CSS-"boxarna" vill inte ligga bredvid varandra

Permalänk
Medlem

CSS-"boxarna" vill inte ligga bredvid varandra

Hej.

Jag har lite problem med denna sida... Det är så att jag får ingen menyn att ligga bredvid "mainboxen" (den som har "Välkommen" som rubrik).

Jag har kollat lite på w3c.org, men inte hittat hur jag skall göra... Det kan bero på min bristande förmåga att se saker och ting, men hursomhelst så har jag inte kunnat ta reda på hur man gör så det blir rätt. En sökning på google har jag svårt att göra också eftersom jag inte vet vad jag skall söka på

Tacksam för svar...

Permalänk
Medlem

div.meny { background : rgb(204,204,255); padding : 0.5em; border : solid; border-width : thin; float : left; }

Några tips:
Använd inte gärna enheten pt om det inte handlar om utskrifter.
Använd gärna "kort-former" (t ex font istället för font-family, font-size, font-weight, font-style o.s.v.).
Kommentarer i en extern CSS-fil har ingen funktion.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!
Och jag ska försöka tänka på det i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

dectgap: Jag har märkt att du brukar använda enheten em. Har du någon speciell motivering för det? Någon kommentar om px?

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decamber
dectgap: Jag har märkt att du brukar använda enheten em. Har du någon speciell motivering för det? Någon kommentar om px?

I detta fallet användes redan em av maddoc, men jag tycker att det är en smidig enhet.
T ex:

h1 { font: 130% sans-serif; margin: 1em 0 2em 0; }

Marginalerna kommer nu att bero på fontstorleken, så oavsett om en person har webbläsaren inställd på att visa pyttesmå eller jättestora bokstäver kommer marginalerna att bli proportionella.

Det går inte att säga att en enhet är bättre än en annan eftersom de ofta fungerar på olika vis. Man kan t ex inte säga att 10% = 1em = 10px eller något liknande (även om det fungerar vid vissa enheter).

Permalänk
Medlem

> Det går inte att säga att en enhet är bättre än en annan eftersom de ofta fungerar på
> olika vis. Man kan t ex inte säga att 10% = 1em = 10px eller något liknande (även om
> det fungerar vid vissa enheter).

Det förstår jag, men oftast fastnar man lätt vid en enhet och använder den i 90% av fallen. Hur em fungerade visste jag inte; tack för informationen - jag insåg just att jag är lite dåligt beläst i detta område.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Varför ska man gärna använda "kort-former"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mirza
Varför ska man gärna använda "kort-former"?

Enbart för att det blir lättare att läsa och göra ändringar.