Rx 9070 xt vem är kortet till för?

Permalänk
Medlem

Den är för mig.

Jag spelar typ aldrig AAA-spel, så otrolig ray tracing spelar ingen enorm roll, så länge den inte är en fisk helt ur vatten.

Rasterprestandan är ett gigantiskt lyft från mitt antika GTX 1080 och kortet kostade lika mycket som ett 1080 brukade göra.

Personligen hade jag nog varit göadare för ett kort i prisklassen 5-6000kr som låg rakt mellan 9070 och vad 9060XT kommer vara, dvs ett 192 bit-kort med 12GB och kanske 4070-prestanda, men ett 9070 för 7300kr är lätt den bästa releasen på flera år och det första kortet jag kände erbjöd tillräckligt värde för prngarna.

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att uppgradera om du sitter på ett rx 7800xt eller bättre skulle jag säga.
Men om man bygger ny dator, eller uppgraderar från tex nvidias 10 eller 20 serie eller AMDs 5000 - 6000 serie så kan jag se att dessa kort fyller en funktion.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dingan:

Kan svara för mig själv.

Satt på 1070 fram tills slutet av januari. Då köpte jag ett 5080 men tyckte prislappen inte motsvarade prestandan (gick på ca 18500 då msrp-korten knappt fanns i lager). Sålde vidare för inköpspris och plockade upp ett 7900 XTX men där var temperaturen på hotspot konsekvent uppe i 108 grader och i övrigt på 90-95 så skicka tillbaka det till affären. Spelar inga supertunga titlar så tyckte inte det var rimligt.

Nu väntar jag på ett Pulse 9070 XT med förhoppningen att det ska vara svalt, relativt tyst och med FSR och framegen kunna hålla 80+ fps i 4k på de få spel jag faktiskt spelar. Blir det så är de 7999 jag betalat värda det för min del.

Exakt så, allt handlar inte om benchmark prestanda, vissa vill slippa spela utan hörselskydd 😂

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Hej sweclockare. Jag önskar att få hjälp i att förstå släppet av dessa grafikkort. 9070 xt ger inga direkta prestandaökningar mot xtx, har sämre vram än xtx och drar runt samma effektmässigt som xtx med att xtx har något högre prislapp än xtx mer mot gamla xt. Det amd gjort är släppa ett nytt kort som inte är bättre än deras gamla kort i ett nysläpp av grafikkort. Har de någonsin hänt att gamla grafikkortsserien från specefik tillverkare presterar bättre än nya? Eller är det något jag missar i min syn på detta släpp ? Detta gör ju denna generation grafikkort helt ointressant enligt mig.

Skrivet av infigo:

Nja. Gamla 7900xtx har typ 50% större krets så skulle gissa det är betydligt billigare att tillverka 9070xt samt bättre RT de inte kan få på 7900xtx.

Japp det är AMD som tjänar på detta. De får fler kort per wafer. De kompenserar genom att dra upp frekvenserna och då blir kortet inte speciellt energieffektivt och svalt.

Som konsument får man bättre rt prestanda än tidigare.

Tanken var väl att kortet skulle vara billigt men med dollarkursen just nu blev det inte det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Japp det är AMD som tjänar på detta. De får fler kort per wafer. De kompenserar genom att dra upp frekvenserna och då blir kortet inte speciellt energieffektivt och svalt.

Som konsument får man bättre rt prestanda än tidigare.

Tanken var väl att kortet skulle vara billigt men med dollarkursen just nu blev det inte det.

Så man hade ju kunnat kalla 9070 xt för xtx version 1.2 lika gärna fast de knappt är de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Så man hade ju kunnat kalla 9070 xt för xtx version 1.2 lika gärna fast de knappt är de.

9070XT är inom fel marginal av 7900XTX i de flesta spelet dessutom är det bra mycket bättre i RT och har tillgång till vettig upskaling (FSR 4.0) och drar en heldel mindre ström. Och betydligt billigare en för över MSPR priset.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Skrivet av ena931:

Den är för mig.

Jag spelar typ aldrig AAA-spel, så otrolig ray tracing spelar ingen enorm roll, så länge den inte är en fisk helt ur vatten.

Rasterprestandan är ett gigantiskt lyft från mitt antika GTX 1080 och kortet kostade lika mycket som ett 1080 brukade göra.

Personligen hade jag nog varit göadare för ett kort i prisklassen 5-6000kr som låg rakt mellan 9070 och vad 9060XT kommer vara, dvs ett 192 bit-kort med 12GB och kanske 4070-prestanda, men ett 9070 för 7300kr är lätt den bästa releasen på flera år och det första kortet jag kände erbjöd tillräckligt värde för prngarna.

Hade jag också suttit på ett 1080 hade jag tyckt de samma men har man ett lite mer högpresterande kort blir de inte lika prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Hade jag också suttit på ett 1080 hade jag tyckt de samma men har man ett lite mer högpresterande kort blir de inte lika prisvärt.

Tänker själv gå från 3080 till XT troligtvis. Lycka till att finna någon annan uppgradering som ger 25-40% FPS ökning (beroende på titel) för 4k i mellanskillnad, det existerar inte. 4080 vore roligare egentligen, men inte för 12k begagnat när det bara är ~10-15% snabbare än XT, DÄR snackar vi dyra FPS per krona.

Permalänk
Medlem

Tror det här kortet är för extremt prismedvetna skolungdomar med studiebidrag eller pappor som spelar väldigt sällan och då spel som cs, overwatch i upplösningen 2560x1440p.

Finns ingen anledning att köpa det här om du har en arbetsinkomst och du spelar mer regelbundet. Du får slå ut kostnaden på 24 månader och sen ta i beräkning andrahandsvärdet. Och det brukar vara 50-80 när det kommer till nvidia. 4090 har samma andrahandsvärde eller högre än när de köpte det.

Sen är det riktiga priset 9000-10 700 och inte 7990 som många verkar tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

Tror det här kortet är för extremt prismedvetna skolungdomar med studiebidrag eller pappor som spelar väldigt sällan och då spel som cs, overwatch i upplösningen 2560x1440p.

Finns ingen anledning att köpa det här om du har en arbetsinkomst och du spelar mer regelbundet. Du får slå ut kostnaden på 24 månader och sen ta i beräkning andrahandsvärdet. Och det brukar vara 50-80 när det kommer till nvidia. 4090 har samma andrahandsvärde eller högre än när de köpte det.

Haha , du kämpar för Nvidia 😅

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, ASUS 4090 ROG Strix, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

4090s andrahandsvärde är ju en särfall dock eftersom Nvidias nya generation underlevererar på alla fronter. I jämförelse blev andrahandsvärdet på 3090 inte direkt toppen när 4-serien släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Man jämför ju alltid mot den gamla produkten den ska "ersätta"? Släpps en ny telefon så jämför man ju tex s11 när s12 släpps för visa på den är värd att köpa eller ej. I detta fall är s12 identisk mot s11.

Jag har svårt att motivera att göra den typen av uppgraderingar. Att gå från version 11 till 12, eller 7000 till 9000 osv, är dyrt.
Nästan varje år uppgradera CPU, GPU, mobiltelefon mm. Det känner jag är dyrt och onödigt.
Så sitter man på 7900 XTX ser jag inte riktigt orsaken till att köpa 9070 mer än om man vill
1). se till att andra som kanske behöver kortet inte kan få tag på det eftersom det är ofta begränsade mängder kort
2). spendera pengar bara för att
Jo, lite skojar jag, men inte bara

Sitter idag på Nvidia RTX 2070S och har varit jättenöjd men det börjar bli trött så jag ser faktiskt denna lansering som väldigt intressant då Nvidias 5000-serie har jag upplevt varit väldigt meh.
Det har också kontinuerligt varit problem med drivare för mitt nuvarande kort. Med krascher men framför allt inställningar som är helt omöjliga att hålla så nollställning och ominstallation av drivare har varit en frekvent grej här hos mig.

Senast jag hade ett AMD/ATI-kort var ATI 9800 Pro och på den tiden var drivrutiner lite skakiga Men det var även "all annan" mjukvara

Så yes, jag är pepp på ett Powercolor 9070 Hellhound eller Reaper (Reaper eftersom det är det enda 2-slot-kortet jag hittat).

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Jag är så fascinerad av kommentarer som denna. Du påstår att du haft drivrutinsproblem med amd och en annan har ägt minst en av varje serie amd släppt sen hd4650 tiden och aldrig stött på ett problem. Måste ju mer vara ett fall av fan-boy? Jag har läst om drivrutinsproblem från amd men de är ca 10+ år sen.

Det där påståendet är nog mer uppseendeväckande än den du svarar på. Haft grafikkort sen Voodoo2, och oavsett tillverkare så är det ju mer regel än undantag att man stöter på drivrutinsproblem. Det är ju bara att titta i patchnotesen för att se att det inte direkt är något folk fabricerar...

Dock är 7970 det enda kortet jag bytt pga drivrutiner, men är väl också tidiga GCN som skapade AMD:s dåliga drivrutinsrykte så var ju ett extremfall. Men från den ljusa sidan så var det väl GCN-problemen som fick oss att börja mäta procentiles och frame-times så nånting positivt blev det ju iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Jag är så fascinerad av kommentarer som denna. Du påstår att du haft drivrutinsproblem med amd och en annan har ägt minst en av varje serie amd släppt sen hd4650 tiden och aldrig stött på ett problem. Måste ju mer vara ett fall av fan-boy? Jag har läst om drivrutinsproblem från amd men de är ca 10+ år sen.

Vega 56 och Vega 64 var kända för drivrutinsproblem. Har för mig att 5700XT också hade lite problem.

Sen har ju 9070XT också lite problem med drivrutinerna i t.ex. CS2, där prestandan är betydligt sämre än den borde vara (även om vi fortfarande snackar 400+ FPS). Jag skulle dock inte säga att 9070XT har några problem med drivrutinerna som är riktigt anmärkningsvärda i det stora hela, så jag håller med om att problem inte riktigt finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Haha , du kämpar för Nvidia 😅

Precis som Nvidia ceo sa vid lanseringen alla har väl en "battlestation för över 100000kr hemma"

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Jag har läst om folk som haft problem med Nvidia men har själv aldrig haft det med något av mina 15+ kort. Vad är din poäng?

Jag hade problem med mitt Ati x700 för totals år sedan, jag hade extrema problem med mitt 6800 Xt, till den grad jag bytte ut kortet. Skulle jag vinna något på att ljuga? Nej, jag vill amd ska vara bra. Jag vill vill ha konkurrens så vi kan få ner priserna.

Kunde fan inte bry mig mindre vilket företag som tagit fram komponenterna i min dator. Jag vill bara de ska prestera och fungera felfritt.

Hade det varit ”fanboysism” hade jag väl fan aldrig köpt ett Radeon kort igen överhuvudtaget.

Övervägde så sent som i förra veckan bygga en ny dator med bara amd för skojs skull. Men nu när jag sett de verkliga priserna på våra kära amd kort kommer det då fan inte hända. Vägrar betala premium priser innan de bevisat de kan leverera premium upplevelse.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Skrivet av paranoiid90:

Hej sweclockare. Jag önskar att få hjälp i att förstå släppet av dessa grafikkort. 9070 xt ger inga direkta prestandaökningar mot xtx, har sämre vram än xtx och drar runt samma effektmässigt som xtx med att xtx har något högre prislapp än xtx mer mot gamla xt. Det amd gjort är släppa ett nytt kort som inte är bättre än deras gamla kort i ett nysläpp av grafikkort. Har de någonsin hänt att gamla grafikkortsserien från specefik tillverkare presterar bättre än nya? Eller är det något jag missar i min syn på detta släpp ? Detta gör ju denna generation grafikkort helt ointressant enligt mig.

Förmodligen är det betydligt billigare att tillverka för AMD. Antal shaders är betydligt färre. Att det är snabbre på något är rätt imponerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Ärligt talat så vet jag inte för vem dessa kort är till för? Kanske för de som helt enkelt vill få tag på ett grafikkort med lite bättre prestanda utan att betala 15k eller mer.

för ärligt talat, 9070xt slottas in under 7900xtx å 4080/s, 5070 ti utav amd både när det gäller prestana å pris så är inget märkvärdigt alls med det.

att de ska vara överkomligt prissatta är ju inte ett dugg sant, så amd samt nvidia ska vi nog aldrig lita på.

sen hjälper det inte att recensenter betygsätter kortet, både amd å nvidia korten med naivitet när det gäller pris/prestanda så att säga.

Recensenterna är lika stort problem som amd och nvidia är.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av DST:

Ärligt talat så vet jag inte för vem dessa kort är till för? Kanske för de som helt enkelt vill få tag på ett grafikkort med lite bättre prestanda utan att betala 15k eller mer.

för ärligt talat, 9070xt slottas in under 7900xtx å 4080/s, 5070 ti utav amd både när det gäller prestana å pris så är inget märkvärdigt alls med det.

att de ska vara överkomligt prissatta är ju inte ett dugg sant, så amd samt nvidia ska vi nog aldrig lita på.

sen hjälper det inte att recensenter betygsätter kortet, både amd å nvidia korten med naivitet när det gäller pris/prestanda så att säga.

Recensenterna är lika stort problem som amd och nvidia är.

Håller med dej till stor del. Du kan köpa xtx kort för 10k och uppåt och 9070xt i första batchen för 8 k många runt 10k. Hade 9070xt kostat typ 5 k hade jag förstått syftet med släppa kortet men nu är kortet lika bra eller sämre än xtx kortet på i princip alla fronter och kostar i princip samma men med sämre vram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Håller med dej till stor del. Du kan köpa xtx kort för 10k och uppåt och 9070xt i första batchen för 8 k många runt 10k. Hade 9070xt kostat typ 5 k hade jag förstått syftet med släppa kortet men nu är kortet lika bra eller sämre än xtx kortet på i princip alla fronter och kostar i princip samma men med sämre vram.

Galen grej att säga.

9070XT är bättre än 7900XTX på nästan alla sätt. 7900XTX har mer minne, mer minnesbandbredd och lite bättre rasterprestanda. 9070XT är bättre på bokstavligen alla andra sätt. Det krossar 7900XTX i ray tracing. Det har en riktig upscaler för att AMD förbättrade AI-prestandan enormt. Det är energisnålare. Det är billigare att producera.

9070XT fixar i princip alla problem som gjorde 7900XTX oattraktivt för konsumenten. Sanningen är att folk skiter i hur bra rasterprestanda ett kort har eller hur mycket VRAM det har om man betalar 11000:- för det. Folk som spenderar så mycket på ett grafikkort vill ha nåt som kan göra allt bra. Ray tracing kanske inte spelar någon roll för den som köper ett 4060, men om man spenderar 11000 vill man fan kunna slå på RT i spelen man köpt och man vill kunna ha en upscaler för att få extra FPS för en väldigt liten kostnad.

Permalänk

RT är endast spelbart på high-end-grafikkort som 4090 och 5090. Övriga kan glömma det. När man läser diverse trådar på forumet får man lätt den falska uppfattningen att folk inte gör något annat med sina grafikkort än att spela RT-baserade spel. RT är fortfarande en teknologisk utmaning när det gäller prestanda och adoption i mainstream-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RallyJarnet:

RT är endast spelbart på high-end-grafikkort som 4090 och 5090. Övriga kan glömma det. När man läser diverse trådar på forumet får man lätt den falska uppfattningen att folk inte gör något annat med sina grafikkort än att spela RT-baserade spel. RT är fortfarande en teknologisk utmaning när det gäller prestanda och adoption i mainstream-spel.

9070XT får >100FPS i fler spel med RT än inte. Särskilt om man slår på FSR 4.

Ja, det mår inte jättebra av Alan Wake eller Indianajones eller Cyberpunk eller Wukomg med maxad path tracing, men det klarar i princip all annat RT helt galant även på max.

Sen går det ju att skruva ned RT lite. Det behöver ju inte alltid vara på ultra bara för att alternativet finns.

Permalänk
Skrivet av paranoiid90:

Det är väl i princip de jag landat i. Har man ett kort äldre än typ 2000 serien nvida eller typ vega hos amd så ser jag varför 9070 xt är ett bra lyft. Allt över detta ger inte det ett tillräkligt högt lyft i prestanda enligt mig själv. Jag sitter på ett rx 6800

Håller med sitter på 3080 och kör 4k men det är ändå för litet lyft för vara värt lägga runt 10k för nytt graffe.

Var nära på beställa 9070 XT men får hålla mig ca 1 år tills det är dags köpa en ny burk helt

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods pro max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå