Userbenchmark gör magstark bedömning – dissar Ryzen 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Hade varit intressant med ett litet swec-test i 1440 & 4k, säg 3 processorer och grafikkort från respektive tillverkare i olika prisklasser.
En liten guide på när cpu eller gpu begränsar mest.

Tror knappast att jag får fler fps av att byta ut min 3700x så länge som jag har kvar mitt gamla grafikkort (1440p), men hur stor begränsning blir den med till exempel 7900xt/4070 super?
Åt andra hållet, när är det endast gpu-begränsat i högre upplösning, hur "dålig" cpu kan man komma undan med?

https://www.youtube.com/watch?v=rM5sdZ8DWT0

https://youtu.be/yqviii515kI?t=312

Nu är ju ett 4090 rätt vasst men en 3700x skulle garanterat bli en flaskhals med ett sämre grafikkort också, frågan är bara hur mycket

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

dåligt trådat? CPU som ligger på 50% då är det antingen 50% belastning på alla 8 kärnor dvs inte en flaskhals, eller så är det 100% på 4 kärnor och är är en flaskhals. Eller som det är i dom flesta spel, en kanske två trådar som ligger på 100% medans resterande pendlar runt 20-70% beroende på hur krävande spelet är och hur pass optimerat det är att använda flera trådar.

Utan att se belastning per kärna/tråd så är det omöjligt att se om CPUn i sig är en flaskhals eller inte.

Inte riktigt. Om GPUn ligger på 95+ % konstant i båda testerna så är det rätt uppenbart att den är flaskhals...så hur kan då 2 olika CPU ge så vitt skilda resultat...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av CDYE:

RYZEN 7 9800X3D vs INTEL i5-13600K | Test in 6 Games

twit edit: (plockat bort länken för att inte ge smörjan fler visningar)

Skrivet av FX9:

Underliga resultat.

GPU ligger på 90-100% hela tiden, och CPU nästan knappt över 50-60%

Så hur kan den ena få mycket högre FPS?

Skrivet av norrby89:

dåligt trådat? CPU som ligger på 50% då är det antingen 50% belastning på alla 8 kärnor dvs inte en flaskhals, eller så är det 100% på 4 kärnor och är är en flaskhals. Eller som det är i dom flesta spel, en kanske två trådar som ligger på 100% medans resterande pendlar runt 20-70% beroende på hur krävande spelet är och hur pass optimerat det är att använda flera trådar.

Utan att se belastning per kärna/tråd så är det omöjligt att se om CPUn i sig är en flaskhals eller inte.

Den länkade kanalen, MarkPC, gör inga tester utan förfalskar data för att tjäna reklampengar. Det är en kanal gjord enbart för att farma visningar och har flera gånger släppt videor med hårdvara som, vid videons släpp, ännu inte fanns på marknaden. Den prestanda de påstår visa har ingen koppling till den hårdvara som påstås användas.

Att siffrorna verkar underliga beror just på att de är tagna ur luften.

Det finns en hel del kanaler av den här typen på Youtube, lite mellan tummen och pekfingret kan man ganska kategoriskt avfärda alla kanaler som bara består av video med några spel rullande sida vid sida med påstådda prestandasiffror. De visar ingen hårdvara, eventuella kommentarer består av pålagd text eller en genererad röst, inget mänskligt tal. Det är fusk raktigenom och de skall aldrig någonsin användas som prestandareferens.

Missade citera ursprungsinlägget
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Letade själv upp tester i 2k och 4k gaming, det skiljer nästan ingenting alls på 13600k och AMDS nya CPU i 2k och 4k.

Det är ju för att GPU:n flaskar. Men det kommer inte alltid vara så för all framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Du har ej länkat några 4k-tester. Det är DLSS balanced som är 1253p som grafikkortet skalar upp till 4K.

Ja fast nu kostar 13600k 3000kr och inte 6000 kr.
Det är det artikeln handlar om. Vad som är värt för gemene gamer.

Fast då är väl en R5 5600 för ~1300:- ett ännu bättre alternativ?
Det är väldigt mycket spelprestanda för pengarna

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

DDR4 3600MHz för i5 13600k och DDR 5 6200 för 9800x3d Kanske är därför den presterar så mycket sämre? Vore ju mer rättvist i ett sånt test om de körde DDR5 minnena på båda. Eller om de i alla fall skrev det tydligt och inte gömde det i beskrivningen som få läser.

Om du kollar på videon igen så ser du att inte ens 9800 X3D kan få grafikkortet att konstant jobba på 100%. Med ett 4090 så skulle skillnaden bli ännu större.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sesese:

Om du kollar på videon igen så ser du att inte ens 9800 X3D kan få grafikkortet att konstant jobba på 100%. Med ett 4090 så skulle skillnaden bli ännu större.

Videon innehåller förfalskad data, ignorera den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

...frågan är bara hur mycket

Ja det är de jag försökt hitta svar på! Kollar man äldre tester med 3090 är det inte så stora skillnader, grafikkortet verkar begränsa mest (en bit ner har du 1440p). Bara svårt att veta hur väl det stämmer idag för mellanklasskort https://www.sweclockers.com/test/30758-amd-ryzen-7-5800x-och-...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Sweclockers tester visade ju inte så stora skillnader ens i full hd och de kör ju 4090. Ex Cyberpunk där presterar 9800x3d strax över 20% bättre än 14600k (visst lite snabbare än en 13600k men inte mycket) i full hd, då är det ju skumt att någon random youtuber(för mig aldrig hört talas om personen före) kan visa en skillnad på ca 60% i 4k med ett 3090.

Edit Ja och enligt inlägget som @Thomas hänvisar till så är det ju felaktiga siffror.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är bara att gå in och läsa vad de skriver om vilken AMD-produkt som helst för att inse att UB definitivt inte gillar AMD. Det är alltid samma saker om att AMD inte alls presterar så bra som recensionerna visar och har problem med krascher, överhettning, o.s.v., och att konsumenterna bara köper AMD för att de blir lurade av sponsrade recensioner och köpta sociala medier.

Oki, jag vet som sagt inte mer än det är det jag fått höra ofta får man ju behov att ge ett överflygande översättning av en prestanda iom många produkter ger ju ofta bara i intel mått vad man behöver för processor eller "översätta" mellan intel / amd produkter, då har jag som sagt flera gånger fått höra typ att UB är misstriktade i AMDs fördel, inte bryt mig så mycket mer än så men då lärde jag mig något nytt, personlig gissning är att blå fans nog är lite psykade allmänt av röda laget just nu o sen en tid så kan säkert ha med de göra också

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

13600K är i dagens pris väldigt prisvärd och absolut en av de bästa för en mellanklassbuild.
Nackdelen är dock att de är end of life så en väsentlig uppgradering gällande spelprestanda blir aldrig möjlig.
Är det kanske vettigare att köra på en 7800X3D/9800X3D och antingen köra dessa två generationer och med möjlighet att uppgradera längre fram, eller skall man spara dessa slantar vid det initiala köpet till ett bättre grafikkort?
Det förstnämnda ger förmodligen bättre prestanda på sikt medan det sistnämnda gör motsatsen.

Äpplen och päron. Jag har alltid föredragit en starkare CPU och bytt GPU oftare. Men det var under tiderna när det svängde snabbt.

To each their own.

EOL? Du kan fortf köpa dom.
Alt ta en 14600 för lik pris

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

EOL? Du kan fortf köpa dom.
Alt ta en 14600 för lik pris

De är End of Life. Det som finns i dag är det sista du ser på den plattformen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Kanske inte här men jo de har man fått höra i nutid på olika discords tex, ofta om man gör en snabb VS sökning så dyker de ju upp först

Att de har bra SEO betyder inte att de har rätt.
Nej, det är väldigt ovanligt att folk med åtminstone medioker kunskap om datorer litar på Userbenchmark.
Till och med Intel skrattar åt dem.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

De är End of Life. Det som finns i dag är det sista du ser på den plattformen.

Förstår ändå inte ditt påpekande. Det är inte en nödvändighet att du skall kunna spara moderkortet och byta ut processorn 5 år senare.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Har detta framtidsargumentet någonsin haft någon betydelse?
Väntar du över 7 år så är processorn för gammal för att satsa på, uppgraderar du innan kommer du inte få någon ökning mer än ett fåtal % ä. Så jag anser inte att detta argumentet håller.

Faktum är att 12700k, 13700k är nog det mest prisvärda just nu för 4k gaming.

Framtidsargumentet håller bara om du tänker uppgradera grafikkort framöver, men det är det ändå en del som gör. Man behöver inte vänta 7 år för klart bättre grafikprestanda normalt. Dessutom finns det redan spel som idag där det är skillnad på toppprocessor och något medel, speciellt om man kollar på lägsta fps, som enligt mig är viktigare än medelfps.