Seagates heta hårddiskar med HAMR-teknik snart här

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jodå, vet mycket väl vad Occams rakkniv går ut på. Problemet vi står inför är att vi inte under en rimlig tidsrymd kommer kunna tillskansa oss tillräckliga kunskaper om lagringsteknik, insyn i vad som händer på Seagates marknadsavdelning, eller för all del tillräcklig insikt i hur människan och hennes psyke fungerar, för att kunna värdera de möjliga förklaringarna och tillämpa principen på ett objektivt vis.

Man kan ju dock vara lat och övertolka den för att slippa fundera vidare på saken. Bara att välja ett av de oerhört enkla alternativen "någon/några med tillräckligt mycket att säga till om på Seagate är korkade" eller "marknaden är korkad", typ. Det duger alltid när människor är inblandade. Vilket i och för sig kanske säger mer om riskerna med att vara för dogmatisk kring den där sortens filosofiska principer än något annat

Det skulle ju hursomhelst helt klart vara intressant att vara en allvetande fluga på väggen på Seagates kontor

Jag tror jag har hittat en förklaring som Occam hade tagit direkt.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_10_5...

Länken ovan är en summering av en dom kring kartellverksamhet inom DRAM-produkter. Bolagen som fick böter den gången inkluderar flera av de 5 största tillverkare av NAND-kretsar.

Den enklaste förklaringen till det vi ser på SSD-marknaden är ju att de inte har ändrat sitt beteende och att de samarbetar om att hålla höga priser på den sortens produkter som de stora amerikanska techbolagen vill ha.

På grund av det kartellet finns ett "prisparaply" där hårddiskar kan leva, helt och hållet på NAND-kartellens nåder.

Det blir en sorts symbios - så länge det finns hårddiskar som är "good enough" dämpar det anledningen för någon att göra den enorma investering som en NAND-fabrik innebär och därmed kan de etablerade fortsätta styra priserna som de vill.

Rätt eller fel så är det åtminstone en förklaring som gör det hela begripligt. Om det är så får vi hoppas att myndigheterna är på bollen och samlar bevis as we speak, en halvering av SSD-priserna i 2025 hade suttit fint!

Rättning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Verkar vara svårt att hitta exakta siffror på arean som krävs för att lagra all data, men datadensiteten verkar vara nära 29 GB/cm² (baserat på 1,5 Tbit/kvadrattum) på en sådan 32 TB HDD som omnämns.

Som jämförelse köpte jag en 4 TB Samsung 990 Pro under Black Week för 2867 kr. Den använder två stycken ~2 mm tjocka NAND-chip som lagrar 2247 GB/cm² -- ca 77½ gånger högre datadensitet.

Är vi i framtiden eller?
https://www.youtube.com/watch?v=VK7XsWJxlJA

Jo, att HDD:ns dagar var räknade när det gällde densitet insåg jag direkt när det kom 32GB micro-sd kort... bara pris o tillförlitlighet som avgör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag tror jag har hittat en förklaring som Occam hade tagit direkt.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_10_5...

Länken ovan är en summering av en dom kring kartellverksamhet inom DRAM-produkter. Bolagen som fick böter den gången inkluderar flera av de 5 största tillverkare av NAND-kretsar.

Den enklaste förklaringen till det vi ser på SSD-marknaden är ju att de inte har ändrat sitt beteende och att de samarbetar om att hålla höga priser på den sortens produkter som de stora amerikanska techbolagen vill ha.

På grund av det kartellet finns ett "prisparaply" där hårddiskar kan leva, helt och hållet på NAND-kartellens nåder.

Det blir en sorts symbios - så länge det finns hårddiskar som är "good enough" dämpar det anledningen för någon att göra den enorma investering som en NAND-fabrik innebär och därmed kan de etablerade fortsätta styra priserna som de vill.

Rätt eller fel så är det åtminstone en förklaring som gör det hela begripligt. Om det är så får vi hoppas att myndigheterna är på bollen och samlar bevis as we speak, en halvering av SSD-priserna i 2025 hade suttit fint!

Ja, jag vet ju inte om jag håller med om att det är den enklaste möjliga förklaringen, men den tillhör den klart rimliga kategorin tillsammans med många andra

Huruvida det finns en kartell eller inte landar i den juridiska definitionsfrågan, och är nog duktigt svårutrett, men att tro något annat än att det kommuniceras mellan styrelserummen i NAND-minnesoligopolet vore mer än lovligt naivt.

Den potentiella enklaste förklaring jag tror mest på kretsar kring det där med dataretention och pålitlighet över tid. Hur det ser ut med den saken i verkligheten är sekundärt, det intressanta är vad de presumtiva köparna tror. Men jag vet förstås inte.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

WD ligger lite före. WDs MAMR diskar blev EAMR under WD Gold och finns redan till salu till konsumenter i storlekar från 16TB till 26TB. Och större diskar finns men säljs inte till konsumenter än.

Har ett par 20/22TB modeller..de vibrerar som fan dock! Värre än alla andra diskar jag någonsin haft.. Vet inte om det är pga enterprise diskar eller EAMR. Iaf var billigare att köpa WD Gold + gummi-isolator än WD Red Pro i samma storlek.

Toshiba 20TB enterprise lockade med lägst pris men sista jag köpte var DOA eller dog inom en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

WD ligger lite före. WDs MAMR diskar blev EAMR under WD Gold och finns redan till salu till konsumenter i storlekar från 16TB till 26TB. Och större diskar finns men säljs inte till konsumenter än.

Har ett par 20/22TB modeller..de vibrerar som fan dock! Värre än alla andra diskar jag någonsin haft.. Vet inte om det är pga enterprise diskar eller EAMR. Iaf var billigare att köpa WD Gold + gummi-isolator än WD Red Pro i samma storlek.

Toshiba 20TB enterprise lockade med lägst pris men sista jag köpte var DOA eller dog inom en dag.

Låter som otur.
Har kört 3st N300 8TB och fastat ut 2 av dom nu mest pga storlek och ålder, bra SMART data på alla.
Kör numera 1st 18TB Toshiba heliumdisk och 2st 20TB och ska ersätta den sista 8TB nästa år med en 18-22TB.

Dom låter "lite" men inte mycket och vibrerar garanterat inte abnormalt. Enda jag kan klaga på är att alla tre har ett dovt tickande ljud vid idle som jag kan höra när mina Noctua 120 fläktar ligger på 400-500rpm, hade lite äldre Noucta på runt 700rpm innan och då hördes inte Toshiba diskarna om dom inte läs eller skrev hårt.

Efter jag köpte min först 18TB Toshiba Heliumdisk så köpte ett par polare varsin med Från compuersälg för dom var så billiga och vad jag vet har deras inte strulat heller under dom 2 åren.

Så 4 av mina 6 diskar är Toshiba i min NAS, 2st är WD red men jag föredrar Toshiborna för man får 512MB cache och diskarna är Enterprise grade för mindre pengar än Consumer grade i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Inet säljer 2tb M2'or för 879 plus moms. Fyra såna ger 8TB för 3500 kr, men den billigaste 8tb'aren kostar 8700 plus moms.

Man kan alltså som konsument köpa komponenterna som ingår i en 8TB-disk och snickra ihop dem till en 8TB-disk själv billigare än marknaden vill sälja 8tb-diskar för.

Blir man inte fundersam?

Nej, inte om man vet hur produktionen fungerar, där ökad komplexitet/storlek ger större risk för defekter som reducerar hur många sådana kretsar man kan sälja. Risk kostar pengar.

Skrivet av 0cool:

Märkligt i sig också att 8TB har varit det största som säljs till konsument rätt länge. Var är 12tb, 16tb etc? Det fick vi ju med traditionella diskar rätt snabbt. Behövet är konstaterat.

Vilka privatpersoner har några stora lagringsbehov?

Det låter som att du inte hängt med i de tekniska framstegen på SSD-sidan. 8 TB Sabrent Rocket Q (första 8 TB M.2-SSD:n på marknaden) hade 96-lagers QLC-NAND, med bl.a. halva antalet skrivcycler mot moderna TLC-NAND samt under halva läs- och skrivprestandan. På tio år har vi gått från 2D-NAND till SK Hynix som nyligen började massproducera 321-lagers NAND, detta samtidigt som man ökat både uthållighet och prestanda samt sänkt priset.

Skrivet av 0cool:

Samsung borde gladeligen sälja 20tb-diskar på pallar till Google och Amazon framför att ha hyllmeter med osålda 2tb-diskar hängande i var och varannan elektronikaffär, vilket de ju har i dag.

Big Data-aktörer som Google och Amazon är intresserade av att spara tiotusendels ören om det går, så de kommer aldrig köpa något annat än hårddiskar sålänge lagringen är så mycket billigare. Det skulle för övrigt vara intressant att veta varifrån du fått data på att det hänger onormalt stora lager med SSDs i elektronikaffärer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hmm, detta trodde jag fanns och var standard sen 4-5 år. Vad kan jag ha blandat ihop det med?

Giant magnetoresistance?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

En faktor, som jag nämner i texten du citerar men som jag tror du bortsåg ifrån(?), är just att det även uppstår ett densitetsproblem.

Om vi tar en godtycklig 8TB enhet som hittar i flera svenska butiker, SN850X, och tittar på en sammanställning av specen för de olika storlekarna här:
https://www.tomshardware.com/pc-components/ssds/wd-black-sn85...

<Uppladdad bildlänk>

Så ser man att de i 8TB-varianten går upp till ett helt annat flash än de har i 1TB, 2TB, 4TB, och det är här som priset plötsligt inte längre bara dubblas utan ökar betydligt mer.
Det får väl helt enkelt inte plats 8TB av den billigare sorten på en M.2 2280.

Ligger nog en hel del i densiteten, tittar jag på SATA Samsung 2TB på Dustin så ca 3000:- men 8TB ligger på 10200:- då dock QLC mot TLC.

Sen är det nog också så att då antalet M2 platser på ett moderkort är mer begränsat än antalet SATA-portar så inte lika enkelt att utöka lagringen och då är man beredd betala för det.

Vad gäller HDD så får man skilja på pris och kostnad. Jag kan tänka mig att man säljer de mindre storlekarna med nära 0-vinst eller tom förlust. Har man kapacitet över i produktionen så är det ju värt att sälja fler om man får täckning för marginalkostnaden.

Och då det gäller SSD så vore det ju dumt att ta ut ett lägre pris än vad motsvarande HDD kostar då SSD i de flesta fallen är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Folk som samlar på semesterfilmer och delar med varandra?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

I handeln är de ju det, frågan är ju varför. Digitalkameror var dyrare än filmkameror också men konkurrerade ut dem ändå, illa kvickt.

Samma argument hade ju kunnat användas på filmkameror och CRT-skärmar också i början. Digitalkameror och LCD-skärmar var mycket dyrare, men de tog ändå över snabbt. Det samma borde ha hänt med SSD'er.

Vad gäller digitalkamerorna så må de vara dyrare, men film och framkallning är mycket dyrare samt att man med digitalkameran direkt kan avgöra om bilden blev kass eller ok.

Ska man sen använda bilderna till nåt på webben så slipper man jobbet med att scanna in filmen om man har digitalkamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl snarare att hastigheterna kryper uppåt vid samma varvtal till följd av att man ökar [...]

Nog för att de kanske blir snabbare som en bieffekt men de höjer hela tiden rotationshastigheterna. Förut fanns det diskar under 5400 RPM, nu går det knappt att få tag på ens 5400 om man vill ha en från de senaste tre åren eller så och över 6TB. Nu är 7200 standard och det börjar komma över det också.

Skrivet av talonmas:

Fast ju större disk du har, desto snabbare vill du ha den. Annars får du sitta några dygn o vänta för att klona en disk.
Och för att accesstiden ska vara densamma som innan så måste ju en sökning vara snabbare om du har dubbla utrymmet att söka i?

Jag klonar inte hela min disk i ett svep ofta nog för att det ska vara relevant. De absoluta majoriteten som klonar diskar gör väl det kontinuerligt, uppdaterar bara förändringar istället för att skriva över allt eller kör selektiv backup. Sen är 90% av de diskar som finns är redan +7200 RPM, skulle vara trevligt om de kunde sälja några +12TB modeller i lägre än 5400, istället för att släppa tio eller fler 7200 modeller per tillverkare och år. Ni som sitter och massklonar diskar har nog modeller så ni klarar er.

Slog samman
Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Nog för att de kanske blir snabbare som en bieffekt men de höjer hela tiden rotationshastigheterna. Förut fanns det diskar under 5400 RPM, nu går det knappt att få tag på ens 5400 om man vill ha en från de senaste tre åren eller så och över 6TB. Nu är 7200 standard och det börjar komma över det också.

Min upplevelser att det bara var 2,5" diskar som var lägre än 5400 varv (4300?). Överlag så har 5400 och 7200 levt parallellt väldigt länge på 3,5" diskarna, det är inget nytt med 7200

Minst 20 år iaf.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Min upplevelser att det bara var 2,5" diskar som var lägre än 5400 varv (4300?). Överlag så har 5400 och 7200 levt parallellt väldigt länge på 3,5" diskarna, det är inget nytt med 7200

Minst 20 år iaf.

De kanske har funnits i 20 år (för mycket) i min mening, men det är ju inte varje år SweClockers låter en gnälla kring hårddiskar. Men 7200 är väl bra för de som vill ha det, men det har på senaste åren blivit i princip det enda alternativet om du vill ha högre kapacitet, förut fanns det åtminstone ett bra utbud av 5400 parallellt.

Permalänk
Medlem

De kanske har funnits i 20 år (för mycket) i min mening, men det är ju inte varje år SweClockers låter en gnälla kring hårddiskar. Men 7200 är väl bra för de som vill ha det, men det har på senaste åren blivit i princip det enda alternativet om du vill ha högre kapacitet, förut fanns det åtminstone ett bra utbud av 5400 parallellt.

Ja, om du vill ha ca 5400 RPM så verkar det vara max 8 TB du kan få tag på

Iaf en snabb koll på Inet visar att det inte dom inte säljer större med så låga rpm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spindelhastigheten avgör vilken läs/skriv-prestanda som går att få ut.

När läs/skriv-hastigheten är 150 MB/s (som bäst) så tar det närmare 13 timmar att läsa/skriva 6 TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Spindelhastigheten avgör vilken läs/skriv-prestanda som går att få ut.

När läs/skriv-hastigheten är 150 MB/s (som bäst) så tar det närmare 13 timmar att läsa/skriva 6 TB.

Säg inte till min fru att det finns spindlar i våra hårddiskar hemma!

*visar mig själv ut*

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag lyckas inte hitta förklaringen till att det fortfarande är en business kring mekaniska diskar. Att Seagate försöker göra laserbestyckade diskar känns lika vettigt som om Sony skulle vidareutveckla Trinitron-apparater.

Mekaniska diskar på 32tb måste ju vara mycket dyrare att tillverka än ssd'er som kan lagra lika mycket.

Vi har färdiga SSD's på 100tb på marknaden. De kostar förvisso en halv miljon per styck, men det är helt artificiellt. De hade kunnat säljas med vinst för en tiondel av det priset (slutkundspriset inklusive moms på 50 stycken samsung 2tb-diskar är en tiondel av det priset, så det är helt säkert).

När LCDs blev bättre än CRTs försvann en hel industri som gjorde bildrör rätt snabbt.
Glasverk, fosforkemi, fabriker som kunde hantera de tunga åbäken. Puts väck på några få år, och konsumenterna fick LCD.

När digitalkamerorna blev bra nog försvann nästan hela filmindustrin på ett par år. Samma där fabriker och yrkesgrupper dunstade, ingen nåd för pengarna man tjänade på det, konsumenterna fick bättre teknik snabbt.

Jag hade förväntat mig samma öde för hårddiskar, men av någon anledning händer det inte. Den verksamheten lever vidare trots att en ny överlägsen och billigare teknik har blivit mainstream. Vad kan det bero på?

Ett stort problem förutom priset är att en SSD inte är så bra för långtidsbackup då datan inte är långtidsstabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det säljs ju 12 och 16tb hårddiskar, borde inte vara några problem att sälja 12 och 16tb SSD'er istället. Vore inte fel att ha en helt tyst NAS som inte ens är stötkänslig!

Skrivet av Sveklockarn:

Det låter som att du inte hängt med i de tekniska framstegen på SSD-sidan.

Kolla här:

5 års prisutveckling på en kingston 1tb SSD.

Jämför den utvecklingen med ex. DDR4-minnen:

Minnet kostar i 2024 ca en tredjedel av snittpriset från 2020.
SSD'n har däremot ungefär samma snittpris i 2024 som 2020.
Minnet har aldrig haft ett år med snittpris över föregående år. Det har SSD'n.

Avvikande kan man konstatera, märkligt kan man tycka - det tycker i alla fall jag.

Skrivet av Sveklockarn:

Det skulle för övrigt vara intressant att veta varifrån du fått data på att det hänger onormalt stora lager med SSDs i elektronikaffärer?

Jag sade inte att det var onormalt, tvärsom är det normalt.
Detta var ju relaterat till teorin att det kunde vara brist på NAND som förklarar situationen. Det håller alltså inte eftersom flera tusen TB NAND-kretsar ligger oanvända bara i svenska butiker.

Elgiganten har flera olika SSD'er på 1-4 TB "i lager i 70+ butiker" exempelvis, utöver flera 100 i webblagret. Samma med netonnet, power, kjell&co m fl. Du kan troligen knalla in på flera olika ställen i en stad nära dig och plocka på dig 20 TB SSD, men det bir 10+ olika paket när det givetvis borde varit möjligt att köpa det i 1 paket!

Vi har nått punkten där vi knappast behöver fundera på RAM längre. Man kan köpa mer än tillräckligt med minne för allt man vill göra med sin dator utan att ruinera sig. (Annat var det förr!)

Vi borde haft samma utveckling med lagring. Halvledare som halvledare, det finns inga tekniska hinder för det. NAND-kretsar på 5 generationer gamla noder räcker för 20-30 tb utan problem, varpå ingen normal användare hade behövt fundera på diskbrist under datorns livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ett stort problem förutom priset är att en SSD inte är så bra för långtidsbackup då datan inte är långtidsstabil.

Bra poäng, hårddiskar borde ju ersatt band som offline-lagring och SSD'er borde konkurrerat ut dem för onlinelagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

5 års prisutveckling på en kingston 1tb SSD. [...] Jämför den utvecklingen med ex. DDR4-minnen:

Minnet kostar i 2024 ca en tredjedel av snittpriset från 2020.
SSD'n har däremot ungefär samma snittpris i 2024 som 2020.
Minnet har aldrig haft ett år med snittpris över föregående år. Det har SSD'n.

Avvikande kan man konstatera, märkligt kan man tycka - det tycker i alla fall jag.

Det är väldigt enkelt att förklara med att efterfrågan på DDR4 kraftigt sjunkigt samtidigt som folk sannolikt efterfrågar snabba lagringsenheter lika mycket som tidigare.

Skrivet av 0cool:

Detta var ju relaterat till teorin att det kunde vara brist på NAND som förklarar situationen. Det håller alltså inte eftersom flera tusen TB NAND-kretsar ligger oanvända bara i svenska butiker.

Det är ändå inte som att det går att byta in dem mot Enterprise-enheter någonstans.

Skrivet av 0cool:

Elgiganten har flera olika SSD'er på 1-4 TB "i lager i 70+ butiker" exempelvis, utöver flera 100 i webblagret. Samma med netonnet, power, kjell&co m fl. Du kan troligen knalla in på flera olika ställen i en stad nära dig och plocka på dig 20 TB SSD, men det bir 10+ olika paket när det givetvis borde varit möjligt att köpa det i 1 paket!

Att det finns ett mindre lager av en produkt indikerar bara att de säljer såpass bra att det lönar sig. Varför ska de sälja SSDs billigare när folk är villiga att betala dagens priser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är väldigt enkelt att förklara med att efterfrågan på DDR4 kraftigt sjunkigt samtidigt som folk sannolikt efterfrågar snabba lagringsenheter lika mycket som tidigare.

Efterfrågan på DDR4 sjönk för att den ersattes av bättre produkter i samma kategori. DDR5-moduler finns i dubbel storlek och dubbel hastighet jämfört med DDR4.

Samma är det med CPUer och grafikkort, SOC's till mobiltelefoner och även saker som Raspberry Pi blir avsevärt bättre för ungefär samma peng regelbundet.

Men var är våra dubbelt så stora och snabba SSD'er? Var är prishalveringen? 🔍

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Men var är våra dubbelt så stora och snabba SSD'er? Var är prishalveringen? 🔍

Finns PCI Express 5.0 SSDer med maxiamal överföringshastighet någonstans runt en dubblering av PCI Express 4.0 M.2 NVME SSD.

För de flesta är PCI Express 4.0 M.2 NVME SSD tillräckligt snabbt, i många fall även PCI Express 3.0. Men finns snabbare SSD om man vill.

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Bra poäng, hårddiskar borde ju ersatt band som offline-lagring och SSD'er borde konkurrerat ut dem för onlinelagring.

Tape är inte på väg bort, vad tror du ligger bakom AWS glacier och liknande? När man väl investerat i läsare och robot så kostar själva mediat småpengar. Du kan köpa tape för under tusenlappen från vanlig webbutik, hyperscalers betalar så klart en bråkdel av det.

Nästa generation LTO-tape förväntas komma 2025, räkna med upp till 36 TB Native och upp till 90 TB komprimerat per band.

Största fördelen är att det är strömsnålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Finns PCI Express 5.0 SSDer med maxiamal överföringshastighet någonstans runt en dubblering av PCI Express 4.0 M.2 NVME SSD.

För de flesta är PCI Express 4.0 M.2 NVME SSD tillräckligt snabbt, i många fall även PCI Express 3.0. Men finns snabbare SSD om man vill.

Precis, och det finns en anledning till att de gamla traditionella HDD-tillverkarna gått och köpt upp hela bolag som sysslat med SSDs, nämligen att SSD är framtiden även inom datacenter.

Där har man lite snabbare grejer idag, WD erbjuder upp till 368 TB med 135 GB/s, vilket gör att man fyller eller tömmer enheten på ca 45 minuter istället för drygt 31 dagar i HDD-hastighet:
https://www.westerndigital.com/products/data-center-platforms...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LittleBobbyTables:

Tape är inte på väg bort, vad tror du ligger bakom AWS glacier och liknande? När man väl investerat i läsare och robot så kostar själva mediat småpengar. Du kan köpa tape för under tusenlappen från vanlig webbutik, hyperscalers betalar så klart en bråkdel av det.

Nästa generation LTO-tape förväntas komma 2025, räkna med upp till 36 TB Native och upp till 90 TB komprimerat per band.

Största fördelen är att det är strömsnålt.

LTO9 kostar 1200 per band, det är inte småpengar utan typ en tredjedel av en HDD som lagrar samma.

En hårddisk kan läsas av vilken dator som helst. Ett Ultrium 9-band kan bara läsas av en bandstation som tillverkas av...1? 2? bolag i hela världen och kostar 70 000 kr. Behöver man lagra mindre än typ 1000 TB är det vettigare med diskar. Vill man kunna läsa sina backupper utan att behöva hitta en 70 000-kronors bandstation om 10 år är hårddiskar alltid bättre.

Jag gillar band, hade en gång en iomega Ditto och en trave band på 400 meg vardera. Men tiderna förändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

LTO9 kostar 1200 per band, det är inte småpengar utan typ en tredjedel av en HDD som lagrar samma.

En hårddisk kan läsas av vilken dator som helst. Ett Ultrium 9-band kan bara läsas av en bandstation som tillverkas av...1? 2? bolag i hela världen och kostar 70 000 kr. Behöver man lagra mindre än typ 1000 TB är det vettigare med diskar. Vill man kunna läsa sina backupper utan att behöva hitta en 70 000-kronors bandstation om 10 år är hårddiskar alltid bättre.

Jag gillar band, hade en gång en iomega Ditto och en trave band på 400 meg vardera. Men tiderna förändras.

Jo, när vi körde PDP11 på jobbet så var det band som gällde. Sen kom PC- datorerna med billigare HDD:s som kompletterades med qic-stream kassettband. En hyllmeter pdp11-band zippade fick plats på en qic-stream kassett. Efter ett tag blev backupen på en HDD en hyllmeter qic-stream band, så dags byta till DVD som höll ett tag. Sen nu bara HDD.

Permalänk
Medlem

På tal om diskar, seagates 28TB HAMR diskar som inte säljs till privatpersoner än finns på vissa ställen i USA som manufacturer refurbished, även på amazon.se som retailer recertified vad det nu än innebär.

https://serverpartdeals.com/products/seagate-exos-st28000nm00...

https://www.amazon.se/Seagate-serverh%C3%A5rddisk-ST28000NM00...

Och sidor jag inte skulle riskera att köpa från i Sverige. Runt 6500:- globalt för 28TB HAMR iaf.