Problem med att flytta bank-id till ny telefon

Permalänk
Medlem

Problem med att flytta bank-id till ny telefon

Har skaffat en samsung galaxy s24 och försöker flytta mitt bank-id genom att välja beställ eller förnya mobilt bankid i swedbanks app i den gamla telefonen och sedan att flytta det till en ny enhet.

När jag har fotograferat qr koden med den nya telefonen och skrivit in pinkoden får jag bara felkod 179 står det och den ber mig avinstallera och installera bankid appen på nytt.

Har provat att installera om appen nu två gånger med samma resultat och det hela börjar bli ganska tröttsamt. Någon som har något förslag på vad man kan prova? Skulle helst slippa uppsöka ett bankkonto för detta.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fick samma felkod när jag försökte flytta till nya paddan. Löste sig genom att slå på platstjänster (inkl. WiFi-sökning).

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Ja du måste godkänna att ge BankID platsåtkomst för att du ska få beställa BankID.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Ja du måste godkänna att ge BankID platsåtkomst för att du ska få beställa BankID.

Räcker inte att ge appen behörigheter om tjänsterna är avslagna. Räckte inte heller med standardinställningen utan krävdes både hög precision och wifi+bluetooth-sökning i mitt fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Räcker inte att ge appen behörigheter om tjänsterna är avslagna. Räckte inte heller med standardinställningen utan krävdes både hög precision och wifi+bluetooth-sökning i mitt fall.

Tusen tack! Nu fick jag det att fungera. Märkligt att inte bank-id själva kan ge någon ledtråd på sin hemsida vad felkoden betyder men skönt att det löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallrot:

Tusen tack! Nu fick jag det att fungera. Märkligt att inte bank-id själva kan ge någon ledtråd på sin hemsida vad felkoden betyder men skönt att det löste sig.

Schysst Håller med, väldigt knepigt att de inte har någon information om felkoden alls, varken i appen direkt eller på hemsidan. Vore en simpel sak att fixa kan man tycka.

Visa signatur

Permalänk

Fick också felkod 179 för ett par dagar sedan när jag skulle göra en överföring till en äldre mobil. Kan ha haft att göra med platstjänster, men var svårt att göra den koppling utan mer specifik feedback. Fungerade utan problem på min nya mobil och det är mkt möjligt att det hade att göra med att standardinställningen på precisionen redan var hög.

Vid ett tillfälle tror jag faktiskt att jag sket i appen och beställde via datorn med ID.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallrot:

Hur? För mig står det bara "new ID", och det går ej att göra något annat än att försöka få två mobiler att öppna kameran för att scanna QR koder från varandra.

Permalänk

Här blinkar det till ett medelande med 'för gammal bluetooth', lite irriternade.

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har samma problem. Försöker lägga aktivera BankID på en ny surfplatta.

Alla behörigheter ok på båda enheterna samt plats med ökad precision WIFI/BT-sökning på och enheter i närheten under fler anslutningsinställningar är på.

När jag skannar QR-koden med nya surfplattan står den bara och snurrar i evigheter, inget felmeddelande. Nåt försök fick jag till slut upp att nya enheten inte hittar gamla och att jag ska aktivera BT.
Jag ser i loggen för Plats att båda enheterna använt funktiuonen och även symbolen för detta tänds när jag skannat QR-koden.

Nån som har tips?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jag har samma problem. Försöker lägga aktivera BankID på en ny surfplatta.

Alla behörigheter ok på båda enheterna samt plats med ökad precision WIFI/BT-sökning på och enheter i närheten under fler anslutningsinställningar är på.

När jag skannar QR-koden med nya surfplattan står den bara och snurrar i evigheter, inget felmeddelande. Nåt försök fick jag till slut upp att nya enheten inte hittar gamla och att jag ska aktivera BT.
Jag ser i loggen för Plats att båda enheterna använt funktiuonen och även symbolen för detta tänds när jag skannat QR-koden.

Nån som har tips?

God idé att nämna bank samt vad för enhet det är

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

God idé att nämna bank samt vad för enhet det är

Den missade jag, tack!

Det är Handelsbanken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Den missade jag, tack!

Det är Handelsbanken.

Vad för enhet är det du försöker med?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

Enhet med fungerande BankID = Samsung Galaxy S24
Enhet där jag försöker lägga till: Samsung Galaxy Tab S9 FE

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Enhet med fungerande BankID = Samsung Galaxy S24
Enhet där jag försöker lägga till: Samsung Galaxy Tab S9 FE

Blir jobbigt utan nfc.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem

Jag märkte det. Försökte lägga till via Handelsbankens hemsida med säkerhetsdosa och blev tydligt informerad att min enhet inte har NFC

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jag märkte det. Försökte lägga till via Handelsbankens hemsida med säkerhetsdosa och blev tydligt informerad att min enhet inte har NFC

Jag Dunkar alltid in ett nytt BankID istället för att försöka uppdatera 🔄 "Ett utgånget" BankID...

Så slipper man allt krångel med Bluetooth (som även för mig bara låg och snurrade utan felmeddelande) och meddelanden som skriker invalid...

Dunka In ett nytt 🆕 BankID på enheten.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅