Permalänk

Tvättade tangentbord i diskmaskin...

Tangentbordet var så skitigt så jag kände att antingen slänger jag det eller så händer något drastiskt.

Min elkunskap är rudimenträr. Men om ett tangentbord blöts ner när strömmen är frånkopplad så kan väl omöjligen något gå sönder?

När den torkat tänkte jag koppla in den och allt bör funka som vanligt, eller hur?

Rent blev det iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hetsallad:

Tangentbordet var så skitigt så jag kände att antingen slänger jag det eller så händer något drastiskt.

Min elkunskap är rudimenträr. Men om ett tangentbord blöts ner när strömmen är frånkopplad så kan väl omöjligen något gå sönder?

När den torkat tänkte jag koppla in den och allt bör funka som vanligt, eller hur?

Rent blev det iaf...

Du kommer få reaktioner på metaller etc så allt kommer sluta fungera,kanske inte första uppstart men inom snar framtid.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Allt metalliskt/elektroniskt som alla lödpunkter och liknande kommer att få korrosion (det kommer rosta). Man kan tvätta elektronik med avjoniserat vatten, det är ok. Men nej, det är inte rekommenderat att tvätta i diskmaskin. 50/50 säger jag, flera på youtube gjorde det för några år sedan, var populärt, dom flesta fungerade. Hur länge efteråt det fungerar, ja troligtvis mycket kortare tid än om man inte hade tvättat den i diskmaskinen..

Här tvättar Ltt en hel drös tangentbord i diskmaskin --> https://www.youtube.com/watch?v=pgnF42ZoRSw

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ RX 9070 @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 1tb ssd @ 24+48wh batteri @ Arch
Thinkad T400 @ c2d @ 6gb @ 512gb ssd @ MxLinux

Permalänk
Medlem

🤦

Permalänk

Vad händer om man låter tangentbordet torka sen sprutar på lite silikonspray eller liknande då borde väl korrosionen hejdas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hetsallad:

Vad händer om man låter tangentbordet torka sen sprutar på lite silikonspray eller liknande då borde väl korrosionen hejdas?

Nej skadan är skedd

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Om du verkligen doppat tangentbordet så är det viktigaste är att låta det stå en vecka i alla fall, så att all fukt från tangentbordsbrunnar får dunsta bort ordentligt. Sedan kan man montera ihop det. Är också orolig för hur de här zero-force-flatkablarna och ZIF-kontakter hanterar fukt (och ovan nämnd korrosion).

När jag tvättar av mina tangentbord så vänder jag dem upp och ner, sedan svabbar jag av dem med en diskmedelssvamp och därpå läggs de (utan att vändas) på tork några dagar. Förhoppningsvis är det bara knapparna som blir blöta då.

Permalänk
Medlem

Vad är det för typ av tangentbord?
Vad jag skulle gjort är att öppna det så mycket som möjligt, rensa bort med någon borste och isopropanol så mycket som möjligt. Och låta torka ordentligt innan sätter ihop igen.

Permalänk
Medlem

Ja, vilken typ av tangentbord det handlar om är rätt viktigt. Om det är ett vanligt membrantangentbord så kan det bli förstört om det kommer vatten på kontaktpunkterna mellan membranen. Är det däremot ett mekaniskt så är det väl mest "bara" korrosion man behöver oroa sig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, vilken typ av tangentbord det handlar om är rätt viktigt. Om det är ett vanligt membrantangentbord så kan det bli förstört om det kommer vatten på kontaktpunkterna mellan membranen. Är det däremot ett mekaniskt så är det väl mest "bara" korrosion man behöver oroa sig över.

Är ju kretskort i mekaniska TK, de klarar inte fukt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är ju kretskort i mekaniska TK, de klarar inte fukt

Ja, korrosion som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, korrosion som sagt.

Behöver inte vara enbart korrosion? Kortslutning pga instängd fukt är nästan mer troligt problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara enbart korrosion? Kortslutning pga instängd fukt är nästan mer troligt problem

Ja, men scenariot som diskuteras är att tangentbordet är urkopplat (svårt att köra det i diskmaskinen annars) och får torka ordentligt innan det kopplas in igen. Annars är förstås kortslutning den största risken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, men scenariot som diskuteras är att tangentbordet är urkopplat (svårt att köra det i diskmaskinen annars) och får torka ordentligt innan det kopplas in igen. Annars är förstås kortslutning den största risken.

Instängd fukt dunstar inte på vääääldigt länge? Veckor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hetsallad:

Hej!

Om jag förstår din inledande text rätt, så har du redan tvättat tangentbordet i diskmaskinen?
Det var ju synd i sådana fall....

1: Kranvatten har någon form av surhetsgrad. Den är mer eller mindre frätande och ger alltid en viss beläggning även om detta inte alltid syns med blotta ögat.

2: Kranvatten kan även innehålla små mängder med salt. I diskmaskiner brukar man dessutom fylla en behållare med salt som är avsedda för diskmaskiner. Salt är rena döden för väldigt många metaller och så gott som all elektronik!

3: Nej, du kan inte rädda situationen i efterhand genom att spreja på silikonspray eller någonting annat. Då blir det bara ännu värre eftersom du då riskerar att kapsla in fukt, salt, mm. Det enda som hade hjälpt är att välja en annan tvättmetod. Nu valde du den näst sämsta metoden....enbart tvättmaskin hade varit värre! 😄

Det du nu kan göra, är att se till att alla delar under skalet torkas till 100 % och på en så snabb tid som möjligt så att torkprocessen sker snabbt. (Dock utan att använda ugnen eller annat dumt!) En hårtork med endast ljummen värme går bra, men absolut inte varm värme. Jag föreslår den lägsta värmeinställningen.

Om du har tur kanske tangentbordet kommer fungera igen. En stund! Men räkna med att det är bäst att köpa nytt, för om den kommer fungera igen, så är det bara en tidsfråga innan den har gort sitt.

Själv rengör jag mitt tangentbord och mus väldigt regelbundet med Isopropanol. Plus annat också, inkl. elektronikkomponenter. Den är både rengörande och bakteriedödande och lämar ingen hinna efter sig. Dessutom avdunstar den mycket snabbt.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk

Jag tror inte annat än att denna tråd är fredagstrolltråd. När man kollar på vissa andra trådar som hetsallad har skapat. Ger mig tyvärr ett gott skratt vare sig det är sant eller inte.

Visa signatur

Ryzen 5900x I Arctic Liquid Freezer III I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Lian Li O11 Vision I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonka/lonka:

Jag tror inte annat än att denna tråd är fredagstrolltråd. När man kollar på vissa andra trådar som hetsallad har skapat. Ger mig tyvärr ett gott skratt vare sig det är sant eller inte.

Visst, så kan det mycket väl vara och även jag fick mig ett gott skratt när jag läste första inlägget. Det var ju rätt skoj faktiskt! 😁

Samtidigt så gillar jag att ta folk på allvar och visa respekt tills dom inte förtjänar det längre. Man vet ju aldrig vad som finns bakom ett nicknamn. Egentligen. Folk är ju kloka och folk är korkade. Men det är vi väl alla, alltså lite både och.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Påminner mig om när jag jobbade på en serviceverkstad.

Fick in en laptop i delar och ett brev som löd typ såhär (det är 20 år sedan, så minnet är inte helt färskt):

”Detta är min dotters dator, som hon köpt för egna pengar.
Det skedde en olycka där hon råkade slå ut ett glas oboy över datorn.
Då gjorde jag som jag brukar göra med ömtåliga saker, som RIDHJÄLMAR, och körde den i diskmaskinen.
Några av delarna hamnade dock för när värmepumpen och smälte.
Nu vill vi ha detta åtgärdat på garanti, för vi anser att den borde hålla för det.”
🤣

Permalänk

funkar utmärkt.

men som låt det torka i varm plats nån vecka först bara.

är det mekaniskt så kan du behöva smörja brytarna då fettet i dem högst troligt kommer vara borta annars kommer de ta ihop innom snar framtid..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Vatten och elektronik är inte så dålig kombination som många här påstår.

Men tangentbord bör man inte diska utan att plocka isär dem innan eller efter de har fått bada. Beror på konstruktionen hur mycket vatten de tål.

Efter tvätt med vanligt vatten kan det vara vettigt att skölja med IPA eller renat vatten. Tangentbord brukar dock vara ganska grov elektronik så det kan funka ändå.

Mitt favorittangentbord hemma har fått duscha ett antal gånger på ungefär 35 år. Det är dags igen snart så jag får ta och dokumentera den processen

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Testa om alternativet ändå är att slänga det

Mitt g710 fick en ordentlig tvätt efter en oturlig kaffedusch 2020. Fick torka i en vecka sedan har det rullat på felfritt sedan dess.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Beror helt på, har själv kört flertalet tangentbord i diskmaskinen utan problem, ända viktiga är att när allt är klart så måste det torka ordentligt och gärna fort, själv har jag plockat isär allt innan jag kör det i diskmaskinen och sen när det är klart så lägger jag själva kretskortet antingen på ett element där det får ligga några dagar eller så lägger jag det i ugnen på ca 80-90 grader ett antal timmar innan jag låter det luft torka.

Du kommer få reaktioner på metaller etc så allt kommer sluta fungera,kanske inte första uppstart men inom snar framtid.

Inte kommer utan kan, på tok för många variabler för att kunna säga något med säkerhet.

Grabbens deltaco tangentbord fick ett glas oboy över sig och sluta fungera, plocka isär och körde i diskmaskinen och torkade det ordentligt och fungerar galant nu 4 år senare.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

För typ 20 år sedan körde vi regelbundet tangentbord i diskmaskinen på jobbet där jag jobbade. Vi hade stor omsättning på personal då vi bara körde projekt med projektanställning. Så fort någon slutade roterade vi datorn och såg då till att den nya användaren fick ett fräscht och nydiskat tangentbord. Största problemet var väl att efter ett gäng diskningar började det bli svårt att se trycket på tangenterna.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Har kört ett cola dränkt tangentbord i diskmaskinen och låg på tork i någon vecka. Det funkade i flera år efteråt. Det var inte ett mekaniskt.

Permalänk

För de som eventuellt bryr sig så sket det sig... tangentbordet funkar ej, väntar några dar och testar igen

Permalänk