Varför tillverkas allt mer MP3 spelare med litet skitminne som inte kan byggas ut??

Permalänk
Avstängd

Varför tillverkas allt mer MP3 spelare med litet skitminne som inte kan byggas ut??

Verkar ju vara utsugarfason att inte förse spelarna med slottar för olika minnestyper. En JOS med 256 mb permanent minne som inte kan byggas ut är ju skam.

Permalänk
Medlem

Skulle du ha plats för minneskort så blir spelarna större och dyrare.
Det är väl samma som när man köper en bil, inte kan man väl bygga ut motorn senare för att få mer hästkrafter eller lägga till en kombi när bilen är på service?

Permalänk
Medlem

Re: Varför tillverkas allt mer MP3 spelare med litet skitminne som inte kan byggas ut

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dossel_dyrf
Verkar ju vara utsugarfason att inte förse spelarna med slottar för olika minnestyper. En JOS med 256 mb permanent minne som inte kan byggas ut är ju skam.

Varför är det skam? Man vet ju om förutsättningarna när man köper den. Hade man haft slottar för minne så hade spelaren blivit mycket större och då hade jag i alla fall inte köpt en Jos

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Meningen med flashspelare är att de ska vara små, minneskort skulle göra dem större. Och då kan man ju lika gärna köra på HD-spelare. Skillnaden mellan t.ex. en iPod mini och en JoS MP-300 är inte så jättestor, och om MP-300 hade minnesslottar skulle den bli ännu mindre. Vad väljer man liksom:

Spelare med 256 MB + minneskortstöd för 512 till, 2000 kronor för spelaren + 1000 för minneskortet. Totalt 768 MB minne. 80 gram.
Spelare med 4 GB minne, 2500 kronor och 100 gram?

För vill du ha mer minne ska du ju köpa en hårddiskspelare, som en iPod mini eller iPod/iHP/Zen om du vill ha ännu större.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Avstängd

xD-korten är ju inte särskilt stora vad jag vet. Jag vill ha extra minneskort av den anledningen att det är garanterat skakfritt till skillnad från HD-spelare plus att fasta kretsar drar mindre ström.

Permalänk
Medlem

Det räcker ju inte att bara göra ett hål för kortet, du måste ha något som läser det också

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Re: Varför tillverkas allt mer MP3 spelare med litet skitminne som inte kan byggas ut??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dossel_dyrf
Verkar ju vara utsugarfason att inte förse spelarna med slottar för olika minnestyper. En JOS med 256 mb permanent minne som inte kan byggas ut är ju skam.

Enkelt. det finns en marknad för det och går att sälja hur dumt det än är.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem

Min mp3:a (Packard Bell Audiokey) är utbyggbar med SD-kort. Den rymmer iofs bara 32mb orginal så det är väl ett måste. Men det är smidigt att kunna ta med sig flera minneskort med musik, nästan som skivor.

Kostnadsmässigt sett är det värdelöst men har man fri tillgång på minneskort funkar det bra. Panasonics modeller har utbyggbart minne om du är intresserad.

Visa signatur

Nikon D40x, Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm 1:3 5-5.6GII ED, Nikon Nikkor AF 50/f1.8D, Nikon SB-400, Velbon CX580