Snabbkoll: Använder du Frame Generation?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Använder du Frame Generation?

Fyller du ut din FPS med interpolerade bildrutor eller tycker du att detta är Lucifers påfund? Berätta i tråden!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Till och från när det är riktigt tungdrivna spel. Tycker inte jag märker någon direkt skillnad förutom högre framerate, så det funkar fint för mig!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Nej. Främst för att mitt kort inte klarar det så jag vet inte hur det känns att spela med det igång än. Vilket borde varit ett alternativ i pollen.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Inte vad jag vet.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem

Har inte bra koll på dom där teknikerna och tvivlar på att min gpu klarar av sånt, sen spelar jag i princip bara äldre spel för tillfället.

Permalänk
Moderator
Moderator

Innan jag köpte mitt 7800 XT var min inställning att "aldrig i någonsin att jag kommer slå på sånt dret", men när verkligheten hann ikapp insåg jag att det var lite mer nyanserat.

Svaret nu är att det beror helt på speltitel, hur väl det i sammanhanget fungerar och vad alternativet är. Kan jag nå 60-70 fps med FSR quality i 4K och närmast maxade inställningar i övrigt (utöver RT) kan jag leva med de uppenbara artefakter (som distortion i objekt bakom vegetation/transparenta objekt) FSR3 FG introducerar för att nå betydligt mjukare 100-120 fps. AFMF eller FG via sådant som Lossless Scaling håller jag fortfarande på armlängs avstånd då det betydligt mer sällan fungerar bra, och närmast aldrig i tredjepersonsperspektiv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Frame smoothing är en mycket bättre beteckning, och nej, jag har aldrig varit en fan av interpolation (hur avancerad den än må låtsas vara).

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Använder det i CP2077. Enda grafiktunga spelet jag kör.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har väl inte ens det.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Helt ointressant. Sedan spelar jag ju inte spel med sådant heller, men ändå. Tittar jag på recensioner av grafikkort så brukar det inte se speciellt bra ut med AI skräp.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har inte hunnit testa tillräckligt för att kunna säga bu eller bä. Som Intel GPU användare stöder XeSS 2 det officiellt men bara i typ 3 titlar...

Däremot har jag börjat köra nu med OptiScaler (främst för att få XeSS stöd) som även kan ge Frame Gen i alla spel som redan har något stöd (DLSS2+ eller FSR) för uppskalning men endast testat nu KCD2 såhär långt men de tidiga testerna verkar lovande. Det blir nog märkbart bättre flyt och så länge man kör med rätt inställningar är sidoeffekterna inte märkbara, det gör att KCD2 på B580 i 2560x1440 flyter på bra i "Ultra" inställningar när man annars kanske kört med High. I början tyckte jag kändes konstigt då input laggen minskar ju inte i samma takt med frame rate boosten som man är van med men tycker man vänjer sig snabbt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

MFG är Kung i Flight Simulator! Nej, omfamna modern teknik när den är till glädje. "Endast äkta frames" kommer åldras lika väl som väl som hockeyfrillan.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Nej. Främst för att mitt kort inte klarar det så jag vet inte hur det känns att spela med det igång än. Vilket borde varit ett alternativ i pollen.

Skrivet av Hembrygd:

Har väl inte ens det.

FSR FG funkar väl på alla kort?

"
AMD FSR Frame Generation separate from FSR upscaling

With FSR 3.0 frame generation, we required FSR upscaling be performed earlier in the graphics pipeline. This was because the frame generation algorithm required processed motion vector and depth data that was already created as part of FSR upscaling – and so the resources were simply used from there as a performance optimization. The downside of this was that it locked our frame generation to only work with our upscaling.

We now have a Frame Generation Prepare function, which takes motion vector and depth scene data pre-upscale, and it generates the required inputs required for Frame Generation. This allows Frame Generation to operate with any upscaler, including third party solutions.
"

Funkar även med DLSS.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag svarade Nej, men jag vet inte. Läste bara härom dagen att Nvidias app slår på dessa funktioner automatiskt i spel som stödjer det. Detta är något som ligger på min lista att undersöka. Just nu spelar jag inte så mycket att jag bryr mig, men det kommer säkert ändra sig. Spelandet går i vågor.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har bara testat FSR 3 snabbt i ett spel, men jag vet inte om Reflex fungerar optimalt med det, eller om jag inte använde rätt inställningar, då latensen kändes som sirap även om jag fick 140-180 FPS.

Jag är dock nyfiken på hur DLSS 3+ känns med Reflex.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Innan jag köpte mitt 7800 XT var min inställning att "aldrig i någonsin att jag kommer slå på sånt dret", men när verkligheten hann ikapp insåg jag att det var lite mer nyanserat.

Svaret nu är att det beror helt på speltitel, hur väl det i sammanhanget fungerar och vad alternativet är. Kan jag nå 60-70 fps med FSR quality i 4K och närmast maxade inställningar i övrigt (utöver RT) kan jag leva med de uppenbara artefakter (som distortion i objekt bakom vegetation/transparenta objekt) FSR3 FG introducerar för att nå betydligt mjukare 100-120 fps. AFMF eller FG via sådant som Lossless Scaling håller jag fortfarande på armlängs avstånd då det betydligt mer sällan fungerar bra, och närmast aldrig i tredjepersonsperspektiv.

Grejen är ju att du inte når 60-70 fps alls, den fyller ju bara i med blaj - Input lag och annat är ju samma som alltid. Det hade ju varit energieffektivare att bara skriva om FPS-pluginen som renderar din FPS mätare och gångra med valfri multipel, typ.

Ja visst, det är ju en extra bildruta där, men den gör ju ingenting vettigt.

Men, utan tvekan, om det känns bättre för dig personligen, ja, då ska man ju använda det givetvis och jag ska hålla truten hehe. Tycker dock det är rent bondfångeri personligen och trist när folk blir bondfångade, även om det är glada medans de blir "lurade"!

Permalänk
Medlem

Tycker FG är riktigt nice. I storyspel är jag inte alls känslig för lite mer inputlag. Tycker också artefakterna är svåra att se så det stör mig inte heller. Finner även att FG är användbart under den generella rekommendationen på 60 fps. 40-50 fps innan FG stör inte mig oftast.

Min prioritet är dock alltid högre fps > visuals. Är storyn bra och inlevelsen hög så jag kan lätt förbise lite smearing och andra fel.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot frame generation som koncept, men jag är emot det av principskäl, p.g.a hur det används för vilseledande och falsk marknadsföring.

Sedan gillar jag inte heller att teknologin enbart existerar för att samhället slutade att köpa och använda CRT skärmar.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Jag gillar 200 fps+ i tunga singleplayerspel som t.ex. CP2077 i path tracing. Frame gen behövs för det, så jag använder det. Jag är en sucker för motion clarity.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Kör jag ett tungdrivet spel och vill nå skärmens maximala uppdateringsfrekvens så blir det FG på.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Samma här, kunde inte riktigt välja nått alternativ kändes det som.

Permalänk
Medlem

Har inte sett något skäl att bry mig. Tror jag testade det i nån speltitel men sen aldrig tänkte på det igen. Såväl spelupplösning som hur många fps som jag kan få i ett specifikt spel, är i princip irrelevant för mig, så länge som speltiteln inte staplar fram med typ 10-20 fps.

Handling och gameplay i största allmänhet, är det som har betydelse för mig, inte hur många pixels som visas på skärmen eller hur många bildrutor som visas per sekund.

Permalänk
Medlem

Använder AMD Fluid Motion Frames för första gången nu till AC:Shadows. Otroligt mycket trevligare än va jag trodde. Den har såklart svårt att beräkna statisk grafik ibland (text och ikoner får artefakter efter sig), men hellre det än att få en kass upplevelse i 40-60fps.

Känns som om att jag lirar på otroligt mycket högre fps nu!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera Lossless Scaling. Fungerar för alla spel och dessutom film och funkar på min 1080 ti

Permalänk
Medlem

Min GPUn stödjer väl den första versionen av FG men tror inte jag har något spel där det går att aktivera.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Valde nej, min GPU stödjer inte det. Borde funnits som alternativ.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hoppas det fortsätter utvecklas men än är det inte där för mig

Permalänk
Medlem

Det verkar som att många har missat att AMD har ordnat FG på era äldre nvidia kort som nvidia lämnat i backspegeln tex 1000 och 2000 serien.

Permalänk
Medlem

Ibland. Brukar prova slå på det och se om det känns och ser bättre ut. Har "bara" 144hz tv/skärm så inte alltid det gör stor skillnad.
Lite 50/50 om det är värt det beroende på titel för egen del. Har man högre Hz lär det vara mer värt i många spel.
I t.ex. Star Wars Outlaws gjorde det enorm skillnad. Minns inte alla titlar jag testat men där vart jag iaf mycket impad.

Permalänk
Medlem

Jag använder FG när det finns tillgängligt. Jag tycker det funkar bra och skapar en bättre upplevelse, dock är det kanske inte lika "magiskt" som tillverkarna vill få det att framstå som.

Om man ligger runt 60FPS redan och slår på FG så tycker jag det är toppen. Men spelet måste liksom flyta på i alla fall okej bra även utan FG för att det ska blir bra. Det går ju inte att ta ett spel man klarar att driva på 15FPS, sen sätta på FG och tro att det ska bli som att spela i 30FPS.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9