Betalvägg i Anteckningar och Microsoft Paint

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Måste precis allt i Windows bli skyltfönster för prenumerationstjänster?

Tyvärr ja. Deras uppenbara plan sedan många år tillbaka är att konvertera allt till prenumerationstjänster (och trycka upp det i deras fismoln).

Fan ta dem.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Wot? Först reklam i Office och nu detta? Microsoft gör verkligen sitt bästa för att mota bort mig från sina produkter. Tur att det finns alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag fortsätter ha på min pirathat men tack ändå Microsoft

Permalänk
Medlem

Varje gång jag försöker ta mig ett steg närmare Windows 11, så slutar det med två steg tillbaka.

Windows 11 Enterprise LTSC 2024 har som tur är klassiska Paint, Calculator samt Notepad kvar. Alltid något, men inte tillräckligt för att lämna Windows 10 Enterprise LTSC med support till 2032.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Varje gång jag försöker ta mig ett steg närmare Windows 11, så slutar det med två steg tillbaka.

Windows 11 Enterprise LTSC 2024 har som tur är klassiska Paint, Calculator samt Notepad kvar. Alltid något, men inte tillräckligt för att lämna Windows 10 Enterprise LTSC med support till 2032.

Kan vi inte bara vänta och se hur det blir? Det är ju extrafunktionerna som MS vill ha betalt för... om du inte nyttjar dessa funktioner så står du väl kvar på ruta ett, eller?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag är av uppfattningen att mjukvara ska man ha och äga inte behöva prenumerera. Förövrigt är det larvigt att AI ska kosta extra när det finns gratistjänster som förmodligen är minst lika bra. I min Samsung mobil så kostar AI funktionerna inget extra. AI är en självklar del i vår framtid, ska inte räknas som nått lyxigt premium. I alla fall inget så grundläggande som det är frågan om här. Det finns en oro hos mig att dessa prenumerationsdelar i förlängningen innebär att hela Windows blir endast en prenumerationstjänst. Får verkligen hoppas att det bara är en farhåga och inte blir så.

Nånstans betalar nån för allt...om du inte betalar i kronor så är du produkten.

Alternativt är vi inne i en fas där saker (AI) kastas på väggen, gratis, för att se se om vi kan få folk att vilja ha, till den nivån att de är beredda att betala för det. När väl folk fastnat för det så kommer det börja kosta!

Eller spricker det...det gissar jag på

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kan vi inte bara vänta och se hur det blir? Det är ju extrafunktionerna som MS vill ha betalt för... om du inte nyttjar dessa funktioner så står du väl kvar på ruta ett, eller?

Anser tyvärr att både nya Notepad samt Paint är FUBAR numera.

Notepad är dock lätt att ersätta med Notepad++, men just klassiska Paint var svårslaget för att beskära, klippa & klista bilder. UI:t i 11:an tar upp halva skärmen på jobbdatorn.

Permalänk
Medlem

Har du testat Irfanview som ersättare till Paint? Styrkan ligger visserligen mer till att skala om bilder, men även beskära och klippa/klistra fungerar utmärkt för min del.

Permalänk
Medlem

Drog in Windows 11 då jag bytte moderkort och cpu nu i februari.

Motvilligt får sägas, men än så länge har det fungerat bra. Har svårt för förändringar när det gäller operativsystem, så satt på 10an länge.

Flera saker jag inte gillar, så detta blir väl ytterligare en sak man får fixa med tredje parts programvara eller gamla versioner.

Tycker Microsoft pushar lite väl mycket för sånt här, känns som de trycker ner saker i halsen på en.

CoPilot tramset var det första som åkte ut efter nyinstallationen. Vet knappt vad det är ens.

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | Corsair DDR5 @6400 MT CL36 | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus Prime X870-P | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Utifrån artikeln verkar det konkret som att det har tillkommit en ny funktion med tillhörande användargränssnitt i Notepad och om man då trycker på något som relaterar till detta så vill de ha betalt.

Så typ någon variant av "freemium"-upplägg på applikationer som förr levererats som enkla men kompletta verktyg som varit en del i ett operativsystem som fortfarande säljs till fullt pris.
(Men då förstås "freemium" utan "free"-delen i egentlig mening, eftersom applikationerna ju är en del i det där paketet som de förväntar sig att man betalar ca 2000 spänn för om man köper operativsystemet själv, eller som datortillverkaren betalat något okänt belopp för och bakat in i priset på datorn om du köper en märkesdator med Windows eller motsvarande.)

Tror väl dock ingen ser Notepad eller Paint som huvudproblemet utan bara ytterligare ett exempel på vart Windows är på väg:

Skrivet av evil penguin:

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Dock får du då använda "specialversioner" av mjukvarorna för att de ens ska fungera. När jag testade Windows 7 virtuellt, kunde jag inte installera Firefox för att Windows 7 är "föråldrat". Var tvungen att ladda hem Firefox Legacy. Jag personligen saknar dock Windows 7, om inte än mer Windows XP SP2.

Nä, välj ett annat operativsystem system, som Microsoft inte hanterar.

Nej, det finns "Firefox Extended Support Release (ESR)" för Win 7, 8 och 8.1.
https://support.mozilla.org/en-US/kb/firefox-users-windows-7-...

Laddas ner här: https://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/all/desktop-esr/

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja de vill ju tjäna pengar på så många som mojligt. Om de fortsätter och utökar försöken att lura på sina kunder 365 prenumerationer kommer kunderna att till slut välja en annan leverantör. Fast Apple har ju sitt lagringsutrymme de försöker sälja på sina kunder och sina många andra moneygrabmetoder.
Redan Microsofts tafatta försök i Windows 11 gör jmig frustrerad eftersom jag har en köpt Office-licens . Office 365-skiten ligger ändå kvar och de hoppas man trycker fel och ändå tecknar sig för deras skitprenumeration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Målet för Microsoft är nog att själva Windows också helt eller delvis blir en prenumerationstjänst.

Permalänk

Jag gillar nyare notepad med tabbar. Jag vet inte vad jag ska med AI till där men till paint kan jag se ett syfte med det. Jag kan också se en fördel med copilot i Windows för den kan integrera med programmen på ett bra sätt, exempelvis testade jag göra en Powerpoint idag med chatGPT men den kunde inte skapa filen. Copilot hade inga större problem dock.
Jag har inte testat AI särskilt mycket ännu men ska ge det en chans.

Jag undrar dock hur tanken är när alla nya datorer har AI inbakat i hårdvaran men Microsoft inte stödjer lokalt driven dito.

Permalänk
Medlem

Paint.net forever, man. Bättre än Paint, mindre hassle än Photoshop.

https://www.getpaint.net/download.html

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Varje dag överväger jag allt mer att återgå till Windows 7 för vardagligt bruk. Då slipper man i alla fall de här dumheterna, permanent.

PaleMoon (tänk FireFox) fungerar utmärkt i 7:an tillsammans med Chromium i form av Thorium;
https://github.com/Alex313031/Thorium

Fungerar helt klart att köra för dagligt bruk på även äldre hårdvara.

Windows 7 känns som sista Windows-versionen där alla program följde samma UI-design.

Även en fröjd att kunna spela alla klassiska Windows-spel utan IAP:er eller prenumeration.

Det enda jag saknar i Windows 7 är stöd för HiDPI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

PaleMoon (tänk FireFox) fungerar utmärkt i 7:an tillsammans med Chromium i form av Thorium;
https://github.com/Alex313031/Thorium

Fungerar helt klart att köra för dagligt bruk på även äldre hårdvara.

Windows 7 känns som sista Windows-versionen där alla program följde samma UI-design.

Även en fröjd att kunna spela alla klassiska Windows-spel utan IAP:er eller prenumeration.

Det enda jag saknar i Windows 7 är stöd för HiDPI.

Windows 7 i all ära, men det är tyvärr redigt utdaterat och torde vara tämligen osäkert. Steam fungerar väl för övrigt inte heller?

Nej ska man undvika Microsofts alla tokigheter så är det Linux som gäller, fungerar riktigt bra nuförtiden som skrivbordsoperativsystem. T.ex Kubuntu påminner en hel del om Windows 7 i sin design, och även Linux Mint är populärt för Windows-avhoppare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Windows 7 i all ära, men det är tyvärr redigt utdaterat och torde vara tämligen osäkert. Steam fungerar väl för övrigt inte heller?

Nej ska man undvika Microsofts alla tokigheter så är det Linux som gäller, fungerar riktigt bra nuförtiden som skrivbordsoperativsystem.

Kör mest Windows 7 som retromaskin, men är imponerad över hur bra allt flyter på.

Kör redan Linux samt macOS så långt jag kan och startar Windows mest i nödfall (och för jobb).

Permalänk
Medlem

Behöver ingen AI i Notepad, jag behöver den för att tvätta text som ska kopieras mellan andra Officeprogram…

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Paint.net forever, man. Bättre än Paint, mindre hassle än Photoshop.

https://www.getpaint.net/download.html

bara synd att de varken har linux builds eller öppen källkod. (du får gå extrermt långt tillbaka för att hitta den)

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Varje dag överväger jag allt mer att återgå till Windows 7 för vardagligt bruk. Då slipper man i alla fall de här dumheterna, permanent.

Varför inte Windows 3.11 när man ändå är igång liksom?

Permalänk

Till alla Laggers: Välkommen till vad vi andra redan stötte på år 2015 och som vi varnade om att det i framtiden skulle komma år 2005.
Min åsikt att för 20år sedan gnällde jag på detta, idag så lite väl sent att börja gnälla. Men som privatperson kan man köra andra alternativ. De kan dock ta bra betalt från företag. Allt mer kostnad kommer bli för licenser eller användning av olika elektroniska tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Fånigt

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Suck. Windows blir sämre och sämre. Jämför med vad som följer med exempelvis MacOS.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt något mer aggressivt Windows 11 sedan jag började använde det.

Jag kör i och för sig O&O ShutUp10++ och Chris Titus Windows Utility

har knappt märkt något irriterande sen dess

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Windows 7 är nog större än idag större än vad många tror. Dock i form av Server 2008 R2 som får uppdateringar i något år till.

Detta pga att många äldre applikationer kräver äldre system för att fungera smärtfritt.

Jag har Windows 7 på två gamla laptops av samma anledning. Dvs mjukvara och hårdvara som vägrar gå igång på nyare maskiner.

Permalänk
Medlem

De få gånger jag tvingas köra en windowsmaskin så blir det notepad2 från florian. Finns installer, men om man inte har behörighet att installera så finns det en zip version man kan lägga vart man vill.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Orkar inte hålla på med nuvarande dator, men när det blir dags för en ny ska jag köpa en utan OS och installera Linux. Några år tills dess så då är väl kompatibiliteten ännu bättre. Börjar bli för mycket skit med Windows nu alltså...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Är Windows 3.11 fånigt eller är det de som är bakåtsträvare och ska installera osupportad programvara på sina "daily drivers" som är fåniga? Du får gärna utveckla ditt resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Håller med, Windows 1.0 är vad som gäller idag. Slippa allt skräp som Microsoft lagt på i senare versioner.

Och vill man spela så finns ju Microsoft Flight Simulator 1.0.

Så mycket bättre än 2024.