Microsofthöjdare: Linux är inte öppen källkod

Permalänk
Medlem

Microsofthöjdare: Linux är inte öppen källkod

"Ännu en gång går Microsoft till anfall mot Linux och den här gången är det företagets Australienchef som vid ett tal på Cebit i Australien anser att Linux och öppen källkod är två helt olika saker. Enligt Steve Vamos, VD Microsoft Australien, så kan inte en produkt som kostar pengar vara öppen källkod. "

http://www.idg.se/ArticlePages/200405/05/20040505173313_IDG.s...

Haha, tror inte hissen har gått ändå upp där

"Vamos säger vidare att det är underligt att användare säger att Linux är säkrare när det under 2003 kom ut fler säkerhetsvarningar för Linux och Unix än det gjorde för Windows och att antalet sårbarheter som hittas idag växer snabbare för Linux än för Windows."

Kanske beror på att dom är bättre på att fixa felen än M$

Permalänk
Medlem

Killen är knäpp.
Linux är gratis och öppen källkod. Vissa Linuxdistributioner är dock inte gratis.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

han är vell helt blåst .
det fins över 750 fel i windows xp sa någon här. kommer inte i håg var jag låste det det behöve inte ens vara på swec

(käll koden är öppen man man koste betala för den, det är en tunn linje mellen "freew" och inte "freew".)

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Själva linux är väl bara kärnan egentligen va ?

Permalänk
Medlem

jo det är väll så..... kärnan är gratis men fixar, GUI, osv är inte gratis´, (jag vet inte låter vätigt i alla fall), madans sådana man laddar ner inte har alla grejer som dom man köper (pro versoner) har

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Linux är kärnan i GNU/Linux. GNU (gnu.org) är det resterande i operativsystemet med alla dess komponenter.

Alltså: GNU/Linux är ett komplett OS där Linux är kärnan.

Nu kan väll ingen missförstå?

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

ööö fattar inget.... hehehe. till och med jag förstår... trår jag :þ

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoooN
Linux är kärnan i GNU/Linux. GNU (gnu.org) är det resterande i operativsystemet med alla dess komponenter.

Alltså: GNU/Linux är ett komplett OS där Linux är kärnan.

Nu kan väll ingen missförstå?

Det staemmer ju i och foer sig inte alls, finns maengder av komponenter i ett genomsnittligt Linux-baserat system som varken kommer fraan GNU-projektet eller aer del av kaernan.

W - just nu utan svenska tecken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
ööö fattar inget.... hehehe. till och med jag förstår... trår jag :þ

Läs:
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

WorldSpawn: Det var ett exempel.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem
Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Vamos säger vidare att det är underligt att användare säger att Linux är säkrare när det under 2003 kom ut fler säkerhetsvarningar för Linux och Unix än det gjorde för Windows och att antalet sårbarheter som hittas idag växer snabbare för Linux än för Windows.

som fixas bra mycket snabbare och som iaf erkänns som säkerhetsrisker. Tvivlar på att M$ talar om alla fel de hittar. Men jag kan ju ha fel.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

även om Linux har fler säkerhets buggar så utnyttjar typ ingen dem, känner inte till en ända mask som kan angripa Linux

Permalänk
Medlem

Sen jämför de väl Redhat med windows. Redhat kommer ju med mailserver , webserver, en LDAP-server osv. osv. och de skickar ut uppdateringar för alla..

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem

Jepp.

Det är ju iofs rätt bra oxo, att VD:n för M$ Australien inte vet skillnad på Linux och GNU/Linux som ju är en av deras största konkurrenter.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

Hur kan man sätta en så inkompetent människa på en VD post? Tragiskt.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

FunkFarfar:hehehe är inte de flästa på ms inkompitente (jag är sarkastisk!!!)

win är så där, det är snyggt ,lett användligt..... hänger sig, är sekt, 50 säkerhets fel..... man annars är det "sensur för användande av språk som servern inte klarar av"..... ok?

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Det staemmer ju i och foer sig inte alls, finns maengder av komponenter i ett genomsnittligt Linux-baserat system som varken kommer fraan GNU-projektet eller aer del av kaernan.

W - just nu utan svenska tecken

Jo, men de andra är ju inte absolut direkt kritiska för att det ska bli ett "operativsystem". FLOSS/GNU/Linux passar väll bäst då.

Bara saker från GNU projektet + kerneln blir ju ett fungerande operativsystem sedan slänger man på mer saker så GNU/Linux är mer korrekt än bara Linux, även ifall det inte passar in helt 100%igt på en vanlig distribution.

Permalänk
Medlem

Han kan FUDda bäst han vill, Linux funkar, är (ofta) billigt och gör att man inte är beroende av en enda världsledande leverantör som kan ta ut vilka priser de vill.
Det börjar folk inse nu. Klart han är skraj.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Rätt så skrattretande... Hmm, nog kommer det säkerhetspatchar till linux, men det de glömmer att nämna är att nästan varenda bugg som de fixar i windows har att göra med att nån via nätverk kan exekvera valfri kod och få adminrättigheter. Den typen av buggar som är så grava är bra mycket mer sällsynta till linux även om det händer. Sen ligger juhh oftast buggarna i tjänsterna man kör och inte i själva kärnan...

Visa signatur

[size="1"]Allt går att fixa med lite våld, vaselin och silvertejp...[/size]

Permalänk
Medlem

Bilden säger allt:

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html

It's 'free' as in 'freedom of speech', not 'free' as in 'free beer'

Säger allting om öppen källkod tycker jag.

Permalänk
Medlem

Detta är iofs inge ovanligt...
Har M$ sagt något vettigt om GNU/Linux överhuvudtaget ?
Deras annonser där dom säger att det kostar mer att köra
Linux som serveroperativsystem än deras Windows 2003 Server..
Jo verkligen :S ....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
han är vell helt blåst .
det fins över 750 fel i windows xp sa någon här.

Lägg till en nolla så är vi nog i närheten

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Jag måste nog hålla med snubben lite. Det han sa är att man inte skall blanda ihop Gratis, Open Source och Linux pga att det är skilda saker. Linux är en kernel, inte ett OS. Sourcen till den är open source. Sourcen till Q2 är open source men det är inte gratis.

Sedan när man räknar kostnader bör man kanske räkna TCO och då_blir inte Linux gratis längre. Vad kostar server + OS:et + snubben som skall underhålla det? Och vad kommer det kosta att byta ifrån det vi har nu?

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
Jag måste nog hålla med snubben lite. Det han sa är att man inte skall blanda ihop Gratis, Open Source och Linux pga att det är skilda saker. Linux är en kernel, inte ett OS. Sourcen till den är open source. Sourcen till Q2 är open source men det är inte gratis.

Sedan när man räknar kostnader bör man kanske räkna TCO och då_blir inte Linux gratis längre. Vad kostar server + OS:et + snubben som skall underhålla det? Och vad kommer det kosta att byta ifrån det vi har nu?

ja men att säga att linux och open source är två olika saker är rakt igenom korkat.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
ja men att säga att linux och open source är två olika saker är rakt igenom korkat.

Nja, det är det inte. Det är olika saker, det ena är en kärna för ett OS och det andra är ett sätt att utveckla programvara. Men att säga att Linux inte är Open Soruce är fel.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Nja, det är det inte. Det är olika saker, det ena är en kärna för ett OS och det andra är ett sätt att utveckla programvara. Men att säga att Linux inte är Open Soruce är fel.

nitpicker

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Hedersmedlem

Det lite skumt hur ms håller på ibland. Företag brukar ju inte öppet stå och kasta skit på konkurenter.
Som att vd'n för ford skulle hålla tal på nån stor bilmässa och ägna talet åt att klanka ner på GM.

"Han säger vidare att när öppen källkod diskuteras tas ofta Linux upp som ett exempel vilket är helt fel."
Helt fel att ta upp linux när det gäller öppen källkod? Linux (kärnan) och GNU-projektet är väl några av de bästa exemplen på där kraften i öppen och fri källkod används?

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster