Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsoler-tillbeh...

Ser ut att vara slut, de hade 100+ i lager igår. Man får lov att söka på "Skivenhet".

Ok. Va borta på prisjakt och hittade ej bland tillbehör. Galet att 100+ bara blev ej tillgängligt bara sådär..? Blir nog efter jul för många vad det verkar.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ok. Va borta på prisjakt och hittade ej bland tillbehör. Galet att 100+ bara blev ej tillgängligt bara sådär..? Blir nog efter jul för många vad det verkar.

Jag har nog tur? Beställde min från Dustin 14/11 helt utan förvarning så fick jag den igår.

De har inget saldo på hemsidan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men vad ska man göra då? Enligt Telia kan man öppna portarna.

Jag blir förbluffad om man manuellt måste ändra det här för att få det att funka.

Varför förbluffad för?
Det är en normal inställning som gör det svårare för en hacker att ta sig in i din dator!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Varför ska Sony ger bort spel när de kan låsa in dem i högre tiers?

För att onlinespel och cloud-save borde vara gratis. Det är egentligen otroligt att Sony kommer undan med det.

Spelen är kanske en medveten strategi för att ”komma undan med det”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Varför förbluffad för?
Det är en normal inställning som gör det svårare för en hacker att ta sig in i din dator!

Nu är mina vidöppna dock. Jag får väl hoppas att mitt PS5 inte blir hackat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Nu är mina vidöppna dock. Jag får väl hoppas att mitt PS5 inte blir hackat.

Jag hoppas du menar specifikt portarna man ska öppna, så att du inte har satt det bakom DMZ eller kopplat det direkt till tjänstefördelaren (om du har en).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Elgiganten fifflar väldigt mycket med sitt lagersaldo. Det märkte jag under Black week. Vissa produkter vara borta en halv dag eller en dag från att ha varit 100+ i saldo och sedan var det tillbaka igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Noterade att det redan finns på extra och essential roterade precis nyss så det *borde* inte finnas ett samband. Typ Sackboy och andra spel har varit lite tätare inpå. Men vem vet, bara gissningar. Sony kanske vill behålla sina ”hits” på Extra-nivån ändå.

Okey. Där är nog svaret då. Att det finns på extra och färre som köper det i fysisk form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

För att onlinespel och cloud-save borde vara gratis. Det är egentligen otroligt att Sony kommer undan med det.

Spelen är kanske en medveten strategi för att ”komma undan med det”?

Betalt för onlinespel kan vi tacka Xbox för, klart som fan att Sony och senare Nintendo hakade på.
Svårt att se att det skulle försvinna, tyvärr.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Inget Sony-spel har väl blivit gratis sedan extra kom.
2022 var väl sist med god of war och nioh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag hoppas du menar specifikt portarna man ska öppna, så att du inte har satt det bakom DMZ eller kopplat det direkt till tjänstefördelaren (om du har en).

Jag har bara öppnat portarna i routern under WAN service IPv4 port forwarding table. Först fick jag ändra till statisk IP-adress på konsolen. Sedan valde jag bara konsolens IP-adress när jag ändrade i routern. Nu kommer jag åt Portal från annat nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag har bara öppnat portarna i routern under WAN service IPv4 port forwarding table. Först fick jag ändra till statisk IP-adress på konsolen. Sedan valde jag bara konsolens IP-adress när jag ändrade i routern. Nu kommer jag åt Portal från annat nätverk.

Toppen, låter som att du har gjort helt rätt!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Hallå gubbar!

Har vi några här som möjligtvis spelar Valorant, OW2, samt annat, så skriv gärna i PM. Vi är i dagsläget 3st som spelar lite på kvällarna. 30+ Skulle vara kull med fler folk.

Permalänk
Medlem

Elgiganten har diskläsare på lagret nu.

Edit*
Otillräcklig nu, fanns tillgänglig i en timme

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazorKrist:

Elgiganten har diskläsare på lagret nu.

Edit*
Otillräcklig nu, fanns tillgänglig i en timme

Verkar finnas nu igen.. Tror dom försöker fiska till sig att folk ska köpa dyrare genom att fakea att dom "tar slut snabbt" om jag skulle gissa men men..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36

Permalänk

Webhallen har disc drives i lager nu. Min skickades precis

Permalänk
Medlem

Verkar vara god tillgång på skivläsare. Så mycket för att det var en konspiration från Sony för att få folket att köpa digitalt. Tog mindre än en månad att lösa tillgången. Samma sak att EG skulle sitta och dra i reglaget för lagersaldot (och inte att de sålt slut och sen kom nästa lastbil med fler).

Börjar chapter 13 på Rebirth, så snart klar. Innan dess var det Silent Hill 2 (som starkt rekommenderas!).

Vad tänker ni spela i jul/nyår? (behöver lite tips)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Och där höjde Webhallen priset från 1599kr till 1799kr för disc drive, 😞
Svag krona eller girighet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazorKrist:

Svag krona eller girighet?

Den borde kosta typ 1100kr pga den svaga kronan och vår höga moms.

Resten är girighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Resten är girighet.

Eftersom EU är 99 pund så går väl våra priser efter det så blir som billigast typ 1400kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Resten är girighet.

Den kostar ju mer om kronan är svag, inte tvärtom?

Ca 1100 för 100 USD, sedan tillkommer moms osv.

Permalänk
Medlem

Brummade precis igenom My First Gran Turismo för att få bilarna. Man får dom sen i GT7 bland sina gifts.

Visa signatur

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Mono:

Brummade precis igenom My First Gran Turismo för att få bilarna. Man får dom sen i GT7 bland sina gifts.

Hur lång tid tog det?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Hur lång tid tog det?

Knappt en halvtimme eller så. Det räcker med att ta bronsmedaljer så i princip bara att ta sig i mål.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Verkar vara god tillgång på skivläsare. Så mycket för att det var en konspiration från Sony för att få folket att köpa digitalt. Tog mindre än en månad att lösa tillgången. Samma sak att EG skulle sitta och dra i reglaget för lagersaldot (och inte att de sålt slut och sen kom nästa lastbil med fler).

Börjar chapter 13 på Rebirth, så snart klar. Innan dess var det Silent Hill 2 (som starkt rekommenderas!).

Vad tänker ni spela i jul/nyår? (behöver lite tips)

Exakt. Och då höll man det över black friday pga folk skulle köpa digitalt

Permalänk
Medlem

Har ni också noterat att PS5 Slim är högljudd? Sålde min launch PS5 och gick över till en 30th Anniversary slim. Den låter märkbart mer och det verkar lite slumpmässigt när fläkten varvar upp.

I Hogwards Legacy är den ganska tyst men i Tales of Symphonia (Gamecube spel förfan) så skriker den som min gamla PS4. Saknar nästan min gamla konsol. Någon gång varvade den upp när jag spelade GOW2 på cloud också

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Har ni också noterat att PS5 Slim är högljudd? Sålde min launch PS5 och gick över till en 30th Anniversary slim. Den låter märkbart mer och det verkar lite slumpmässigt när fläkten varvar upp.

I Hogwards Legacy är den ganska tyst men i Tales of Symphonia (Gamecube spel förfan) så skriker den som min gamla PS4. Saknar nästan min gamla konsol. Någon gång varvade den upp när jag spelade GOW2 på cloud också

Är väl en bråkdel av metallen på kylflänsarna på Slim/pro jämte orginalen. Men verkar mest bero på tur. Jag har haft tur och fått en hyfsat tyst pro som är typ lika tyst som min standard. Vissa verkar haft mindre flyt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Eftersom EU är 99 pund så går väl våra priser efter det så blir som billigast typ 1400kr.

Skrivet av Danieleet:

Den kostar ju mer om kronan är svag, inte tvärtom?

Ca 1100 för 100 USD, sedan tillkommer moms osv.

Ja men den kostar bara 80 USD. Det blir 1100kr med moms.

Permalänk
Medlem

Nu har jag prismatchat discdriven på EG mot Power som har ”fåtal i lager”. Skulle dom ta slut innan jag fått svar måste det ändå räknas? Jag har ju haft alla chanser i världen att beställa.. tog skärmdump och länk just in case. Ska bli kul o se vad dom säger om frakten också då jag sa att jag skulle ta hämta i butik isf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ja men den kostar bara 80 USD. Det blir 1100kr med moms.

Ah, där ser man