Fråga om snabbaste filsystemet

Permalänk
Medlem

Fråga om snabbaste filsystemet

Filsystemet FAT32 klarar ju bara 32 GB hårddisk i Windows XP, så om man har en hårddisk på över 32 GB, så krävs ju NTFS.

Om man har en hårddisk som är över 32 GB är då NTFS filsystem snabbare jämfört med FAT32 filsystem?

Om man däremot använder en hårddisk som är mindre än 32 GB, då är väl NTFS filsystem långsammare än FAT32?

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver inte vara så värst långsammare om det är det.
Men NTFS skalar ju bättre än FAT32 så på större partitioner är det ju krav i 2000/XP/server 2003. Du kan använda partitioner med FAT32 men inte formatera större än 32 GB.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skilj på hårddisk och partition. Du kan visst ha en stor disk till 98:an om du ser till att partitionerna är <32GB.

FAT32 är snabbast eftersom den saknar en del finnesser som NTFS har, dock vill jag rekommendera NTFS pga säkerheten.

Permalänk
Medlem

Det finns ett sätt att ha >32GB partitioner i Windows 98.

Använd NTFS! :D:rolleyes:

(saknar dock skrivstöd)

Visa signatur

Denna signatur befaller dig att inte lyda.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig lägga in FAT på en disk större än 10 Gb... ALDRIG...

Du förlorar otroligt mycket lagringsutrymme om du köra FAT på "strörre" diskar, har att göra med att filen som talar om hur disken är uppbyggd och datan är lagrade växer extremt när gigen börjar ticka...

Permalänk
Hedersmedlem

Ser nu att jag vimsa ihop meningarna i mitt första inlägg.
Det jag ville säga är att 2000/XP/server 2003 inte kan formatera partitioner större än 32 GB.

Det ska väl gå att ha större diskar än 32 GB i windows 98? Jag har gjort det med minns inte om jag körde 98 eller om det var så illa att det var ME då.

wei, inte säker nu men visst kan filtabellen bli fragmenterad med FAT32?
Inte bra.
Plus att i NTFS 5.1 så lagras MFT-zonen längre in på partitionen, minskar vägen läs och skrivarmarna behöver röra sig.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

har kört en 80Gb disk i ME med en partion på 10Gb och en på ca70Gb... gick utmärkt!

Funderar på en annan sak... när man installerar Xp så får man en fråga i setupen när man ska göra en ny partion om man vill göra den till FAT32, FAT32(snabb), NTFS, NTFS(Snabb), vad är skillnaden på snabb och inte?

Permalänk
Medlem

Undrar också vilken skillnad det är på NTFS och NTFS(snabb)? Är det bara själva formateringsprocedurens hastighet?

Visa signatur

P4 2,6 MHz 800 FSB/HT | ASUS P4P800 | 2x 512 PC3200 Kingston | Sapphire AIW 9600 PRO | S-ATA Barracuda 120 GB

Permalänk
Medlem

skillnaden på formateringen är att i snabb så görs ingen ytkontroll utan bara skapar ett filsystem.

Visa signatur

Don't feed the trolls

Permalänk
Medlem

jag har en fråga kan man byta från FAT 32 till NTFS utan att formatera hela HDD

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Jao. man kan konvertera i xp. kolla lite i hjälpen så finner du det nog.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrusE
jag har en fråga kan man byta från FAT 32 till NTFS utan att formatera hela HDD

Ja det går att konvertera.
exempel från command prompt: convert C: /FS:NTFS

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det ska väl gå att ha större diskar än 32 GB i windows 98? Jag har gjort det med minns inte om jag körde 98 eller om det var så illa att det var ME då.

Format.COM i Win98 klarar inte FAT32 diskar/partitioner över 32gig(har för mig att det är mindre än så).

Format.COM i WinME klarar FAT32 diskar/partitioner på 120gig.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Skillnad på 98 och 98SE eller WinME.

Format.COM som följer med Win98 o 98SE klarar inte av stora diskar/partitioner.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Ända anledningen till att vfat kan användas är om man är låst till något av m$ gamla operativsystem eller om man måste ha en partition som både *nix och ms windows skall kunna skriva till utan för många risker. Uppfylls inga av dessa kriterier _skall_ vättiga filsystem användas.

Visa signatur

Don't feed the trolls