills har det genererat mig ett halvt hus 😎

amd låg på 10-20 usd per stock under den perioden så hur lyckades du få det för 10kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Kan inte tänka mig att köpa ett AMD kort, har bara hört dåligt om dem. I så fall måste de vara rejält billigare än motsvarande kort Från Nvidia... Halva priset ca.

Har ju full förståelse för att vissa alltid kört tex Nvidia och vill fortsätta med det, eller AMD också för den delen. Vi är vanedjur och vill inte utsätta oss för det okända i onödan, hehe. En gång iphone alltid iphone, eller bilmärken osv osv. Men vill ändå slå ett slag för att om man inte gör något väldigt specifikt så behöver man inte vara rädd för den andra sidan 😜

Gräset är sällan mycket grönare på andra sidan för gemene man utan det krävs ju att man är ute efter något specifikt. Har själv mestadels kört AMD, men har kört Nvidia också. Har inte märkt någon skillnad öht i ren funktionalitet. Ska dock sägas att jag kör ju enbart med drivrutinen. Vill inte ha bloat som experience (Nvidia) eller adrenalin (AMD). Och saker som Shadowplay, DLSS eller Gsync och AMDs diton har inte lockat mig öht, än så länge i varje fall.

Finns ju gott om folk på båda sidor som råkar ut för problem dock. Oftast är det väl SBS som alltid, men kanske har den ena mer problem än den andra. Kanske är den ena lite mer "idiot proof" mindre lätt att göra fel. Vem vet. Men båda har problem. Man ska inte tro något annat. Så man ska vara försiktig med att göra ett val för man utgår från att det fungerar bäst. Helt plötsligt stöter du på problem ändå och då är gamla meriter inte värda mycket. 🙂

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySwedishGuy:

amd låg på 10-20 usd per stock under den perioden så hur lyckades du få det för 10kr?

*Maj 2017. Inte kr, dollar 😅 My bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Fem miljoner! Grattis!

Nja inte riktigt, men snart 2 miljoner.
Bor inte i Malmö/GBG/STHLM 😬

Permalänk
Medlem

Hoppas det händer något med mellanklassen (AMD x600 Nvidia xx60) de korten har ju nästan stannat sedan 6000/3000 serien.
Var roligare när man fick gtx1060 från gtx960 där var det nära dubbel prestanda på en generation. Sen RTX 2060 från GTX 1060 var inte riktigt dubbel prestanda men det var ett rejält lyft i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hoppas det händer något med mellanklassen (AMD x600 Nvidia xx60) de korten har ju nästan stannat sedan 6000/3000 serien.
Var roligare när man fick gtx1060 från gtx960 där var det nära dubbel prestanda på en generation. Sen RTX 2060 från GTX 1060 var inte riktigt dubbel prestanda men det var ett rejält lyft i alla fall.

Det här var ju på tiden Moores lag fortfarande gällde också, kolla hur lite lyft man får per CPU generation nu, det hoppas av glädje för 10% på två år. Kommer inte dröja länge innan blir likadant med GPU också.

Lösningen är att jobba smartare istället för hårdare. I Nvidias fall DLSS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det här var ju på tiden Moores lag fortfarande gällde också, kolla hur lite om lyft man får per CPU generation nu, det hoppas av glädje för 10% på två år. Kommer inte dröja länge innan blir likadant med GPU också.

Lösningen är att jobba smartare istället för hårdare. I Nvidias fall DLSS.

Minnet är kort ser jag. Innan ryzen när Intel var ensamma på tronen fick vi ju 3-5% per generation, om ens det. Dagens utveckling är enormt mycket högre. Ingen generation efter ryzen har varit mindre än 10% bättre än föregångaren. Iallafall inte på AMD-sidan.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Har ju full förståelse för att vissa alltid kört tex Nvidia och vill fortsätta med det, eller AMD också för den delen. Vi är vanedjur och vill inte utsätta oss för det okända i onödan, hehe. En gång iphone alltid iphone, eller bilmärken osv osv. Men vill ändå slå ett slag för att om man inte gör något väldigt specifikt så behöver man inte vara rädd för den andra sidan 😜

Gräset är sällan mycket grönare på andra sidan för gemene man utan det krävs ju att man är ute efter något specifikt. Har själv mestadels kört AMD, men har kört Nvidia också. Har inte märkt någon skillnad öht i ren funktionalitet. Ska dock sägas att jag kör ju enbart med drivrutinen. Vill inte ha bloat som experience (Nvidia) eller adrenalin (AMD). Och saker som Shadowplay, DLSS eller Gsync och AMDs diton har inte lockat mig öht, än så länge i varje fall.

Finns ju gott om folk på båda sidor som råkar ut för problem dock. Oftast är det väl SBS som alltid, men kanske har den ena mer problem än den andra. Kanske är den ena lite mer "idiot proof" mindre lätt att göra fel. Vem vet. Men båda har problem. Man ska inte tro något annat. Så man ska vara försiktig med att göra ett val för man utgår från att det fungerar bäst. Helt plötsligt stöter du på problem ändå och då är gamla meriter inte värda mycket. 🙂

När jag kollar på AMDs kort så verkar de inte ens billigare och är ju klart sämre på allt jämfört med Nvidias motsvarnade kort, så varför ska man köpa ett sådant? Läser man t ex Sweclockers test så nämner man bara priset som fördel och nu verkar ju det borta...