Problem med att skapa en GIF i GD

Permalänk
Medlem

Problem med att skapa en GIF i GD

Hej!
Sitter och försöker göra ett litet fotoalbum i php.
Jag har dock lite problem, jag skall när en användare laddar upp bilder skapa en thumbnail utav bilden mha. GD

Jag får det att fungera klockrent med JPG bilder. Men när man laddar upp GIF bilder så blir thumbnailen korrupt =/

Jag har gjort en ifsatser för alla kommandon som är specifika för bildformatet (imagecreatefromgif osv. ) för att stödja både JPEG och GIF.

Ni kan kika på koden här:

http://demo.taftea.com/foto/swec.phps

Scriptet ger inget felmeddelande eller något sådant så jag har svårt att hitta vad som är fel.
Verkar dock ha något med själva skapandet utav bilden som krånglar iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du använder den senaste versionen av GD finns där dessvärre inget stöd för GIF, p.g.a. Compuserves patent.

Permalänk
Medlem

Oj, det var illa!

Enligt Phpinfo() är det senare än 2.0 så det lär väl inte funka isf.

Någon som har någon ide på hur man annars kan förminska en GIF bild på servern? Antar att det är rätt svårt iom. det med patenen.
Skippar kanske GIF helt isf. är itne direkt många kameror som använder gif.

Lite fjantigt att hålla på på detdär viset nästan..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt mig av GD, men brorsan har snackat något om att det finns en hemmagjord GD-version att få tag på, som både har stöd för PNG och GIF (som de gamla versionerna hade), men om det inte är din egen server kan det ju bli svårt att byta ut det.

Permalänk
Medlem

Precis!

Men patenten på GIF har väl gåttut iaf. här i sverige?
Men USAs patentsystem lär väl förstöra det roliga för oss andra...

Visa signatur
Permalänk

Patent i Sverige? Det går väl inte?

Permalänk
Medlem

Okej, har väl fått det helt om bakfoten som vanligt

Visa signatur
Permalänk

Men varför använda .gif när du kan använda .png?

För .png tror jag fungerar utmärkt med gd. Och att det komprimerar bättre än gif är ju ingen nackdel det heller.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS