Intel lanserar Prescott

Permalänk
Medlem

"We also need to separate the tabloid hype from the facts. Intel has made no huge promises about Prescott performance and in fact they have seemingly done their best to not support any kinds of performance expectations about Prescott. If you have talked to people in the know at Intel, they will as a matter of fact tell you that Prescott simply represents a core change so they can scale the CPU to higher clock speeds. They will tell you they have made some enhancements along the way that are not going to be visible today, but will pay off as the faster clocked CPUs are released."

Från hardocp.com.....

Så jag förstår inte alla som klagar, detta är ett led i utvecklingen. Det är alltid så, kommer alltid vara såhär.

Sen ser jag inte hur det spelar någon roll om man har hög effekt/mhz eller liten effekt/mhz.... Jag tycker det är bra att man har två företag som har olika syn på hur det skall vara. Precis som med bilar, mycket hästkrafter o lite NM, eller lite hästkrafter o mycket newtonmeter. Vissa har turb andra har sugmotorer...

hade vi bara haft en lösning på det hela så hade man ju inte kunnat välja mellan två. Den ena är inte självklart bättre än den andra, Intel visade detta med att totalt spöa ut AMD nu det senaste. Men AMD kom tillbaks med AMD64+ som är en mycket imponerande processor. Även om jag personligen tycker 64bits teknologin kvittar eftersom det inte är ens i närheten av klart än för att användas som standard. Det är samma med PCI express... Vi behöver itne snabbade buss än AGp.. Vi bheöver snabbare grafikkort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Jag tror inte att Intel är särskilt desperat.
1. Intels prognos för 2004 är att man HÖJER marginalerna ännu mer än dagens 1.000.000.000kr i vinst per vecka.
2. Intel har den snabbaste CPUn, klarar te.x 21521 i 3DMarks 2001 oklockat.
http://www.hexus.net/content/review...XJsX3BhZ2U9Nw==
Det finns ingen AMD som slår det.
3. Intel har SSE3.
4. Intel har HT2.
5. Snabb övergång till ny tillverkningsteknik.
Prescott blir ca 30% billigare att tillverka än Northwood. Q2 är 90% av Desktop CPUerna Prescott.
6. Intel säljer 64-bits CPUer sedan länge och visar upp 64-bits Xeon i mitten av februari.

Däremot har AMD ett och annat att tänka på.
1. Man har slagit i taket med sin gamla 0.13 microns teknik, 2,4Ghz kommer man inte över utan att gå över till 0.09 microns teknik. När detta sker återstår att se, i slutet av detta år eller 2005.
2. AMD har inte SSE3.
3. AMD har inte HT.
4. AMD har, trots att man lanserade Hammer för snart ett år sedan inte fått upp försäljningsvolymerna, 1 miljon sålda Hammer är ingen succe.
5. AMD har gjort ett stort nummer av att Hammers har 64-bitsstöd, en papperstiger eftersom att WinXP 64 inte finns än.
6. AMD Hammer med 1Mb cache är svindyr att tillverka, en FX 51 för 7000kr är inte billigt.
7. Trots att Hammer sålts sedan april 2003 så tjänar man bara kaffepengar jämfört med Intel.

Ehh är du anställd på Intel??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Går intel med 1 miljard i vinst varje vecka?

Det var bland det dummaste jag hört...

EDIT1: Öh, varför skulle INGEN köpt AMD om de inte var billigare?
De är ju i vissa fall bättre, jag köper den bästa processorn som finsn till rimligt pris när jag köper...

EDIT2: Hmm, prescott känns som om den hade behövs introduceras runt 4 GHz, eller 3.8 iaf, då hade det nog sett intresant ut...

Och till alla som klankar ner på t.ex anand för att han benchar i 3dsmax och lightwave, rätta mig o majg har fel, men är inte det de 2 populäraste 3d renderarna?

Hur fan kan man vara intel-partisk för att man använder dom?

Du fattar inte poängen, han kör ju bara ett test i vardera programmen. Hos Xbit-labs kör de flera olika testar i 3dsmax tex, då ser det annorlunda ut.

Det verkar som Anand väljer ut det testet som Intel dominerar istället för att visa alla testar som ger en mer rättvisande bild, slump eller medvetet? Kan inte jag avgöra.

Anand själv sade en gång i sitt forum att Bapco sysmark har spelat ut sin roll som benchmark när Intel-Bapco-skandalen uppenbarade sig för ett år sen ungefär. Sen fortsatte han att använda det i varje test ändå, why?
Order av mr.Big?

Ja inte vet jag.

Edit: Bara för att klargöra lite, även Apple har gjort sig kända för att bara köra ett utvalt test (i Photoshop) och sen deklarera hur överlägset de är gentemot konkurrenterna. Vi vet alla hur sanningsenligt det är.
Jag vill inte påstå att det Anand gör är lika illa eller ens medvetet, men fler tester ger mer info än bara ett, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
Från hardocp.com.....

Så jag förstår inte alla som klagar, detta är ett led i utvecklingen. Det är alltid så, kommer alltid vara såhär.

Sen ser jag inte hur det spelar någon roll om man har hög effekt/mhz eller liten effekt/mhz.... Jag tycker det är bra att man har två företag som har olika syn på hur det skall vara. Precis som med bilar, mycket hästkrafter o lite NM, eller lite hästkrafter o mycket newtonmeter. Vissa har turb andra har sugmotorer...

Men detta är ju ingen utveckling. Det går åt fel håll.
Visst, den går kanske att klocka högre än nuvarande P4or men när man släpper en ny kärna brukar det innebära att prestandan ökat eller att värmen minskat.

Nu presterar den sämre och blir varmare. Detta mot den redan varma P4an.

Håller med om att det inte spelar så stor roll om man har hög/låg effekt/mhz i slutändan. Bara man får bra prestanda.

Permalänk
Medlem

varmare+slukar mer ström+långsammare=dåligt+oekonomiskt+lurendrejeri

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
varmare+slukar mer ström+långsammare=dåligt+oekonomiskt+lurendrejeri

Jag kommer att köpa en Prescott på 3,6Ghz och 775-moderkort med PCI express.
Dessutom ska jag ha ett NV40/R420 grafikkort, kul att hamna på 30-40k i 3DMarks 2001 oklockat.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Jag kommer att köpa en Prescott på 3,6Ghz och 775-moderkort med PCI express.
Dessutom ska jag ha ett NV40/R420 grafikkort, kul att hamna på 30-40k i 3DMarks 2001 oklockat.

Svårt att tro på det du skriver eftersom du är så alldeles för fanatisk. Själv kör jag AMD mest för att den gett mer prestanda för pengarna, vilket den fortfarande gör, och allt som oftast slår Intel i prestanda.
Du borde vara glad MrTT för om AMD inte varit så bra så skulle din älskade Prescott varit betydligt mycket dyrare om dn ens hade funnits.

Permalänk
Medlem

Oj då vad många processor-arkitekter det fanns här på swec. Alla verkar veta exakt hur mycket sämre/bättre AMD/Intel är, hur många steg framåt/bakåt de tar, exakt vilken riktning Intel/AMD går mot etc. Visst alla ni är bättre och mer kapabla än arkitekterna på Intel/AMD och vet exakt hur det går till att designa en processor, vad det innebär med längre pipeline/större cache/integrerad minneskontroller/HT/64bitars register/branch-prediktors osv osv. Vem behöver Intel/AMD när vi har proffsen på swec? Tror jag ska hoppa av min heltidsutblidning och börja heltidssurfa på swec istället.

Visa signatur

Studerande på Fucking U.

Permalänk
Medlem

Kan tilllägga att Fx-51 droppa med en tusenlapp idag. så nu får du en för under 6000 :- billigt värre

Edit: www.Datorhandel.com
AMD CPU ATHLON 64 FX-51 2,2GHZ 5928:-

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvonS
Präskotten får vara för mig. Nu går jag tebaks till AMD! Nån som behöver en 2.6C o Abitplanka?

Blev din northwood-CPU plötsligt sämre för att prescott har släppts eller?

Om man läser *hela* recensionen på anandtech så förstår man att rent tekniskt sett är prescott ett "mästerverk", med ~150miljoner transistorer i en extremt liten kärna osv, men...

Att köpa en 478-prescott verkar helt meningslöst, ungefär som willamette... LGA-socketen = mindre värme och högre hastigheter, då blir det lönt att köpa en prescott.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Jag kommer att köpa en Prescott på 3,6Ghz och 775-moderkort med PCI express.
Dessutom ska jag ha ett NV40/R420 grafikkort, kul att hamna på 30-40k i 3DMarks 2001 oklockat.

Åhhh men den där jätte svala knappt tumvarma Prescotten i 3.4GHz som lätt går att klocka till 5.5GHz och som har 20% högre IPC än NorthWooden och fullt stöd för 64-bit som du skulle köpa i Oktober November 2003 när ska du handla den?????

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hero
Oj då vad många processor-arkitekter det fanns här på swec. Alla verkar veta exakt hur mycket sämre/bättre AMD/Intel är, hur många steg framåt/bakåt de tar, exakt vilken riktning Intel/AMD går mot etc. Visst alla ni är bättre och mer kapabla än arkitekterna på Intel/AMD och vet exakt hur det går till att designa en processor, vad det innebär med längre pipeline/större cache/integrerad minneskontroller/HT/64bitars register/branch-prediktors osv osv. Vem behöver Intel/AMD när vi har proffsen på swec? Tror jag ska hoppa av min heltidsutblidning och börja heltidssurfa på swec istället.

Inte proffs men de människor som företagen försöker lura, om man kan säga så. Och de människor som försöker få det bästa för den budget man har.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Prescott cpu:n verkar vara bra att överklocka. En Pentium 4 3.20E överklockade Anandtech till 3.72GHz. Med standard cpu spänning och luft kylning. Den Cpu:n kostar "bara" 2820 kr. Rätt billigt för 3.72 GHz eller?
Till er som undrade var den kostade 2820 kr här kostar den det:
http://www.sbs.o.se/default.asp?artnr=BX80546PG3200E

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Jag tror inte att Intel är särskilt desperat.
1. Intels prognos för 2004 är att man HÖJER marginalerna ännu mer än dagens 1.000.000.000kr i vinst per vecka.
2. Intel har den snabbaste CPUn, klarar te.x 21521 i 3DMarks 2001 oklockat.
http://www.hexus.net/content/review...XJsX3BhZ2U9Nw==
Det finns ingen AMD som slår det.
3. Intel har SSE3.
4. Intel har HT2.
5. Snabb övergång till ny tillverkningsteknik.
Prescott blir ca 30% billigare att tillverka än Northwood. Q2 är 90% av Desktop CPUerna Prescott.
6. Intel säljer 64-bits CPUer sedan länge och visar upp 64-bits Xeon i mitten av februari.

Däremot har AMD ett och annat att tänka på.
1. Man har slagit i taket med sin gamla 0.13 microns teknik, 2,4Ghz kommer man inte över utan att gå över till 0.09 microns teknik. När detta sker återstår att se, i slutet av detta år eller 2005.
2. AMD har inte SSE3.
3. AMD har inte HT.
4. AMD har, trots att man lanserade Hammer för snart ett år sedan inte fått upp försäljningsvolymerna, 1 miljon sålda Hammer är ingen succe.
5. AMD har gjort ett stort nummer av att Hammers har 64-bitsstöd, en papperstiger eftersom att WinXP 64 inte finns än.
6. AMD Hammer med 1Mb cache är svindyr att tillverka, en FX 51 för 7000kr är inte billigt.
7. Trots att Hammer sålts sedan april 2003 så tjänar man bara kaffepengar jämfört med Intel.

Svarsserie 1.

1. Oj, bäst jag köper en Prescott då. Spelar ingen roll om värmen från den bränner ner huset när jag öppnar word, Intel tjänar ju mest.

2. Bullshit, ska jag sitta och handplocka ett enda test från alla ovannämnda sidor kan jag nog "bevisa" motsattsen.

3. AMD har AMD64 och Cool'n quiet. Saker man kanske rent av får användning av.

4. Ja, då förstår jag den sanslösa prestandan. Spelar ingen roll om dom har SSE5 och HT17 om dom är slöare...

5. Spelar väl ingen roll när resutlatet hittills är sämre.

6. Alla vill ju ha Itanium.
Och när får jag användning av Intels AMD64 då? mitten av 2005 kanske?

Svarsserie 2.

1. Se det så här, AMD leder i prestanda, trots att intel har spelat ut alla sina kort, vad händer när AMD spelar ut ett av sina?

2. Näe, AMD är snabbare ändå.

3. Se tvåan.

4. AMD har inte sagt att dom skulle sälja större mängder förräns i år. Och Athlon 64 har bara varit lanserad i några månader. Opteron har redan sålt mångdubbelt mer än Itanium.

5. Går att använda idag, till skillnad från SSE3. Är dessutom något som kan ge 4 ggr prestanda-ökning eller mer i enskillda uppgifter.

6. Och P4EE är ju extrembillig.

7. Ojdå.... se svar ett på Intelsvaren.

Dessutom så når Prescott lite väl extrema temperaturer för att jag ens ska våga starta den utan en spann hink i beredskap. 61 grader på ett öppet bord är ju lite väl mycket. I en låda skulle den väl börja throttla och sänka prestandan ännu mer. Om inte skulle den väl gå över 70 grader.

Sist men inte minst.
Spelar ingen roll om Prescott 4.0 (om den ens kommer) presterar dubbelt så bra som motsvarande A64. Det är ju inte den jag kan köpa när jag ska uppgradera i April.
Känns som om det kvittar om vad som är bäst om några år, isåfall kan jag ju lika gärna säga att Cyrix kanske är bäst 2008. Så jag ska nog köpa en sån imorrn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hero
Oj då vad många processor-arkitekter det fanns här på swec. Alla verkar veta exakt hur mycket sämre/bättre AMD/Intel är, hur många steg framåt/bakåt de tar, exakt vilken riktning Intel/AMD går mot etc. Visst alla ni är bättre och mer kapabla än arkitekterna på Intel/AMD och vet exakt hur det går till att designa en processor, vad det innebär med längre pipeline/större cache/integrerad minneskontroller/HT/64bitars register/branch-prediktors osv osv. Vem behöver Intel/AMD när vi har proffsen på swec? Tror jag ska hoppa av min heltidsutblidning och börja heltidssurfa på swec istället.

Jag har funderat på att löda mig en egen processor, jag menar hur svårt kan det vara?

Ska bli skönt att knäppa både Intel och AMD på näsan och visa var skåpet ska stå.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hero
Oj då vad många processor-arkitekter det fanns här på swec. Alla verkar veta exakt hur mycket sämre/bättre AMD/Intel är, hur många steg framåt/bakåt de tar, exakt vilken riktning Intel/AMD går mot etc. Visst alla ni är bättre och mer kapabla än arkitekterna på Intel/AMD och vet exakt hur det går till att designa en processor, vad det innebär med längre pipeline/större cache/integrerad minneskontroller/HT/64bitars register/branch-prediktors osv osv. Vem behöver Intel/AMD när vi har proffsen på swec? Tror jag ska hoppa av min heltidsutblidning och börja heltidssurfa på swec istället.

De flesta är inga processorarkitekter - men bara för att man inte är det kan man bilda sig en uppfattning genom att läsa artiklar och recensioner - samt läsa i forum med åsikter från vanliga användare. De flesta har rätt bra koll och har varit med några år, och om man jämför SweClockers med andra IT-sajter på internet har vi "hög standard".

________
MrTT, jag vill se lite svar på alla svar du har fått på ditt första inlägg. Stilen att skriva något provocerande och sedan inte svara på alla inlägg ditt inlägg skapar är lite dålig stil tycker jag.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackan83
Prescott cpu:n verkar vara bra att överklocka. En Pentium 4 3.20E överklockade Anandtech till 3.72GHz. Med standard cpu spänning och luft kylning. Den Cpu:n kostar "bara" 2820 kr. Rätt billigt för 3.72 GHz eller?

Var hittade du den för 2820 kr? Den finns inte i Sverige än och om du har sett priset i USA eller något kan du glömma det. Tror att priset kommer slå lite över 3000kr. För ca 2500kr får du idag en AMD64 3200+. Den kanske inte klarar att klocka 500mhz men det den klarar är bra nog för att slå Prescott.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Prescott 3,4Ghz och Prometia = Mumma!

Visa signatur

GA-Z97X-GAMING 3 | Core i7 4790K 4,0GHz | BallistiX Sport 16GB | Gigabyte GeForce GTX980 G1 4GB | Crucial MX100 256GB+512GB SSD | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNova G2 850W | CM Nepton 240M

Permalänk
Avstängd

förresten när folk ändå redan snackar om pci express...
jag såg en mac med pci-x portar? vad är det?
inte är det väl pci xpress?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Nä, PCI-X och PCI Express är olika.

PCI-X verkar bättre i mina ögon då det är direkt bakåtkompatibelt med vanliga PCI men men..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikswe
Svårt att tro på det du skriver eftersom du är så alldeles för fanatisk. Själv kör jag AMD mest för att den gett mer prestanda för pengarna, vilket den fortfarande gör, och allt som oftast slår Intel i prestanda.
Du borde vara glad MrTT för om AMD inte varit så bra så skulle din älskade Prescott varit betydligt mycket dyrare om dn ens hade funnits.

1. AMD har inte lyckats att ge Intel någon nämnvärd konkurrens. Intel tjänar 1 miljard i veckan vilket visar med all önskvärd tydlighet att konkurrensen inte fungerar.
2. Kanske är det bästa sättet att halvera CPU priserna att lägga ner AMD. Då skulle antitrustlagarna i USA dela Intel i två delar och CPUerna skulle bli mycket billigare med verklig konkurrens.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

E du rolig eller?

Klart fan AMDs konkurrans märks. MS tjänar mycket mer än Intel i veckan med känner sig ändå hotade av Linux. Konkurransen från AMD gör att Intel måste utveckla snabbare och pressa priser.

Hade inte AMD varit där och Intel stått utan konkurrens hade vi sett en marknad liknande MACen. Ingen utveckling och höga priser. Ne du ska vara glad. AMD är ett hot.....gissa vad som händer om de inte möter AMD med utveckling....jo folk går över.

Saken är den att Intel tjänar pengar på så mycket annnat än desktop processorer.

Sen att du är sån mega FANboy som inte kan acceptera att min AMD64 baknar skiten ut din Intel hur du än gör så är det ju synd

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
1. AMD har inte lyckats att ge Intel någon nämnvärd konkurrens. Intel tjänar 1 miljard i veckan vilket visar med all önskvärd tydlighet att konkurrensen inte fungerar.
2. Kanske är det bästa sättet att halvera CPU priserna att lägga ner AMD. Då skulle antitrustlagarna i USA dela Intel i två delar och CPUerna skulle bli mycket billigare med verklig konkurrens.

Bemöt all kritik, inte den som du själv väljer att hoppa in och besvara.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hahaha, det e så jäkla gulligt...

Alla hackar på stackars MrTT att han är en IntelFANBOY. Vilket han är. Men sen att ni alla som hackar på han är AMDFANBOYS, det spelar ingen roll då eller?

Försök att vara objektiva pojkar....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan

MrTT, jag vill se lite svar på alla svar du har fått på ditt första inlägg. Stilen att skriva något provocerande och sedan inte svara på alla inlägg ditt inlägg skapar är lite dålig stil tycker jag.

Förvänta dig inget ordentligt svar här. Han beter sig precis som en politiker. Pratar en massa strunt som ingen är intresserad av att höra, och när man försöker fråga något, då får man inte de svar man inte ber om, utan ytterligare en ny harang med propaganda.
Jag har under de senaste månaderna insett att han inte vet någonting om processorer, och att han bara är en Intelfanatiker. Hur förklarar man annars hans konstanta klippande från "the Inq", och när man ber honom att utveckla, då får man bara ett nytt klipp.
MrTT har under det senaste dygnet propagerat helt onyanserat för Prescott i ett antal trådar, och man börjar ju nästan undra vad han har att vinna på det hela? Jobbar han som städare på Intel Sverige, eller?:)

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill se en källa till intels vinst på 52 Miljarder per år.

Omsättning kanske, men vinst? nää, det låter som ett patetiskt skämt, men kul för intel om jag har fel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Jag vill se en källa till intels vinst på 52 Miljarder per år.

Omsättning kanske, men vinst? nää, det låter som ett patetiskt skämt, men kul för intel om jag har fel

Omsättning Q3 7,8 miljarder $.
Vinst Q3 1,7 miljarder $=12,41 miljarder kr på 3 månader ger ca 1 miljard i veckan i vinst.
Prognosen är att Intel kraftigt ökar denna vinst 2004.

http://www.itweb.co.za/sections/business/2003/0310160759.asp?...
Globally, Intel Corporation achieved third-quarter revenue of $7.8 billion, up 15% sequentially and up 20% year-over-year; net income was $1.7 billion, up 85% sequentially and up 142% year-over-year.

”Intel now owns 82.6% of the x86 market, posting a gain of 1.2% in the third quarter. On the other hand, AMD lost 0.8%, landing them a 15.8% share”

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
SSE3 återfinns troligne dessutom i nästa A64 också, så det övertaget har AMD knappat in så fort mjukvaran börjar stödja det fullt ut...

HT däremot är ju en ganska stor fördel Intel, har igne nerfarenhet av det själv direkt men många säger att det märks en hel del när man kör många olika program och så...

Måste bara fråga vad det är för skillnad mellan Intels HT och AMD-s Hypertransport....?

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handsomeer
Måste bara fråga vad det är för skillnad mellan Intels HT och AMD-s Hypertransport....?

Intels HT är väl ett multithreadingverktyg, vilket förbättrar körning av flera program samtidigt, medan AMD:s Hypertransport är en förbättrad och integrerad minnescontroller. De har inget med varandra att göra alltså.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Konkurrensen på CPU marknaden är ju inte särskilt stor med 2 huvudaktörer där den ena är ett par ggr större än den andra.

Tror ingen vill se den lille gå under och därefter bara ha en monopolaktör kvar på marknaden.

Detta är ett gott argument för att välja AMD.

Mångfald framför enfald gäller även här.