Permalänk
Medlem

radera filer i linux?

Är helt ny med linux, men jag har ett problem jag inte tycks hitta lösningen på, vill radera alla filer med en viss filändelse, problemet är att de finns i flera underkataloger, och jag orkar inbte gå in i varje katalog för att radera, vill kunna skriva att den går igenom katalogerna och raderar allting i varje katalog som den hittar, rm ./*.thumb funkar i varje katalog försig, provade med -r osv men jag kan inte få det att funka, så skulle någon vänlig linuxguru kunna hjälpa mig

Permalänk
Medlem

Testa:

rm -r dir/*/*.thumb

EDIT: Jag som är dum. Du måste scripta.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

Detta kanske funkar, jag är lite rostig.. Det tar bort allt med .thumb i namnet och inte bara i slutet så du vet..

find . -name .thumb -exec rm ";"

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoooN
Testa:

rm -r dir/*/*.thumb

EDIT: Jag som är dum. Du måste scripta.

Tyvärr provade det förut, men funkade inte som sagt. med scripta menar du bashscript eller vad man kallar det? Hur gör man sådana, ingen som råkar ha ett klart eller så, måste finnas flera med liknande problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av root

Detta kanske funkar, jag är lite rostig.. Det tar bort allt med .thumb i namnet och inte bara i slutet så du vet..

find . -name .thumb -exec rm ";"

Nja funkade inte det heller, gjorde ingenting faktiskt vad jag kunde se.

Tack både för svaren i alla fall

Permalänk
Medlem

find ./ -name '*.thumb' -exec rm '{}' ';'

Möjligtvis?

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-Force

find ./ -name '*.thumb' -exec rm '{}' ';'

Möjligtvis?

Funkade perfekt, tack så hemskt mycket

Permalänk
Medlem

*slår huvdet i bortet*

Glömde {} :/

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Avstängd

find ./ -name *.thumb | rm

säger mitt minne att det borde fungera...

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk
Medlem

Mja, vet inte om rm läser på stdin för filer som ska tas bort. Dessutom lär det strula då det är bilder med mellanslag i namnet.

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."