Köp av höj- och sänkbart skrivbord – vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Kör ett secretlab med deras skärm hållare. Riktigt nöjd lätt de bästa bordet jag haft. ( inte min setup på bilden )

https://secretlab.eu/sv/pages/magnus-pro

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Särimner:

Köpte Sanodesk EQ från Amazon våren 2021 och bänkskiva av ek från K-rauta, sågade ut i den formen jag ville ha och som passade mitt kontor perfekt, därefter behandlade jag med vaxlack. Med några tillbehör som undercarriage för datorn och overhead bordskiva som utökar nyttjbar yta på bordet fulländade skapelsen.

Fortfarande jättenöjd och Sanodesken är riktigt bra, robust, tung, minnen, digital visare, 2 motorer etc. Tyvärr har Sanodesk EQ utgått sedan dess men de nyare Sanodesk modellerna borde inte vara sämre. Lyfter 150kg. Kommer aldrig byta ut den förrän den pajar, vilket med generell erfarenhet inte kommer ske förrn 20+ år.

Kommer även sedan dess aldrig köpa färdiga diton eftersom jag upptäckt tjusingen med att kunna forma den perfekta bordet, med bänkskiva som är robust att kunna lägga till flera olika tillbehör och som inte lämnar fula hål eller märken eftersom ek inte smular efter sig som med industriella pressade och lackade bordskivor gör.

Det fina är att om man flyttar, och har ny kontor då är det bara att skruva loss den gamla bordskivan och forma nytt till Sanodesken då de alla (!) är även justerbara på bredden!

Vad tror ni om att man köper liknande som Sanodesk och sen endast bordsskivan Bekant 160x80 för 800kr på Ikea? Då hamnar man lägre än eller likvärdigt som deras nya Mittzon. Men man har kanske fått ett bättre bord?

Någon skrev dock på Ikeas sida att det bara gick att använda skivan till deras eget underrede, varför skulle det vara så? Är väl bara borra eller skruva där man vill eller är der konstigt material? Eller var det nån som bara ville ha fördigborrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FanaticBee:

Vad tror ni om att man köper liknande som Sanodesk och sen endast bordsskivan Bekant 160x80 för 800kr på Ikea? Då hamnar man lägre än eller likvärdigt som deras nya Mittzon. Men man har kanske fått ett bättre bord?

Någon skrev dock på Ikeas sida att det bara gick att använda skivan till deras eget underrede, varför skulle det vara så? Är väl bara borra eller skruva där man vill eller är der konstigt material? Eller var det nån som bara ville ha fördigborrat.

Går alldeles utmärkt, jag har inte läst vad det är för material Mittzon består av. Använd tejp och borra igenom den om det är lackad yta och spån som pressats ihop så slipper du fula hål. Men rekommenderar limträ/massiv trä för longevity.

Att det bara går att användas med IKEAs egna produkter är rappakalja, borra egna hål och skruva fast så är det löst.

Man blir mörkrädd över hur folk hindras från att tänka själv och anpassa olika produkter till varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Går alldeles utmärkt, jag har inte läst vad det är för material Mittzon består av. Använd tejp och borra igenom den om det är lackad yta och spån som pressats ihop så slipper du fula hål. Men rekommenderar limträ/massiv trä för longevity.

Att det bara går att användas med IKEAs egna produkter är rappakalja, borra egna hål och skruva fast så är det löst.

Vet ej hur den skivan är byggd, men det FINNS skivor som bara är typ veckad papp innanför faneren, med eventuella träförstärkningar i fästpunkter och kanter. Borrar man då utanför träförstärkningarna så finns det inte mycket material att greppa i.

Permalänk
Hedersmedlem

Är också på jakt efter ett snyggt skrivbord som är höj/sänkbart. Letar efter solida mörka träbord och snubblade in på danska Oako. Priserna är premium men ack så fina och en hel del matchande accessoarer till borden.

https://www.oakodenmark.dk/products/solid-oak-standing-desk-m...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

IKEA har 20% av på samtliga heminredningsordrar som placeras genom nätet. Det fick bli en beställning på en Mittzon. Svårt att motstå när priset hamnade på cirka 3,6k för bordet. Tyvärr är valnötsskivan fortfarande slut, så fick bli en svart istället. Nu får vi hoppas att den faktiskt är stabil när den kommer.

Så, nu återstår en lämplig stol. Den kommer dock inte köpas in från IKEA. Kanske blir bäst att ta det i en annan tråd…

Tack så jättemycket för all er hjälp! Kan återkomma med en recension när jag fått hem och testat bordet ett kort tag.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem

@Sötpotatis Du kommer inte undan en recension här i tråden när det landat och du hunnit installera allt Ser fram emot det!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekonomipapper:

Jag gillar detta skrivbordet, har ett sådant hemma. Robust och väldigt smidigt med de tre minnesknapparna för olika höjdprofiler. Jag är över medellängd och kan höja en bit högre än vad jag behöver, trots att jag står på en ergonomisk matta.

https://www.dustinhome.se/product/5011321874/hoj-och-sankbart...

Finns även något större som vid skrivande stund är rabatterat.

https://www.dustinhome.se/product/5011321854/hoj-och-sankbart...

Extremt nöjd med det större skrivbordet! Bra finish, relativt lätt att montera, 3 olika nivåer på konsolen, inbyggd kabelgenomföring och underredet blev riktigt välorganiserat. För 3600 kr så finns det egentligen inget negativt att säga. Ska dock påpekas att du måste ha en borrmaskin till hands under monteringen.

Gillar också den vita färgen! Så tråkigt med alla svarta skrivbord!

Bilder:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Är också på jakt efter ett snyggt skrivbord som är höj/sänkbart. Letar efter solida mörka träbord och snubblade in på danska Oako. Priserna är premium men ack så fina och en hel del matchande accessoarer till borden.

https://www.oakodenmark.dk/products/solid-oak-standing-desk-m...

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Riktigt läckert bord men störigt att de sätter sin logotyp på bordsskivan. Funderar på om man ska prova en sån här pjäs istället för att köpa ikea.

Blev det något köp för din del? Det står att de kör 45% rea nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thx:

Riktigt läckert bord men störigt att de sätter sin logotyp på bordsskivan. Funderar på om man ska prova en sån här pjäs istället för att köpa ikea.

Blev det något köp för din del? Det står att de kör 45% rea nu.

Inget köp än, saknas finanser. Förövrigt så är det en låtsasrea som ständigt pågår. Vilket tyvärr drar ner trovärdigheten.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Jag anmäler mig också som intresserad av kommentarer kring IKEAs Mittzon. Klämde och kände på det på varuhus för en vecka sen och tyckte att det verkade vara väldigt stadigt och bra, framförallt sett till priset. Att de lämnar 10 års garanti på det tyder också på att de själva inte verkar tveka om kvaliten heller.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har DPJ eller AZ med svart bordsskiva och kan berätta om det är "träimitation" (ådringar) eller helt slätt laminat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bea:

Är det någon som har DPJ eller AZ med svart bordsskiva och kan berätta om det är "träimitation" (ådringar) eller helt slätt laminat?

Jag har svart bordsskiva från AZ, det är slät laminat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag använde mig av en Ikea Uppspel och slängde på en skiva med vankant från Bauhaus. Blev riktigt bra!
Dock ser jag nu att den gått upp en del i pris, jag gav 4000kr exakt, för något år sen nu.
Gjorde även en utdragbar skiva för tangentbord och mus, eftersom jag gillar möjligheten att kunna sitta bakåtlutad och med fötterna på en fotpall.
Extremt stabilt är det, trotts att jag har skivan som förlänger det en hel del, samt monitorer på armar.
Blev väldigt cleant med monitor armar osv.
Ikeas höjosänkbara skrivbords ramar håller väldigt hög kvalitet, iaf enligt en snubbe jag snacka med på ett företag som håller på med företagsergonomi.
Så här ser mitt ut.
https://i.imgur.com/FA4JvLL.jpg
https://i.imgur.com/lM6X1ZD.jpg
https://i.imgur.com/LiKrdck.jpg

Stiligt resultat.

Hur mycket pyssel är det att få en annan skiva på plats än ikeas egna, är det så lätt som att du lägger skivan på stativet och markerar upp hål för att förborra innan man skruvar fast som vanligt?

Kikade runt lite på bauhaus sida och hittade ganska få alternativ med ett liknande djup, men får nog åka till butiken och kika runt först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thx:

Stiligt resultat.

Hur mycket pyssel är det att få en annan skiva på plats än ikeas egna, är det så lätt som att du lägger skivan på stativet och markerar upp hål för att förborra innan man skruvar fast som vanligt?

Kikade runt lite på bauhaus sida och hittade ganska få alternativ med ett liknande djup, men får nog åka till butiken och kika runt först.

Det är väldigt enkelt!
Jag la bara ramen upp och ner på skivan vill jag minnas, och sen mätte så allt satt som jag ville, sen förborrade hål, och sen vände ramen upp så den står som den ska, och lägger på skivan och skruva i den.
Se bara till att inte borra för djupt! Utan mät ut hur djupt du kan borra.
Du kan märka upp på din förborrsbit med maskerings tejp först, hur djupt du får gå, efter hur lång skruv du har, samt hur tjock skivan är.
Du vill iaf inte hoppa över steget att förborra, då finns det risk att du spräcker skivan, eller får en knöl på toppen av skivan.

Gå förslagsvis till närmaste Bauhuas, och kolla vad dom har. Allt finns nog inte på hemsidan!
Dom kan även skära bänkskivorna, och du behöver bara betala för den biten du faktiskt vill ha.
Kan vara så att det är XXL som har så, jag kanske blandar ihop det. (eller så är det båda)
Men det finns ju lite olika bygg shoppar att kika på!
Det var dock aldrig ett problem för mig, eftersom jag använde hela skivan jag köpte som ett stycke!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Bumpar denna istället för ny tråd, jag har ett höj- och sänkbart underrede som varit i kartong i 2 år men som jag nu är sugen på att montera och köpa en skiva till men vilka smarta tillbehör vill man ha? Tänker typ kabelhållare under skivan, hörlurshållare på sidan och vad mer? Försökte leta på IKEA lite men fick inget napp, andra alternativ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Apachi:

Bumpar denna istället för ny tråd, jag har ett höj- och sänkbart underrede som varit i kartong i 2 år men som jag nu är sugen på att montera och köpa en skiva till men vilka smarta tillbehör vill man ha? Tänker typ kabelhållare under skivan, hörlurshållare på sidan och vad mer? Försökte leta på IKEA lite men fick inget napp, andra alternativ?

Ikea har tex https://www.ikea.com/se/sv/cat/kabelhantering-tillbehoer-1619...
https://www.ikea.com/se/sv/p/nordmaerke-tradloes-laddare-vit-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det nån som byggt ett bord av https://www.maxgaming.se/sv/skrivbord/premium-desk-frame-elek... och kan säga sitt om underredet?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Någon som har testat Ikea Utmaning? Verkar vara väldigt lik Uppspel bara lite djupare 160x80

https://www.ikea.com/se/sv/p/utmaning-skrivbord-foer-gaming-s...

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt från Dustin:

https://www.dustinhome.se/product/5011321854/hoj-och-sankbart...

Jag har dock ett med 140 cm bredd.

Jag är nöjd.
Har tre lägen man kan spara. Går att sänka lågt för korta personer (men funkar nog bra för längre med).
Ingen kabelkanal ingår men jag har skruvat dit en.
Lite pilligt bygga ihop och en del skruvar sitter bakom saker så det är omöjligt efterdra dem men jag har inte heller behövt det efter flera år.

Permalänk
Medlem

20% voucher på SongMics bord. Tror ni dom är något att ha?
https://www.amazon.se/-/en/SONGMICS-Height-adjustable-infinit...

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

20% voucher på SongMics bord. Tror ni dom är något att ha?
https://www.amazon.se/-/en/SONGMICS-Height-adjustable-infinit...

Många reviews, även från Sverige, de flesta verkar nöjda, så det är säkert ok, speciellt för pengarna. En skrev detta: " The table is very good for its price. The table top is split in 4 parts so you can feel the ridges when moving mouse over it. Also, cable management is very poor." Jag hade aldrig fixat de skarvarna rent visuellt, vill ha en hel skiva. Men alla är vi olika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bea:

Många reviews, även från Sverige, de flesta verkar nöjda, så det är säkert ok, speciellt för pengarna. En skrev detta: " The table is very good for its price. The table top is split in 4 parts so you can feel the ridges when moving mouse over it. Also, cable management is very poor." Jag hade aldrig fixat de skarvarna rent visuellt, vill ha en hel skiva. Men alla är vi olika

Egentligen är jag bara ute efter stativet så jag kan lägga på en egen skiva

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Säkert ok då Hitta en produkt med många reviews, rätt storlek och förhoppningsvis ser bra ut också. Kan ju köpa något utan skiva då också och spara några hundralappar till, typ: https://www.amazon.se/Albatros-skrivbordsram-elektrisk-hemmakontor-kontoret/dp/B0BK115N3Y?th=1

Permalänk
Medlem

Jag följer upp i den här tråden lite sent jag också då...

Köpte nämligen ett Ikea Mittzon i veckan och kan inte säga annat än att det är helt värdelöst.
Jag är ca 180cm lång och mina knän slår i mittbalken som går längs med bordsskivan mitt under bordet.
Det går alltså inte att sitta normalt avslappnat med bordet i ergonomisk höjd utan att känna en balk som tar i knäna.

Jag kommer att behöva byta bord pga detta, och jag är alltså inte onormalt lång heller, skulle säga att alla som är över 170cm riskerar att stöta på det här, bokstavligen. Fattar inte hur Ikea kan ha släppt igenom en sån vansinnigt dålig design.

En annan sak som är besvärlig är också att runt bordsskivans vänstra, högra ock bakre sida så finns det bara några centimeters utstick från underredet och kabelkanalen baktill, vilket gör att det inte finns någon ordentlig plats att fästa skrivbortslampa eller t.ex .mikrofonarm på.

Jag höjer alltså ett riktigt varningens finger för det här bordet, det ser bra ut och valnötsskivan som jag tog tycker jag är fin, men funktionellt så är det en designmässig katastrof.

Permalänk
Skrivet av Apachi:

… vilka smarta tillbehör vill man ha? Tänker typ kabelhållare under skivan, hörlurshållare på sidan och vad mer? Försökte leta på IKEA lite men fick inget napp, andra alternativ?

Ursäkta sent svar. För kabelhantering tycker jag Signum funkar riktigt bra.
Har två st efter varandra och de sväljer alla kablar o dosor jag behövt ha där hittills. (till många skärmar o tillbehör.)

Ett annat Ikea-tillbehör är kopp/mugg-hållaren som kan hängas på sidan. (finns i två färger - svart eller ljust trä)

Med lite fantasi kan man ta ett av deras hyllplan och skruva på några ben (t.ex. deras svagt kantfasade träskiva + ben till köksskåp) och vips har man ett skärmställ, med plats undertill.

(Om inte du har nytta av svaret så kanske någon annan har det. 😊)

/AC