[Javascript/Forms] Sätta ett värde i samma veva som man submittar

Permalänk
Medlem

[Javascript/Forms] Sätta ett värde i samma veva som man submittar

Varför fungerar inte denna kod?

<form name="form1" action="dennafil.php" method="GET"> <input type="hidden" name="foo"> <a href="" onclick="document.form1.foo.value='bar'; document.form1.submit()">Länk</a> </form>

Det jag vill ska hända är alltså att när jag trycker på länken, ska foo tilldelas värdet "bar" och formuläret ska submittas. Men det fungerar ej. Någon som vet?
Eller finns det kanske ett bättre sätt att göra detta på?

Tack.

Edit: Skrev lite fel...

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem

document.form1.foo.value='bar'; document.form1.submit()"

Visa signatur

Fame's a bitch, man

Permalänk
Medlem

Oj, missade visst det i första inlägget, men naturligtvis var det det jag testade.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem

Tada!

onclick="document.form1.foo.value='bar'; document.form1.submit(); return false;">

Om du inte lägger till return false kommer formulärsfältets värde ändras, formuläret att skickas och sedan "trycker man" på länken (kommer till sidan som står i href-attributet).

Permalänk
Medlem

Borde det även inte vara document.forms.form1.foo.value='bar' ?

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dectgap
Tada!

onclick="document.form1.foo.value='bar'; document.form1.submit(); return false;">

Om du inte lägger till return false kommer formulärsfältets värde ändras, formuläret att skickas och sedan "trycker man" på länken (kommer till sidan som står i href-attributet).

Perfa! Det fungerade utmärkt.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leather
Borde det även inte vara document.forms.form1.foo.value='bar' ?

Inte om formuläret heter "form1".
Alltså <form name="form1"...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

leather: Det du tänker på kanske är vektorn "forms", ex: document.forms[0] .

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem

Nej, jag tänkte inte alls. (damn, 2:a ggn)

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]