Följ Black Week på SweClockers

Året var 2007 – Windows Vista släpps och alla hatar det

Permalänk
Medlem

Jag hatade inte Vista.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Vista är det enda Windows som jag hoppade över.

En polare till mig hade det på sin nya pc. Minns att HDDn bara tuggade och tuggade. Precis som att det aldrig laddade klart.

Windows 8 nämndes som ännu ett exempel på kasst OS. Men jag tyckte inte det var så dåligt. i alla fall inte 8.1.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Har numera bara en gaminglaptop.

Permalänk
Medlem

Jag gillade Vista framför allt den coola Aero effekten.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vill fortfarande ha tillbaka Vista/W7 gränssnittet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Jag köpte en spillans ny, hyfsat kraftfull burk i samband med vista så jag hade inga som helst problem med den. gillade faktiskt Vista i stort bättre än XP. Hade jag haft en svagare burk hade jag nog tyckt annorlunda.

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk

Jag tyckte riktigt bra om Windows Vista.

Vista hade den stabila och säkra grunden från NT-baserade Windows XP och ett riktigt fint gränssnitt och den bästa versionen av filhanteraren Utforskaren (Windows Explorer) någonsin.

Framför allt älskade jag att listvy-kontrollens header alltid syntes i mapparna, även om vyn inte var ”report/details view” (utan t.ex. ”stora ikoner” eller ”sammanfattning”). Det gjorde nämligen att man alltid mycket smidigt kunde filtrera mappens innehåll. När denna funktion försvann i Windows 7 saknade jag den så till den grad att jag under en tid installerade ett tredjepartsverktyg för att få tillbaka headern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Mycket av det som var fel med Vista berodde inte bara på OS:et i sig.

Bl a drivrutinerna hängde inte riktigt med.

Systemets prestanda var sämre än det var med XP då det var mer krävande på många områden.
Man kunde köra XP hyfsat med en kärna (men klart bättre m fler), en mer begränsad mängd minne, enklare grafikkort och vanlig HDD. Vista krävde mycket mer i alla de delarna.

Varför W7 blev mer väl mottaget var både för att hårdvaran kommit ikapp mer och drivrutinerna mer mogna, men även för att det slipats på funktioner och stabilitet m m.

Man undrar ju lite vilket av OS:en som ansågs/var sämst respektive bäst:
-ME hade en massa nya funktioner och var mindre stabilt.
-Vista mer krävande och före.
-W8 fördummat och förändrat i för stor grad från hur det varit tidigare.

Intressant också att i företagssammanhang, för större företag, verkar man många gånger ha hoppat över just dessa tre.

Skulle nog säga att Vista ändå var bäst av dem, förutsatt att man hade tillräcklig hårdvara.

Men inte heller XP, W7 el W10 heller var riktigt bra i sina första versioner. Det krävdes någon/några uppdateringar för det.

Nej, det var ju ingen enorm skillnad på Vista SP1 och 7, själva huvudpoängen var väl just att snabbare öka acceptansen genom att byta bort namnet "Vista" som fått en massa negativitet kopplat till sig.

Sedan det här med vilka versioner som folk minns som dåliga respektive vilka som företag inte plockade upp i stor utsträckning, det handlar väl ofta mycket om huruvida Microsoft övergav dessa eller om de körde på.
De versioner som supportades länge av Microsoft minns folk som bra, inte för att de nödvändigtvis var bra från början utan för att de blev bättre med tiden, så mycket tid == bra i princip.

Exempelvis XP hade ju också en *rejält* knackig start, helt på Vista-nivå med i grunden samma samma mix av problem: höga hårdvarukrav (för tidpunkten), massor av drivrutinsproblem, osv, osv.
Den stora skillnaden är ju att XP fortsatte att supportas i en mindre evighet och fick inte mindre än tre service packs.

Och folk minns alldeles tydligt huvudsakligen XP som det var långt senare, med åtminstone SP2 eller kanske snarast SP3 släppta, några år av drivrutinsuppdateringar från tredjepart och betydligt bättre hårdvara än vad de flesta hade när det först släpptes.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Då hatade alla Vista och nu säger alla att man inte gjorde det. Känns som det är så med alla Windows. XP var hatat i början med. 10 också men nu älskar alla det mot 11.

Vista är snyggaste Windows enligt mig men Windows 7 var bättre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Angående titeln, lite starkt att skriva alla hata det.

Köpte Vista Ultimate 64-bit på release och använde det tills jag var tvungen att byta till Windows 7 för att program/spel tappat stödet för Vista.

Jag var helnöjd med Vista och hade aldrig några problem direkt, lite drivrutiner och sånt va sisådär i början.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-5 Plus
Phanteks Enthoo Pro Tempered Glass | Phanteks Glacier One 420D30
MOUNTAIN Everest Max | Glorious Mako Ultralight
Roccat Kone XP | Roccat Apuri Raw

Permalänk
Medlem

Jag gillade Vista!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Jag hade aldrig heller några problem med Vista. Eller drivrutiner till det jag behövde koppla in. Funkade utmärkt!

Permalänk
Medlem

"alla hatade" - har ni gått rubriksättningskurs på TikTok-institutet?

Permalänk
Medlem

Vista är nog den enda någorlunda nutida Windowsversion som jag aldrig ens har testat, och det är nästan så jag tror att jag aldrig någonsin sett någon köra det heller.

Därför kan jag inte hata den, men totalignorera den går fortsatt alldeles finfint.

Nästan samma med Windows 8, men tyvärr fanns det installerat på en bärbar jag köpte så jag råkade ofrivilligt använda det en stund innan jag kastade ut skiten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Windows 8 nämndes som ännu ett exempel på kasst OS. Men jag tyckte inte det var så dåligt. i alla fall inte 8.1.

Windows 8 kunde ha blivit Microsoft bästa OS genom tiderna, om de bara tonat ned användningen av Metro UI:t. Just embedded versionen av 8.1 är svårslagen än idag.

Permalänk
Medlem

Hade windows 7 på release dagen, skönaste windows jag haft.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Jag gillade designen på vista, den var färgglad men måttlig.
WIndows 7 var lite kantigare och mer glasartat.

Jag körde aldrig vista, aldrig. Jag hade ett vistatema på win xp som jag gillade.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

Jag minns när jag skaffade betan för Windows 7, och hur mycket bättre redan den var än Windows Vista.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Jag hade inga större roblem med Vista och drogs inte med i Basha M$. Tror mest det var en grej i media och precis som idag fanns det "coola badboys" som hackade på egentligen allt från MS.

Permalänk
Medlem

Som jag minns det med Vista så levererades det massor av lågbudgetdatorer som inte riktigt orkade med operativsystemet.

Själv gick jag från Win98 till Win 7 och hoppade över allt där i mellan. Jag körde Linux på heltid under tiden där i mellan.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Inte för att Vista står ut något speciellt när jag tänker tillbaka, men har aldrig förstått mig på det här med att hoppa över versioner p.g.a. anledning. Kört Windows sen 3.11 och hoppat på varje version sen dess när de släppts istället för att vara bakåtsträvare. Enda ”avsteget” jag gjort är att under WinME perioden körde jag nog mest Win2000 som desktop os om jag minns rätt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av GamlingH:

Angående titeln, lite starkt att skriva alla hata det.

Köpte Vista Ultimate 64-bit på release och använde det tills jag var tvungen att byta till Windows 7 för att program/spel tappat stödet för Vista.

Jag var helnöjd med Vista och hade aldrig några problem direkt, lite drivrutiner och sånt va sisådär i början.

Skrivet av octopec:

"alla hatade" - har ni gått rubriksättningskurs på TikTok-institutet?

Ja, alltså det är en hyperbol där jag försöker vara lite lustig över hur pass många som ogillade Vista.

Permalänk
Medlem

Vista var, är och kommer att förbli den enda windowsutgåva jag betalat fullpris för, och en av de jag varit mest nöjd med. Upplevde aldrig att det var segt eller att UAC:erna var störande. Var det så att jag längtat tillbaka till Vista? Absolut inte. Var jag mer nöjd med sjuan? Njae, men det var nog mest för att det inte var ett lika påtagligt skutt i mina ögon.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag fattar att det här med Vista är lite kontroversiellt, men ni har slarvat ihop historien lite…

Windows 95 var 4.0, och 98 var 4.1. Gates lovade sedan dyrt och heligt att det var det sista DOS-baserade Windows, för framtiden, och Windows 5.0, var baserat på NT. Detta gick dock lite sådär för MS, för de hade svårt att få till kompatibilitet med alla gamla DOS-program, så det försenades gång på gång, och NT 4.0 fick till slut 6 st Service Pack. Det knakade verkligen i fogarna på slutet eftersom så mycket stöd för modernare hårdvara saknades, och man fick peta in inte bara drivrutiner för UATA utan en hel ny HAL.DLL för att det skulle fungera. Till slut fick MS lova att ”Windows 5”, dvs Windows 2000, skulle skickas RTM innan 1999 var slut. Det blev dock svårt, och till slut fick man bita i det sura äpplet och skippa konsumentversionen av 2000. Windows 2000 - eller NT 5.0 som det hette under ytan - kom bara i Pro och serverversioner, och konsumenterna fick ett ihophafsat Windows Me. 2000 var däremot ett riktigt bra OS om man inte envisades med att spela 10 år gamla DOS-spel.

Med 18 månader extra att jobba fick MS till slut ihop det som skulle ha varit konsumentversionen av Windows 2000. Nu kallat Win XP, eller Windows 5.1, släpptes det 2001. Ett massivt steg framåt för konsumenterna och ett ganska minimalt steg för proffsen, men XP kom i alla fall som Home och Pro - inga server-versioner. Det är här MS gör sitt första misstag. De börjar jobba med Windows 6.0 - Blackcomb - SAMTIDIGT som de försöker fixa Windows 5.2, som kom att kallas 2003 Server. Blackcomb skulle ha tre stora funktioner - ett nytt grafiksystem (kallat Avalon, blev Aero), en ny API (blev .NET) och ett nytt filsystem (WinFS). Eftersom man insåg att det skulle ta tid och OEMerna ville ha nya OS ibland för att sälja datorer, fick det bli ett ”mellanting” i Longhorn - allt i Blackcomb utom filsystemet. Namnet kommer av att XP hette Whistler, och Longhorn Bar & Grill ligger halvvägs mellan skidorterna Whistler och Blackcomb.

Sen kommer nästa smäll, eller egentligen flera. 2002-03 kom ett flertal maskar till Windows, och MS tvingades göra något åt det. Man pausade Longhorn för att jobba på XP Service Pack 2 för att fixa det värsta av säkerhetshålen. När man sedan återvände till Longhorn, presenterade det då ganska uträknade Apple sin nästa version av Mac OS X (10.4), med funktioner som Quartz Extreme 2D och Spotlight. Enligt utvecklare som var med när MS tittade på presentationen, satt MS-cheferna och i princip sket på sig. De såg att Apple nu fixade till andra halvan av sitt svar på Avalon, och de trodde att det enda sättet att skapa Spotlight var att göra något som WinFS. Apple såg ut att slå MS till alla funktionerna i Blackcomb.

Här verkar MS ha rusat för att få ut vad som helst som fungerade. Longhorn måste nu ha WinFS! Det var här allt gick åt skogen. Man kunde inte längre bygga en stabil kärna till Longhorn, och det är nu man tar det ödesdigra beslutet att kasta ut allt jobb på kärnan. Man började om från 5.2 (dvs 2003 Server) för att alls kunna jobba. Nu dör WinFS fullständigt, och Avalon reduceras till den ofärdiga version som syns i Vista (den saknar all 2D-acceleration, det är därför Vista känns så segt). MS får till slut ut Longhorn som Vista, dödar Blackcomb, och fokuserar på att få ordning på Vista som Windows 7. De lyckas till slut få ihop alla versionerna av kärnan till en, vilket gör att utvecklingen av OSet börjar gå bättre. När MS gör bort sig med Win 8 så beror det på designen, inte på utvecklarna. De har gjort det mesta rätt från Win 7 och framåt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Istället för tick - tock. Blev det tick - fock.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk

jag är också en av dem som aldrig hade några direkta problem med vista efter att hårdvarutillverkarna fixat sina drivare.

var lite bök i början direkt efter release innan x64 drivare började trilla in men när det väl tog fart så tyckte jag alltid det flöt på bra.

och enligt mig precis som några andra så är det lätt det windows OS som jag tycker ser bäst ut grafiskt och önskar att det gick att få in på moderna OS.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag hade inga större problem med Vista. Ett av de sämre Windows helt klart men långt bättre än t.ex. ME och 8.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Vista är det enda Windows som jag hoppade över.

En polare till mig hade det på sin nya pc. Minns att HDDn bara tuggade och tuggade. Precis som att det aldrig laddade klart.

Detta är också mitt tydligaste minne, en HDD som aldrig slutade ladda när man hade Vista installerat. Tröttnade till sist och körde Windows XP X64 under "Vista tiden".

Permalänk
Medlem

Microsoft BOB saknas i diagrammet. Såldes dock inte så länge som integrerad OS produkt så vitt jag vet utan mest som en addon till 3.11, 95 och 98.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Detta är också mitt tydligaste minne, en HDD som aldrig slutade ladda när man hade Vista installerat. Tröttnade till sist och körde Windows XP X64 under "Vista tiden".

Som tur är kom väl 7:an ganska fort. Typ efter ett par år.

Ja XP använde jag faktiskt lite längre tid än vad som var lämpligt. Hade gamla datorer på jobb som jag utvecklade mjukvara till och då passade XP bra som test och utvecklingsmiljö.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Har numera bara en gaminglaptop.

Permalänk
Medlem

Man fick ju ingen Startvev när man köpte Vista, vilket skulle behövas för att få igång skiten.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.