Windows hantering utav komprimerade filer!?

Permalänk
Medlem

Windows hantering utav komprimerade filer!?

Är det bara jag eller är windows väldigt dåligt på att hantera komprimerade filer/mappar?
Till exempel: jag har ganska många komprimerade mappar under mina dokument och när jag öppnar mina dokument så kan HDD börja jobba som en galning! Mycket irreterande och opraktiskt.
Är det bara jag som stör mig på detta problem eller går det att lösa på något sätt förutom att inte ha några komprimerade mappar?

Permalänk
Avstängd

Det borde vara lätt....

Om du inte vill ha en prestandasänkning så skapar du en mapp vid sidan om mina dokument & flyttar de komprimerade mapparna/filerna dit.

Permalänk
Medlem

Ja det är ett smart sätt, men med t.ex. .rar filer så slöar den inte ner

Permalänk
Avstängd

Nä!

det jag var ute efter är att utforskaren inte behöver indexera en massa komprimerade filer varje gång du bläddrar i Mina dokument!

På så vis minskar "Hårddisk-jobbandet" när du bläddrar i Mina Dokument!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Ja det är ett smart sätt, men med t.ex. .rar filer så slöar den inte ner

RAR filer är ett komprimerat format, och windows kan inte trolla dem så värst mycket mindre. Det går åt lägre kraft att för windows att komprimera upp dem när du tittar i mina dokument.
Kan det vara så att utforskaren ska hålla på och skapar previewer osv?

Teks, nu minns jag inte för 2000 (som är ditt kära område), men körs Indexseringstjänst som standard? Eller vad menar du med att indexera massa filer?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Du kan inte båda ha kvar tårta och äta upp den på samma gång.

Antingen har du bra prestanda men större filer (storlek) eller
mindre bra prestanda och mindre filer (storlek)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Du kan inte båda ha kvar tårta och äta upp den på samma gång.

Antingen har du bra prestanda men större filer (storlek) eller
mindre bra prestanda och mindre filer (storlek)

Storleksskillnaden på filerna okmprimerade och komprimerade är försummbar.
Det är precis som att den vill läsa igenom filerna och kolla filtyp etc etc. och detta inträffar BARA om jag öppnar en mapp med komprimerade filer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
Det borde vara lätt....

Om du inte vill ha en prestandasänkning så skapar du en mapp vid sidan om mina dokument & flyttar de komprimerade mapparna/filerna dit.

Vad är det för skillnad på "mina dokument" mappen och en vid sidan om?? Utveckla gärna ditt tankesätt här.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Storleksskillnaden på filerna okmprimerade och komprimerade är försummbar.
Det är precis som att den vill läsa igenom filerna och kolla filtyp etc etc. och detta inträffar BARA om jag öppnar en mapp med komprimerade filer!

vad är då problemet ?
Varför använder du det om du själv säger att den inte komprimerar tillräckligt mycket och du tycker att det slöar ner:confused:

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
vad är då problemet ?
Varför använder du det om du själv säger att den inte komprimerar tillräckligt mycket och du tycker att det slöar ner:confused:

Det mesta, eller mycket av det man tankar är just komprimerat och jag undrade om det fanns någon smidig lösning på problemet att HDD tänker väldigt mycket när man öppnar en mapp som innehåller komprimerade mappar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Det mesta, eller mycket av det man tankar är just komprimerat och jag undrade om det fanns någon smidig lösning på problemet att HDD tänker väldigt mycket när man öppnar en mapp som innehåller komprimerade mappar.

Normala fall gör den inte det. Har aldrig upplevt problemet du talar om.
Tror andra faktorer spelar inte i ditt fall.
Kör Xp och spelar ingen roll ifall jag har 1000 komprimerade filer i mappen.
Se över ditt antivirus ifall den kanske scanar komprimerade filer när mappen öppnas.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|