Vilka eller vilken PC-klassiker skulle du vilja se en remake av?

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Vilka eller vilken PC-klassiker skulle du vilja se en remake av?

Som rubriken lyder, vilket klassiskt PC-spel skulle du vilja se en remake av? När jag säger remake menar jag en fullskalig ombyggnation av spelet från grunden i en modern grafikmotor. Huruvida det rent spelmekaniskt behöver eller bör uppdateras är helt upp till dig som svarar. Vad som definieras som en klassiker är ju givetvis helt subjektivt.

Personlingen skulle jag gärna se Deus Ex ombyggt i en modern grafikmotor med uppdaterad fysik, path-tracad grafik och smärre QoL-uppdateringar. Visst kan man tycka att det inte behövs men jag har i ärlighetens namn lite svårt för åldrad grafik och därför har jag haft svårt att ta till mig spelet trots att det som finns där under är briljant.

Ett annat alternativ är ju annars Fallout: New Vegas. Visst vet jag att det finns grafikmoddar men med en ny motor skulle det öppna upp för ordentligt förbättrad mekanik för strider och generella QoL-uppdateringar för menysystem och så vidare.

typo
Permalänk
Medlem

Lego Rock raiders, Lego racers, Lego stunt rally!

Bibehållen estetik, med ett focus på mer content.

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

Inte specifikt PC spel men jag vill ha ett nytt Need for speed Underground 2.
Gillar inte dem nya där man ska åka runt i en stad och leta race osv, vill bara ha det simpelt, välja ett race och köra och modda bilen

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av BlackRed Guy:

Lego Rock raiders, Lego racers, Lego stunt rally!

Bibehållen estetik, med ett focus på mer content.

Herregud ja. Gissar dock att det skulle bli väldigt mycket fokus på DLC:s med coola Lego-bitar att smälla på bilen. Men det kan det vara värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Herregud ja. Gissar dock att det skulle bli väldigt mycket fokus på DLC:s med coola Lego-bitar att smälla på bilen. Men det kan det vara värt.

Säkert!

Starwars-set - 10$
Fortnite-set - 13.99$
Pixar-set 7.99$

Men ett genuint alternativ till Mario Kart kloner vore kul!

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

Ignition
Motocross Madness

Permalänk
Snusfri

Finns några stycken.

Impossible Creatures som var ett av mina favoritspel förut, skulle kunna bli riktigt bra i modern tappning.

Sanitarium, ett väldigt underskattat horror-spel.

Red Dead Redemption, behöver en värdig Remaster i senaste RAGE med uppdaterad grafik, ett RDR2 fast RDR, inte den sorgliga versionen R* släppte nyligen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Red Dead Redemption, behöver en värdig Remaster i senaste RAGE med uppdaterad grafik, ett RDR2 fast RDR, inte den sorgliga versionen R* släppte nyligen.

Skulle precis skriva det

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800x3D | GPU: Asus Prime 5070 Ti OC | Mobo: Asus ROG Strix B650E-F | RAM: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | M.2 2 x Kingston FURY Renegade 2TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | PSU: Phanteks AMP GH 850W ATX 3.1 | Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Chassi: Lian Li LANCOOL 216 RGB | Monitor: Lenovo Legion Y27q-20 | Tangentbord: Mountain Everest Max MX Brown | Mus: Glorious PC Gaming Race Model I | Hörlurar: Sennheiser HD 560S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Som rubriken lyder, vilket klassiskt PC-spel skulle du vilja se en remake av? När jag säger remake menar jag en fullskalig ombyggnation av spelet från grunden i en modern grafikmotor. Huruvida det rent spelmekaniskt behöver eller bör uppdateras är helt upp till dig som svarar. Vad som definieras som en klassiker är ju givetvis helt subjektivt.

Personlingen skulle jag gärna se Deus Ex ombyggt i en modern grafikmotor med uppdaterad fysik, path-tracad grafik och smärre QoL-uppdateringar. Visst kan man tycka att det inte behövs men jag har i ärlighetens namn lite svårt för åldrad grafik och därför har jag haft svårt att ta till mig spelet trots att det som finns där under är briljant.

Ett annat alternativ är ju annars Fallout: New Vegas. Visst vet jag att det finns grafikmoddar men med en ny motor skulle det öppna upp för ordentligt förbättrad mekanik för strider och generella QoL-uppdateringar för menysystem och så vidare.

Håller med. Första Deux Ex var riktigt bra. De som följde sen var halvdana. Jag tycker dock att jag fått mycket av Deux Ex i Cyberpunk 2077. Annars är väl Unreal och klassikern Half-Life nått jag skulle vilja se en remake på.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av poeman:

Annars är väl Unreal och klassikern Half-Life nått jag skulle vilja se en remake på.

Det finns redan en remake av Half-Life (Black Mesa, sjukt bra remake), och snart även av Half-Life: Opposing Force och Half-Life: Blue Shift (kapitel 1-5 finns redan ute).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ingen som helst. Moderna remakes blir, enligt min åsikt, aldrig bra.

Problemet är att originalets vision sällan efterlevs då de oftast skapas av helt andra människor. Även i det fall då de ursprungliga skaparna gör en remake, så funkar det inte heller, eftersom de inte längre är samma människor idag som de var då, på gott och ont.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Mirror's Edge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Exakt! Och ingen skit där man gjort om det till mer "närbild" eller liknande, utan samma vy och upplägg, men gärna många fler uppdrag, längre kampanjer, fler prylar och sånt. Och så klart modern grafik.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Carmageddon
Black & white

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ocarina of time i UE5 (Nyare version än oblivion remaster)

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Jag hade också älskat en Deus Ex-remsater. Ett annat spel på önskelistan är Morrowind, men jag är nog lite fläckad av Oblivion Remastern. En remaster som är på gång och som jag längtar efter är Kotor 1. En barndomsfavorit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Carmageddon
Black & white

de har släppt ett nytt https://store.steampowered.com/app/505170/Carmageddon_Max_Dam...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Dags för en rejäl remake av dessa

Dungeon Master:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dungeon_Master_(video_game)

Yesss, vill inte veta hur många timmar man spenderade med DM och CSB när det begav sig.

Dungeon crawler genren är ju nånting som helt dog av verkar det som.
Trots att den borde fungera än idag då den fungerar bra både som realtid eller turnbaserat.

Permalänk
Medlem

Samtliga Mulle Meck spelen!
Passar lite in i dessa "vehicle builder" halv survival liknande spelen som är så populära idag.
Fast med Lennart jähkel osv förståss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det finns redan en remake av Half-Life (Black Mesa, sjukt bra remake), och snart även av Half-Life: Opposing Force och Half-Life: Blue Shift (kapitel 1-5 finns redan ute).

Fast ingen riktig remake va? Uppgraderad grafik, javisst.

Permalänk
Medlem

Sid Meier's Alpha Centauri

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Hidden & Dangerous
Command & Conquer: Renegade
1nsane

Och så här i bethesda tider, varför inte släppa elder scroll battlespire i en fungerande version, gratis för oss hem som köpte det första gången det begav sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poeman:

Fast ingen riktig remake va? Uppgraderad grafik, javisst.

Som vad trådskaparen skrev: "en fullskalig ombyggnation av spelet från grunden i en modern grafikmotor", och Black Mesa-serien har gjort just det Byggd från grunden med Source-motorn.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag vill se en remake men en reboot på Quake hade varit trevligt, menar ett single player spel för att skapa en stor bra spelarbas, givetvis ska det innehålla multiplayer också men lägg istället till mod support så fixar communityn bra multiplayer content, tror nog att man skulle kunnat sparka liv i det gamla liket, gick ju med Doom.

Permalänk
Medlem

Daggerfall och Morrowind. Officiella remakes då alltså.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Förutom originalversionen av Syndicate, som redan nämnts, skulle jag vilja se ett par andra omgjorda med modern grafik och i viss mån också expanderade i omfattning, utan att ändra den grundläggande spelmekaniken.

1. UFO: Enemy Unknown
Ett magiskt bra spel från det tidiga 90-talet, men som är långsamt även i emulerad form på en modern dator, och grafiken är förstås av sin tid. En ny version med samma vy och grafiska upplägg i grunden, men där det är 3D-baserat i stället för animerade bitmaps, skulle bli fantastisk! Gärna också med möjlighet att spela antingen originalupplägget där man är konstant stressad av ekonomiska skäl, och en som är "långsammare" där man har mycket mer tid på sig, utan risk för att stora delar av finansieringen försvinner över en natt bara några veckor in i spelets tid.

2. EF2000
En flygsimulator från det mitten av 90-talet, med en dynamisk kampanj och en stridsmiljö som sällan eller aldrig annars representeras i krigsspel, nämligen Norden! Spelet kändes väldigt realistiskt genom att man flög på höga höjder, långa sträckor, kommunicerade med andra enheter som flög uppdrag samtidigt och en hel rad andra grejer. I dag ser grafiken oerhört torftig ut, men det är just där man skulle kunna hjälpa upp det.

3. F-19 Stealth Fighter
Egentligen skulle jag vilja se den omgjord helt i modern tappning, men där grundkonceptet är oförändrat. Man flyger det nya, hemliga smygflygplanet på diverse hemliga uppdrag i olika områden i Europa, Mellanöstern och Nordafrika, utan att bli upptäckt eller bli identifierad. Det gjordes en uppföljare, F-117, några år senare, men även om den på flera sätt var bättre, hade den en del brutala buggar som gjorde det jobbigt att spela. T ex låstes flygplanets kontroller när landningsstället fälldes ner - lycka till att landa då...
Det häftiga med F-19 var att man hade mätare inne i flygplanet som visade styrkan på inkommande radarsignaler, som staplar som kom uppifrån. Samma mätare hade en annan stapel undertill som visade hur stark reflektion man gav själv. Om radarsignalen inte nådde ner i den egna reflektionsstapeln, kunde man utgå från att man var odetekterad. Flög man lågt och nära marken var den lägre än om man flög högt. Manövrerade man så man hade bredsida eller undersida platt mot radarn ökade reflektionen jämfört med om man flög rakt mot eller från. Fällde man ut landningsstället ökade reflektionen. Öppnade man "bombluckorna" ökade reflektionen. Flög man snabbare ökade reflektionen. Sen behövde man också hålla koll på om radarn var av pulstyp (minimera reflektion) eller dopplertyp (minimera radiell hastighet). Riktigt kul, och nåt jag gärna skulle vara med om igen, men då med en modern flygsimulator, med modern grafik. I övrigt samma funktionalitet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Hade väldigt gärna sett en remake på MGS1, de hade varit ball