Studie: Varannan IT-chef vill ersätta personal med AI

Permalänk
Melding Plague

Studie: Varannan IT-chef vill ersätta personal med AI

Nästan alla chefer har svårt att implementera AI-satsningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Musikälskare

När ska vi ersätta IT-cheferna med AI istället?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Alternativ nyhet:
Varannan personal vill ersätta IT-chef med AI😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

När ska vi ersätta IT-cheferna med AI istället?

Du var några sekunder snabbare än mig😂

Permalänk
Medlem

99% av IT-arbetare vill ersätta cheferna med AI

Permalänk
Medlem

Se också: Dunning-Kruger-effekten.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Jag använder AI på jobbet ibland för meningslösa bilder och filmklipp under dötid 😂
Det ökar absolut inte min produktivitet.

Frugan skriver rapporter ibland, så använder hon väll nån av alla dessa chatbottar som matar text åt henne så hon slipper skriva allt själv. Hon har väll ökat produktiviteten på just det 10faldigt om inte mer.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag använder AI på jobbet ibland för meningslösa bilder och filmklipp under dötid 😂

Frugan skriver rapporter ibland, så använder hon väll nån av alla dessa chatbottar som matar text åt henne så hon slipper skriva allt själv. Hon har väll ökat produktiviteten på just det 10faldigt om inte mer.

Tänk på miljön

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Inte bra alls vi ska på sikt ersättas alla med robotar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Och på mottagarsidan sitter någon och ber AI sammanfatta löptexten till punktform, så att den ska gå att läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Och på mottagarsidan sitter någon och ber AI sammanfatta löptexten till punktform, så att den ska gå att läsa.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Nej alltså hon copy/paste inte men att läsa genom en text och redigera det som behövs gör arbetet mycket snabbare än att behöva skriva allt manuellt.
hade det varit copy/paste rakt av utan egen insatts alls hade väll momentet inte krävt nått arbete överhuvudtaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Byta ut chefer vore nog det mest effektiva, kassa chefer ställer till med gigantiska problem och är dyra i drift.

"[...] och att det ibland saknas en tydlig anledning till varför AI behövs."

"Ibland", lol. Eftersom "AI" är trendigt så "måste" alla ha det, spelar fan ingen roll om det ger något, eller rent är kontraproduktivt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Se också: Dunning-Kruger-effekten.

Min personliga favorit för just detta är Peters Princip…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Tänk på miljön

Vad menar du? jag sopsorterar och samlar burkar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tur att vi inte har någon IT chef och att jag är den enda som jobbar med IT på jobbet då. Använder det ganska friskt för generera simpla skript och annat kul som hade tagit lite tid att fixa annars. Använder även det ibland för väldigt simpel kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Inte bra alls vi ska på sikt ersättas alla med robotar...

Ptjah, det är både och. Kan en jävla robot göra allt mitt jobb åt mig, så kan jag göra något mycket trevligare istället. Medborgarlön är en möjlig lösning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Har hört att AI är jättebra på att skriva jämställdhetsplaner och liknande...

Permalänk
Medlem

Åh! Nej! Vi kan göra mer, producera mer! Nej! Sparka folk är kul!

Permalänk

Äntligen kan vi inte bara låta Skynet ta över, så det blir ordning på denna planeten ( ej sarkastisk)

Permalänk
Medlem

För att maximera AI:s potential bör företag fokusera på att utbilda sin personal och skapa en kultur där AI stödjer människors arbete.

Kommentaren är skriven mha AI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Äntligen kan vi inte bara låta Skynet ta över, så det blir ordning på denna planeten ( ej sarkastisk)

Som jag har förstått det håller det redan på att hända, Trump gick bort för något år sedan och är ersatt av en robot som drivs av Musks AI modell GROK.
Men jag kan ha förstått något fel.

Permalänk
Medlem

Vår IT-direktör kan inte ett dugg om IT. Han är tillsatt via kontakter han skaffat tack vare en lång karriär av rövslickeri. Han snackar hela tiden om AI, och har gett direktiv till anställningsstopp. Det ser mörkt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskFisk:

Har hört att AI är jättebra på att skriva jämställdhetsplaner och liknande...

Eum, just det exemplet skulle nog AI fixa alldeles ypperligt. Dessutom kan den anpassa planen till lokala seder och bruk (om det är ett internationellt företag), något HR brukar vara dåliga på.

Var tvungen att testa nu
Prompt: "Skriv en kort jämstäldhetsplan till min avdelning. IT arbetare, 10 anställda. Jobbar i Sverige"

Resultat:

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det så, pengar pengar pengar.
De som ser AI som ett hjälpmedel mer än ett sätt att spara pengar på är de som har något vettigt innanför pannbenet.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Tänk på miljön

"En person gör *typ vad som helst* för att underhålla sej lite" TÄNK PÅ MILJÖN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad menar du? jag sopsorterar och samlar burkar

Och jag betalar miljöskatt

Skrivet av talonmas:

Eum, just det exemplet skulle nog AI fixa alldeles ypperligt. Dessutom kan den anpassa planen till lokala seder och bruk (om det är ett internationellt företag), något HR brukar vara dåliga på.

Var tvungen att testa nu
Prompt: "Skriv en kort jämstäldhetsplan till min avdelning. IT arbetare, 10 anställda. Jobbar i Sverige"

Resultat:
<Uppladdad bildlänk>

HR hatar detta konstiga trick!

Permalänk
Medlem

Jag har jobb i flera år framåt bara för att kunna implementera Copilot på jobb. All dataklassificering och förberedande uppgifter som måste utföras innan man kan aktivera Copilot kommer ta år.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Vi har någon jäkla ai funktion på vårat intranät, men den hittar på egna dokument den hänsvisar till som inte finns, den hänvisar även till regelverk som sluta gälla 15 år sedan.
Ibland bra men, inte lita på den fullt ut.

Själv hatar jag när jag möts av någon ai bot hos kundtjänst, skulle kunna vara en anledning för mig att använda ett annat företag .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Känner igen det där, problemet är att någon ska orka läsa det också. Det är som när man programmerar - Självförklarande kod är så mycket bättre än en tjock manual som man ändå inte pallar läsa för den redan är outdated sedan den skrevs.

AI är otroligt imponerande dock. Många tycker nog inte som jag, men den kommer ersätta i princip oss alla inom yrkessfären.

Visa signatur