Här är ditt år på SweClockers!

Nya Outlook autoinstalleras på Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Har man en 365 prenumeration så slipper man reklam i outlook.

De tidigare inläggen jag svarade på pratade om reklam i den betalda versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

I den betalda versionen av Outlook?

Nej, det är outlook appen som ersätter default "Mail" appen som fanns på Windows tidigare.
Men jag betalar ej för den.

Permalänk

Lita aldrig på en försäljare, eller programmerare nuförtiden.

Skrivet av smd:

Varför upprör detta folk? Gapa och skrek folk så här mycket när de såg epost klienten som bundlades med windows 10 när det släpptes?

Den uppdateras väll inte längre så är väll bättre att de bakar in något som de faktiskt aktivt utvecklar.

"Windows Insider Program, och bli en av de första som får uppleva de nya idéer och koncept vi skapar."
Jag gissar att de är pengarna som styr, det ska vara nytt och om man knyter in folk i prenumerationstjänster får man provision.
Att göra något säkert idag går i andra hand. Att jag som användare klickar på fel sak för att du har ändrat om designen är inte säkert!

Skrivet av pt96hni:

Har man en 365 prenumeration så slipper man reklam i outlook.

I nuläget om du säger så.
Men om man har en hotmail adress då.
För mig är det fortfarande Hotmail och jag använder min hotmail till att läsa och skicka brev.
Vad mer ska jag behöva ha det till.

Vi kan prata om Nutid när det gäller Adobe och hur deras betalningsprofil ser ut, hur krångliga avtal man ens godkänner med att bli betalande kund. Tänk nu att du får en reklamlänk i outlook, då de kom på att kunderna är okej med att få reklam i allt även om de betalar, du testar en produkt och sen är man fast i andra kostnadstjänster man inte bett om eller lätt kan avsluta.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av smd:

Varför upprör detta folk? Gapa och skrek folk så här mycket när de såg epost klienten som bundlades med windows 10 när det släpptes?

Den uppdateras väll inte längre så är väll bättre att de bakar in något som de faktiskt aktivt utvecklar.

Tror att problemet här är att de klär in det i en "säkerhetsuppdatering" vilket det uppenbarligen inte är. Om du styr din domän med GPO eller din WSUS-server med regelverk kring att endast trycka ut säkerhetsuppdateringar då du vill ha minimalt med förändringar i IT-miljön är det ganska märkligt att Windows tvingar in en hel mejlklient i efterhand.

Att behöva trycka båda ett powershell-script och en registernyckel med för att inte få in massa samtal till supportavdelningen... Så onödigt.

---

För privatpersoner är det nog mer att man vill äga sin dator och själv bestämma vad som installeras på den och när. Kunde varit en popup när man startade programmet som berättade att det inte uppdaterades längre där man fick möjlighet att ladda hem den nya klienten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Tror att problemet här är att de klär in det i en "säkerhetsuppdatering" vilket det uppenbarligen inte är. Om du styr din domän med GPO eller din WSUS-server med regelverk kring att endast trycka ut säkerhetsuppdateringar då du vill ha minimalt med förändringar i IT-miljön är det ganska märkligt att Windows tvingar in en hel mejlklient i efterhand.

Att behöva trycka båda ett powershell-script och en registernyckel med för att inte få in massa samtal till supportavdelningen... Så onödigt.

---

För privatpersoner är det nog mer att man vill äga sin dator och själv bestämma vad som installeras på den och när. Kunde varit en popup när man startade programmet som berättade att det inte uppdaterades längre där man fick möjlighet att ladda hem den nya klienten.

Ja standard microsoft, antar att deras synpunkt är att det är "säkrare" med deras nya outlook istället för gamla epost klienten.

Har man MS365 så har ju new outlook varit ett alternativ ett tag och dykt upp som en toggle i classic outlook redan 2022 om jag minns rätt så själv har man haft lite tid att vänja sig med att denna nya app finns.
Kör man office 2016/2019 istället för 365 så kanske den inte dykt upp så användarna kanske blir lite överraskade och råkar starta nya istället för gamla och stackars support som måste hjälpa dessa users då den saknar så mycket som classic har.

Man vill ju egentligen inte ha massa appar intryckta hur som helst såklart och bör kanske vara en popup som du säger "vill du köra denna istället för gamla epost appen" eller något liknande.

Själv ser jag inte detta som mer störande än de standard appar som alltid följt med windows, som går att avinstallera på olika sätt inget att egentligen bli upprörd över "it is what it is" typ.

Kör man intune brukar det gå helt ok att köra script som inaktiverar och avinstallerar, tex något vi gjorde på mitt jobb för att ta bort teams klienten som följde med windows 11 för att användarna starta fel klient och inte kunde logga in, men osäker på hur smidigt eller osmidigt det är i en domän med wsus och gpoer.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Dominator Platinum RGB 6400cl36
GPU: RTX 4090 Suprim X Main Display: MSI Optix MAG281URF
SSD: Samsung 980 Pro & 990 Pro 1TB, WD SN850X 2TB, Kingston KC3000 4TB
Cooler: h150i Elite LCD PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Peripherals: Logitech G915, Superlight 2 DEX, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Ja det tycker jag, det beror klart på vilka spel och så men valve gör ett jättejobb för att de flesta spelen ska gå att spela. Själv lirar jag POE2 och GTA4 just nu. Funkar hur bra som helst, får även bättre prestanda än på windows.

Skrivet av hölmiz:

Ja det är det. Det är klart att det finns saker som inte fungerar, men så är det även på Windows om du tittar på äldre spel som inte längre fungerar på nyare versioner av Windows.
Spel som släpps de sista 10 åren fungerar nästan alltid problemfritt med undantag av de spel som inte fungerar på grund av anticheat. Sedan finns det äldre spel som inte fungerar eller fungerar till fullo. Många äldre spel har specifika fixar som göra att de fungerar med Linux via wine som inte fungerar på moderna windows versioner.

Så jag, så längre du inte spelar Overwatch, Fortnite, lol etc.
Valves egna onlinespel fungerar så klart som, dota 2, cs2, etc.

Jag är supersugen på att testa alltså. jag kör ju dock en del Overwatch, men på ProtonDB får den Guld i betyg? Osäker hur jag ska tolka sidan men är det kanske att Overwatch funkar bra via steam, men inte alls genom battlenet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Jag är supersugen på att testa alltså. jag kör ju dock en del Overwatch, men på ProtonDB får den Guld i betyg? Osäker hur jag ska tolka sidan men är det kanske att Overwatch funkar bra via steam, men inte alls genom battlenet?

Funkar kanon genom battle.net med men blir 2 steg att installera istället för 1. Antingen som non steam game i steam eller genom lutris. Battle.net kommer förhoppningsvis släppa en Linux klient när de ser att antalet som använder Linux ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vem använder Outlook privat? Mejlprogram slutade väl folk använda för 15 år sen? Annat än på jobb då, där det lever kvar.
Detta måste vara en ickefråga för 99 % av vanliga användare.

Menar du att de flesta använder webbmail istället för riktig mailklient sedan 15 år?

Permalänk

Har kört Thunderbird sedan bytet från Windows 7 då MS skrotade deras enkla men dugliga klient, TB funkar ok och loggar aldrig ut om man kör gmail mfl. Att inte webmail används beror på att jag vittjar typ 10 brevlådor inkl barnens, enkelt att bara göra ett tryck för att kolla allt samt spara ner bilagor etc.

Märkte att min gamla hotmail (som provades för 1a gången på minst 5 år) nu blivit outlook så jag fick snabbt avbryta login för annars hotade windows med att logga in Windows etc och jag kör bara lokalt konto normalt sett. Ett tag fick man välja "bara logga in denna applikation" men nu var det allt eller inget..

Det kassa med Thunderbird är sökningen, man hittar ju typ aldrig rätt, det funkade mycket bättre i tidigare versioner men gratis och stabilt gör att jag rekommenderar det över outlook. Enkelt att exportera alla inställningar så man slipper skriva in 10 konton om man byter burk eller om vill ha samma setup på sina övriga datorer eller konton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BimBam:

I min outlook får jag ett vidrigt "oläst" email högst upp i min lista, som är reklam/spam-mail.
<Uppladdad bildlänk>

Samma skit här...hatar det.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Samma skit här...hatar det.

Jag antar att du inte har en M365 prenumeration? jag har aldrig sett denna typen av mail eller reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om klassiska Outlook är inställt som standardprogram för e-post kommer uppdateringen inte ändra det.

Det här stämmer inte, vi fick in Outlook (new) på datorerna och det tog över associationen med epost-länkar.

Så alltså, när användare klickade på en mail-länk i vanliga outlook, öppnades Outlook (new) och bad om inloggning.

Inte coolt 🙅

Er gamla outlook kommer snart försvinna ändå om ni uppdaterar som vanligt.

Sen kan även ni njuta av den nya webbupplevelsen, helt utan flyt i gränssnittet och att högerklick i kalendern ger en logisk menyn där du kan "visa källa" och "inspektera element" istället för att hantera mötet du klickar på.

Edge är framtiden, och den är ljus. 😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Dags att nedgradera ytterligare, tillbaks till Windows 7, alltså.

Dos 6.22 måste väl ändå vara det ultimata.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunde:

Dos 6.22 måste väl ändå vara det ultimata.

Välkommen
https://hackaday.com/2025/01/02/the-ultimate-distraction-free...

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att jag lyckat plocka bort den gamla skräpet till e-postklient och nu får jag den här skiten nerkörd i halsen. *Suck* Jag vill inte ha skiten!

Hatar att behöva ha ett M$ konto för att kunna använda Windows. Men nu har jag det på laptoppen för jag kom inte runt skiten... Känns som att det var M$ plan hela tiden, först tvingar dom på en ett M$ konto och sen får man en massa appar nerkört i halsen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag vill minnas att jag lyckat plocka bort den gamla skräpet till e-postklient och nu får jag den här skiten nerkörd i halsen. *Suck* Jag vill inte ha skiten!

Hatar att behöva ha ett M$ konto för att kunna använda Windows. Men nu har jag det på laptoppen för jag kom inte runt skiten... Känns som att det var M$ plan hela tiden, först tvingar dom på en ett M$ konto och sen får man en massa appar nerkört i halsen.

Bara så du vet så krävs det bara att ange ett MS konto under första uppstarten. Efter det kan du närsomhelst återgå till att använda ett lokalt konto om du inte vill använda ett MS konto

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Är det verkligen bra kompabilitet med spel?

Nja, ganska hyfsad. Definitivt inte full kompatibilitet dock, och man ska inte nödvändigtvis räkna med kompabilitet dag 1 när ett nytt spel släppts. Anti-cheat är också ett problem i vissa fall, så det beror på vilken typ av spel man spelar.

Skrivet av VinterSolen:

Kollar man upp spelen på https://www.protondb.com/ så ser man HUR bra de funkar, och alla spel jag testat har funkat lika bra som i windows, marginella problem eller inte alls. Beror helt på spelet. Men de flesta funkar i mina test.

ProtonDB är ju dock lite missvisande efter som den bara talar om hur det såg ut för ett spel när det testades senast. Patchar som försämrar kompabiliteten eller gör ett visst spel ospelbart förekommer definitivt, utan att det nödvändigtvis syns på ProtonDB. Kort sagt ger det en hyfsad fingervisning, men det är inget man med säkerhet kan lita på.

Ett alternativ är ju att helt enkelt ha en Windows-installstion i reserv som man kan använda i fall där spelet inte fungerar bra i Linux. Oftast lär man klara sig utan den, men då har man i alla fall ett alternativ.

För egen del blir det fortsatt Windows för spel och Linux på jobbdatorn samt servrarna. Behöver ha bra koll på båda plattformarna, så att använda Linux överallt hade ändå bara varit mer tidskrävande.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nja, ganska hyfsad. Definitivt inte full kompatibilitet dock, och man ska inte nödvändigtvis räkna med kompabilitet dag 1 när ett nytt spel släppts. Anti-cheat är också ett problem i vissa fall, så det beror på vilken typ av spel man spelar.

ProtonDB är ju dock lite missvisande efter som den bara talar om hur det såg ut för ett spel när det testades senast. Patchar som försämrar kompabiliteten eller gör ett visst spel ospelbart förekommer definitivt, utan att det nödvändigtvis syns på ProtonDB. Kort sagt ger det en hyfsad fingervisning, men det är inget man med säkerhet kan lita på.

Ett alternativ är ju att helt enkelt ha en Windows-installstion i reserv som man kan använda i fall där spelet inte fungerar bra i Linux. Oftast lär man klara sig utan den, men då har man i alla fall ett alternativ.

För egen del blir det fortsatt Windows för spel och Linux på jobbdatorn samt servrarna. Behöver ha bra koll på båda plattformarna, så att använda Linux överallt hade ändå bara varit mer tidskrävande.

Så har jag det, kör Openmandriva som huvud-OS - har en installation av win10 i reserv...

PÅ jobbet är det Win11 som gäller, där får man verkligen njuta av allt MS har att erbjuda i form av Co-pilot etc - allt pga ett specifikt program som inte går att köra/emulera i Linux-miljö (än)...sitter i samtal med programtillverkaren, en av programmerarna har fått det att funka stabilt linux, och är villig stå till tjänst med att hjälpa till med installation av det...men då kommer officiell support att utgå.

Visa signatur

Nuvarande rigg:
CPU: AMD 9800X3D; RAM: 32 GB; GPU: AMD 9700 XTX
Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem

Men det var då själva fan. De fortsätter bara spränga sig djupare ned i avgrunden. Dra åt helvete, MS. Och det är ju det de gör, så det är väl iofs bra på sitt sätt.

Visa signatur

5950X, 3090