Permalänk
Medlem

21db

Någon som kan förklara ungefär hur högt 21 db är.. Är det högt? T.ex. en cpu-fläkt som låter i 21 db .. vill ha en tyst fläkt nämligen ..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

21db är ganska tyst

Permalänk
Medlem

21 db på en fläkt är ganksa högjutt och irriterande.

För mig går gränsen på ca 16db på fläktar man köper till datorn
om den ska vara tyst.

Fast iofc finns det fläktar på 19-21 db som är tysta.

Beror så himla mycket från fläkt till fläkt.

Permalänk
Medlem

En fläkt som låter 21 db tillhör de tystare fläktarna, men mer än så kan du inte veta. Tillverkarna lär inte mäta på samma sätt.

Jag har t.ex. en Zalman 19 db och en Pabst 12 db och Pabst-fläkten låter ändå mer, trots att den enligt pappret borde låta mindre än hälften så mycket.

Jag föreslår att du köper en reglerbar fläkt till CPUn, t.ex. Enermax, så kan du själv ställa in ljudnivå/luftflöde.

Permalänk
Medlem

20 - 30 - Lugn gata på natten

20 - 30 - Fallande löv i vindstilla

20 - 40 - Sovrumstystnad

20 - 25 - Lugn andning

22 - Hörtröskel för tal. (Menar att 22db är gränsen för vad man hör innan man har svårt att höra det.

Permalänk

Beror helt på tillverkaren av fläkten. 21dB kan vara tyst men ha irriterande ljud i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

tuuut <- 21.2 db

Permalänk
Medlem

man pratar ungefär i 70dB...

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
man pratar ungefär i 70dB...

Är det inte 50 - 60?

Permalänk
Medlem

Vad är "världsrekordet" i tystast dator?

Visa signatur

amd tvåtusenetthundra || femhundratolv mb RAM ||Gf fyra Ti fyratusenfyrahundra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartiNx8
Vad är "världsrekordet" i tystast dator?

Antagligen 0db eftersom du kan bygga en utan nåt som rör på sig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Antagligen 0db eftersom du kan bygga en utan nåt som rör på sig...

Utan hårddisk då eller?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Utan hårddisk då eller?

Det borde väl kunna gå att lägga in operativsystemet i ram-minnet? Jag har alltid undrat varför man inte använder sig av PC133 minnen på 2-3GB för att använda som systemdisk. Går det? Då skulle man slippa läsa skiten från hårddisken och hårddisken skulle då enbart bli lagring. Borde inte detta snabba upp datorn rejält eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasT
Det borde väl kunna gå att lägga in operativsystemet i ram-minnet? Jag har alltid undrat varför man inte använder sig av PC133 minnen på 2-3GB för att använda som systemdisk. Går det? Då skulle man slippa läsa skiten från hårddisken och hårddisken skulle då enbart bli lagring. Borde inte detta snabba upp datorn rejält eller är jag helt ute och cyklar?

grejen är väl att ramminnet rensas när man stänger av datorn?

Visa signatur

The eternal beat of my heart will always go on for the people I love and care,
but I will always make my own opinion and I wont accept to be treated with disrespect.
I am myself, I like to be me, I wont change for nobody but I will always put my friends first.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dave84
grejen är väl att ramminnet rensas när man stänger av datorn?

Men det borde ju gå att fixa?

Permalänk
Medlem

varför inte ha ett memorystick eller vad det heter? eller kanske en microdrive? de finns väl på uppåt 2 gb. inga rörliga delar heller vad jag vet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Utan hårddisk då eller?

Freesco kräver ingen hdd..

Men att köra allt på minnen borde ju faktiskt gå.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
varför inte ha ett memorystick eller vad det heter? eller kanske en microdrive? de finns väl på uppåt 2 gb. inga rörliga delar heller vad jag vet.

De är riktigt slöa. Ligger bara på runt 2,5 MB/s.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är det så att den inte kommer att låta 21dB när du monterar den i chassit.

Det finns inga regler för hur tillverkarna skall mäta ljudnivån, därför mäter de alltid under perfekta förhållanden.

Jag hör helt klart min Papst 12dB. Vågar dock inte köra den på lägre spänning när den går som CPU-fläkt. Sen är det säkert massa annat som låter mer i datorn..

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Freesco kräver ingen hdd..

Men att köra allt på minnen borde ju faktiskt gå.

Nej, men Freesco kräver CD-spelare.... sen när fungerar en sådan utan rörliga delar?

Visa signatur

Hey, how you doin'?

Permalänk
Medlem

Jag har kört Freesco utan CD-spelare, sådeså...

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wentor-
20 - 30 - Fallande löv i vindstilla

Nja det vägrar jag tro på. En av mina fläktar är på 19 db och låter som inisatan. Fast det kanske inte är den å andra sidan, men jag tror det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdr
Nja det vägrar jag tro på. En av mina fläktar är på 19 db och låter som inisatan. Fast det kanske inte är den å andra sidan, men jag tror det.

Håller med, jag kör min 20dB-fläktar i 5V och de låter fortfarande jobbigt.

Permalänk
Hedersmedlem

I chassit studsar ljudvågorna mot chassit och förstärks. Om de sitter mot plåten sprids även ljudet den vägen. Så ni får aldrig era 19dBa...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
I chassit studsar ljudvågorna mot chassit och förstärks. Om de sitter mot plåten sprids även ljudet den vägen. Så ni får aldrig era 19dBa...

Man kan alltid satsa på en helt passiv kylning (0 dB). P4:orna ska det funka på, själv kör jag passivt på mitt Ti4200 (originalfläns) och det funkar fint. Sedan trycker man in ett nätagg utan fläkt... Problemet blir bara att hårddisken låter.

Permalänk
Hedersmedlem

Nja, kyla en modern processor passivt kräver specialgrejjor som både är otympliga och dyra.

Däremot kan man köra vattenkylning, och använda en stor tank så man slipper fläkt på radiatorn. Då kan man få en dator i princip passivt kyld och det enda som kommer låta är hårddisken och pumpen, om man kör med ett passivt agg dvs.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Nja, kyla en modern processor passivt kräver specialgrejjor som både är otympliga och dyra.

Däremot kan man köra vattenkylning, och använda en stor tank så man slipper fläkt på radiatorn. Då kan man få en dator i princip passivt kyld och det enda som kommer låta är hårddisken och pumpen, om man kör med ett passivt agg dvs.

Jag har sett att de körde en Pentium 4 Wi(lmette? Nått sånt...) Med en inte alltför dyr zalman-fläns (en blomliknande sak). Jag tror det skulle fungera och man skulle bara få runt 60C. Dock skulle man nog få köra med öppet chassi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Utan hårddisk då eller?

Nej? Men det finns media utan rörliga delar, hört talas om USB-minnen och sånt som sitter i kameror?