Permalänk

Monitorarm, rekommendation?

Hej!

Har kikat runt en del på en monitorarm för dubbla skärmar. Men finns ju en hel uppsjö, med VÄLDIGT stort prisspann.

Är gasarm att rekommendera före fast arm?
Någon som använta IKEA eller Nördics?

https://www.ikea.com/se/sv/p/stubberget-bordsfaeste-foer-2-sk...

https://noerdic.se/products/nordic-dual-monitor-skrivbordsfas...

https://noerdic.se/products/monitor-arm-dual-gas-spring

Är det mer värt att köpa en väldigt mycket dyrare för cirka 1000kr istället?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Medlem

Jag är oxå nyfiken på hur det skulle fungera med två skärmar av olika storlek en 34" 3440x1440 och en 27" 2560x1440

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sinsei

Permalänk
Medlem

Gasarm ftw. Men jag föredrar att ha två singelarmar istället för en dubbel för maximal flexibilitet.

Kolla nogrant på vilken vikt den klarar när du köper gasarm bara.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Gasarm ftw. Men jag föredrar att ha två singelarmar istället för en dubbel för maximal flexibilitet.

Kolla nogrant på vilken vikt den klarar när du köper gasarm bara.

Varför gasarm, samt varför 2st singelarmar?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Medlem

Gasarm är alltid att föredra. Kontrollera noggrant så armen du beställer klarar vikten. Säg att din skärm väger 8kg, välj då en arm som klarar minst 10kg för att få bäst säkerhet och minst problem vid justering av höjd

Visa signatur

Livet är för kort för långsamma datorer

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande modell, som dina första två förslag, under tiden jag hade 2st 27" och jag kan säga att jag var ganska missnöjd eftersom de sackade ihop efter ett tag och man var tvungen att efterdra ganska ofta.

Ska du röra på skärmarna så behöver du bättre kvalitet och gasarmar av bra kvalitet.

Permalänk
Medlem

Köpte 2st av denna modell förra veckan. Finns även i dubbelvariant:

https://amzn.eu/d/4Np9xgt

Fungerar väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag undrar också om någon har tips på en gasarm som kan hålla upp 32" + 34" skärm?

Jag har en multibrackets gasarm från Inet till min 34" skärm men vill ha en gasarm till min nya 32". Dock så hade det varit rätt trevligt med dubbla stativ i ett och undrar om någon har erfarenhet av tex :

https://www.maxgaming.se/sv/skarmstativ/skarmstativ-heavy-dut...

Står att den skall klara 17"-35" i skärmstorlek och maxvikt per skärm 15kg.

Permalänk
Medlem

Har ett dubbelt gasarmsstativ från inet men har ingen erfarenhet av andra stativ.

Har två 27" skärmar som väger 7kg styck och stativet är upp till 10kg per arm, vilket funkar bra. Jag rekommenderar att ha lite marginal mellan skärmvikt och maxvikt för stativet.

Vidare finns det risk att stativfästet lämnar fula permanenta märken i bordsskivan. Skulle inte rekommendera stativ med bara en rund bricka längst ut på skruven som trycker mot bordet om du inte har väldigt lätta skärmar.

Permalänk
Medlem

Jag har en dubbel-arm från Deltaco - https://www.inet.se/produkt/2515908/deltaco-arm-0351-gasdrive... - som fungerat bra med två skärmar upp till 27". När jag skaffade en 30" skärm blev det tight att ha den och en 27" i porträtt-läge.

En sak att tänka på kan vara hur armen monteras på skrivbordet då montering kan krocka med kabelränna och annat. Jag hade nog hellre nu i efterhand valt två enarmare istället för en dubbelarm när man skaffar större skärmar.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Crystal Light|Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk

Många bra svar, förutom att jag inte riktigt får svar på VARFÖR gasarm istället för en i stål?

Jag ska ha 2st 27" skärmar bredvid varandra i horisontellt läge

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Varför gasarm, samt varför 2st singelarmar?

Som jag skrev: för flexibilitet. Det är mycket enklare att justera var skärmarna är.

Två singelarmar eftersom en dubbelarm sätter begränsing för skärmstorlekarna

Skrivet av Lallo:

Jag undrar också om någon har tips på en gasarm som kan hålla upp 32" + 34" skärm?

Storleken på skärmen är nästan irrelevant (sålänge det är singelarm och att den är hög nog ), kolla på vikten istället. Själva armen har ingen aning om om skärmen är 10" eller 50".

Permalänk
Medlem

Jag har provat lite olika och i samma veta oftast haft två olika storlekar.
Har du samma storlek hade jag definitivt rekommenderat något av de TS länkar, men har man två olika storlekar så lirar det sällan så bra som man önskar sig samt att kanske platsbrist uppstår (mina problem)

• Två singelarmar om du har två olika storlekar (24" och 27" lirar helt ok, men allt annat nja)

• Har du två med samma cirka storlek och fästet är utlagd för ex 2x 27" så kör på de TS länkat om det är din stil.

Ord och Bokstäver
Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |

Permalänk
Skrivet av kamisama76:

Jag har provat lite olika och i samma veta oftast haft två olika storlekar.
Har du samma storlek hade jag definitivt rekommenderat något av de TS länkar, men har man två olika storlekar så lirar det sällan så bra som man önskar sig samt att kanske platsbrist uppstår (mina problem)

• Två singelarmar om du har två olika storlekar (24" och 27" lirar helt ok, men allt annat nja)

• Har du två med samma cirka storlek och fästet är utlagd för ex 2x 27" så kör på de TS länkat om det är din stil.

Vilket av det jag länkat? Gas eller stål? 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Jag är oxå nyfiken på hur det skulle fungera med två skärmar av olika storlek en 34" 3440x1440 och en 27" 2560x1440

Jag körde precis den uppsättningen med en gasarm från Amazon. Fungerar utmärkt.

Det man behöver tänka på är hur man placerar foten i förhållande till vart skärmarna ska vara. För mig blev det rätt att ha en arm fullt utsträckt, medan den andra vek dubbelt tillbaka över mitten. Den "vikta" armen hade ju på så sätt mycket mer möjlighet att anpassas pga det.

Du kan ha större skärmar än dina förslag också, handlar bara om att köpa en längre arm.

Permalänk
Medlem

Testat både Putorsen och Huanuo från amazon. Putorsen är lite dyrare men håller riktigt hög kvalitet. Huanuo var helt klart lite "plastigare" i känslan, men 30% billigare. Båda gas armar för 2 skärmar.

Fördelen med gasarm är att de är anpassningsbara till olika förhållanden. Du vill ändra/vinkla eller dyl, och allt det blir mycket lättare med gasarm. Fasta armar är billigare och stabila, men ger inte samma möjlighet till anpassning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag körde precis den uppsättningen med en gasarm från Amazon. Fungerar utmärkt.

Det man behöver tänka på är hur man placerar foten i förhållande till vart skärmarna ska vara. För mig blev det rätt att ha en arm fullt utsträckt, medan den andra vek dubbelt tillbaka över mitten. Den "vikta" armen hade ju på så sätt mycket mer möjlighet att anpassas pga det.

Du kan ha större skärmar än dina förslag också, handlar bara om att köpa en längre arm.

Funderar på att testa med armen från IKEA. Bägge skärmarna är ju lika höga.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sinsei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Vilket av det jag länkat? Gas eller stål? 😊

Ja just, det är nog mestadels personlig preferens.
Men jag hade mest rekommenderat gas pga flexibiliteten med att flytta runt (höjd, sidleds jätte enkelt)

Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |