Så stora böter fick teknikjättarna under 2024

Permalänk
Melding Plague

Så stora böter fick teknikjättarna under 2024

Mångmiljardbelopp – men det tar inte många dagar för bolagen att betala av dem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De måste missat några kronor i Googles bötesbelopp? https://www.sweclockers.com/nyhet/39936-ryssland-domer-google...

Permalänk
Medlem

Hade varit kul om de hade satt in 1 miljard kronor på kontot...

Man hade haft fibern tryggad.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Gissar att de går med mer vinst genom att inte följa lagen och att ta bötern istället. Dax å öka bötesbeloppet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Gissar att de går med mer vinst genom att inte följa lagen och att ta bötern istället. Dax å öka bötesbeloppet?

Precis min tanke. Det är som när jag ser en Lamborghini här i stan som alltid parkerar där han känner för det. Ibland på handikapp ibland bara på gatan.

Har man råd med en sån bil så är några hundra i böter värt det för sitt slippa gå några extra steg eller riskera repor från en barnfamiljs Kia.

Dessa big tech behöver få andra straff än böter!

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Var är ersättningen för alla privatpersoner som blivit drabbade?
Böter är ju bara för det administrativa arbetet.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Precis min tanke. Det är som när jag ser en Lamborghini här i stan som alltid parkerar där han känner för det. Ibland på handikapp ibland bara på gatan.

Har man råd med en sån bil så är några hundra i böter värt det för sitt slippa gå några extra steg eller riskera repor från en barnfamiljs Kia.

Borde vara som i Finland. Där böter är inkomstbaserad.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Sluta kräva dem på pengar i böter. Kräv dem att betala i natura istället

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Lite så är det nog ska du se. jag vet byggföretag och fastighetsföretag som drar igång direkt med att bygga och får sedan böter, men det är billigare med böter än att ha arbetare som väntar på att få börja. Inte samma men ändå lite liknande, dom tjänar mer på att bryta emot lagen och få böter än att följa den.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Om man upprepar samma lilla brott gång på gång så kan man dömas för bedrägligt beteende istället och där finns fängelse 6mån med i straffskalan. Om bötern är över 1250 så kan han dömas för bedrägeri istället. Så regelverket finns där, nu ska du bara hitta nån som driver det. Det brukar vara det svåra

Men samma är det med big tech. Bötesbeloppet kan ges flera gånger, men de flesta har ju anpassat sig efter EU:s lagar, även fast det tar några år. Så nog hjälper bötern alltid.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja vilka belopp "Truth Social" har bötfällts för...

Permalänk
Medlem

10 procent av omsättningen i böter första året, sen 20 procent året efter, sen 30 procent, osv. Då hade det blivit åtgärdat snabbt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S