Systembolaget pausar digitala ID-kort som legitimation

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxela:

Det är många som inte godtar digitalt id. Trafikverket kräver fysiskt id vid körkortsprov. Elgiganten kräver det vid uthämtning av varor. Bara två exempel som jag råkar känna till. Det finns säkert många fler. Kanske är ovanligare att det accepteras?

Ja, vad gäller idkort är det nog så att det mer undantagsvis accepteras digitala varianter.

(Dvs, när poängen är att verifiera att personen de har stående framför sig är den de utger sig för att vara. Till skillnad från online-identifiering/signering, för där dominerar ju Bankid i nuläget vad gäller svenska tjänster.)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Nu har det ju uppenbarligen inte fungerat med ett digitalt ID. Nationella ID-kort kommer med RFID som förmodligen lätt kan läsas av vid behov. Tycker personligen att en fysisk lösning alltid bör sträva efter att vara säkrare än en digital lösning. Vi lever våra liv i den fysiska världen trots allt.

Ja det har inte fungerat för att personalen bara kollar på folks telefoner utan att använda funktionen för att bekräfta giltigheten. De har alltså struntat i det som ger säkerhet till BankID, det är som att de skulle acceptera en utskrift på ett körkort som legitimation. Använder man BankID som det är designat är det väldigt svårt att förfalska något.

Hur ska du få en fysisk lösning säkrare än en digital lösning som kan bekräftas vara äkta i realtid? Det säkraste skulle såklart vara en kombination av fysisk och digital lösning där man har ett fysiskt kort som sen scannas och bekräftas hos en server men bara digitalt kan göras säkrare än bara fysiskt som i princip är att titta på ett plastkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

tur att man inte dricker alkohål då.

must be nice?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra.
Jag blev inbjuden av någon okänd till att gå med i en Discordserver, det visade sig att dom sålde Fake BankID och även Freja, samt falsk Swish som även gick att betala med på vissa butiker, både fyssika och online och annat skit, jag gick ur gruppen direkt för jag är inte det minsta intresserad av något sådant. Men vad gäller BankID så finns det väl ändå metoder för att kunna kontrollera de ID-kort man kan ha där?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

tur att man inte dricker alkohål då.

Samma här, bästa!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Frågan är om Frejas eID baserade ID-kort fortfarande fungerar?
Då de på nyheterna nyss poängterade att det var ID-kort som utfärdats från Mobilt Bank-ID som inte längre godtogs, står även samma i Systembolagets utskick.

Ställer mig dock i skaran som inte dricker, ser inte poängen att lägga en hel del pengar på något som man sedan inte minns att man gjorde och att man mår illa i 24 timmar efteråt på grund av att man gjorde det...
Betyder ju inte att man är helnykterist för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Privata institutioner borde inte öht ha rätt att utfärda ID-handlingar. Tänk om det privata bolaget inte ens är svenskt, hmm Danske bank, Nordea etc? Om något år kommer väl ord som att det brustit i rutinerna, eller något om naivitet när bolagen säljs vidare till något kinaägt.

Rätt och rätt.
Det finns ingen som har någon "rätt" att utfärda ID-handlingar eftersom det inte ens finns någon lag eller regel som säger vad som är en ID-handling till att börja med.
Varje företag/myndighet/organisation/person väljer i stort sett själva vilka handlingar de godtar som identifikation.
Det finns t.ex inget som säger att ett pass måste accepteras av alla som ID, eller att ett lånekort från det lokala stadsbiblioteket inte kan accepteras som ID-handling.

Det är inte så många år sedan i princip alla id-handlingar här i landet (förutom körkort) var utfärdade av andra än myndigheter (främst banker och posten, mycket för att det främst var de som ville se id-handlingar)

I praktiken finns det ju dock en konsensus om vad som brukar accepteras i dagsläget: ID-handlingar utfärdade av statliga myndigheter (pass, körkort, nationellt id-kort, och id-kort från Skatteverket), och SIS-märkta ID-kort från företag och organisationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Ställer mig dock i skaran som inte dricker, ser inte poängen att lägga en hel del pengar på något som man sedan inte minns att man gjorde och att man mår illa i 24 timmar efteråt på grund av att man gjorde det...
Betyder ju inte att man är helnykterist för det.

Väldigt off-topic:
Det finns ju det svenska (eller nordiska/nordiska+storbritannien) sättet att 'dricka' och det lite finare kontinentala. Systembolaget säljer riktigt fina, bland annat, whisky-sorter som man bara kan smutta på. Finns som du skriver ingen anledning att dricka sig full och må dåligt, men det emellanåt roligt att kunna lägga pengar på de lite finare sakerna i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Men segt för mig som vant mig vid att telefonen räcker för både betalningar och identifiering.

Löser sig när du fyller gubbe, då vill ingen någonsin se ens id igen även när man erbjuder.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Löser sig när du fyller gubbe, då vill ingen någonsin se ens id igen även när man erbjuder.

fyllegubbe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

När jag förtidsröstade i våras tittade röstmottagaren lite slarvigt på mitt körkort, medan killen som kom efter mig visade Bank-ID från sin telefon. Då läste man av QR-koden innan han fick rösta, vilket gick ganska fort. Jag håller med om att ett falskt Bank-ID troligen är simpelt att komma undan med, så länge kassörskan bara tittar på luren, men med rätt kontroll är Bank-ID säkrare än körkortet, som fortfarande ska gälla på Systemet. Det som borde stoppas som legitimation är snarare körkort, om man är rädd för förfalskningar, så länge körkorten är så pass osäkra som idag! I övrigt är jag enig i att alla legitimationer borde ställas under statlig kontroll, även Bank-ID. Men ända sen det började bli allmänt att ha en fotolegitimation har bankerna och tidigare även posten haft ansvaret att utfärda ID-kort till den som inte hade körkort eller pass.

Du har nog fått något om bakfoten med historiken. Förr när det verkligen var vanligt med legitimation utfärdade av banker, Posten osv. så var passet inte giltigt som ID-handling. Det blev de först med de röda EU-passen, vilket innebär att många hade de gamla blå svenska passen långt efteråt i och med giltighetstiden på 10 år för vuxna. Något som ju även gällde EU-passen från början. Mitt första EU-pass var nog sent 90-tal, tror jag, men för en del kunde det ju vara en bra bit in på 2000-talet.

Sedan skulle jag nog vilja påstå att skillnaden mellan körkort och nationellt ID i realiteten typiskt sett uppträder först vid väldigt noggrann kontroll*. Även körkorten har blivit bättre över tid, även om de inte är på samma nivå som nationellt ID (eller pass). Många förfalskningar kan någon som vet hur de ska se ut ta även för körkorten. Häri ligger problemet med okulär kontroll av digitala varianter. Att efterapa något mer eller mindre perfekt är mycket lättare digitalt. Möjligtvis kan man skapa en katt och råtta-lek genom att hela tiden ändra detaljer, men vem kommer ha koll på detta? Att man ens övervägt enbart okulär kontroll av något som enbart visas på en skärm är obegripligt. Att det skulle bli problem var det första jag tänkte när det annonserades att man började införa den typen av funktion. Vi har redan haft SMS- och mobilbiljetter, Swish o dyl där precis samma problem har uppstått. Den som trodde att något annat skulle hända är i bästa fall naiv och i värsta fall rent korkad.

*Menar du på fullt allvar att om jag (teoretiskt) kommer med två förfalskningar och du ska göra en okulär kontroll av dessa i en situation som i kassan på Systembolaget, så plockar du lätt ut det förfalskade nationella ID:t, men inte körkortet? Jag skulle säga att det för en typisk person som sitter där, för att använda ett av GW:s uttryck jag gillar, inte bär sannolikhetens prägel. Ibland tycker jag att kommentarer om körkortens bristande säkerhet i forumet mest verkar gå ut på att rapa upp "sanningen", som har lästs någon annanstans. Helt klart är nationella ID:n och pass säkrare, vid en kontroll där säkerhetsdetaljer och särskilt de biometriska delarna används. Någon som ser det som realistiskt att Systembolaget ska bli som en noggrann gränskontroll? Det hade i och för sig säkert passat IOGT-NTO, men känns inte sannolikt. De kommer knappast heller ens kontrollera om den aktuella handlingens nummer är spärrat, vilket är möjligt även för körkort. Där kan man förstås notera att många förfalskningar skulle fastna om inte förr så där, särskilt om de främst är ägnade att användas för att köpa sprit, tobak, gå på krogen e dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Frågan är om Frejas eID baserade ID-kort fortfarande fungerar?
Då de på nyheterna nyss poängterade att det var ID-kort som utfärdats från Mobilt Bank-ID som inte längre godtogs, står även samma i Systembolagets utskick.

Står ju även samma sak i denna nyhet. (Även om rubriken inte är särskilt specifik)

Men gällande din fråga, godtogs Freja eID i första läget? Jag har en känsla av att svaret är nej.

(Och det framstår ju som att problemet inte är med själva id-korten utan att man inte hade en fungerande rutin för att kontrollera dem)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De kan ha en scanner. Inte för att klanka ner på någons arbete, men det borde finnas utrymme att även lära sig att hantera en sådan...
Sedan finns det fler som borde legitimera sig korrekt. På arbetsplatser gäller ofta ID06 korten, där den som vill kolla upp kan göra det genom en app på mobilen.
Men det finns brister i samhället.. Hur kollar man upp en polislegitimation t.ex? Be om deras ID06 kort?

Min önskan hade varit att en framtida körkortsapp även hade möjlighet att kontrollera äktheten på en polislegitimation, som de också haft digital i sin telefon. Så att båda parter i ett "blipp" vet vem man pratar med och att det är äkta och giltigt.

Permalänk
Medlem

Det här borde inte varit någon nyhet. Man har ju haft falska swish-appar. Lite mer avancerat här, då man även behöver lägga in en bild på sig utöver några siffror. Kontrollerar de ens pling genom att peka på skärmen?
Trodde de integrerat kontrollen i kassan genom att scanna QR-koden.

Det är ju lite lättare att sätta upp en digital business (som även blir rikstäckande) gentemot att tillverka falska körkort. Och frågan är om det klassas som olagligt på samma sätt som att tillverka falska körkort och pass?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Min önskan hade varit att en framtida körkortsapp även hade möjlighet att kontrollera äktheten på en polislegitimation, som de också haft digital i sin telefon. Så att båda parter i ett "blipp" vet vem man pratar med och att det är äkta och giltigt.

Exakt.. Det är helt galet att lita på något legitmation med en snabb ögonblick. Speciellt legitmation som man inte ens vet hur ett äkta ska se ut. Slänger någon upp en Microsoft idkort, ja, jag vet inte ens vilken färg ett sådant kort ska ha.
Det blir lite som att ta emot pengar från en valuta man aldrig har hört talas om, men man sa att pengarna såg riktiga ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det är ju lite lättare att sätta upp en digital business (som även blir rikstäckande) gentemot att tillverka falska körkort. Och frågan är om det klassas som olagligt på samma sätt som att tillverka falska körkort och pass?

Det är nog en fråga för Lawclockers, men jag ser inte framför mig någon särskild anledning att förvänta sig att det borde vara annorlunda?

Jag tycker ju iaf att det låter som mer eller mindre ett skolboksexempel på urkundsförfalskning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är nog en fråga för Lawclockers, men jag ser inte framför mig någon särskild anledning att förvänta sig att det borde vara annorlunda?

Jag tycker ju iaf att det låter som mer eller mindre ett skolboksexempel på urkundsförfalskning.

Det skulle kunna bli en fråga om vem som har stått för framställandet av den falska urkunden, men det går förstås att döma även för handlingar som så att säga understödjer annans brottslighet/huvudhandlingen. Helt klart är dock att den som nyttjar den begår ett brott, så det är ganska korkat att använda falska handlingar för att få det tveksamma nöjet att dricka en alkoläsk eller APK-bira...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det skulle kunna bli en fråga om vem som har stått för framställandet av den falska urkunden, men det går förstås att döma även för handlingar som så att säga understödjer annans brottslighet/huvudhandlingen. Helt klart är dock att den som nyttjar den begår ett brott, så det är ganska korkat att använda falska handlingar för att få det tveksamma nöjet att dricka en alkoläsk eller APK-bira...

Ja, så kan det kanske vara. Har svårt att tro att de plötsligt inte gjort något alls, men beroende på situationen kan det kanske tänkas att de trillar ned till bara anstiftan/medhjälp (men eventuellt då i enorm skala istället)...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du har nog fått något om bakfoten med historiken. Förr när det verkligen var vanligt med legitimation utfärdade av banker, Posten osv. så var passet inte giltigt som ID-handling. Det blev de först med de röda EU-passen, vilket innebär att många hade de gamla blå svenska passen långt efteråt i och med giltighetstiden på 10 år för vuxna. Något som ju även gällde EU-passen från början. Mitt första EU-pass var nog sent 90-tal, tror jag, men för en del kunde det ju vara en bra bit in på 2000-talet.

Tack för påminnelsen! Du har givetvis rätt i att de gamla passen inte gällde som legitimation, my bad! Däremot tog vissa institutioner emot passet ändå.

Skrivet av ztenlund:

Sedan skulle jag nog vilja påstå att skillnaden mellan körkort och nationellt ID i realiteten typiskt sett uppträder först vid väldigt noggrann kontroll*. Även körkorten har blivit bättre över tid, även om de inte är på samma nivå som nationellt ID (eller pass). Många förfalskningar kan någon som vet hur de ska se ut ta även för körkorten. Häri ligger problemet med okulär kontroll av digitala varianter. Att efterapa något mer eller mindre perfekt är mycket lättare digitalt. Möjligtvis kan man skapa en katt och råtta-lek genom att hela tiden ändra detaljer, men vem kommer ha koll på detta? Att man ens övervägt enbart okulär kontroll av något som enbart visas på en skärm är obegripligt. Att det skulle bli problem var det första jag tänkte när det annonserades att man började införa den typen av funktion. Vi har redan haft SMS- och mobilbiljetter, Swish o dyl där precis samma problem har uppstått. Den som trodde att något annat skulle hända är i bästa fall naiv och i värsta fall rent korkad.

*Menar du på fullt allvar att om jag (teoretiskt) kommer med två förfalskningar och du ska göra en okulär kontroll av dessa i en situation som i kassan på Systembolaget, så plockar du lätt ut det förfalskade nationella ID:t, men inte körkortet? Jag skulle säga att det för en typisk person som sitter där, för att använda ett av GW:s uttryck jag gillar, inte bär sannolikhetens prägel. Ibland tycker jag att kommentarer om körkortens bristande säkerhet i forumet mest verkar gå ut på att rapa upp "sanningen", som har lästs någon annanstans. Helt klart är nationella ID:n och pass säkrare, vid en kontroll där säkerhetsdetaljer och särskilt de biometriska delarna används. Någon som ser det som realistiskt att Systembolaget ska bli som en noggrann gränskontroll? Det hade i och för sig säkert passat IOGT-NTO, men känns inte sannolikt. De kommer knappast heller ens kontrollera om den aktuella handlingens nummer är spärrat, vilket är möjligt även för körkort. Där kan man förstås notera att många förfalskningar skulle fastna om inte förr så där, särskilt om de främst är ägnade att användas för att köpa sprit, tobak, gå på krogen e dyl.

Nej, det skulle jag inte kunna se vid enbart en okulär kontroll Däremot finns "dolda" markeringar som man ser med t.ex. ultraviolett ljus (eller var det infrarött?). Men det kollas nästan aldrig på körkort, jag har iaf aldrig varit med om det. Och visst har det fuskats med mobilbiljetter och swish, därför ska mobilbiljetten scannas i biljettautomaten, det räcker inte att föraren tittar på luren! Därför borde det vara en självklarhet att nåt liknande görs som rutin med QR-koden på Bank-ID!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Var över 40 fyllda när jag fick visa sista gången. Pinsamt för både mig och kassapersonalen. Vill ju helst se ut som sin ålder redan när man passerat 30. Men nu går det bättre, nu har man fått ordning på gubbstuket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Var över 40 fyllda när jag fick visa sista gången. Pinsamt för både mig och kassapersonalen. Vill ju helst se ut som sin ålder redan när man passerat 30. Men nu går det bättre, nu har man fått ordning på gubbstuket.

Om du skrivker "Vafalls!?!" och hytter med käppen så brukar det lösa sig...

Permalänk
Medlem

Pausa hela systemet medans ni håller på.
allt för många som dör pga alkohol

Permalänk
Medlem

Ja! Låt oss gå tillbaka till stenåldern igen! 🥴

Permalänk
Medlem

Det är ju redan tekniskt löst. Samtliga digitala ID:n har QR-koder som man kan skanna och verifiera via bolagens servrar (både bank-id och FREJA). Sedan att företag inte väljer att verifiera får ju stå för dem. De digitala versionerna är säkrare än de fysiska varianterna men man måste ju VERIFIERA dem.

Permalänk
Medlem

Länge sen man behövde visa leg på bolaget...
Vi accepterar inte digitala ID i vården heller.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Allt det där stämmer för analoga identitetshandlingar också, särskilt på Systembolaget där de bara tittar på din legitimation.

Nackdelen här är väl att ett system som visar samma bild och beter sig som BankID är enklare att skala upp och distribuera till tusentals ungdomar, jämfört med fysiska förfalskade ID-kort.

vem som helst kan skriva ett sånt program nu med chatgpt och en grundförståelse av programmering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

Pausa hela systemet medans ni håller på.
allt för många som dör pga alkohol

Är nykter alkoholist som började dricka i tidiga tonåren och vet att inte skulle hjälpa.
Vill man ha tag på sprit kommer man få tag på sprit, oavsett vilka lagar och förbud det finns.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.

Permalänk

Avmonopolisera Systembolaget istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celeritax:

Avmonopolisera Systembolaget istället.

Det skulle inte hjälpa mot förfalskade ID av olika slag. Även i privatkapitalismens förlovade land USA använder minderåriga fejk-ID för att köpa sprit.

Permalänk
Medlem

Så länge de bara glor på ID:t och inte kollar närmare, kommer problemet att finnas kvar, oavsett fysiskt eller elektroniskt ID! En modifiering av detta program för att framställa tyska "skoj-ID" skulle funka om en kassörska bara kollar lite snabbt, om man modifierar utseendet till att se lite mer svenskt ut! https://www.onlinewahn.de/generator/ausweis.htm

PS det är inte jag på bilden.