TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Han har ingen stor lägenhet så vette fan om ens 65 fått plats

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Kollar också runt på 55/65" i prisklassen 7-9K med 100hz+.

Vilken av dessa har bättre bildkvalitet?
LG 55" 4K QNED TV 55QNED85T6C
Samsung 55" TQ55Q70DATXXC
TCL 55T8B
Hisense 55U7KQ

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Har nu köpt mig en samsung 65 tum Q70d men inser redan en stor nedgradering från min gamla 2021 modell som gick sönder och därför jag uppgradera mig.

Problemet är att jag inte kan blädra bland appar medan ja är i en app redan. Det går direkt till huvudmenyn när ja klickar hemknappen, min äldre modell så tog den upp ba en lista med appar under tiden som min film eller app var på.

Detta stör jag mig mycket på! De sög

Permalänk
Medlem

Hej!

Tänkte investera i en ny 65” tv här nu under black friday. Har kollat in två olika alternativ hos Elgiganten (se nedan). Vilket av alternativen skulle passa bäst för en som mest kollar på sport och film?
Är det värt att gå upp 3 tkr från Q80d till Qn85d?

Samsung Q80D
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Samsung Qn85d

Permalänk
Skrivet av MunkMomo:

Hej igen!

Har nu köpt mig en samsung 65 tum Q70d men inser redan en stor nedgradering från min gamla 2021 modell som gick sönder och därför jag uppgradera mig.

Problemet är att jag inte kan blädra bland appar medan ja är i en app redan. Det går direkt till huvudmenyn när ja klickar hemknappen, min äldre modell så tog den upp ba en lista med appar under tiden som min film eller app var på.

Detta stör jag mig mycket på! De sög

Tack för infon det är den jag funderar på att köpa.
Men är tveksam och undrar om det finns annan tv för de pengarna.

Går det inte att få det till att fungera med bild i bild BIB som det heter?
Är inte hemma på dessa systemen men tänkte att det där borde en tv klara av att ha som inställning?

Permalänk

Är den här tv något bra om man jämför med Samsung Q70D 9490kr https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/samsung-tq65q70datxxc...
?
Skulle det vara en bra kandidat?

Har svårt att hitta den TLC i listan och hur den står sig i klass?
TLC 65" 4K QLED-TV med levande färger och 144 Hz
65T8B 8990kr
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/tcl-65t8b/1034376.911...

Fanns även den här och den ligger i toppklassen
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/hisense-65u7kq/103580...
8990kr

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av leafbranch:

Kollar också runt på 55/65" i prisklassen 7-9K med 100hz+.

Vilken av dessa har bättre bildkvalitet?
LG 55" 4K QNED TV 55QNED85T6C
Samsung 55" TQ55Q70DATXXC
TCL 55T8B
Hisense 55U7KQ

Hisense U7K helt klart då den trumfar samtliga på samtliga punkter ungefär. Mer än dubbla ljusstyrkan, en bra FALD och ett bättre reflexfilter. Toppklassmodell. Det är också en 2023-modell och inne på sin andra BF-period. Butikerna vill bli av med den modellen. De övriga är enklare 2024-modeller som precis börjar komma ned i pris.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Simhil:

Hej!

Tänkte investera i en ny 65” tv här nu under black friday. Har kollat in två olika alternativ hos Elgiganten (se nedan). Vilket av alternativen skulle passa bäst för en som mest kollar på sport och film?
Är det värt att gå upp 3 tkr från Q80d till Qn85d?

Samsung Q80D

Samsung Qn85d

Största skillnaden är panelen som i QN85-serien typiskt är ADS och därmed har bättre vinklar. Den har också högre ljusstyrka och på pappret en bättre FALD. Q80D är VA och har enklare (fast fortfarande bra, jag har testat den) FALD och lite lägre ljusstyrka. VA-panel med FALD kan vara ett möjligt övertag för kontrastförhållande i ett mörkt rum mot ADS-panel. Samtidigt är Q80D inget vidare så fort du får en vinkel mot panelen och där är QN85 tvärtom, generös med vinklar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av smajlet76:

Är den här tv något bra om man jämför med Samsung Q70D 9490kr https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/samsung-tq65q70datxxc...
?
Skulle det vara en bra kandidat?

Har svårt att hitta den TLC i listan och hur den står sig i klass?
TLC 65" 4K QLED-TV med levande färger och 144 Hz
65T8B 8990kr
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/tcl-65t8b/1034376.911...

Fanns även den här och den ligger i toppklassen
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/hisense-65u7kq/103580...
8990kr

Q70D och TCL T8B kan på pappret verka snarlika med 120 Hz, ingen FALD och vad som är mer ljusstyrka än gängse basmodeller. Q70 är bekräftat runt ≈500+ nits, T8B verkar nå 400+ nits av de få tester jag lyckats läsa och det var på 98-tummaren.

Inte sett den generationen C6-modeller men som TCL bygger sin modeller i C6 och C7-serien är det det plastigare utföranden där Samsung med Q70-serien istället börjar bygga apparaterna mer robust. Detta kan också påverka sådant som val av komponenter likt polariseringsfilter med mera. I vinklar brukar de enklare apparaterna ha större variationer och skiftningar över ytan, särskilt mot hörnen. Ingen LCD är immun mot ändring i vinkel men det har varit en märkbar skillnad där när man börjar kliva åt sidan.

Hisense U7K är överlägsen dem båda. Helt annan klass.

Permalänk
Medlem

Hej! En LG oled 65” G4 för 22990, eller en Samsung S90D 77” för 24000 cirka. Vad säger ni? Sitter idag med en 55” samsung från 2017 så allt är en upgrade, cirka 3 meter från soffan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbarn1:

Hej! En LG oled 65” G4 för 22990, eller en Samsung S90D 77” för 24000 cirka. Vad säger ni? Sitter idag med en 55” samsung från 2017 så allt är en upgrade, cirka 3 meter från soffan

G4 må vara en lite bättre TV men storlek går definitivt före i det här fallet.

Kan rekommendera att snacka med Samsungs support, de delar ut rabattkoder under BF. Jag fick en på 10% så det skulle innebära att S90D 77" skulle kosta 22500. Bra deal!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Q70D och TCL T8B kan på pappret verka snarlika med 120 Hz, ingen FALD och vad som är mer ljusstyrka än gängse basmodeller. Q70 är bekräftat runt ≈500+ nits, T8B verkar nå 400+ nits av de få tester jag lyckats läsa och det var på 98-tummaren.

Inte sett den generationen C6-modeller men som TCL bygger sin modeller i C6 och C7-serien är det det plastigare utföranden där Samsung med Q70-serien istället börjar bygga apparaterna mer robust. Detta kan också påverka sådant som val av komponenter likt polariseringsfilter med mera. I vinklar brukar de enklare apparaterna ha större variationer och skiftningar över ytan, särskilt mot hörnen. Ingen LCD är immun mot ändring i vinkel men det har varit en märkbar skillnad där när man börjar kliva åt sidan.

Hisense U7K är överlägsen dem båda. Helt annan klass.

Tack åter igen för ditt svar såg även tidigare svar angående Hisense 65U7KQ.

Om jag köper så tar jag hellre då Hisense 65U7KQ en en Q70D både för bättre spec och lite biligare i priset
Priset på Hisense 65U7KQ är 8990kr och 9490kr för en Q70D.

Men det är bara till och med idag priset är 8990kr för Hisense 65U7KQ sedan går den väll upp igen till 11990kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kontakta TCL:s support. De borde kunna ta sådant.

Det enda TCL support svarade var att man inte kan komma åt text-tv med deras fjärrkontroller, man kunde inte svara på ifall jag kunde komma åt text-tv-funktionen via en annan fjärrkontroll. Det konstiga är att TCL skriver om teletext i deras manual. Jag antar att jag får avbryta köpet för ingen verkar kunna svara på ifall jag kan komma åt text-tv/teletext med TCL:s tv-apparater.

Däremot verkar några användare i forumet kunnat komma åt funktionen genom att byta fjärrkontroll:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1724230-tv-tcl-43-trol...

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Har googlat runt men vänder mig till mästaren för svar - det finns inget sätt att se om en S90D är WOLED eller QDOLED baserat på varunumret? Den som säljs i Sverige (kollar på 55") verkar vara TQ55S90DAEXXC. Kan inte hitta någon information. Väldigt dåligt gjort av Samsung överlag. Överväger därför att bara köpa en LG C4 där man vet vad man får istället, men bättre gradients osv på S90D QD lockar. Tacksam för svar.

edit:

Frågade supporten. Känns inte särskilt betryggande ärligt talat, de verkar inte bry sig och ger ingen information om vad som faktiskt indikerar på paneltyp.

Internationally, it's a bit more complicated. In Australia, for example, the model codes are different, and the 55-inch and 65-inch sizes that use QD-OLED panels end in 'WXXY,' whereas the 77-inch and 83-inch models that use WOLED panels end in 'EXXY.' These last four digits vary between different regions, but if the fourth last digit of the model code is an 'E,' the TV very likely uses a WOLED panel.

Så E verkar betyda WOLED (hittar inget mer substantiellt än så här) vilket alltså betyder att supporten bara ljög. LG it is!

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk

Finns det några mer garvade fyndsökare som vågar sig på att spekulera i priserna den kommande veckan? Jag ska köpa en ny 65-tummare och hade i princip bestämt mig för en TCL C845, men ville invänta åtminstone den egentliga Black Week, och allra helst hela vägen till Black Friday, för att se om det skulle kunna komma något riktigt bra erbjudande på antingen den eller efterföljaren C855. Det enda som hänt hittills är att priset på den stigit med ca 1500 kr...

Jag har hela tiden tänkt mig C805 som en reservplan, men nu när jag sett alla tips om Hisense U7K i tråden börjar jag fundera på om det inte vore ett bättre val. Enligt guiden ska den modellen ligga snäppet över C805, och just nu är den över 2000 kr billigare. Problemet är bara att Netonnet anger att priset bara gäller till och med idag, så frågan är ju om man bör slå till nu eller om det finns någon skaplig chans att C845 eller C855 kryper ner mot det priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rottemark:

Finns det några mer garvade fyndsökare som vågar sig på att spekulera i priserna den kommande veckan? Jag ska köpa en ny 65-tummare och hade i princip bestämt mig för en TCL C845, men ville invänta åtminstone den egentliga Black Week, och allra helst hela vägen till Black Friday, för att se om det skulle kunna komma något riktigt bra erbjudande på antingen den eller efterföljaren C855. Det enda som hänt hittills är att priset på den stigit med ca 1500 kr...

Jag har hela tiden tänkt mig C805 som en reservplan, men nu när jag sett alla tips om Hisense U7K i tråden börjar jag fundera på om det inte vore ett bättre val. Enligt guiden ska den modellen ligga snäppet över C805, och just nu är den över 2000 kr billigare. Problemet är bara att Netonnet anger att priset bara gäller till och med idag, så frågan är ju om man bör slå till nu eller om det finns någon skaplig chans att C845 eller C855 kryper ner mot det priset?

Om du blir medlem på NoN så har du 90 dagars öppet köp, öppna inte kartongen och kör tillbaka den till närmaste lagershop om du hittar något mer prisvärt

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@Aeig: Det hade varit en riktigt skön lösning om jag inte bodde i Kiruna 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

@Laxpudding Har googlat runt men vänder mig till mästaren för svar - det finns inget sätt att se om en S90D är WOLED eller QDOLED baserat på varunumret? Den som säljs i Sverige (kollar på 55") verkar vara TQ55S90DAEXXC. Kan inte hitta någon information. Väldigt dåligt gjort av Samsung överlag. Överväger därför att bara köpa en LG C4 där man vet vad man får istället, men bättre gradients osv på S90D QD lockar. Tacksam för svar.

edit: <Uppladdad bildlänk>
Frågade supporten. Känns inte särskilt betryggande ärligt talat, de verkar inte bry sig och ger ingen information om vad som faktiskt indikerar på paneltyp.

Internationally, it's a bit more complicated. In Australia, for example, the model codes are different, and the 55-inch and 65-inch sizes that use QD-OLED panels end in 'WXXY,' whereas the 77-inch and 83-inch models that use WOLED panels end in 'EXXY.' These last four digits vary between different regions, but if the fourth last digit of the model code is an 'E,' the TV very likely uses a WOLED panel.

Så E verkar betyda WOLED (hittar inget mer substantiellt än så här) vilket alltså betyder att supporten bara ljög. LG it is!

Snygg djupdykning! Med tanke på att 48" och 83" också har E:et och dessa är WOLED så låter det som en korrekt slutsats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Snygg djupdykning! Med tanke på att 48" och 83" också har E:et och dessa är WOLED så låter det som en korrekt slutsats.

Tråkigt nog ja, eftersom S90D QDOLED ska vara klart bättre än C4, men WOLEDen typ lite sämre/samma. Trist att de inte bara kan vara ärliga med vad de säljer.

Beställde en C4 nu. Det blir fint det, har en C9 som jag uppgraderar (kört som PC-skärm i 5 år, har rätt mycket döda pixlar) som får komma till användning i vardagsrummet.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk

https://www.displayspecifications.com/en/news/9099bfc

Enligt denna sida så är det i princip bara 65 tummaren som är QD-OLED av de som Power har på rea. Kan det verkligen stämma?

EDIT: Powers kundtjänst bekräftar att bara 65 tummaren av S90D har en QD-OLED-panel.

Permalänk

Det blev en ny tv

Hisense u7kq för 8990kr

Dom ville ha 16995kr på power för denna tv.

Precis lagom strl och tur man har gammal bil med stor bagage.

Tack för eran hjälp och tips

Köptes som medlem och 90 dagar retur tack för det tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korverik81512:

Enligt denna sida så är det i princip bara 65 tummaren som är QD-OLED av de som Power har på rea. Kan det verkligen stämma?

EDIT: Powers kundtjänst bekräftar att bara 65 tummaren av S90D har en QD-OLED-panel.

Verkar även bli likadant nästa är: https://www.displayspecifications.com/en/news/2364cea

Lite trist då man måste gå för de dyraste modellerna om man ska ha QD-OLED.

Edit: Känns som en rätt smart strategi av Samsung. Först släpper de S95B som blir sjukt hypad med dess QD-OLED panel. Året efter gör dem en premie och en mainstream modell, båda med QD-OLED. Mot slutet av året sneakar de in en 83” WOLED under S90C namnet. Sen ger de oss bara 65” QD-OLED i S90D, kanske i hopp om att dra på sig bra reviews och QD-OLED hype. Att man sen måste gräva djupt för att hitta den här infon gör det ännu mer suspekt. Cyniskt kanske men jag tror det mer rör sig om att få sålt billigare WOLED paneler för QD-OLED pris än att det rör sig om kapacitetsbrist.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har en Samsung 75tum QE75Q74TATXXC från 2020 och är supernöjd med bilden. Vill uppgradera nu till en 98tummare och undrar ifall bilden kommer vara bättre på denna TCL-98T8B
Vet någon hur bra skärpan är tex? Så som jag förstod så skulle den också vara snäppet bättre än
TCL 780

Tror ni jag kommer bli nöjd med denna uppgradering? Vet inte riktigt hur bra bilden är på TCL men misstänker att den kanske är bättre än min Samsung idag? Är supernöjda med bilden på den

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Verkar även bli likadant nästa är: https://www.displayspecifications.com/en/news/2364cea

Lite trist då man måste gå för de dyraste modellerna om man ska ha QD-OLED.

Edit: Känns som en rätt smart strategi av Samsung. Först släpper de S95B som blir sjukt hypad med dess QD-OLED panel. Året efter gör dem en premie och en mainstream modell, båda med QD-OLED. Mot slutet av året sneakar de in en 83” WOLED under S90C namnet. Sen ger de oss bara 65” QD-OLED i S90D, kanske i hopp om att dra på sig bra reviews och QD-OLED hype. Att man sen måste gräva djupt för att hitta den här infon gör det ännu mer suspekt. Cyniskt kanske men jag tror det mer rör sig om att få sålt billigare WOLED paneler för QD-OLED pris än att det rör sig om kapacitetsbrist.

Att köpa Samsung har vart köpa grisen i säcken i många många år. De har kört en salig blandning av IPS och VA och olika leverantörer av panelerna så nästan omöjligt att veta vad som gäller per land om man inte köper 95-serien.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ridebird:

edit: <Uppladdad bildlänk>

Att inte köpa en S90D ifall man garanterat vill ha en QD-OLED, blir ju den praktiska konsekvensen om inte Samung kan tala om vilka modell som har vilken panel. Jag tror det rent av kan variera med tillverkningsbatchar, något som det varit historiskt med Samsung. Det vill säga att det finns en risk att om en 65:a i butiken har QD-OLED och 55:n i någon annan butik har WOLED så riskerar den modell från den batch du köper vara viceversa.

Samsung har gjort det tydligt att det S95D som garanterat ger en QD-OLED.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Amirali:

Hej!
Jag har en Samsung 75tum QE75Q74TATXXC från 2020 och är supernöjd med bilden. Vill uppgradera nu till en 98tummare och undrar ifall bilden kommer vara bättre på denna TCL-98T8B
Vet någon hur bra skärpan är tex? Så som jag förstod så skulle den också vara snäppet bättre än
TCL 780

Tror ni jag kommer bli nöjd med denna uppgradering? Vet inte riktigt hur bra bilden är på TCL men misstänker att den kanske är bättre än min Samsung idag? Är supernöjda med bilden på den

Tack i förhand!

Det är på pappret på samma nivå, men eftersom C6-serien (T8B är en C655 md 120 Hz-panel) i grunden är en enklare serie kan det skilja sig på punkter som ljusttyrkan och exakt hur det beter sig i vinklar med uniformitet och skimmer. Q70T har ändå Samsungs egna paneler och de var riktigt bra. Om du vill garantera något som ger mer än din Q70 kan du behöva sikta uppåt. Alltså C755/C805 eller idealiskt C855.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Att inte köpa en S90D ifall man garanterat vill ha en QD-OLED, blir ju den praktiska konsekvensen om inte Samung kan tala om vilka modell som har vilken panel. Jag tror det rent av kan variera med tillverkningsbatchar, något som det varit historiskt med Samsung. Det vill säga att det finns en risk att om en 65:a i butiken har QD-OLED och 55:n i någon annan butik har WOLED så riskerar den modell från den batch du köper vara viceversa.

Samsung har gjort det tydligt att det S95D som garanterat ger en QD-OLED.

Av mitt grävande att döma är 55" i Sverige enbart WOLED (LG-panel). 65" är QD (Samsung-panel).

I andra länder har de andra batcher och i t ex USA verkar det vara ren lotto, då båda serierna finns. I Storbritannien är det enbart QD. Alla heter exakt samma sak - S90D.

Syftet verkar vara att förvilla konsumenten. Supporten ljög ju för mig rakt av.

S95D är utanför min budget. 14000 för en C4 känns prisvärt, betalade 13000 för min C9 för fem år sedan. Inflationen verkar inte ha drabbat TV på BF så mycket alltså.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korverik81512:

Det verkar stämma. Gött av Power att kunna ge svar, det kunde inte NetOnNet. Klandrar dem inte dock då Samsung Sverige själva inte vet.

Visa signatur

Permalänk

Jag ser att alla stora butiker redan kallar sina kampanjer för "Black Week". Betyder det att man inte ska förvänta sig att de lägger till fler TV-modeller den kommande veckan?

I så fall lutar jag mer och mer åt att nöja mig med Netonnets erbjudande på Hisense 65U7KQ som löper ut idag. Hemma har jag idag en Samsung Q95T. Den nya TV:n ska stå i stugan, och ersätter alltså inte min Samsung, men det vore ändå intressant att veta vad jag bör ha för förväntningar när jag jämför U7K mot den. Båda står med i lägre änden av toppklassen i guiderna från respektive år @Laxpudding. Är det något i bildkvaliteten som kommer vara klart bättre i någon av modellerna?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

I första finns sammanträffandet. 120 Hz-paneler är generellt dyrare och bättre än dito 60 Hz-paneler. Därför hamnar 120 Hz-paneler oftare i påkostade modeller där allting är bättre, ljusstyrka, kontrast, bildprocessor, reflexfilter etc. Och 60 Hz-paneler hamnar i sin tur i enklare modeller där allting annat är just sämre eftersom poängen är att hålla nere priset.

Så tänker man i termer av "Jag ser bara på film och serier så jag behöver bara 60 Hz" är det stor risk att man skjuter sig själv i foten eftersom man då genast riktar in sig på den sämre halvan av utbudet. Den halva som också är sämre på allt det som faktiskt resulterar i en bra bild för film och serier, till exempel kontrastomfång, färgomfång, HDR-bilden eller reflexfilter som inte ens kan dämpa mysbelysning – och så vidare.

Har funnits undantag likt LG:s tidigare OLED A-serie av 60 Hz-modeller. Historiskt finns det förstås äldre modeller som endast har 60 Hz-kapacitet men som med dagens mått fortfarande har utmärkta reflexfilter och en bra FALD. Fast tittar vi på nya modeller som man köper i butik är det ett tydlig vattendelare att en kvalitets-TV har en 120 Hz-panel medan det en 60 Hz-panel är synonymt med en modell som är sämre på alla punkter.

Detta när vi talar breda och generella termer då. När man jämför två individuella modeller måste man se till helheten hos individerna och inte bara klyva håren ned till panelfrekvensen.

----

Det tekniska sambandet 120 och 60 Hz

Generellt kommer en LCD i 60 Hz eftersläpa mer än en LCD som drivs i 120 Hz. Vilket beroende på vem du frågar är en fördel eller nackdel. Ur spelsynpunkt och rappa rörelser en nackdel med mer eftersläp. Vid filmtittande kommer eftersläpen mjuka upp och smeta ut rörelserna. Är du som tittare van med eftersläp sedan förra TV:n – du kanske inte ens är medveten om att din nuvarande TV släpar och smetar – då kan det bli en omställningsprocess när varje 24p filmruta blir tydligare presenterad när eftersläpen minskar.

120 Hz på panelen öppnar också för att interpoleringen kan skapa fler bildrutor, vilket kan användas för maskera 24p-karaktären för den person som stör sig på detta, samt också kunna hålla ett mjukare flyt överlag utan lika framträdande fel. Fast 120 Hz-panel i sig självt är ingen automatisk garanti för att det blir bättre interpolering utan det är individuellt per produkt. Fortfarande så att den bättre TV:n oftast har en modernare och bättre processor.

Generellt tips för interpolering: undvik de lägen som är automatiska. De gör oftare mer fel och varierar oftare vilket adderar ryck och hopp till bilden. Välj de lägen där du själv doserar nivån av interpoleringen för de är statiska i hur de applicerar interpoleringen. Mindre ryck och hopp. Men fortfarande, självklart, individuellt hur olika det fungerar från produkt till produkt.

Tack för den!