Permalänk
Medlem

Tillfällig lösning nätverk i stuga

Hej!

Kommer efter årsskiftet bo i en stuga medans mitt nuvarande boende renoveras och eftersom jag jobbar hemifrån behöver jag en nätverkslösning under tiden. Vad är bästa lösningen under en månads tid som kan förse mig och eventuellt kanske en tv med uppkoppling?

Allt gott!
Mvh

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

4G/5G låter som den enklaste lösningen om du har täckning, jag levde och jobbade på 4G i nio år från min villa ute i skogen. Du kan köpa abonnemang utan bindningstid men det kanske är svårare med router som brukar ingå i abonnemang med bindningstid. Eventuellt kan du köpa en begagnad router eller i värsta fall använda en mobiltelefon.

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för mobilt bredband. Kolla med din operatör om du kan få lägga till ett extra sim kort och köp en router.
Alternativt dela från mobilen och kör på som det är, går att dela både via USB och wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

eftersom jag jobbar hemifrån behöver jag en nätverkslösning under tiden. Vad är bästa lösningen under en månads tid som kan förse mig och eventuellt kanske en tv med uppkoppling?

Vad har du för krav? Jag kör Telenor obegränsat (företag) och en TP-Link Archer i stugan. Den ligger riktigt avsides men nära en mast så själva masten är långsam (40mbit på vintern. 5-15 när tyskarna har semester..) men nätet är stabilt. Funkar toppen för videomöten och streaming om än inte båda två i 4k samtidigt.

Har du högre krav lär du hoppas att du har stugan mer centralt eller köra starlink, men för en månad är det ju orimligt pris i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Hej!

Kommer efter årsskiftet bo i en stuga medans mitt nuvarande boende renoveras och eftersom jag jobbar hemifrån behöver jag en nätverkslösning under tiden. Vad är bästa lösningen under en månads tid som kan förse mig och eventuellt kanske en tv med uppkoppling?

Allt gott!
Mvh

Förutsätter att du inte har fiber indraget till stugan?

Vilken bredbandsoperatör har du i ditt vanliga boende? Många erbjuder billigare mobilt bredband som komplement till det fasta.

Annars verkar väl Telia ok. Erbjuder mobilt bredband utan bindningstid, mobil router som tillval för 650 spänn. Just nu utan startavgift. Finns med 40, 70 eller obegränsat GB surf. 4 och 5G nät. Kolla deras täckningskarta om de har ok täckning vid stugan.

Permalänk
Medlem

Jag har fello idag och vad jag vet erbjuder dem inte något mobilt bredband eller obegränsad surf men man kan såklart alltid kolla med dem om det finns någon lösning genom Telia eftersom dem är Telia ägda. Jag har inga höga krav egentligen mer än att tillgodose dem dagliga behoven så som mejl, lite Netflix och kanske eventuellt lite spelande.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Just nu lutar det åt en lösning med obegränsad surf via mobilen och då internetdela. Fello hade inte obegränsad surf men däremot vet jag att Telia har det och jag har Telia genom jobbet. Får ta det med chefen så får det bli en liten förmån i så fall. 😊

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Förutsätter att du inte har fiber indraget till stugan?

Vilken bredbandsoperatör har du i ditt vanliga boende? Många erbjuder billigare mobilt bredband som komplement till det fasta.

Annars verkar väl Telia ok. Erbjuder mobilt bredband utan bindningstid, mobil router som tillval för 650 spänn. Just nu utan startavgift. Finns med 40, 70 eller obegränsat GB surf. 4 och 5G nät. Kolla deras täckningskarta om de har ok täckning vid stugan.

Inget fiber utdraget till stugan. Har Bahnhof hemma idag och dem har inget mobilt alternativ vad jag kan se.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Tror Kjell har 12mån telenor med 100Gb för 500:- , det kan dock gå snabbt om du kombinerar streaming med speluppdateringar och annat men fungera som en fast punkt om du mest behöver internet och surfar via telefonen.

En avdankad android-telefon eller platta fungerar som 4g modem över usb till de flesta routrar, körde det någon månad för ett par år sedan utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag försökte jobba via hotspot från mobilen tidigare. Det fungerade helt okej men framför allt på längre sessioner i känsliga saker som möten så märktes det att jag satt mobilt. Det dog ibland, det hackade till ofta och blev sämre med tiden tills man startade om hotspoten.
En batteridriven 4g-puck fungerade bättre men inte perfekt. Med en 'riktig' mobilrouter har jag inte haft några bekymmer, förutom när semestertyskarna dödar hela nätet