Permalänk
Medlem

Min 2.4ghz p4 klockar dåligt :(

Jag har en Pentium 4 på 2.4ghz (533), jag kör med en Zalman CNPS7000A-CU kylare

Har en full load temp på 44 grader och en idle på 34 grader. Men endå får jag inte upp den mer än till 2.56ghz, kan den verkligen klocka såhär dåligt?

mvh

Permalänk
Medlem

har en likadan cpu och jag kör den med en skit kylare i 2,7Ghz och med en bra kylare över 3,0 men då äre varmt som satan, men det går

prova att öka vcore till cpun... jag kör 1,625v i 160Mhz buss dvs 2,88 Ghz har kört som mest 170Mhz på bussen och det blir ju nån stans 3,06 Ghz men då fan behövs det kylning

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burn
har en likadan cpu och jag kör den med en skit kylare i 2,7Ghz och med en bra kylare över 3,0 men då äre varmt som satan, men det går

prova att öka vcore till cpun... jag kör 1,625v i 160Mhz buss dvs 2,88 Ghz har kört som mest 170Mhz på bussen och det blir ju nån stans 3,06 Ghz men då fan behövs det kylning

Har försökt öka vcore men det hjälper inte såmycket, har haft den upp i 1.725volt men biosen enligt biosen är vcore då 1.632, så jag kanske kan höja ännu mer, tror du man kan klocka den mer då? Men man ska hålla vcore under 1.7volt va? För jag kör min dator 24/7

EDIT: Hur vet man om min prolle är en northwood eller prescott ?

Permalänk
Medlem

northwood= 512kb cache
prescott = 1mb cache

Vad har du för några minnen då det kan inte vara de som sätter stopp

Visa signatur

Athlon64 X2 3800+, MSI K8N Neo4, 3Gb minne, BFG 8800GTS, Corsair 650W, 2x24" Wide
Laptop: Zepto Znote 6314W, Core 2 Duo T7400, Go7600, 2048mb Kingston

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av motio21
northwood= 512kb cache
prescott = 1mb cache

Vad har du för några minnen då det kan inte vara de som sätter stopp

Jag kan sänka minneshastighen men det hjälper inte...

Det står inget märke på minnena, bara v-data (det är ddr333 minne)

EDIT: Kommer upp i 2699mhz, men efter det verkar det som säger stopp, hur mycket jag än höjer vcoren så vill den inte mer :/

Permalänk
Medlem

varför händer det inget när jag ändrar på VCoren? och min ligger på Default 1.750.. höjjde till 1.800 och märker ingen skillnad.. vad ska hända?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Detrol
varför händer det inget när jag ändrar på VCoren? och min ligger på Default 1.750.. höjjde till 1.800 och märker ingen skillnad.. vad ska hända?

När man överklockar en processor så går signalerna snabbare och då kan det hända att de inte kommer fram och då blir processorn instabil, genom att öka Vcore så blir signalerna starka och kommer lättare fram men dock genererar den högre spänningen mer värme och blir den för varm kommer inte signalerna heller fram. Så därför ska man se till att ha bra kylning.

Processorn mår inte bra av att gå för varmt heller, en kallare processor har en längre livstid...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
När man överklockar en processor så går signalerna snabbare och då kan det hända att de inte kommer fram och då blir processorn instabil, genom att öka Vcore så blir signalerna starka och kommer lättare fram men dock genererar den högre spänningen mer värme och blir den för varm kommer inte signalerna heller fram. Så därför ska man se till att ha bra kylning.

Processorn mår inte bra av att gå för varmt heller, en kallare processor har en längre livstid...

hehe jag har haft denna processor i flera år, känns fortfarande som ny iofs första ggn jag clockar nu.

Permalänk
Medlem

Jag har en vanlig p4 2.4 med orginal fläkt... klockad till 2880Mhz...

Fulload 51 C
IDLE : 31 C

Fungerar finfint..