Flera tillverkare lanserar 27-tums OLED-skärmar med 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är väl väldigt uppenbart? Finns inga tv, mobiler, laptops i normal gaming skärmstorlek, det säljs för få skärmar för att ställa om fabrikerna till mindre skärmar.
ingen volym = dyr produkt

Volymerna borde räcka, det säljs 35-40 miljoner skärmar per år och troligen 3-4x så många TV-apparater. Sätter man displayportar i en 8K-tv och skippar processorn som kör TV-OS'et är man ju typ klar.

Apples imac är på alla sätt och vis en mac mini med en 4.5k 24"-skärm. Tar man bort kostnaden för en mac mini samt tangentbordet och musen som ingår på mac minin är skillnaden långt under 10 000 kr.

27" 5K-skärmar säljs också i Hong Kong för ~400 euro.

Så produkterna är redan billiga med befintliga volymer, och det finns volym så det borde räcka. Det var inga problem att göra omställningen för mobiler, surfplattor och laptops, så det borde gått med skärmar också kan jag tycka.

Du har ändå förstås rätt i att det handlar om pengar, det är ju alltid förklaringen. Dock borde en fungerande marknad se till att det finns pengar att tjäna på att utveckla nya produkter. Det verkar inte hända för just skärmar.

En möjlig någorlunda legitim förklaring jag kan tänka mig är att en majoritet av världens skärmar köps i bulk av företag till sina anställda, och de flesta anställda vet inte om att det finns mycket bättre skärmar än de företagen köper in.

Detta gör att LG, Samsung & co kan fortsätta leverera teknik från 90-talet med maximal profitmarginal, trots att de flesta användare som jobbar med skärmar säkerligen skulle uppskatta högupplösta.

Skärmen var ännu billigare i HK
Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Volymerna borde räcka, det säljs 35-40 miljoner skärmar per år och troligen 3-4x så många TV-apparater. Sätter man displayportar i en 8K-tv och skippar processorn som kör TV-OS'et är man ju typ klar.

Apples imac är på alla sätt och vis en mac mini med en 4.5k 24"-skärm. Tar man bort kostnaden för en mac mini samt tangentbordet och musen som ingår på mac minin är skillnaden långt under 10 000 kr.

Så produkterna är redan billiga med befintliga volymer, och det finns volym så det borde räcka. Det var inga problem att göra omställningen för mobiler, surfplattor och laptops, så det borde gått med skärmar också kan jag tycka.

Du har ändå förstås rätt i att det handlar om pengar, det är ju alltid förklaringen. Dock borde en fungerande marknad se till att det finns pengar att tjäna på att utveckla nya produkter. Det verkar inte hända för just skärmar.

En möjlig någorlunda legitim förklaring jag kan tänka mig är att en majoritet av världens skärmar köps i bulk av företag till sina anställda, och de flesta anställda vet inte om att det finns mycket bättre skärmar än de företagen köper in.

Detta gör att LG, Samsung & co kan fortsätta leverera teknik från 90-talet med maximal profitmarginal, trots att de flesta användare som jobbar med skärmar säkerligen skulle uppskatta högupplösta.

Uppenbart finns inte det inte volymer i den sektionen 27-32" 4k, annars hade de släppts fler skärmar.
Sen tittar du på alla skärmar, jag gissar 4k är <5m av dessa förmodligen ännu mindre. Och oled <1m av dessa.

Priset har tills i år varit 10k+ för oled, vilket minimalt med folk betalar för en skärm

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Jadå inte fel med hög upplösning.
Vad jag menade som jag glömde att nämna är nog snarare att spela actionspel i 1080 går fint, men att spela något som inte rör sig snabbt, som det där Dyson Sphere Program, ja då är det svingött med hög upplösning.

Jag spelar Helldivers 2 och möjligen Fortnite på min stationära PC. Hade varit intressant att se hur Helldivers ser ut på en 4K skärm. Upplever nämligen inte att jag saknar högre upplösning alls nu. Men som du säger, man saknar inte det man inte fått uppleva 😄

Frugan hade under några år en Del XPS 13" med 4K skärm. Spelade aldrig något på den, men minns att det såg fint ut att se på 4K material från tex Youtube på den lilla skärmen.

Den här skärmen verkar nice!
https://www.digitaltrends.com/computing/lg-gx9-oled-gaming-mo...

För spel är det ingen fördel med riktigt så hög upplösning förstås, men det är ingen nackdel heller eftersom man ju alltid kan köra skärmen i lägre upplösning än native.

På en högupplöst skärm märker man sällan av artefakter när man kör skalat, det är mer ett problem om man är "lite off" på skärmar där pixlarna är synliga även i native.

LG'n är nice för att konsumera media men 125ppi är under hälften av det jag är ute efter Om den vore mindre med samma upplösning vore den klockren, 32" eller däromkring kanske.

Bästa alternativet på svenska marknaden just nu verkar vara Dells 6k för ca 25000kr, Klart billigast men det är ändå rätt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Uppenbart finns inte det inte volymer i den sektionen 27-32" 4k, annars hade de släppts fler skärmar.

Jag tror volymerna finns men mekanismen som skall se till att efterfrågan på högupplösta skärmar når fram till tillverkarna är blockerad. Folk vet inte hur bra de kunde haft det så de efterfrågar inte och därmed får de det inte.

Att dubbla upplösningen på en IPS-skärm måste rimligen vara en mindre omställning för en fabrik än att gå från IPS till OLED, men OLED verkar bli av eftersom personer som köper sina egna skärmar för egna ändamål vill ha OLED.

Om man sällan läser text på sin skärm utan mest kollar youtube och spelar spel kan jag iofs begripa att man prioriterar OLED framför hög upplösning, men i världens alla kontorlandskap borde det vara standard med hög upplösning nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag tror volymerna finns men mekanismen som skall se till att efterfrågan på högupplösta skärmar når fram till tillverkarna är blockerad. Folk vet inte hur bra de kunde haft det så de efterfrågar inte och därmed får de det inte.

Att dubbla upplösningen på en IPS-skärm måste rimligen vara en mindre omställning för en fabrik än att gå från IPS till OLED, men OLED verkar bli av eftersom personer som köper sina egna skärmar för egna ändamål vill ha OLED.

Om man sällan läser text på sin skärm utan mest kollar youtube och spelar spel kan jag iofs begripa att man prioriterar OLED framför hög upplösning, men i världens alla kontorlandskap borde det vara standard med hög upplösning nu.

Uppenbart så finns det inte, tillgång/efterfrågan styr ju utbudet.
Sen är det nog många som inte bryr sig, därav segare omställning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Jag ser enorm skillnad på 1440p och 4K och då har jag långt ifrån perfekt syn. Har dock ett avstånd på bara kanske 50-60 cm till 32-tummaren. Hur långt ifrån sitter du?

Jo jag ser skillnad också, tydligast när texten är liten. För normal användning och i spel tycker jag fortfarande 1440p var helt ok även på 32". Begreppet "osynliga pixlar" är passande. Sen spelar väl synen och avstånd in en del. Oavsett, HDR och svärtan i OLED var mer wow i jämförelse imo. Men ja... Står man i tankar att köpa ny skärm finns ingen anledning att inte välja 4k.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ser man inte på en och samma skärmstorlek, säg 27 tum skillnad på...
1920x1080 (≈2,07 MP, ≈82 ppi)
2560x1440 (≈3,69 MP, ≈109 ppi)
3840x2160 (≈8,29 MP ≈163 ppi)

...så finns det flera förklaringar. Synförmågan är en förstås, men jag tror inte det spökar så ofta. Den vanligaste är att man helt enkelt inte har haft möjligheten att ha två eller tre 27-tummare på plats samtidigt för att faktiskt kunna avgöra hur stor skillnaden är och i vilka situationer det skiljer sig på olika sätt. Man jämför ur minnet med någon slags sinnebild om det ena eller andra och är rätt och slätt inte varsebliven om hur stora skillnaderna är.

Med 27-tum på en halv meters avstånd ska det för en person med tillräckligt normal syn för att vara godkänd för körkort vara ett tydligt rutnät över 1920x1080-skärmen där man kan börja urskilja de individuella subpixlarna. Ett synlig rutnät kommer över 2560x1440 och svårare att uppfatta individuella subpixlar.

Har man däremot 5, 10, 20 år med 80–110 ppi är hjärnan väldigt, väldigt bra på att sortera bort den här synliga pixelstrukturen och rutnätet över bilden. Få personer som idag sitter på FHD och QHD-nivåer upplever pixelmosaiken som ett problem eftersom det är vad de alltid har haft. Så när de personerna jämför med en 27-tums 4K/UHD-skärm på annan plats och vid annat tillfälle jämför de just med sinnebilden av sin egen skärm där hjärnan sorterat bort all pixelmosaik. Det krävs ofta att man får se skillnaden på plats för att det hela ska sjunka in.

Med 4K/UHD-skärmen med 3840x2160 är pixelrutnätet och individuella subpixlar inte längre direkt synliga på en 27-tummare på 50 cm. Därför fungerar också skalning bättre eftersom det är så mycket högre pixeldensitet att skala med och att subpixlar och pixelrutnät är på pass små nivåer att de är under gränsen för vad ögat kan urskilja.

För den som idag har en 4K/UHD-skärm med en PPI på 140–160+ brukar detta bli tydligt när man väl besöker en 1080p eller 1440p-skärm igen. Nu finns ett rutnät och en struktur över bilden man inte längre är van med. Då brukar det vara svårt att backa tillbaka till en lägre upplösning och mosaiken igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

...så finns det flera förklaringar. Synförmågan är en förstås, men jag tror inte det spökar så ofta. Den vanligaste är att man helt enkelt inte har haft möjligheten att ha två eller tre 27-tummare på plats samtidigt för att faktiskt kunna avgöra hur stor skillnaden är och i vilka situationer det skiljer sig på olika sätt. Man jämför ur minnet med någon slags sinnebild om det ena eller andra och är rätt och slätt inte varsebliven om hur stora skillnaderna är.

Med 27-tum på en halv meters avstånd ska det för en person med tillräckligt normal syn för att vara godkänd för körkort vara ett tydligt rutnät över 1920x1080-skärmen där man kan börja urskilja de individuella subpixlarna. Ett synlig rutnät kommer över 2560x1440 och svårare att uppfatta individuella subpixlar.

Har man däremot 5, 10, 20 år med 80–110 ppi är hjärnan väldigt, väldigt bra på att sortera bort den här synliga pixelstrukturen och rutnätet över bilden. Få personer som idag sitter på FHD och QHD-nivåer upplever pixelmosaiken som ett problem eftersom det är vad de alltid har haft. Så när de personerna jämför med en 27-tums 4K/UHD-skärm på annan plats och vid annat tillfälle jämför de just med sinnebilden av sin egen skärm där hjärnan sorterat bort all pixelmosaik. Det krävs ofta att man får se skillnaden på plats för att det hela ska sjunka in.

Med 4K/UHD-skärmen med 3840x2160 är pixelrutnätet och individuella subpixlar inte längre direkt synliga på en 27-tummare på 50 cm. Därför fungerar också skalning bättre eftersom det är så mycket högre pixeldensitet att skala med och att subpixlar och pixelrutnät är på pass små nivåer att de är under gränsen för vad ögat kan urskilja.

För den som idag har en 4K/UHD-skärm med en PPI på 140–160+ brukar detta bli tydligt när man väl besöker en 1080p eller 1440p-skärm igen. Nu finns ett rutnät och en struktur över bilden man inte längre är van med. Då brukar det vara svårt att backa tillbaka till en lägre upplösning och mosaiken igen.

Håller med! Bra skrivet!
Ligger nog mycket i det du säger

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5700X3D | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sant! Och det här anser jag är det bästa argumentet för att inte uppgradera i onödan. Så länge man inte upplever sin 1080p- eller 1440p-skärm som dålig är det det bara oekonomiskt att att skaffa en mer högupplöst

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HappySatan:

Sant! Och det här anser jag är det bästa argumentet för att inte uppgradera i onödan. Så länge man inte upplever sin 1080p- eller 1440p-skärm som dålig är det det bara oekonomiskt att att skaffa en mer högupplöst

Japp, det man inte vet och allt det där.

Samma argument fungerar för att till exempel fortfarande köra sin AMD Kaveri A10-7850K med 8 GB RAM och en Radeon R9 290, vilket är teknik som sammanfaller med lanseringen av de första 1440p/144 Hz-skärmarna tidigt 2014. Så länge man inte upplever den kombon som dålig är det bara oekonomiskt att skaffa något mer högpresterande.

Det med oekonomiskt är också ett utmärkt argument för att hoppa över en ny CPU och ny GPU under 2025. Därav den enorma diskussionen där alla trådar om Ryzen 7 9800X3D är fyllda med argument om hur man undviker att uppgradera i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Högupplösta skärmar till dator ligger på mellan 150-300 dpi

TV-apparater ligger på ungefär 50-100 dpi

Mobiltelefoner ligger på 300-800 dpi ungefär

Det är inte så mycket överlapp, det var därför första vågen av OLED till PC hade så låg upplösning, det var nedskurna TV-paneler med stor sannolikhet

Att ställa om och tillverka många paneler med helt andra krav är svårt och dyrt, en mobilskärm på 32” skulle bli typ 16K och nära omöjlig att driva, en TV med samma storlek blir knappt HD-ready

Bildskärmar till datorer tillverkas troligen mest i äldre fabriker med gamla tekniker, för att det är billigare att köra samma gamla än att revolutionera. Dessutom tillverkas nog de flesta skärmarna troligen till kontor och företag som är mer intresserade av pris och leveranshastighet/volym än prestanda

Permalänk
Medlem

Köpte förra året en 32 tum 4K oled. Blir lite sugen på dessa 27 tum om de visar sig se bättre ut men hdr tycks vara lika, inte så jätte stark i helskärmsläge.

Hoppas tekniken går fort så vi får micro led skärmar där vi slipper oroa oss för burn in och kraftigare hdr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp, det man inte vet och allt det där.

Samma argument fungerar för att till exempel fortfarande köra sin AMD Kaveri A10-7850K med 8 GB RAM och en Radeon R9 290, vilket är teknik som sammanfaller med lanseringen av de första 1440p/144 Hz-skärmarna tidigt 2014. Så länge man inte upplever den kombon som dålig är det bara oekonomiskt att skaffa något mer högpresterande.

Det med oekonomiskt är också ett utmärkt argument för att hoppa över en ny CPU och ny GPU under 2025. Därav den enorma diskussionen där alla trådar om Ryzen 7 9800X3D är fyllda med argument om hur man undviker att uppgradera i onödan.

Haha, till och med jag skulle nog ha tröttnat på en A10-7850K vid det här laget. Men jag tillhör nog den minoritet här på forumet som sällan uppgraderar om jag inte har ett verkligt behov. Körde t.ex. min förra CPU ( i7 6700K) i åtta år. Kunde inte se någon anledning att byta den förrän den blev en märkbar flaskhals.

"Problemet" med skärmar är att de inte blir en flaskhals på samma sätt. De bara fortsätter att göra vad de alltid gjort, och gör det bra tills man gör "misstaget" att vänja sig vid något bättre

(Med det sagt tycker jag om att läsa om nya paneltyper, så att jag den dag skärmen eller TVn går under kan få en rejäl uppgradering. Men den dagen den sorgen.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Bra specs synd bara att designen är hämtad från rusta 1999. De borde kollat med på företag som har smak