Hej
Känner för att ställa lite frågor om just bredbandspriser (och drift) då det blivit aktuellt i forumet att just bredbandspriserna ökat mer än inflationen.
Länk till Swec.artikeln
https://www.sweclockers.com/nyhet/39753-bredbandspriserna-oka...
Men innan jag går vidare med textvägg så vill jag göra klart att väggen är delad i två delar, en gällande pris/prisbild och en gällande drift/underhåll/support.
pris/prisbild
En sådan ökning av priset på bredband sticker givetvis i ögonen på dom flesta, då ett bredband är ett måste idag med tanke på att mycket har gått över till att skötas över internet, inte bara att Post nord är en klantig aktör, ironi "man kan tro att dom är i maskopi
Vad är det som egentligen påverkar er (och givetvis övriga aktörers) prisbild?
Vet att i priset så tillkommer avgiften från nätägaren, hur mycket av kostnaden som ni har ut till kund är egentligen orsakat av nätägaren?
Samt, vore det inte möjligt att specificera kostnader på räkningen så man som kund ser var dom olika kostnaderna blir orsakade?
Vet med mitt egna abonnemang fastän det inte är specificerat att nätägaren är orsak till några av dom större höjningarna, vilket sticker lite i ögonen då dom har fritt fram att göra höjningar och ni (och övriga) får ta smällen.
Man kan ju tycka att dom gjorde en kalkyl vid läggande av nätet som borde täcka kostnader som dom skulle få även framöver, givetvis så borde dom då även räknat med en marginal (som ju är deras vinst, eller förlust vid felkalkyl).
Som det verkar nu så känns det mer som att en viss del av höjningarna av hyran av nätet mer är till för att mätta ägarna, istället för en marknadsmässigt motiverad höjning för täckning av driftskostnader.
drift/underhåll/support
Menar att något har skett som verkar lite "off" då nätet i princip är färdigbyggt och ändå så upplevs det som att snitthastigheten på nätet sjunker, samt att det nuförtiden inträffar slumpmässiga dippar och fördröjningar.
Jag som kund har inte möjligheten att avgöra om det är dålig utrustning och/eller helt enkelt dålig skötsel, eller var.
Å andra sidan så kanske det inte är så intressant för mig som kund, däremot så vill jag ju ha en tjänst som upplevs och känns okej d.v.s. en tjänst utan problem och med hastighet som motsvara det jag betalar för.
Nätägaren är IP Only (Global Connect) innehållsleverantör är Bredband2, så jag frågar som kund, men även allmänt då jag antar att även flera här är intresserade.
Sen måste jag nog säga att er felsökningsguide inte är värd mycket, början av den är okej, men slutet där man ger uppgifter till er kan knappast ens ge värdefull information till tekniker.
tänker på sist när ett vägarbete klapp fibern i sydvästra och nätet gick ner varvid IP blev random.
Då kom en av era tekniker och ifrågasatte om där var ett fel då det var fel IP som angivits.
Sista delen är frustrerande för kund, samma att man blir ifrågasatt, notera att det inte gäller överlag.
en kund kontaktar inte er om fel om det inte är något fel, okej det kan vara ett fel hos kunden men det får teknikern vara så god att godta, då ett ifrågasättande kan få vem som helt att bli irriterad/förbannad och byta leverantör. Jag själv var nära sist!
En av orsakerna är dom fördröjningar och dippar som jag har på nätet, där finns inte en möjlighet att rapportera dom i er felsökningsguide. Samt att risken är överhängande att man blir ifrågasatt när man väl kommer i kontakt med support, just för att det är ett random fel.
//
Hej!
Bra frågor!
Tyvärr är det som du säger, bredbandspriserna främst i öppna nät har stigit (för mycket) om du frågar oss.
Nätägaren tar ut sin avgift från oss (som beroende på stadsnät och tjänst kan ligga på mellan 80-95%) av priset du betalar.
Det är tyvärr där dom stora höjningarna kommer ifrån och det ligger utanför vår kontroll.
När det kommer till driftfrågor så är det komplext att felsöka, målet är alltid för teknikern att få så mycket information som möjligt och det kan vara svårt att få datan man behöver både från våra underleverantörer och kunden. Då kan kunden uppleva att det inte är suprsmidigt, men det finns ingen universallösning på dessa problem, ibland tar det 1 min ibland flera dagar att hitta roten till problemet.
Dessa fördröjningar du pratar om, hur mäter du dessa?
Följ oss på Facebook, Instagram och Twitter!
http://www.facebook.com/bredband2
http://www.instagram.com/bredband2
http://www.twitter.com/bredband2